LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR-registratie verwijderen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door Radar »

Op internet zijn diverse partijen actief die voor veel geld aanbieden om terechte negatieve BKR-registraties te verwijderen – ook als deze terecht zijn. BKR zelf waarschuwt hiervoor en zegt dat dit niet kan. Radar zoekt uit of het lukt om terechte BKR-registraties kwijt te raken.

Maandag 16 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Radar schreef:Op internet zijn diverse partijen actief die voor veel geld aanbieden om terechte negatieve BKR-registraties te verwijderen – ook als deze terecht zijn. BKR zelf waarschuwt hiervoor en zegt dat dit niet kan. Radar zoekt uit of het lukt om terechte BKR-registraties kwijt te raken.

Maandag 16 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

''terechte negatieve BKR-registraties te verwijderen – ook als deze terecht zijn.'' ??

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jantje7 schreef:
Radar schreef:Op internet zijn diverse partijen actief die voor veel geld aanbieden om terechte negatieve BKR-registraties te verwijderen – ook als deze terecht zijn. BKR zelf waarschuwt hiervoor en zegt dat dit niet kan. Radar zoekt uit of het lukt om terechte BKR-registraties kwijt te raken.

Maandag 16 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
''terechte negatieve BKR-registraties te verwijderen – ook als deze terecht zijn.'' ??
Duidelijk toch? Onterechte registraties verwijderen is prima, terechte natuurlijk niet. Maar toch wordt dat beloofd.

Beijing2008
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 apr 2009 20:30

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door Beijing2008 »

Er worden kapitalen besteed aan STER -spotjes van bedrijf wat stelt BKR-registratie te verwijderen. Pure oplichting, aangezien een terechte inschrijving in BKR alleen wordt opgeheven als de schuld is ingelost.

depluut
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:21

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door depluut »

Die bedrijven moeten dat niet kunnen

Houben
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2017 21:05

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door Houben »

Laat ik voorop stellen dat ik het eens ben dat mensen tegen schuld, of nog grotere schuld beschermd moeten worden en dat een BKR registratie hierbij een goed middel is.

Dynamiet Nederland heeft weliswaar een agressief wervingsprogramma en een commercieel verdienmodel, maar dit is niet nieuw voor een monopolist in het aanbieden van een dienst/product.

Zeer recent heeft Dynamiet Nederland succesvol een BKR registratie uit 2012 verwijderd, die terecht was ontstaan door een eenmalige betalingsachterstand van EUR 135, die na 2 dagen 'afgelost' was. Deze BKR registratie maakte het onmogelijk de financiering voor de aankoop van een huis rond te krijgen. Dit terwijl de eenmalige betalingsachterstand totaal niet meer in verhouding staat met de huidige financiele betrouwbaarheid en stabiliteit met een bruto jaarinkomen van 95K en spaargeld.

Er is geprobeerd om de BKR registratie heen te werken, eerst door met de hypotheek verstrekker te praten, dat was niet mogelijk: BKR registratie hoe klein, groot of lang geleden ook, betekent per definitie geen hypotheek.
Ook geprobeerd bij de ABN AMRO om de BKR registratie verwijderd te krijgen, ook dit was niet mogelijk, de registratie was terecht.

Ik ben van mening dat er in dit geval geen andere oplossing mogelijk was dan om Dynamiet Nederland in te schakelen en rijkelijk te betalen voor hun diensten. De BKR registratie en de hinder daarvan staat niet in verhouding tot de reden van de registratie.

Het probleem ligt niet bij Dynamiet Nederland, maar bij financiele partijen en het BKR, die de registraties niet willen heroverwegen en toetsen aan de huidige financiele situatie. Alles is geautimatiseerd en gestandaardiseerd, het is simpel weg te duur om zaken als deze te heroverwegen. Dus als, in dit geval, Nationale Nederlanden en de ABN AMRO niet zo star waren, was er helemaal geen markt voor een partij als Dynamiet Nederland.

ab.visser
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2017 21:07
Contacteer:

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door ab.visser »

ONTERECHTE BKR_REGISTRATIE! Het waren weer mooie onderwerpen vanavond! Tja ..de BKR!! Ik ben er stellig van overtuigt dat ik dan één van de zeer weinigen ben, die een absoluut niet ter zake doende BKR-registratie niet uit het systeem kan krijgen, ondanks het feit dat de kredietverstrekker (Rabo- Sneek) een statement heeft geschreven dat de zogenaamde schuld niet van toepassing is en achterhaald!
Vorig jaar juni heb ik op renteloze financieringsvoorwaarden bij Siton Heerenveen een nieuwe Opel Corsa besteld. Opel Finance kan (zo zeggen ze) de financiering niet afgeven, omdat deze 'niet bestaande schuld' niet uit het systeem kan. Met meerdere verkeerde adviezen ( oude financiering eerst aflossen; terstond gedaan trouwens) schoot het ook al niets op! Ik vind dit echt onbegrijpelijk! Nu Siton Heerenveen mij vorige week belde dat de deal helemaal passé is ben ik ook erg boos!
De situatie is dat ik per 01-01-2016 met terugwerkende kracht uit een maatschap fysiotherapie ben gestapt. Inmiddels ben ik ZZP-fysiotherapeut en alles is bij de notaris geregeld begin november 2016. Dus geen enkele financiering komt op mijn naam maar op de huidige maatschap! Intussen heb ik een eigen Kvk-nummer. En toch lukt het met veel druk op de Rabobank Sneek niet om dit probleem op te lossen. Ik overweeg juridische stappen om alsnog die auto geleverd te krijgen, maar wie is nu eigenlijk hoofdaansprakelijk?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door thecure »

is het niet handig om een auto te kopen die bij het budget past. zonder kunstgrepen van een lening?

Spongebob47
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2017 11:08

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door Spongebob47 »

Zeer tendentieus stuk van radar over Dynamiet Nederland. Uiteraard zullen veel zaken niet worden opgelost door dit bedrijf, deze garantie geven zij ook niet, maar met mijzelf meegerekend ken ik al twee mensen bij wie een in eerste instantie terechte registratie is verwijderd. Op tv zien we een mevrouw die zich bezig houdt met schuldhulpverlening. Ik kan mij goed voorstellen dat in haar clientelekring veel mensen zitten die niet door Dynamiet te helpen zijn. Er zijn echter ook zeer veel BKR noteringen (zoals in mijn geval) die gaan over kleine achterstanden die te laat betaald zijn, inmiddels helemaal ingelost en waar een prima financiële situatie tegenover staat. Volgens de deskundigen uit het programma had ik deze notering óf zelf weg kunnen werken óf was deze terecht en blijft dus staan, maar dit is gewoon niet waar!! Ik ben behoorlijk opgeleid en niet op mijn mondje gevallen, maar bij de bank kwam ik gewoon niet binnen dus zelf oplossen lukt niet. Dynamiet kreeg de notering wel weg.
Uiteraard is het zuur als je geld betaald hebt en er is geen resultaat, maar dat heb ik bij de dokter of de garage ook wel eens...Grootste probleem is niet de opstelling van Dynamiet, maar die van de banken! In het programma wordt gesteld dat banken verplicht zijn naar de persoonlijke financiële situatue van mensen met een codering te kijken, maar dat doen ze niet en dat geven ze ook ruiterlijk toe bij het eerste gesprek dat je met ze voert over een eventueel krediet! Dit deel van het onderwerp had veel beter belicht moeten worden in het programma, want in tegenstelling tot Dynamiet gaan de banken hiermee tegen de regels in...

Spongebob47
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2017 11:08

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door Spongebob47 »

Daar gaat het programma én deze reactie totaal niet over...

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door Jablan »

Hm ... ik had verwacht, dat hier al de goede route zou staan om van onterechte BKR-Registraties af te komen of ze te laten wijzigen. Die registratie is eigenlijk simpel: de naam van de bank/kredietverstrekker, het totale of maximum bedrag en daarachter een code, die aangeeft of er betalingsachterstanden zijn.

Bij Ab Visser: je hebt de goede al te pakken: Als de BKR-Schuld erin staat dankzij Rabobank Sneek, dan moet Rabobank Sneek hem eruit kunnen halen. Een brief van je (rechtsbijstands-)advocaat krijgt er waarschijnlijk wel beweging in.

Het probleem bij BKR geven Houben en Spongebob47 hierboven al goed aan - er is teveel geautomatiseerd en in die software zijn de banken 'vergeten' de afmelding bij BKR in te bouwen, wanneer leningen zijn vervallen of betalingsachterstanden achterhaald zijn. Het is extra actueel omdat BKR tegenwoordig niet alleen lopende kredieten registreert, maar ook de 'kredietruimte' oftewel: wat je potentieel zou kunnen lenen. Daar ben ik nu via een autodealer achtergekomen (altijd leuk om in de systemen mee te kijken). Bij het BKR staat niet alleen onze hypotheek in het systeem, maar ook een doorlopend krediet, wat we aanhouden voor noodgevallen, de creditcard en de mogelijkheid om rood te staan op de betaalrekening. En overal voor het volle bedrag, waardoor het lijkt alsof onze schulden ca. 60% hoger zijn dan de werkelijkheid.

Ik hoop dat Radar in een volgende uitzending minder ingaat op Dynamiet en meer op het BKR zelf en de doorgeschoten wetgeving op kredieten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door kweenie »

Jablan schreef:Het is extra actueel omdat BKR tegenwoordig niet alleen lopende kredieten registreert, maar ook de 'kredietruimte' oftewel: wat je potentieel zou kunnen lenen. Daar ben ik nu via een autodealer achtergekomen (altijd leuk om in de systemen mee te kijken). Bij het BKR staat niet alleen onze hypotheek in het systeem, maar ook een doorlopend krediet, wat we aanhouden voor noodgevallen, de creditcard en de mogelijkheid om rood te staan op de betaalrekening. En overal voor het volle bedrag, waardoor het lijkt alsof onze schulden ca. 60% hoger zijn dan de werkelijkheid.
Dat is al jaren zo. En dat is ook terecht. Het gaat er bij de registratie niet om of je op dit moment veel schulden hebt, maar om hoeveel geld je kunt opnemen. Het is voor verstrekkers van een lening van belang hoe je er voor staat als zo'n 'noodgeval' zich voordoet en je ineens je DK volledig opneemt en ook je creditcard en betaalrekening volledig plundert. Want dan zit je wel ineens met een forse schuld en kan het goed zijn dat je de lasten van een eventuele extra lening niet meer (fatsoenlijk) kunt dragen. Het lijkt mij dus juist precies het doel van het BKR: kredieten registreren, of je die nu hebt opgenomen of niet.
Houben schreef:Zeer recent heeft Dynamiet Nederland succesvol een BKR registratie uit 2012 verwijderd, die terecht was ontstaan door een eenmalige betalingsachterstand van EUR 135, die na 2 dagen 'afgelost' was. Deze BKR registratie maakte het onmogelijk de financiering voor de aankoop van een huis rond te krijgen. Dit terwijl de eenmalige betalingsachterstand totaal niet meer in verhouding staat met de huidige financiele betrouwbaarheid en stabiliteit met een bruto jaarinkomen van 95K en spaargeld.
....
De BKR registratie en de hinder daarvan staat niet in verhouding tot de reden van de registratie.

Het probleem ligt niet bij Dynamiet Nederland, maar bij financiele partijen en het BKR, die de registraties niet willen heroverwegen en toetsen aan de huidige financiele situatie.
Het BKR doet slechts wat het moet doen: kredieten en achterstanden registreren. En het BKR geeft -terecht- geen oordeel over of je wel of niet kredietwaardig bent. Dat is iets wat de kredietverstrekkers moeten doen. Ik ben het met je eens dat veel banken in eerste instantie te kortzichtig zijn en meteen afhaken als er iets met BKR aan de hand is. Maar een goede adviseur kijkt verder en zou, in een situatie zoals die van jou, toch zeker wel een geldverstrekker moeten kunnen vinden die ook verder kijkt dan alleen die registratie en waar je wel terecht zou kunnen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door Jablan »

Goede reactie, Kweenie, maar het is nog een slag erger. Om het voorbeeld van AbVisser te gebruiken: standaard wordt bij kredieten de Nibud-norm aangehouden voor je huishoudgeld. BKR is op zich al een virtuele werkelijkheid - de database van het BKR is door allerlei oorzaken behoorlijk vervuild te noemen - en als je daar nog een Nibud-norm bij gebruikt, krijg je een beoordeling op basis van gebakken lucht in plaats van de realiteit en persoonlijke situatie. Het zou absoluut helpen, wanneer kredietverstrekkers zich echt op de werkelijkheid zouden (mogen) baseren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je een doorlopend krediet of roodstand alleen als 'gebakken lucht' ziet, dan kun je ze net zo goed opheffen, toch...? Dan heb je daar ook geen probleem mee al je nog een nieuwe lening zou willen aangaan. Maar de praktijk leert dat de mogelijkheid om geld te lenen in de meeste gevallen ook wordt gebruikt om daadwerkelijk geld te gaan lenen. (En als dat niet zo is, dan kan die mogelijkheid meestal ook net zo goed worden opgeheven.) Zo veel 'gebakken lucht' zit er dus niet in de registratie van die leningen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Grappig om te lezen hoeveel misopvattinngen er zijn over de rol en bevoegdheden van het bkr :wink:
Jablan schreef: Het zou absoluut helpen, wanneer kredietverstrekkers zich echt op de werkelijkheid zouden (mogen) baseren.
En hoe zou dat er in de praktijk concreet uit moeten zien, als er geen bkr zou zijn?

Dirku51
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:04

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door Dirku51 »

Ik heb uw uitzending gezien vorige week.Ik ben toch goed geholpen door Dynamiet en zijn mijn BKR noteringen [2stuks] verwijder binnen 1 maand. :D

kostamakridis
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2017 23:50

Re: BKR-registratie verwijderen

Ongelezen bericht door kostamakridis »

Geachte,

Deze discussie bewijst weer hoe monopolistich het bkr wil zijn, nu voelen ze een beetje concurrentie van bedrijven welke de consument helpen om van een registratie af te komen en ze gaan met hagel schieten. laatst verloor het bkr een zaak van een bedrijf welke degelijk wel registraties kon verwijderen , daarnaast gaan ze naar reclame code ?? . Nu begginnen ze ruime achterstand te creeren en gaan we maar aankloppen bij radar achja met hagel raakt je altijd wel wat, maar doeltreffend te werk gaan ????Het had het bkr gesierd naar mijn mening dat deelnemers goed getraind worden in het bkr algemeen reglement te volgen en inderdaad goed te kijken per casus wat er " percies speelt" zoals dhr van de bosche aangeeft in het filmpje. Bkr komt de laatste tijd wel heel erg negatief over in het nieuws , is er nieuwe tijd perk aangebroken voor een geloofwaardiger data ware house op finacieel markt ? of wordt bkr zenuwachtig doordat ze niet geloofwaardig zijn ? I dont now , Wat ik wel zeker weet is dat dynamiet nederland uiterst proffesiooneel met de belangen van hun cliënten omgaan en daarnaast tegen een zeer vriendelijke prijs. Een procedure zoals in mijn geval eindigt op zo"n kleine €20.000 terwijl dynamiet €1000 kost ?? nou tel uit je winst ;) Voor dynamiet is dit core business en niet een bij zaak van een doorsnee jurist. ik geloof dat geen enkele andere partij je beter kan helpen. !!

Gesloten