LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Temperatuur ovendeur

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
chol
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:03

Temperatuur ovendeur

Ongelezen bericht door chol »

Kan iemand mij misschien helpen met het volgende.

Ik heb een klant die bij mij een vrijstaand fornuis heeft gekocht, echter vinden ze de ovendeur te warm worden. Dit is ook zeker het geval, echter heb ik altijd begrepen dat er een wet o.i.d. bestaat hiervoor. De ovendeur (en bedieningspaneel) zou ongeveer 70graden boven omgevingstemperatuur mogen worden.

Nu heb ik dat uitgelegd, echter neemt mijn klant hier geen genoegen mee.... Kan iemand mij een link ofze doorgeven waar ik deze wet kan uitprinten, zodat ik dit kan aantonen.
Ik ben zelf al even gaan zoeken op het internet, maar ben daar niet in thuis en kan dan ook niets vinden hierover.

Alvast bedankt allemaal.....

JWKlasse
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2009 16:42

Re: Temperatuur ovendeur

Ongelezen bericht door JWKlasse »

Goedenavond ,

Een wet die de ovendeurtemp. regelt bestaat niet.
70 gr. boven omgev. temp. ( 20 gr) is totaal 90 gr.
Da's wel erg heet !!

Er bestaan wel richtlijnen , te vinden bij diverse fabrikanten.
In het algemeen geldt ; hoe duurder het apparaat , hoe beter de ovenruit geisoleerd is.
Het heeft dus meestal met prijs te maken.

Misschien is een oplossing jouw klant te laten bezoeken door service-dienst van het merk ( ovenruit is echt te heet ) of deze een voorstel te doen een ander ( beter ) apparaat aan te schaffen.
Lees ; met een 3-voudige ovenruit.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Temperatuur ovendeur

Ongelezen bericht door legoleek »

kijk een op de site van consument en veiligheid. Er zijn geen wettelijke regelgevingen (of ik kan ze ook niet vinden).

(ik ga er voor het gemak even van uit dat het uit het oogpunt van het hebben van kinderen is komen)

Wat ik tegen mijn klanten vertel, hoe raar het ook klinkt. Het is (naar mijn idee veiliger) Een kind zal zich nooit voor een tweede branden aan een oven. Als een kind de deur onverhoopt toch mocht aanraken zal het uit schrik reaktie z'n hand terug trekken Als een kind automatisch aanneemt dat een oven die aanstaat koud aanvoelt en z'n snufferd tegen de ruit druk om de kip te bekijken om dat dat kan, zal hij dit bij familie of vrienden ook doen, je kunt dus wel raden wat er kan gebeuren. voorts vind ik het ook een stukje opvoeding maar dat is een ander verhaal.


Onderstaand is heel veel tekst, heeft er wel mee te maken en interessant om te lezen.
http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/1871/3682/1/10229.pdf

ik denk een duurder fornuis zal waarschijnlijk geen zin hebben, over het algemeen is de constructie hetzelfde en betaal je meer voor uitvoering en design. Ik heb zelf een AGA (6-4)en twee kinderen, de oudste is 2 en die zal het echt niet in z'n hoofd halen om aan een oven deur te komen als er een aan staat.

succes er mee

chol
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:03

Re: Temperatuur ovendeur

Ongelezen bericht door chol »

Een kind zal zich nooit voor een tweede branden aan een oven.
Had ik ook al aangegeven, maar waren ze niet zo van gecharmeerd.... :wink:
Maar ik heb wel wat gehad aan jullie reacties, bedankt aan beide...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Temperatuur ovendeur

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij een test van de consumentenbond enige tijd geleden hadden ze bij bijna alle ovens aangegeven dat ze in hun ogen onveilig waren, omdat ze te heet werden. Maar ze voldeden wel aan de wettelijke eisen.

Als je bang bent voor te hete ovenruiten, dan lijkt mij de meest eenvoudige oplossing om een oven met pyrolyse te nemen, omdat die een extra goed geisoleerde deur hebben.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Temperatuur ovendeur

Ongelezen bericht door legoleek »

een oven met pyrolyse ? zijn die er ook in fornuisversie ?

maar euh... denk je niet dat je die mensen helemaal op de flos jaagt door ze een mini crematorium aan te bieden ? (ook al is die deur cooler )

chol
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:03

Re: Temperatuur ovendeur

Ongelezen bericht door chol »

Ik heb het de mensen uitgelegd en in de gebruiksaanwijzing van het apparaat stond ook de waarschuwing. Dit samen zorgde ervoor dat de klant zonder problemen ermee akkoord ging, terwijl hij eerst hoog van de toren aan het blazen was......

Klant tevreden en dat is toch het belangrijkste...

Allemaal bedankt.

Gesloten