LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] combi stoomoven Miele of Siemens....(drukloze)

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
ross
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 mei 2009 15:34

combi stoomoven Miele of Siemens....(drukloze)

Ongelezen bericht door ross »

Hallo,

Na het lezen van de archiefberichten op dit forum hebben we nog een aantal vragen over bovenstaande 2 merken, met name gebruikerservaringen.
Het gaat over de meest in het oog springende verschillen.

Bij Miele spreekt het me aan dat er menu's op zitten die aangeven wanneer je de groente, vis en aardappels erin kan schuiven. Maar werkt dat in de praktijk wel echt zo fijn?

Siemens heeft dat niet, maar die prijs spreekt me dan weer meer aan.
Miele heeft ook een bratometer, gebruiken jullie die vaak?

In een ouder document las ik dat bij de Miele wel eens water kan lekken en dat de binnenkant heel nat is. Is dat nog zo?

Zijn er nog meer hele duidelijke verschillen, die genoemd moeten worden? Zijn jullie verder enthousiast over jullie combi stoomoven?

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: combi stoomoven Miele of Siemens....(drukloze)

Ongelezen bericht door kweenie »

De Miele heeft inderdaad erg handige menu's, je kunt daar bv. aangeven hoe gaar je je boontjes wilt en dan zijn ze na afloop ook precies zo gaar als je hebt aangegeven. (Natuurlijk moet je wel even weten wat zij beetgaar vinden en wat ze normaal gaar vinden etc., maar da's een kwestie van een paar keer proberen.) En als je verschillende dingen tegelijk wilt stomen (met verschillende stoomtijden), dan wordt vanzelf aangegeven wanneer het volgende product er in moet. Hoef je ook niet van tevoren te bedenken wat je nu ook alweer het eerste erin moet stoppen... Ik vind die menu's dus erg handig en gebruik ze veel.

Aan de andere kant moet je wel altijd blijven 'nadenken'. Als je bv. kleine scholletjes wilt stomen, dan zijn die veel sneller klaar dan gewone scholletjes, dus dan heb je kans dat ze bij het gewone menu te gaar worden. Dan is het handiger om zelf aan te geven hoe lang en bij welke temperatuur je wilt stomen. Heeft Siemens trouwens niet ook een stoomoven met zulke dingen?

Ik gebruik de bratometer zelf niet/nauwelijks, omdat wij niet zulke grote vleeseters zijn. Die bratometer is handig voor een wat groter stuk vlees, maar dat hebben wij zelf haast nooit.

De oven is na het stomen inderdaad erg vochtig van binnen. Ik weet niet hoe de Siemens daarin is, maar ik zou denken dat het inherent is aan het stoomkoken dat de oven van binnen vochtig wordt. Bij het bakken samen met stoom heb je daar trouwens geen last van, omdat de oven dan natuurlijk warmer wordt dan bij koken met stoom, en het water dan dus niet tegen de randen condenseert.

Ik ben dus erg tevreden met de Miele combi stoomoven. Maar of je voor Miele of Siemens kiest, zou ik ook laten afhangen van de rest van de keuken. Als je bv. ook een magnetron van één van beide merken hebt, dan zou ik ook voor de bijpassende oven kiezen.

MLB
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 okt 2009 23:00

Re: combi stoomoven Miele of Siemens....(drukloze)

Ongelezen bericht door MLB »

er staan ook wat recensies op de kieskeurig site, misschien dat die je ook wat verder helpen.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: combi stoomoven Miele of Siemens....(drukloze)

Ongelezen bericht door legoleek »

De Siemens blijft "nat", de Miele heeft blaast zijn stoom beter af.
Miele heeft de stoom generator buiten de kuip zitten en de stoom word dus beter "gestuurd"

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: combi stoomoven Miele of Siemens....(drukloze)

Ongelezen bericht door Mini7 »

Wij hebben de Miele combi-stoomoven. In de praktijk gebruik ik hem minder vaak dan ik had verwacht. Ik vind het ook een nadeel dat hij nat blijft. Dat is meestal niet zo erg, maar als je hem vergeet droog te maken heb je na een week een heel nare schoonmaakklus.

Maar eerlijk is eerlijk, hij is gemakkelijk in gebruik en je kunt veel instellen. De complete menu's zijn handig, als je niet direct tijd hebt om er iets bij te schuiven blijft de bereiding even stilstaan. Nadeel: e;lke keer als je er iets bij schuift moet hij wer een paar minuten opwarmen, dat maakt de bereidingstijd langer dan verwacht. Je kunt ook eigen programma's toevoegen, bijvoorbeeld vor de croissantjes op zondagmorgen.


Ik moet nog naar de cursus die je erbij krijgt, misschien ga ik er dan beter gebruik van maken.

Hartelijke groet,

Mini7

Gesloten