LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te veel gif op aardbeien?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Te veel gif op aardbeien?

Ongelezen bericht door Radar »

De afgelopen tijd was er veel commotie rondom de aardbei. Uit onderzoek is gebleken dat aardbeien in de supermarkt zes keer zoveel schadelijke stoffen bevatten als ander fruit. Kunnen we aardbeien nog wel eten?

Maandag in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

ardon
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2017 20:51

Re: Te veel gif op aardbeien?

Ongelezen bericht door ardon »

Onzin, aardbeien zijn veilig om te eten!

"Geen aardbeien meer voor mij" "Daar gaan we weer" "Wat kan ik nog wel eten?!" "Wat moeten we doen? Stoppen met eten?"

Op onze Facebookpagina blijven mensen met veel vragen achter na het lezen van het nieuwsbericht over gif in aardbeien. De zomerkoninkjes zouden zes keer giftiger zijn dan ander fruit, blijkt uit cijfers van de NVWA. Moeten we de aardbeien nu links laten liggen in de supermarkt?

"Nee", zegt Martin van den Berg, hoogleraar toxicologie aan de Universiteit Utrecht. Zelf gaat hij dat in ieder geval niet doen. "Toevallig doe ik vandaag boodschappen. Als ik straks bedenk dat ik komende week aardbeien wil eten, dan neem ik ze gewoon mee."
Wat ik zo op het eerste gezicht zie, valt wel mee.
Toxicoloog Martin van den Berg
Van den Berg heeft een blik geworpen op de cijfers van de NVWA. "Wat ik zo op het eerste gezicht zie, valt het wel mee", zegt hij. "De norm wordt niet overschreden, en daarbij is er ook nog een flinke marge."

De onderzochte aardbeien zijn gemiddeld met zeven tot acht verschillende soorten bestrijdingsmiddelen bespoten. De toezichthouder greep niet in, omdat de giftigheid per afzonderlijke stof onder de norm bleef. Maar deskundigen zeggen tegen Trouw dat ze zich toch zorgen maken, omdat er geen rekening wordt gehouden met de opstapeling van die stoffen.

Begrijpelijk, vindt Van den Berg. "Maar we moeten er ook niet te snel conclusies aan verbinden. Niet alle stoffen hebben dezelfde werkingsmechanismen. Je kan die niet bij elkaar optellen." Maar voor stoffen die wel dezelfde werking hebben, zou dat volgens de toxicoloog wel moeten gebeuren. "En dat gebeurt nu niet. Daarin loopt de overheid achter."

Europese regels

Dat is deels te wijten aan de Europese regels waar de NVWA zich aan houdt. Volgens een Europese wet uit 2005 moeten nationale toezichthouders kijken naar de combinatie-effecten zodra de Europese toezichthouder daar een methode voor heeft ontwikkeld. Maar die methode is er nog niet.

Dat neemt actiegroep Foodwatch de politiek zeer kwalijk. "Het is al jaren bekend dat de opstapeling van bestrijdingsmiddelen geen positief effect heeft, maar er wordt niks mee gedaan", zegt een woordvoerder.

Lange termijn

Toch adviseert de voedselorganisatie niet om de aardbeien nu maar links te laten liggen. "De gezonde effecten wegen nog steeds op tegen de effecten van de pesticiden. Alleen voor de lange termijn is dit geen gezonde situatie."

Ook toxicoloog Van den Berg benadrukt dat we niet weten welk effect het aantal pesticiden in aardbeien op de lange termijn heeft op onze gezondheid. "Dat moet onderzocht worden, maar ik laat de aardbeien er nu niet voor staan."

Metsie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2017 22:27

Re: Te veel gif op aardbeien?

Ongelezen bericht door Metsie »

Het is fout gegaan op het moment dat de agrarische sektor de beschikking kreeg over systemische middelen!!

margje
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2005 12:34

Re: Te veel gif op aardbeien?

Ongelezen bericht door margje »

2 x Jammer.
1: Dat het Voedingscentrum niet ingaat op het stapelen van gifstoffen in voeding. Dat komt omdat ook het Voedingscentrum niet weet wat het effect is. De reactie is dan kop in 't zand, struisvogelpolitiek.
Het Voedingscentrum is denk ik ook erg bang dat mensen de aardbeien laten staan en dat het Voedingscentrum dan de schuld krijgt van een onverkoopbare aardbeienberg terwijl er niet direct een dode is gevallen en het ook onwaarschijnlijk is dat dat gebeurt door de aardbeien.
2 Waarom eten mensen eigenlijk aardbeien nu? Dat zijn zomerkoninkjes. Het is niet bepaald duurzaam om aardbeien te eten. Helaas is daarover geen woord gezegd. Het Voedingscentrum heeft een medewerker Duurzame Voeding: Corne van Dooren. Hij promoot voor het voedingscentrum het onderwerp Duurzame Voeding. Er werken veel meer communicatiemensen dan diëtisten en voedingswetenschappers bij het Voedingscentrum, maar de interne communicatie lijkt daar niet van te profiteren.

Metsie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2017 22:27

Re: Te veel gif op aardbeien?

Ongelezen bericht door Metsie »

Het is fout gegaan op het moment dat de systemische middelen op de markt kwamen !!
Immers géën bescherming op het gewas maar in het gewas!!
Gevolg er zijn middelen die vanaf zaaien/planten mee groeien tot aan de oogst en dus in het product aanwezig zijn!!

frank.van-rooijen
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2017 20:54

Re: Te veel gif op aardbeien?

Ongelezen bericht door frank.van-rooijen »

Is het Voedingscentrum wel onafhankelijk?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Voedingscentrum

jolanda.klaols
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2017 21:01
Contacteer:

Re: Te veel gif op aardbeien?

Ongelezen bericht door jolanda.klaols »

Lekker gezegd kan geen kwaad, elke hap beetje gif, wordt op den duur een gifvat. Daar komt bij dat een aardbei een zomervrucht is, dus laten we dat staan in de winter. Ons lichaam heeft namelijk ook een ritmer. Zo legt drs. Richard de Leth dat heel logisch uit “ Ieder orgaan en hormoon heeft zowel een dag en een nachtritme als een ritme tussen de seizoenen. In het verre oosten bestaat deze wijsheid al heel lang. Op voedingsgebied was er vroeger ook een belangrijk ritme. In de zomer was er overvloed en in de winter schaarste. In de zomer legde we een laagje vet aan, wat als isolatie en brandstof voor de winter diende. Ons opgebouwde vetlaagje van de zomer werd als reserve gebruikt en verdween hierdoor. Tegenwoordig blijven we allemaal in de zomerstand staan. Het is raadzaam om de groente van het seizoen te eten. http://www.velt.nu/groentekalender

In deze moderne tijd is dat ritme flink ontregeld. Het gehele jaar door is er voedsel te krijgen, zelfs zomer voedsel die we in de winter niet groeien, denk maar aan de aardbei. Kortom ons lichaam wacht op de winter die nooit komt. Anders gezegd, we komen nimmer van onze vetlaag af, deze wordt alsmaar groter, gevolg we krijgen overgewicht-obesitas”. Dus laat die aardbei lekker staan. Wat het voedingcentrum ons ook op de mouw spelt https://happyhealthy.nl/voedingscentrum/

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Te veel gif op aardbeien?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Moet mijn aardbeienjam nu bij het chemisch afval?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Te veel gif op aardbeien?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:Moet mijn aardbeienjam nu bij het chemisch afval?
Nee, op jouw brood.

Gesloten