LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Eveohrev
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2017 11:10

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door Eveohrev »

hänschen klein schreef:Ben nu afhankelijk van de "goodwill" van de aannemer om mij tegemoet te komen.

Wat stelt u zich hierbij dan voor? Terugtreden, financiële tegemoedkoming, gratis extrawensen vervullen ...
Hoe ik het met dat (vermoedelijke) dakraam op de eerste verdieping? Extra of vervallen?

Dat zal blijken als ik met de aannemer rond de tafel ga zitten. Het dakraam zit er gewoon nog (is hetzelfde in brochure als in tekening). Doorsnede is alleen op andere locatie gemaakt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Misschien handig om vooraf zèlf de betekenis van de documenten te kennen (volgens een tekenburo en bouwadviesnederland):

Bouwaanvraag, bouwvergunning, omgevingsvergunning, bouwtekeningen, bestektekeningen, is er verschil ?

1 -Een bouwkundige, architect, jurist en natuurlijk de ambtenaren, kunnen U het soms grote verschil wel duiden. In de volksmond is het nagenoeg hetzelfde: De bouwtekeningen waarmee het gebouw gemaakt gaat worden. Toch een poging : De aanvraag omgevingsvergunning is wat vroeger de bouwaanvraag heette: Een set bouwtekeningen, constructieberekeningen, allerlei rapporten en de ingevulde formulieren. Deze tekeningen, meestal schaal 1:100, hoeven niet zo gedetailleerd te zijn, 80% mag tekstuele verwijzingen zijn naar allerlei voorschriften en Normen, die deel uitmaken van het bijna onleesbare bouwbesluit. Veel ambtenaren van bouw- en woning toezicht (zo heet dat nu niet meer, dat snapt U) hebben tegenwoordig geen bouwkundige opleiding meer gehad, zij kijken alleen of alle verplichte informatie in de stukken staat! De bouwvergunning heet nu omgevingsvergunning, maar het blijft in veel gevallen gewoon de vergunning om te mogen bouwen of verbouwen. Bestektekeningen zijn eigenlijk de veel verder bouwkundig uitgewerkte tekeningen die gebruikt zijn voor de vergunning. Dit zijn de tekeningen waar de bouwer echt mee aan de slag kan. dat noemen we vaak de werktekeningen!

2 - https://www.bouwadviesnederland.nl/info ... -tekening/

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door 16again »

Eveohrev schreef:Ik heb VEH gebeld en volgens hun geen juridisch recht aangezien aan de brochure geen rechten kunnen worden verleend.
Waarom niet? Een overeenkomst dient voldoende bepaald te zijn. Het vloeroppervlak lijkt me een van de voornaamste punten in de overeenkomst, die kan niet zomaar gewijzigd worden.

atlas1302

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door atlas1302 »

16again schreef:
Eveohrev schreef:Ik heb VEH gebeld en volgens hun geen juridisch recht aangezien aan de brochure geen rechten kunnen worden verleend.
Waarom niet? Een overeenkomst dient voldoende bepaald te zijn. Het vloeroppervlak lijkt me een van de voornaamste punten in de overeenkomst, die kan niet zomaar gewijzigd worden.
Inhoud van het huis, M3 dat is de variabele in dit verhaal.

stofzuigertje

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1e verdieping, vloer is gelijk, alleen minder bruikbaar door hoogte van 1.5 naar 0,67.

2e verdieping, vloer kleiner maar dak steiler, minder meters maar meer bruikbaar.

Was bij tekenen contract de bouwvergunning al goedgekeurd en definitief of onder voorbehoud?
Een aanvraag en wat is aangevraagd en vermoedelijk heb je voor definitief worden getekend.

En was er een regel onder voorbehoud aanpassingen?
Dan kun je zelf ook tekenen onder voorbehoud aanpassingen dus de koop kosteloos ontbinden als het in jou nadeel uitlegbaar is.

Zelf vraag ik voor ik iets teken de originele goedgekeurde bouwtekening met de maten erin voor mezelf.
Zowel de keuken als badkamer kan ik dan op maat inkopen, 5 cm is dan voldoende tolerantie.

Indien een van de daken zuid licht is zonnepanelen gunstiger.
Bij 55 graden is het reinigende werking van panelen groter dan bij 50 graden.
De 20 graden op kantoor is elke zomer meerdere keren reinigen want alles blijft erop liggen...!

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door 16again »

stofzuigertje schreef:1e verdieping, vloer is gelijk, alleen minder bruikbaar door hoogte van 1.5 naar 0,67.
En die hoogte is juist het essentiele verschil ! Bij schuine daken telt alleen vloer oppervlakte mee vanaf het punt waar de hoogte 1.5 meter is

atlas1302

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Minder bruikbaar :?: , als de zijwand hoogte ''stahoogte'' was geweest dan zou u flink benadeeld worden. Nu praten we over kruip hoogte wat al geen lekkere hoogte is , en dat gaat dan van 150cm naar 67cm. Theoretisch verschil van 83 cm wat in de praktijk eigenlijk niet veel verschil uitmaakt, je kan daar uberhaupt niet lopen dus daar zal iets anders voor bedacht worden om die ruimte te benutten, mogelijkheden genoeg.

Je nok is daar in tegen een lekker stuk omhoog gegaan zeg maar fors, en uw kuubs (M3) zal ook aardig hetzelfde zijn gebleven, heeft u dat al uitgerekend? L x B x H = M3 Bovendien heeft uw huis een andere uitstraling gekregen, dit kan natuurlijk als positief of negatief uitgelegd worden, maar zoals ik al eerder heb gezegd is een grote kap toch fraaier (persoonlijke smaak).

Verder ontbraken er dakramen op de tweede tekening en de aannemer zal niet flauw doen om deze te plaatsen, misschien een leuke aanleiding om een dakkapel er uit slepen voor niet te veel :D

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Tweede dakkapel is inderdaad een prima optie ...

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door gemist »

Overigens is het "definitieve dak" minder hoog dan het "voorgestelde". Dus de zolder is minder diep, dus...nog minder leefinhoud....
Apart wereldje, dat bouwwereldje.....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door kweenie »

atlas1302 schreef:Minder bruikbaar :?: , als de zijwand hoogte ''stahoogte'' was geweest dan zou u flink benadeeld worden. Nu praten we over kruip hoogte wat al geen lekkere hoogte is , en dat gaat dan van 150cm naar 67cm. Theoretisch verschil van 83 cm wat in de praktijk eigenlijk niet veel verschil uitmaakt, je kan daar uberhaupt niet lopen dus daar zal iets anders voor bedacht worden om die ruimte te benutten, mogelijkheden genoeg.

Je nok is daar in tegen een lekker stuk omhoog gegaan zeg maar fors, en uw kuubs (M3) zal ook aardig hetzelfde zijn gebleven, heeft u dat al uitgerekend? L x B x H = M3 Bovendien heeft uw huis een andere uitstraling gekregen, dit kan natuurlijk als positief of negatief uitgelegd worden, maar zoals ik al eerder heb gezegd is een grote kap toch fraaier (persoonlijke smaak).
Hoe kom je erbij dat de nok hoger is? Die is nauwelijks veranderd, eerder iets lager geworden.

En voor de woonoppervlakte wordt standaard juist uitgegaan van anderhalve meter hoogte. De aanpassing heeft dus direct invloed op het woonoppervlakte. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat de stahoogte ook pas later begint. Je bent en stroom van ongeveer een halve meter breed aan stahoogte kwijt door deze aanpassing. Het maakt in de praktijk dus wel degelijk uit.

atlas1302

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Hoe kom je erbij dat de nok hoger is? Die is nauwelijks veranderd, eerder iets lager geworden.
Kent u de stelling van Pythagoras A2 + B2 = C2 dan zult u zien dat een hoek van 55 graden een langere zijde oplevert dan 50 graden.
U zegt er veranderd nauwelijks iets en dan vind u weer dat het iets lager is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door kweenie »

Een langere zijde betekent niet automatisch een hoger huis. Het gevolg van dat die lange zijde langer wordt, is nu juist de aanleiding van het probleem: het dak wordt langer en bij een gelijke nokhoogte zal dan de buitenmuur dus een stuk lager eindigen.

Je zult in de praktijk van de lagere nok weinig last hebben. Dat de nok 11 cm lager wordt (377 ipv 388) vind ik in het kader van de rest van het verhaal dan ook iets wat nauwelijks verandert. Een heel andere orde van grootte dan de verlaging van de eerste verdieping muur.

Eveohrev
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2017 11:10

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door Eveohrev »

Vandaag gesprek gehad met aannemer en ik heb een dakkapel aangeboden gekregen voor 1/3e van de prijs dus ik ben tevreden met de oplossing!

Het was inderdaad de maximale goothoogte die te hoog was!

Bedankt voor alle reacties!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het geeft ook alle vrijwilligers die hebben bijgedragen een positieve kick, vast te stellen dat er ook positieve meldingen terugkomen.

Veel plezier met uw 'brillante' eerste verdieping, waarbij de buren zich zullen afvragen hoe u dàt (als idee) voor elkaar heeft gekregen.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door lijfrente »

Eveohrev schreef:
Capture3.JPG
Beste,

Ik heb een aantal maanden terug het koopcontract getekend voor een Nieuwbouw woning.

Nu was ik hier erg snel bij dus mijn keuze was gebaseerd op de brochure van de makelaar/aannemer.

Nu heb ik vorige week de definitieve tekeningen gekregen en nu blijk dat de hellingshoek van het dak van 50 graden naar 55 graden is gegaan en het dak verder doorloopt (zie bijlage) eerst liep het dak door tot 150 cm hoogte op de 1e etage en nu tot op 67 cm.

Hierdoor moet ik behoorlijk wat effectieve ruimte inleveren op de 1e etage!

Heb ik hier een poot om op te staan? Of heeft de aannemer hier alle recht toe?

Met vriendelijke groet,

Dus het koopcontract getekend aan hand van een folder/brochure ?

Geen details zoals een bestek hoe alle details zijn beschreven!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door hänschen klein »

lijfrente schreef:
Eveohrev schreef:
Capture3.JPG
Beste,

Ik heb een aantal maanden terug het koopcontract getekend voor een Nieuwbouw woning.

Nu was ik hier erg snel bij dus mijn keuze was gebaseerd op de brochure van de makelaar/aannemer.

Nu heb ik vorige week de definitieve tekeningen gekregen en nu blijk dat de hellingshoek van het dak van 50 graden naar 55 graden is gegaan en het dak verder doorloopt (zie bijlage) eerst liep het dak door tot 150 cm hoogte op de 1e etage en nu tot op 67 cm.

Hierdoor moet ik behoorlijk wat effectieve ruimte inleveren op de 1e etage!

Heb ik hier een poot om op te staan? Of heeft de aannemer hier alle recht toe?

Met vriendelijke groet,

Dus het koopcontract getekend aan hand van een folder/brochure ?

Geen details zoals een bestek hoe alle details zijn beschreven!
Ik weet niet hoeveel huizen u in uw leven gekocht heeft, maar veel huizenkopers stonden onder druk en in de wachtrij om überhaupt een kans te hebben op een plek te kunnen wonen die projectontwikkelaars voor ze hadden bepaald. Het is ongelovelijk, maar dagelijkse praktijk en daarvan kunnen velen een treurig lied zingen.

JA, ook ik heb tweemaal een huis gekocht vanaf een ontwerptekening en/of een maquette en het was ook voor mij de enige manier om een huis te kunnen krijgen, zonder iedere dag tijd in de file te moeten verdoen om naar de klant of het werk te kunnen komen.

atlas1302

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door atlas1302 »

hänschen klein schreef:Het geeft ook alle vrijwilligers die hebben bijgedragen een positieve kick, vast te stellen dat er ook positieve meldingen terugkomen.

Veel plezier met uw 'brillante' eerste verdieping, waarbij de buren zich zullen afvragen hoe u dàt (als idee) voor elkaar heeft gekregen.
Inderdaad.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@lijfrente. TS is allang tevreden, bedankt zich netjes en begin je weer opnieuw te zeuren .... Ik heb begrip voor de situatie onderbouwd! Niemand koopt graag iets zonder de gewenste zekerheden, maar de markt staat dit niet toe en er wordt flink misbruik van gemaakt.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door lijfrente »

hänschen klein schreef:@lijfrente. TS is allang tevreden, bedankt zich netjes en begin je weer opnieuw te zeuren .... Ik heb begrip voor de situatie onderbouwd! Niemand koopt graag iets zonder de gewenste zekerheden, maar de markt staat dit niet toe en er wordt flink misbruik van gemaakt.
Ik heb alleen een vraag aan TS gesteld, dat is hier toegestaan, en je beantwoord mijn vraag, met je eigen belang hoeveel huizen je gekocht hebt.
Dus wie is hier aan zeuren. :wink:

Eveohrev
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2017 11:10

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door Eveohrev »

lijfrente schreef:
Eveohrev schreef:
Capture3.JPG
Beste,

Ik heb een aantal maanden terug het koopcontract getekend voor een Nieuwbouw woning.

Nu was ik hier erg snel bij dus mijn keuze was gebaseerd op de brochure van de makelaar/aannemer.

Nu heb ik vorige week de definitieve tekeningen gekregen en nu blijk dat de hellingshoek van het dak van 50 graden naar 55 graden is gegaan en het dak verder doorloopt (zie bijlage) eerst liep het dak door tot 150 cm hoogte op de 1e etage en nu tot op 67 cm.

Hierdoor moet ik behoorlijk wat effectieve ruimte inleveren op de 1e etage!

Heb ik hier een poot om op te staan? Of heeft de aannemer hier alle recht toe?

Met vriendelijke groet,

Dus het koopcontract getekend aan hand van een folder/brochure ?

Geen details zoals een bestek hoe alle details zijn beschreven!
Inderdaad aan de hand van brochure koopcontract getekend. In de brochure stonden wel tekeningen en een beperkt bestek

Gesloten