LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ontwerp voor boerderijkeuken

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
portugalia
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:58

ontwerp voor boerderijkeuken

Ongelezen bericht door portugalia »

Beste keukenkenners :D
Ik heb een ontwerp gemaakt met het programma van Marquardt Kuechen. Wie wil zijn mening hierover geven? Ik vind het spoelgedeelte er nogal verloren bij staan namelijk... :roll:
De twee deuren die je ziet zijn van de bijkeuken (links) en de provisiekast (rechts). De toegang tot die provisiekast kan via de bijkeuken gemaakt worden, zo hebben we geen last van die deur, maar aan de andere kant is het dan iets verder lopen :P De plaats van allebei de deuren is nog aan te passen.
De afmeting van het keukengedeelte is 4 bij 4 meter. Ik heb het raam vrijgehouden om het "open" te houden. De kleine wand tussen keuken en eetkamer kan breder gemaakt worden als het moet.
De grote eettafel staat in het eetgedeelte, ik zou het wel mooi vinden om een soort bar in de keuken te hebben om koffie aan te drinken (of ontbijten?).
Ter info, dit is een boerderijkeuken. Misschien brengt dit jullie op ideeen?
Alvast bedankt :!:
Afbeelding


Afbeelding

Verder een foto van een keuken die ik mooi vind (VT wonen):
Afbeelding

pannenkoek
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 feb 2009 15:16

Re: ontwerp voor boerderijkeuken

Ongelezen bericht door pannenkoek »

Zo maar een idee (van een leek):

De twee deuren zover mogelijk uit elkaar, dan is daar tussen plaats voor een mooie kastenwand/machinewand.

Royaal kook/spoel/werkeiland daar voor, dus een slag gedraaid op de grens keuken/eetkamer.

De keuken van de foto lijkt mij mooi staan in zo'n royale ruimte.

Groet,

portugalia
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:58

Re: ontwerp voor boerderijkeuken

Ongelezen bericht door portugalia »

Hoi pannenkoek, leuk dat je reageert, snap je idee, maar vind het niet zo fraai om tegen die hoge brede kastenwand aan te kijken vanuit de eetkamer. groetjes!

pannenkoek
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 feb 2009 15:16

Re: ontwerp voor boerderijkeuken

Ongelezen bericht door pannenkoek »

Oke, daar moet je van houden, ik vind zo'n wand wel mooi glad, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet gezellig vindt.

Een andere suggestie dan:
Alle hoge kasten tegen de halmuur en alle kook,spoel en werk plek in een los eiland, dat is dan lekker groot.

Hier een foto van een soortgelijke opstelling: http://www.showroomkorting.nl/pages/img ... image=4955

portugalia
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:58

Re: ontwerp voor boerderijkeuken

Ongelezen bericht door portugalia »

Ben niet zo enthousiast over die aan het plafond hangende afzuigkappen boven een eiland. Daarom het kookgedeelte liever tegen de wand. Iemand anders nog ideeen?? Ik denk en teken me suf, maar heb nog niet het YES gevoel, haha.

frankmeijer
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:58

Re: ontwerp voor boerderijkeuken

Ongelezen bericht door frankmeijer »

portugalia,

Mischien één hoge kast minder. Voor bergruimte heb je ook een voorraadkast en bijkeuken. Mischien zou je zelfs één hoge kast van 60cm (voor koel-vries combi) en een apothekerskast van 30cm kunnen nemen. Het werkblad rondom het kookgedeelte krijgt dan iets meer body. Een oven zou ik dan onder het fornuis plaatsen (of een los fornuis).

Het spoeleiland zou ik dan los van de achterwand plaatsen en en iets meer body geven. In ieder geval breder (120cm of 90cm)

Wellicht is het dan ook evenwichtiger om de hoge kasten tegen de achterwand te plaatsen (wel kijk je hier dan op vanuit de eetkamer wat mischien minder mooi is). Het spoeleiland laat je dan op dezelfde hoogte beginnen waar de hoge kasten ophouden en het werkblad van het kookdeel begint. Vanzelfsprekend loopt het spoeleiland dan door tot dezelfde hoogte als het einde van het kookwerkblad.

Op die manier benader je ook het idee van de VT wonen plaatje dat je hebt bijgevoegd.

portugalia
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:58

Re: ontwerp voor boerderijkeuken

Ongelezen bericht door portugalia »

bedankt frank, ja het is waar dat ik niet superveel kastruimte hoef te maken, omdat ik de meeste voorraad (en extra koelkast?) in de provisiekast bewaar.
En ja het spoeleiland los van de muur, zoals op de foto is het mooist.
Vind een fornuis met daarin de oven mooi, magnetron dan apart, misschien in een muurnis. Die geintegreerde ovens en magnetrons in een hoge wand past niet zo bij mijn smaak.
Wat is eigenlijk de ideale afstand tussen spoeleiland en fornuis, ik lees alleen over de minimum afstand (120 cm).
Heb toch wel een goed idee wat ik wil, nu nog op zoek naar een keukenzaak die een hoge werkhoogte (95 tot 100 cm) met deze deurtjes levert, hier in Portugal... :P

frankmeijer
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:58

Re: ontwerp voor boerderijkeuken

Ongelezen bericht door frankmeijer »

Portugalia,

120cm wordt volgens mij vaak als standaard aangegeven. Ik denk omdat standaardkastjes (als er nog zoiets bestaat) 60 cm breed zijn, en de deurtjes dus ook. Met 120cm kan je ze dan tegen over elkaar open zetten. Ik weet niet of dit klopt hoor, ben ook maar een consument wat dit betreft.

Zelf hebben wij 110cm tussen ons spoeleiland en het kookdeel. Puur uit praktische overweging (ruimte). Wij hebben er nog geen nadelen van ondervonden. Zou dit dan ideaal zijn :wink: ? Ik denk dat je vooral voldoende werk- en loopruimte moet houden.

Bij ons staat de magnetron overigens in de bijkeuken, net als een losse vrieskast (alleen grote inbouwkoelkast in keuken zelf). In de keuken dan nog een inbouwoven zonder magnetronfunctie.

Kan mij voorstellen dat hogere werkhoogtes in zuid-europa minder gebruikelijk zijn. Succes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ontwerp voor boerderijkeuken

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de afstand heb je ook te maken met dat je makkelijk achter elkaar langs wilt kunnen lopen, ook als iemand aan het aanrecht bezig is. En je moet bij het indelen kijken of je alles goed kunt open doen: twee kastjes tegenover elkaar, maar ook of twee lades niet tegen elkaar aan botsen, en of je bv. een afwasmachine open kunt doen en daar nog achterlangs kunt lopen (of een kastje dat aan de andere wand zit open kunt maken). Dus veel factoren, afhankelijk van je indeling en veel ook nog eens een kwestie van eigen smaak.

Gesloten