LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door Radar »

Omdat je moeder dement is, beschik je over een gemachtigde pinpas en een bijbehorende betaalrekening. Je koopt er spullen van voor je moeder of cadeaus voor familieleden.

Dan klopt de gemeentelijke sociale dienst bij je op de deur. Of je jouw bijstandsuitkering van de afgelopen twee jaar, wil terugbetalen. Inclusief boete een bedrag van bijna €30.000. Waarom? Omdat jij volledig kunt beschikken over het spaargeld van je moeder. Dus haar geld wordt gezien als jouw vermogen, omdat jij die rekening beheert. En je bijstandsuitkering wordt ook nog eens stopgezet. Hoe dit mogelijk is, zie je maandagavond in Radar.

Maandag 27 november in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Meer over de uitzending

Bekijk het oorspronkelijke forum-topic

ahoogen1
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:02

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door ahoogen1 »

ik beheer de rekening van mijn demente moeder, heeft dat ook invloed op mijn huursubsidie en tegemoetkoming van de ziektekosten verzekering.

Keup1961
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2017 21:24

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door Keup1961 »

Ik wil graag even reageren. Ik werk als sociaal rechercheur en doe onderzoek naar uitkeringen. Het is vreemd dat mevrouw voor de rechter is geweest want normaal doen wij pas aangifte als het fraudebedrag boven de 50.000 euro ligt. Tevens kun je niet voor de rechter gebracht worden en een boete krijgen. Ik denk dat ze voor de bezwaar commissie geweest is en dan is er nog een beroeps mogelijkheid.
Hebben jullie het rapport wat tegen mevrouw opgemaakt is gelezen?
Zij kan dit altijd opvragen.
Mw. kan altijd weer een bijstands uitkering aanvragen en deze kan niet geweigerd worden als zij geen middelen van bestaan heeft.
Is er geen sprake geweest van een WW uitkering? Het UWV kan wel uitkeringen beëindigen en niet meer toekennen.
Een hoog energie verbruik kan wel een aanleiding zijn voor een huisbezoek. Er is vermoedelijk een themacontrole geweest.
Als het goed is heeft de sociale dienst ook een verklaring van mw. opgenomen. Wat staat daar in. Tip laat mevrouw het rapport opvragen. Nu weer een uitkering kan niet ivm de huidige woonsituatie bij haar man. Ik zou jullie graag willen helpen om samen naar het dossier te kijken.

gr, Gerard Keupink

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door 16again »

Keup1961 schreef:Het is vreemd dat mevrouw voor de rechter is geweest want normaal doen wij pas aangifte als het fraudebedrag boven de 50.000 euro ligt.
Wellicht heeft de sociale dienst sanctie opgelegd en daarna is mevrouw zelf naar de rechter gestapt om dit aan te vechten.

Richko64
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2017 22:45

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door Richko64 »

geachte Radar Panel

Nav vanavond over de uitzending van Radar over machtiging van financiële zaken van ouders.

Wegens de hoge leeftijd van mijn moeder ben ik door haar gemachtigd over haar bankzaken.

Nu is mijn vraag wat moet ik doen om niet in de problemen te komen omdat mijn man en ik in de IOAW zitten en ik wist niet dat het een plicht is om het door te geven.

Nu twijfel ik er aan om die machtiging ongedaan te maken..

Met vriendelijke groet,

Rinske

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door witte angora »

In het andere topic, dat door mevrouw zelf is opgestart, wordt de mogelijkheid genoemd een bewindvoerder aan te stellen. Dat kon wel eens het meest verstandige zijn.

atlas1302

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dat is ongetwijfeld de beste oplossing, heb ik ook gedaan met mijn demente moeder..heb er wel op moeten aandringen maar ze heeft er èèn en ook nog eens een mentor.

U blijft dan in de veilige zone ! wat die bewindvoerder dan weer doet, verdiept u zich er maar eens in.

sas_gebrnaam
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2017 17:46

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door sas_gebrnaam »

N.a.v. de tv uitzending(en krantenbericht) over de mantelzorger die haar uitkering moet terugbetalen, omdat ze de beschikking had over de pinpas van haar moeder die ze verzorgde, het volgende: kan de participatiewet vandaag nog aangepast worden? Waar is de menselijke maat? Waar is het respect voor mensen? Wie heeft het uitgevonden om ivm uitkering bij iemand thuis het aantal tandenborstels te gaan controleren? Op welke rekening kunnen we geld storten om die mevrouw uit de brand te helpen? Aktie, aktie, aktie!!!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door renewouters »

sas_gebrnaam schreef:N.a.v. de tv uitzending(en krantenbericht) over de mantelzorger die haar uitkering moet terugbetalen, omdat ze de beschikking had over de pinpas van haar moeder die ze verzorgde, het volgende: kan de participatiewet vandaag nog aangepast worden? Waar is de menselijke maat? Waar is het respect voor mensen? Wie heeft het uitgevonden om ivm uitkering bij iemand thuis het aantal tandenborstels te gaan controleren? Op welke rekening kunnen we geld storten om die mevrouw uit de brand te helpen? Aktie, aktie, aktie!!!
We zijn met z'n alleen een regelgeil landje, dus we hebben dit met z'n allen gedaan. Als er geen tandenborsteltelling zou zijn en we komen er achter dat er mensen misbruik maken van de mogelijkheden schreeuwen we met z'n allen om het hardst dat er keiharde regels moeten komen om die uitwassen tegen te gaan.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door Moneyman »

sas_gebrnaam schreef:N.a.v. de tv uitzending(en krantenbericht) over de mantelzorger die haar uitkering moet terugbetalen, omdat ze de beschikking had over de pinpas van haar moeder die ze verzorgde, het volgende: kan de participatiewet vandaag nog aangepast worden? Waar is de menselijke maat? Waar is het respect voor mensen? Wie heeft het uitgevonden om ivm uitkering bij iemand thuis het aantal tandenborstels te gaan controleren? Op welke rekening kunnen we geld storten om die mevrouw uit de brand te helpen? Aktie, aktie, aktie!!!
Je bedoelt die mantelzorger die jarenlang 5000 euro geschonken kreeg van een demente moeder en dat niet opgaf aan de bijstand...? En die daarnaast allerhande transacties niet kon verklaren? En daar moet ik respect voor opbrengen? Ik hoop dat je zelf ook snapt hoe erg dit zaakje stinkt...
Laatst gewijzigd door Moneyman op 30 nov 2017 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door kweenie »

Als mantelzorger hoef je helemaal niet de bijstandsuitkering terug te betalen. Dat moet alleen als je de beschikking hebt over de bankrekening van degene die de zorg krijgt en de uitgaven met die pas niet netjes kunt verantwoorden. (En daarnaast en passant ook 5000 voor eigen gebruik per jaar krijgt...)

Jacqueline Kops
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2017 16:52

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door Jacqueline Kops »

Verschrikkelijk voor die mevrouw.
Nu ben ik ook een mantelzorger voor een hoogbejaarde vriendin. Ze heeft geen familie meer en heeft mij gemachtigd met een pasje( op onze beide namen) om boodschappen te doen en geld voor haar op te nemen.
Loop ik nu ook gevaar dat een rechter mij kan betichten van diefstal?
IK heb een eigen inkomen en geen bijstand.
Als zij overlijdt moet ik haar spaargeld opnemen om de begrafenis te bekostigen en verdere rekeningen af te handelen.

Er is een testamentair executeur.

Wat is goede raad om mij veilig te stellen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je zorgt voor een sluitende administratie én de onderliggende documenten bewaart, kan je weinig overkomen.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door arvandongen »

Moneyman schreef:Als je zorgt voor een sluitende administratie én de onderliggende documenten bewaart, kan je weinig overkomen.
Precies.
Plus als je alle uitgaven in redelijkheid gedaan hebt. Dwz uitgaven gedaan zoals je kan veronderstellen dat de vriendin ook gedaan zou hebben indien zij nog volledig bij machte zou zijn.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door 16again »

Jacqueline Kops schreef:Nu ben ik ook een mantelzorger voor een hoogbejaarde vriendin. Ze .....heeft mij gemachtigd met een pasje
IK heb een eigen inkomen en geen bijstand.
Omdat je een eigen inkomen hebt , blijf je sowieso onder de radar.
Beste blijft een sluitende administratie aan te houden

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jacqueline Kops schreef:Verschrikkelijk voor die mevrouw.
Nu ben ik ook een mantelzorger voor een hoogbejaarde vriendin. Ze heeft geen familie meer en heeft mij gemachtigd met een pasje( op onze beide namen) om boodschappen te doen en geld voor haar op te nemen.
Loop ik nu ook gevaar dat een rechter mij kan betichten van diefstal?
IK heb een eigen inkomen en geen bijstand.
Als zij overlijdt moet ik haar spaargeld opnemen om de begrafenis te bekostigen en verdere rekeningen af te handelen.

Er is een testamentair executeur.

Wat is goede raad om mij veilig te stellen.
U hoeft haar spaargeld niet op te nemen om de begrafenis te betalen. Elke bank betaalt van het tegoed op een rekening de uitvaartkosten.
En waarom zou u dat de executeur niet laten verzorgen? Dat is onder meer zijn taak.

En die mevrouw stond niet voor de rechter voor diefstal, maar omdat ze niet aan de soos had opgegeven dat ze het geld van moeder ook voor zichzelf gebruikte en zichzelf ook nog € 5.000 per jaar schonk. Naast de andere akkefietjes die zij had met de soos.

Moiseule58

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Lady1234 schreef:
Jacqueline Kops schreef:Verschrikkelijk voor die mevrouw.
Nu ben ik ook een mantelzorger voor een hoogbejaarde vriendin. Ze heeft geen familie meer en heeft mij gemachtigd met een pasje( op onze beide namen) om boodschappen te doen en geld voor haar op te nemen.
Loop ik nu ook gevaar dat een rechter mij kan betichten van diefstal?
IK heb een eigen inkomen en geen bijstand.
Als zij overlijdt moet ik haar spaargeld opnemen om de begrafenis te bekostigen en verdere rekeningen af te handelen.

Er is een testamentair executeur.

Wat is goede raad om mij veilig te stellen.
U hoeft haar spaargeld niet op te nemen om de begrafenis te betalen. Elke bank betaalt van het tegoed op een rekening de uitvaartkosten.
En waarom zou u dat de executeur niet laten verzorgen? Dat is onder meer zijn taak.

En die mevrouw stond niet voor de rechter voor diefstal, maar omdat ze niet aan de soos had opgegeven dat ze het geld van moeder ook voor zichzelf gebruikte en zichzelf ook nog € 5.000 per jaar schonk. Naast de andere akkefietjes die zij had met de soos.
Klopt. De executeur testamentair verzorgt als het goed is alles (afhankelijk van wat er in het testament staat).

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door witte angora »

sas_gebrnaam schreef:Wie heeft het uitgevonden om ivm uitkering bij iemand thuis het aantal tandenborstels te gaan controleren?
Vanwege de vele duizenden die jaarlijks de boel zitten te flessen? Die jarenlang twee woningen er op na houden en ondertussen samenwonen, omdat ze op die manier meer in de knip hebben?
Aktie, aktie, aktie!!!
O ja, het mag nog veel strenger. En er mag nog veel meer gecontroleerd worden om fraude tegen te gaan.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:... en zichzelf ook nog € 5.000 per jaar schonk.
Op 03:30min van het filmpje zegt TS 'dat te hebben doorgegeven'; zou dus gewoon met de uitkering verrekend moeten zijn.
Het meest opmerkelijke van het hele verhaal vind ik wel, dat de (vele) omstanders, voor zover die zelf hun belastingaangifte doen en dus weten, dat je elke aftrekpost moet voorkauwen en b.v. eventueel een sluitende km-administratie moeten vóórleggen, zich blijkbaar allemaal van den domme hebben gehouden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitkering (30.000 euro) terugbetalen vanwege helpen moeder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

chrisd1 schreef:
Lady1234 schreef:... en zichzelf ook nog € 5.000 per jaar schonk.
Op 03:30min van het filmpje zegt TS 'dat te hebben doorgegeven'; zou dus gewoon met de uitkering verrekend moeten zijn.
Het meest opmerkelijke van het hele verhaal vind ik wel, dat de (vele) omstanders, voor zover die zelf hun belastingaangifte doen en dus weten, dat je elke aftrekpost moet voorkauwen en b.v. eventueel een sluitende km-administratie moeten vóórleggen, zich blijkbaar allemaal van den domme hebben gehouden.
Over welke omstanders heeft u het?
En ze zegt wel dat te hebben doorgegeven, maar ze zegt wel meer dingen.

Gesloten