LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Installateur wil geld zien voor een offerte.

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:
Alfatrion schreef:Je verhaal was eerst dat hierover niets in de wet stond. Nu dat toch zo blijkt te zijn, is je verhaal dat deze wetsartikels toch niet van toepassing zijn vanwege een afwijkend gebruik. Heb je iets waarmee je aannemelijk kan maken dat de consument aan dat gebruik rechten kan ontlenen?
Er staat nergens in de wet dat je voor een vrijblijvende offerte dient te betalen.
Dat vat ik op als een "NEE, ik heb niets om mijn stellingen aannemelijk mee te maken".

Met alle respect, maar je laat het bij een welbespraakt vorm van: "en toch is het niet zo". Je motiveert namelijk helemaal niets. Het lijkt er op dat je weer alles in twijfel trekt om zelf niets te hoeven onderbouwen. Daarbij verdraai je mijn woorden. Je mag uiteraard er zo je mening op nahouden, maar verwacht niet van mij dat ik die als feit aanvaard enkel en alleen omdat je deze mening als feit presenteer.

Ik verwijs je naar art. 7:1 BW en art. 7:400 BW voor de definities van koopovereenkomst en overeenkomt van opdracht. En daarop volgend art. 7:4 WB en art. 7:405-406 BW. En daar wil ik het verder bij laten, want een discussie waarbij een partij niet onderbouwd wil of kan aangegeven hoe het dan wel zit acht ik niet productief.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door duiner »

malis schreef:Ik heb 6 offertes aangevraagde voor het vervangen van een 12 jaar oude Agpo cv ketel.
Bij 5 installateurs was de offerte gratis.
Bij installateur 6 zal ik €75,= moeten betalen hier voor. Reden hier voor was: Dat ik in 2005 al een vrijblijvende offerte voor nieuwe goten heeft gehad. De werk heb ik gegund aan een ander bedrijf.
Ik heb hier niet in gegaan.
Wie heeft voor een offerte moeten betalen?
Een offerte is altijd gratis (vrijblijvend) of zie ik dit fout. :?:
ik heb een tandarts naar de tuchtcollege gestuurd ( bij wijze van ) ,
omdat ik een
rekening kreeg van het " behandel-plan " , ( 90 euro !) dus ook een offerte, eigenlijk

het zijn oplichters die het doen, want het mag niet eens , ( altijd gratis )
.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door crazyme »

Het vragen om een offerte is ook vragen om advies. Welke ketel wordt geadviseerd en waarom, moet er verder nog iets aan de installatie gebeuren, hoeveel werk kost het om het te installeren?

Zo gek nog niet om daar kosten voor in rekening te brengen ter hoogte van de voorrijdkosten...

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dat vat ik op als een "NEE, ik heb niets om mijn stellingen aannemelijk mee te maken".
Dat mag je zeggen, maar het is incorrect.

Zoals in veel topics waar je reageert, gooi je een los wetsartikel op de grond en dat is dan het argument. Of het nu van toepassing is of niet dat maakt niet uit. Als je het hele wetboek noemt heb je in jouw optiek ook heel veel argumenten. Er is in dit geval helemaal geen overeenkomst en dus zijn de genoemde artikelen ook niet van toepassing.

Voor de overige lezers zal ik wat meer toelichting op mijn standpunt geven.

Een vrijblijvende Offerte is de eerste stap van onderhandelingsproces.
(afhankelijk van de aard van de zaak is dit uitgebreid, of is het alleen het accepeteren van de offerte)
Dit is voor beide partijen vrijblijvend, en dat wordt alleen anders als een van beide partijen expliciet vooraf meldt dat er kosten in rekening gebracht moeten worden, of een van de partijen heeft tijdens de onderhandelingen een gerechtvaardigd vertrouwen gewekt dat er aan de ander partij een opdracht wordt verstrekt.

Offertes en onderhandelingen zijn geen overeenkomst. Dat wordt het pas als er een overeenkomst over de condities wordt bereikt.

Er is genoeg jurisprudentie te vinden waarin afgebroken onderhandelingen geen enkel recht tot vergoeding van de kosten opleveren, dit ondanks de tijd en energie die er in is gestoken. Het behoort namelijk tot een normale ondernemingsrisico.

Dat mag u anders vinden, maar alleen een verwijzing naar een " willekeurig" wetsartikel is hiervoor absoluut onvoldoende
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 25 okt 2011 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

De ondernemer mag dat natuurlijk vragen ... en nu krijg hij dus zeer zeker de opdracht niet. ;)

Maar € 75,- vind ik voor een offerte als je er al zou voor willen betalen FLINK hoog! Hoeveel werk / uren neemt dit nou daadwerkelijk in beslag?

Onredelijk veel m.i. ....

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door thecure »

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit nu is afgelopen, heeft de TS de offerte nu wel of niet betaald?

tuinman
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 feb 2011 20:10

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door tuinman »

stronkstronk schreef:Of nummer 6 heeft het kneiterdruk en kan zich veroorloven om geld te vragen voor het maken voor een offerte of hij heeft geen tijd om te werken omdat hij alleen maar offertes zit te maken voor mensen die overal en nergens offertes opvragen.
6 offertes aanvragen..........misschien wordt het inderdaad wel eens tijd dat er betaald gaat worden voor offertes. Dan hou je je wel in met opvragen en gun je eerder de klus.
wat een onzin, maar toegeven aan het eerste de beste bedrijf die maar wat vraagt omdat hij meer dan voldoende werk heeft.
Gewoon in je kennissen of familie kring navraag doen wie er goed en betrouwbaar werk levert, dan gericht bedrijven benaderen.

immadoezel
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 nov 2011 16:08

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door immadoezel »

Artikel 4051.Indien de overeenkomst door de opdrachtnemer in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf is aangegaan, is de opdrachtgever hem loon verschuldigd. 2.Indien loon is verschuldigd doch de hoogte niet door partijen is bepaald, is de opdrachtgever het op de gebruikelijke wijze berekende loon of, bij gebreke daarvan, een redelijk loon verschuldigd.

Als de meeste bedrijven die het zelfde werk doen geen geld voor een offerte in rekening brengen lijkt het mij duidelijk, dat als het niet vooraf is afgesproken je dus geen geld hoeft te betalen voor een offerte.

Het is natuurlijk wel zo dat ik begrijp, dat een bedrijf vooraf geld voor een offerte mag vragen.

Ik heb zelf net offertes aangevraagd bij 4 bedrijven (voor schilderwerk) en de offertes liepen heel erg uit een. Niet alleen het bedrag, maar ook het advies.

xxTonxx01
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:23

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door xxTonxx01 »

Heel normaal dat er betaald moet worden voor een offerte ... offerte opmaken is ook werk ... en iedereen wil graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ,ook daaraan hangt een prijskaartje. In de regel worden de offertekosten vermindert indien er opdracht is gegeven aan de klus of levering.
Niks mis mee ... 5% van het totaalsom mag best in rekening gebracht worden

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door gtp »

xxtonxx01 dit schreef ik al,zie eerder mijn bijdrage van 24-10-2011

stofzuigertje

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij een CV ketel kun je nog wel eens online een vaste prijs vinden maar hoe moet ik dat dan doen als ik Zonnepanelen wil?
Dus als iemand gewoon extreem duur is in offerte en niets vermelde vooraf over deze kosten verwacht ik dat ook niet.
Ik weet dat ik een ander product heb gevraagd maar vaak zijn het dezelfde installateurs.

Als iemand komt kijken en opmeten kan ik het nog begrijpen maar meestal is 1 telefoontje voldoende om een offerte te krijgen.
Ik had in mijn geval de maximale dak maten vermeld dus zonder pijpen en zo.
Kijken hoeft niet, en van de 9 offertjes kwam er maar 1langs die gelijk een handtekening wilde.
Dat was ook de 2e na duurste en eerst vergelijken welke merken en hoeveel stroom die leverde was dan niet mogelijk.
Ook de aangeboden afbetaling door hem was onzin, ik wilde juist contact betalen.
Dus sommige zijn gewoon opdringerig en voor niets betalen wil niemand en zo iemand onder druk te zetten zou ik nooit accepteren.
Zelfs als de goedkoopste €75,- zou vragen zou ik deze daarom juist overslaan.

Als niet duidelijk vooraf aangegeven zou ik nooit betalen.
Je wist niet hoe duur het was en of je wel kon betalen.
En waarom €75 en geen ander bedrag?

Alleen aannemers die komen verbouwen en opmeten geven het wel vaak aan dat er bij niet gunnen opdracht vaak teken en rekenwerk betaald moet worden.
Daar is het wel gebruikelijk en word het vrijwel altijd vooraf gemeld.
Dan weet je dat je voor vrijwel elke offerte moet betalen.

Oprechte Olivier
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 apr 2010 15:14

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door Oprechte Olivier »

Volgens mij kun je voor zonnepanelen meestal kosteloos een vrijblijvende offerte aanvragen, anders zou ik er niet aan beginnen.
Verder de markt een beetje verkennen. Sommige bedrijven noemen richtlijnen op hun site, anderen niet. All-in kun je voor rond de 2 euro per wattpiek zonnepanelen laten installeren. Vooral niet via een energiebedrijven doen is mijn mening, dat is onnodig duur.
Op tweakers.net forum, duurzame energie deel 18 actief van mensen met praktijkervaring. Daar je licht opsteken is ook verstandig.

eljootje
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 mei 2007 02:17

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door eljootje »

Ik vind 6 offertes ook buitenproportioneel voor een ketel. Mensen vergeten klaarblijkelijk hoeveel tijd (en dus geld) er voor een (kleine) ondernemer mee gemoeid is om een offerte tot stand te brengen. Vaak gaat er zelfs een huisbezoek aan vooraf, om te bekijken wat er precies gedaan moet worden. Dan volgt er het rekenwerk van materialen, uren werk, planning, dan alles op papier zetten, overtypen en in kleur uitprinten, posten met envelop en postzegel. Daarna klanten nabellen in de hoop dat ze jou kiezen, wat vaak ook niet het geval is, dus alles voor niks gedaan.
Geld vragen voor een offerte is niet gebruikelijk, daarom kan je dat helaas niet doen, anders prijs je je uit de markt. Maar als men beter zou nadenken over de kosten die de ondernemer moet maken (omdat jij 6 offertes wil voor een ketel alleen, wil niet weten hoeveel je er vraagt als je een nieuwe badkamer wil) dan wordt daar vast wat zorgvuldiger mee omgegaan waardoor ondernemers minder aan dit soort onzinnige, niet tot opdrachten leidende werkzaamheden moeten verrichten, waarvan zij zelf ook nog voor de kosten moeten opdraaien.
Zeker in deze tijd; denk eerst goed na wat je wilt, google een beetje op internet en vraag dan max 3 offertes aan, wellicht valt er dan ook nog te onderhandelen over de prijs.

eljootje
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 mei 2007 02:17

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door eljootje »

Trouwens, ik denk dat 75 euro aardig in de buurt komt van de gemaakte kosten voor het maken van een offerte. Dit zou eigenlijk een richtlijn moeten worden in 'klusland' zodat deze ondernemers een beetje uit de rode cijfers kunnen komen. Bij een datinburo betaal je ook inschrijfkosten voordat ze iets voor je gaan doen. Dat kan dan weer wel. De uurlonen van de 'klusmannen' in Nederland zijn de afgelopen jaren al flink gedaald enof gelijk gebleven, vanwege de moordende concurrentie uit het buitenland. De gemiddelde uurlonen conform berekenig Kamer van Koophandel voor ondernemers torenen ver boven de lonen van timmerlieden e.d uit. Als wij die mensen nou ook nog eens uit gaan nemen door 6 offertes te vragen voor een simpel klusje, dan wordt het helemaal niks meer in deze branche..het ligt nu al aardig op zijn kont helaas, mede door de goedkope (en vaak zonder verstand van vakwerk) Polen en Bugaren die hier een graantje wllen meepikken. Besef wel dat als u buitenlanders in dienst meemt, u nergens meer op terug kunt vallen als uw stucmuur naar bededen komt.Zij vertrekken, u in de ellende.
Dus leest u eerst even goed dit als u wat wilt laten doen, bekijk de website, maak een afspraak en als het klikt maakt u een afspraak voor een offerte. Vergelijk ze niet alleen op prijs, maar beoordeel ze ook op netheid, goede uitleg zo min mogelijk in vaktaal zodat u het zelf ook begrijpt. Bereikbaarheid is ook belangrijk. Als niemand u te woord kan staan als u vragen heeft is dat ook vervelend.
Soms kan de 1 wat duurder zijn, maar u wel een beter gevoel geven of betrouwbaarder overkomen, kies dan voor diegene die het er meest werk van heeft gemaakt en een mooie heldere offerte voor u maakt en u tijdens het gesprek het gevoel geeft dat de aannemer precies weet wat u bedoelt en dat het een beetje klikt, bespreken zal immers veel moeten gebeuren, want u zult veel wensen hebben over hoe het eruit moet komen te zien. Erg belangrijk om eerst even te bellen en een afspraak te maken, dan weet u meteen of het klikt met de persoon waarmee u binnenkort zaken moet bespreken. Bij een Nederlands onderhoudsbedrijf heeft u garantie op de gedane werkzaamheden en fabrieksgarantie op de gebruikte materialen!
En nu hoop ik dat mensen nooit meer 6 offertes zullen vragen voor een ketel!

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door gtp »

Voor mensen als ts is deze laatste opmerking een UTOPIE. Ik heb al veel eerder geschreven als iedere ondernemer die een offerte aanvraag beantwoord (en dus maak) gewoon afspreek bv 5% kosten van de begroting en deze bij gunning in mindering wordt gebracht is alles voor iedereen duidelijk en niemand hoeft voor niets te werken tenslotte de aanvrager (neem ik aan) werkt ook niet voor niets.

installateur
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 mar 2006 00:25

Re: Installateur wil geld zien voor een offerte.

Ongelezen bericht door installateur »

Beetje mosterd na de maaltijd maar is er iemand die zich heeft afgevraagd waarom de installateur geld wil zien? kan ook zijn manier van zeggen zijn naar de klant 'zoek maar een andere 6e gek'.

Gesloten