LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
peter in het oosten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2009 16:20

Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door peter in het oosten »

Wij zijn momenteel aan het zoekn naar een nieuwe keuken. Wij wonen in de omgeving van Emmen. Zijn momenteel bij een drietal winkels geweest (2 in duitsland en 1 in Klazienaveen). Ik moet zeggen dat alle keukens moelijk te vergelijken zijn. Geen van de verkopers heeft een offerte afgegeven!

Op zich al verbazingwekkend. In Duitslanf bij Ekelhoff geweest en nog een andere in Meppen. Ekelhof was een goed gesprek tot dat we over de prijs gingen praten. Wilden direct een handtekening. Inzage in de kwaliteit van de aparatuur nog niet gehad. Afgelopen zaterdag in Meppen(bij Albers) geweest. Gesprek liep erg stroef. Het ging hier om een Nolte keuken en aparatuur van Bauknecht (hier wel netjes de folders van meegekergen waarop was aangekruist welk type vaatwasser etc verkoper in de offerte wilde zetten. nadat wij de prijs hoorden gaven we aan dat dit veel te hoog was. concurent Ekelhof zat ruim € 2.000 lager. Verkoper beloofde maandag terug te bellen. Vandaag is er netjes gebeld met de mededeling dat ze de prijs met ruim € 2.900 lieten zakken, maar wel zonder fornuis/oven. Deze konden ze niet leveren.

Wij zijn ook ik Klazienaveen (keukenstudio)geweest. Hier een zeer ongeintresseerde verkoper. Alleen wij mochten zitten en kregen koffie, de kinderen niets. Inhoudelijk werd er ook nergens op ingegaan. De keuken was van nobelia. Wel direct een vaste prijs, maar ook hier geen offerte met specificaties.

Graag zou ik willen weten hoe ik het beste de offerte's moet vergelijken en waar ik op moet letten? Zit er verschil in garantie t.o.v. Nederland? Is een aanbetaling verplcht? Is er een wettelijke bedenktijd zoals in Nederland. Waarom zijn keukenverkpers zo bang om een offerte mee te geven, als je toch zo zeker bent van je product en prijs hoef je toch ook nergens bang voor te zijn?

Heeft iemand goede of slechte ervaringen met de genoemde keukenbedrijven? Weet iemand een goed nederlands keukenbedrijf in de buurt van Emmen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wij zijn op onze speurtocht ook bij Ekelhoff wezen kijken, omdat zij merken hadden waarin wij geïnteresseerd waren en omdat er in diverse fora werd geschreven dat die zo veel beter en ook goedkoper was dan Nederlandse winkels. Viel ons achteraf ook erg tegen. Wel een mooie winkel en er werd goed meegedacht (binnen zijn denkkader). Voor de prijs moest hij wat tekenen en rekenen en daar hoefden we niet op te wachten, dat zouden we later krijgen. Maar achtreraf niets gehoord. Na een tijd maar gebeld, en toen alleen een bedrag te horen gekregen. Niet eens enige informatie over bv. de merken en types apparatuur die hij in die berekening had gebruikt (we hadden een dure en goedkope variant aangegeven). Na zo'n desinteresse van hun kant hoefde het van ons al niet meer.

Later bij een andere (Nederlandse) winkel een offerte voor een vergelijkbare keuken laten maken (zelfde merk keuken, zelfde indeling etc.) en die was in de 'dure' variant al goedkoper dan de offerte van Ekelhoff.

Zij lijken dus vooral te profiteren van mensen die in Nederland alleen bij een winkel met DMG praktijken zijn geweest, en die dus denken dat de 'opgeblazen' DMG prijzen normale prijzen zijn in Nederland. Als je dan bij Ekelhoff komt, is het inderdaad een verademing, en ze zijn nog goedkoper ook (dan de opgeblazen dmg prijzen...)! Maar als je normale Nederlandse keukenwinkels hebt meegemaakt, dan weet je dat Ekkelhoff helemaal niet zo bijzonder of heel goed of heel goedkoop is.

Het lijkt er dus op dat je drie keer een miskleun hebt gehad bij het zoeken naar een keuken. Ga gewoon naar nog een paar andere winkels, tot je een winkel vindt waar je je op je gemak voelt. Dat kan zowel in Nederland als in Duitsland zijn. En bedenk ook dat je niet vaak een keuken zult kopen, en het een heleboel geld kost, dus een paar kilometer meer rijden voor (mogelijk) de 'ware' keuken kan een goede investering zijn.

Deskundige77
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 apr 2009 08:19

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door Deskundige77 »

Het is een fabeltje dat keukens in Duitsland goedkoper zijn dan in Nederland. Er zit verschil in de manier van inkoop en assortiment. De werkwijze zoals Duitsland deze hanteerd zie je in Nederland ook heel veel bij Nobilia dealers en betaal je vaak hetzelfde of minder dan in Duitsland.

Wat is het verschil:
Nederland:
De keukenzaak koopt zijn keuken, werkblad en apparatuur bij de leverancier in waar de consument het wenst. Elke toeleverancier moet verdienen. onder de streep betaal je dus veel.
Duitsland:
De keukenzaak koopt zijn keuken, werkblad en apparatuur bij de keukenfabriek in. Je zult ook zien dat er veel verschillende typenummers zijn tussen Nederland en Duitsland. Dit komt door dit systeem. Bij dit systeem hoeft er maar 1 iemand aan te verdienen. Doordat hij aan alles verdient, hoeft hij aan alles minder te verdienen en ben je dus gunstiger uit.

Afhankelijk van je wensen ben je met systeem 2 voordeliger uit. Let op: dit systeem kennen ook veel winkels in Nederland. Zoek eenvoudig op een Nobilia dealer en vraag hem hierna. Je zult dan zien dat je hetzelfde betaald als in Duitsland.

Let op: als je in Nederland koopt heb je het Nederlandse consumentenrecht. Als je ruzie krijgt met de keukenzaak kun je bij je rechtsbijstand, de Geschillencommissie of de consumentenbond terecht. InDuitsland ben je aan een advocaat overgeleverd.

peter in het oosten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2009 16:20

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door peter in het oosten »

Wat is DMG?

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

De Mandemakers Groep?

Wij zijn ook bij Ekelhof geweest en die was ons 3000 euro te duur.
Was wel een systemat keuken, maar was gewoon boven budget.

Begon daar al heer raar, ik had de keuken+apparatuur al geheel zelf uitgetekend en uitgezocht. Wist de prijs al ongeveer dus. Meneer zag mijn tekening en zei direct dat niet onder de 25.000 mogelijk was.
Mijn budget was 13.000 en heb hem gewoon keihard gezegd, dat die inschatting van hem helemaal belachelijk was, ik had al een prijs van 17.000 namelijk. Zou haast niet mogelijk kunnen zijn volgens hem, maar hij wilde er toch even aan rekenen. Half uurtje zielloos rondgelopen en meneer kwam met mijn tekening terug en erop gekrabbeld de prijs van 17.900 euro. Meneer had dus gewoon op toilet een krantje gelezen, kopje koffie gedronken en 900 euro boven mijn aangeven prijs gaan zitten.

Ik heb hem direct verteld dat ik het belachelijk vond dat hij eerst 25.000 opperde en daarna met een prijs komt van 17.900.
We zijn gewoon zonder afscheid te nemen weggelopen en binnengestapt bij de concurrent.
Verhaal heb ik nog maar niet aan de buren verteld, ik heb 2 buurmannen die bij Ekelhof werken :)

Mocht je toch in Duitsland een keuken nemen, ga dan naar Ardland of Akzent Küche, laatstgenoemde was onze leverancier.

Beide in NOH.

Harry70
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2009 08:20

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door Harry70 »

Heb begrepen dat Ekelhoff eigendom is van Mandemakers. Wie weet hier meer over?
Wij zijn ook bij Ekelhoff geweest, hadden een afspraak om 13uur30, maar werden pas om 15uur geholpen. Hij geeft een prijs af, en haalt er zelf gelijk 1000 euro vanaf. Dan hoeft het van ons al niet meer.

vaneric
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2009 12:35

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door vaneric »

Bij Ekelhoff 4e keer de keuken daar gekocht. Goede service, prima vakkundige plaatsing. Monteurs denken mee en lossen alles voor je op. Heb je problemen of mankementen wordt het altijd snel en netjes opgelost. Gewoon doen, scheelt echt met de Nederlandse prijs, moet je natuurlijk wel appels met appels vergelijken. Info@peter:NOBILIA is een goedkoper merk

piepeloi
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2008 18:36

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door piepeloi »

Neem eens een kijkje bij Erwin Waterink in Hardenberg. Daar krijg je de offerte mee. Ze hebben fabriekskeukens maar ook eigen maak keukens. Hun service is goed en ze zijn klantvriendelijk. Ze zijn er nog wel hoor , de bedrijven die de klant willen helpen hun droomkeuken te verwezenlijken zonder direct een handtekening te vragen.

Harry70
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2009 08:20

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door Harry70 »

Beste vaneric.
Werk jij bij Ekelhoff?
Ten eerste is mijn vraag, is Ekelhoff van Mandemakers.
Ten tweede vind ik het belachelijk dat we 1,5uur moeten wachten en ten derde zijn ze sowieso al niet goedkoper dan de offerte uit Nederland die we hebben.

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door jawi »

Wij hebben een paar jaar geleden een keuken gekocht bij Ardland, die was toen behoorlijk goedkoper dan keukenzaken in de buurt van Amstelveen.
We hebben recent weer een nieuw huis gekocht, en het prijsverschil tussen Ardland, en de keukenzaak die bij het project zit (Harry de Vries uit Lelystad) was nu niet zo groot meer. Bij Ardland betalen we 14.600 Euro voor een Systemat opstelling. Een vergelijkbare keuken was bij Harry de Vries ongeveer 16.000, voor hun eigen huis merk.

Aangezien ons de vorige aankoop goed bevallen was, hebben we ook deze keer weer voor Ardland gekozen.

Maar ik raad sowieso aan om altijd bij meerdere leveranciers een offerte aan te vragen (dat houdt ze tenminste scherp).

Harry70
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2009 08:20

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door Harry70 »

Beste Jawi,
wij zoeken ook een keuken in die prijsklasse. Hebben ook offertes, maar heb het idee dat we te weinig waar voor ons geld krijgen. mag ik vragen wat jullie zoal in de keuken hebben?

Keukencriticus
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:08

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door Keukencriticus »

Ook wij hebben een twee jaar geleden een keuken gekocht bij Ardland. Het was een verademing om zonder problemen een goede offerte te krijgen. Keuken is zonder problemen geplaatst en wij zijn tevreden.

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door jawi »

wij zoeken ook een keuken in die prijsklasse. Hebben ook offertes, maar heb het idee dat we te weinig waar voor ons geld krijgen. mag ik vragen wat jullie zoal in de keuken hebben
Wij hebben 3 kasten van 1.60 voor de muur aan de achterkant, met daarin 2 Siemens koelkasten, één Siemens vrieskast, één Siemens inbouwkoffieapparaat, en 2 Siemens ovens (waarvan één met magentronfunctie).

Verder hebben we een hoekopstelling met alleen lage kasten, 2.40 bij 3.00 meter. Atag 5 pits gas-op-glas kookplaat, met een zwart composiet werkblad, en een Siemens afwasmachine

merk van de keuken is Systemat

paro
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 nov 2006 17:50

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door paro »

Voor Peter in het oosten,

als je nog geen keuken hebt gekocht ga een keer bij Lippert studio kijken net over de grens, wij hebben daar 1.5 jaar geleden een keuken gekocht merk systemat en waren toen en nog steeds erg tevreden over de prijs en kwaliteit. Ze hebben veel bekende en minder bekende merken daar.

Gr

masja1971
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2010 18:32

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door masja1971 »

Je moet natuurlijk wel merken ook met elkaar vergelijk.

Bijvoorbeeld Siematic is kwalitatief beter dan de Q-Linea van Harry de Vries. Anders is het natuurlijk wel appels met peren vergelijken.

JR-zundapp
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 dec 2009 00:58

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door JR-zundapp »

Misschien een tip er zijn ook een aantal Nederlandse keukenzaken met showroom die Duitse keuken leveren en monteren.

Uiteraard ook tegen de Duitse prijzen en Nederlandse voorwaarden en garantie.

Voordelen:
Nederlands sprekende verkopers en monteurs
Geen rit naar Duitserland
Nederlandse voorwaarden en contracten
Combinaties mogelijk met duitse keuken kwaliteit en Nl keukenblad of apparatuur

Wij hebben dit ook zo gedaan dus spreek uit ervaring.

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door pfffff »

Misschien een tip er zijn ook een aantal Nederlandse keukenzaken met showroom die Duitse keuken leveren en monteren.

Uiteraard ook tegen de Duitse prijzen en Nederlandse voorwaarden en garantie.

Ik eet wel eens in een Frans restaurant, Franse prijzen, maar met Nederlands sprekend personeel en dito klantvriendelijkheid en dat gewoon in een pittoresk dorp ergens in Noodholland.

NB De fooi die ik geef is dan wel weer typisch nerderlands :lol:

JR-zundapp
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 dec 2009 00:58

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door JR-zundapp »

Precies waarom moeilijk doen als het ook dicht bij huis makkelijk kan.
pfffff schreef:
Misschien een tip er zijn ook een aantal Nederlandse keukenzaken met showroom die Duitse keuken leveren en monteren.

Uiteraard ook tegen de Duitse prijzen en Nederlandse voorwaarden en garantie.

Ik eet wel eens in een Frans restaurant, Franse prijzen, maar met Nederlands sprekend personeel en dito klantvriendelijkheid en dat gewoon in een pittoresk dorp ergens in Noodholland.

NB De fooi die ik geef is dan wel weer typisch nerderlands :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

JR-zundapp schreef:Misschien een tip er zijn ook een aantal Nederlandse keukenzaken met showroom die Duitse keuken leveren en monteren.

Uiteraard ook tegen de Duitse prijzen en Nederlandse voorwaarden en garantie.
Juist die 'Nederlandse' voorwaarden van bv. de DMG winkels zijn het probleem.

Volgens mij leveren trouwens de meeste keukenwinkels Duitse keukens (soms onder de eigen naam).

newbie88
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:22

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door newbie88 »

JR-zundapp schreef:Precies waarom moeilijk doen als het ook dicht bij huis makkelijk kan.
pfffff schreef:
Misschien een tip er zijn ook een aantal Nederlandse keukenzaken met showroom die Duitse keuken leveren en monteren.

Uiteraard ook tegen de Duitse prijzen en Nederlandse voorwaarden en garantie.

Ik eet wel eens in een Frans restaurant, Franse prijzen, maar met Nederlands sprekend personeel en dito klantvriendelijkheid en dat gewoon in een pittoresk dorp ergens in Noodholland.

NB De fooi die ik geef is dan wel weer typisch nerderlands :lol:
Degenen die een keuken in Duitsland halen zijn dus geen nederlandse keukenzaken tegengekomen (waaronder ikzelf) die Duitse prijzen hanteren met Nederlandse garantie. Voor mij is het te laat, maar dan zou ik voorstellen dat degenen die nog een keuken zoeken hun e-mail adres vermelden en dat degenen die de hele tijd melden dat het in Nederland ook kan dan de namen van die bedrijven met adresgegevens doormailen naar die persoon. Voor mij is het te laat, maar ik kan me voorstellen dat heel veel mensen hier blij van zullen worden, want ik reed ook niet voor de gein naar Duitsland. Meer uit frustratie omdat ik het gevoel had hier afgezet te worden en ik denk velen met mij.

Waarom zouden jullie eigenlijk die goede bedrijven hier niet melden? bedrijven als Ekelhoff, Ardland, de hele Dmg groep en andere zaken worden hier toch ook genoemd?

Just my two cents.

Gesloten