LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

nieuwkoopa
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2020 10:54

Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door nieuwkoopa »

Beste medewerkers Radar,
Ik heb een vraag betreffende mijn ingeplande vakantie. Ik zou 23 mei voor 15 dagen naar Griekenland gaan en heb op mijn werk 3 weken vakantie aangevraagd, deze is ook al goedgekeurd. In verband met de corona kunnen mijn man en ik nu niet op vakantie, maar mijn werkgever verplicht mij mijn 3 weken vakantie in mei op te nemen. Mag mijn werkgever dit doen?

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door geengast »

Een werkgever mag dat weigeren. Echter eerst in overleg met u (art BW 7:638/5).
De werkgever moet eventuele schade vergoeden, u moet zoveel mogelijk schade beperken.
Maar zo te zien is er geen wederzijdse schade.

Als u hier niet met onderling overleg uit gaat komen, klopt er sowieso iets niet in uw wederzijdse arbeidsverhouding.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het schrappen van eerder goedgekeurde vakantiedagen mag niet zomaar. Dat mag werkgever niet zelf doen en dat mag werknemer niet zelf doen. Dat moet in goed overleg gebeuren. Als de werkgever dit niet wil, dan heeft u dus gewoon vakantie.

Logisch ook dat werkgevers dit niet goed gaan keuren. Dan krijg je straks als alles voorbij is en de drukte weer toeneemt het probleem dat iedereen tegelijk op vakantie wil en de werkgever moet dan mee gaan denken (want wettelijke vakantiedagen moeten opgenomen kunnen worden) en moet dan vervolgens extra kosten gaan maken om voldoende personeel te hebben, terwijl ze juist al extra kosten hebben gemaakt om continuïteit te waarborgen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door alfatrion »

De werkgever is gehouden om zich als goed werkgever te gedragen. Als je met een redelijk voorstel komt (er is werk) dan kan ik me zomaar voorstellen dat de werkgever gehouden is om mee te werken, omdat het doel van vakantie nu niet veranderd is door de omstandigheden. Je zou deze vraag ook een kunnen stellen op rechtenforum.nl, daar lopen veel meer juristen rond dan hier.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

nieuwkoopa schreef:
30 mar 2020 11:15
Beste medewerkers Radar,
Ik heb een vraag betreffende mijn ingeplande vakantie. Ik zou 23 mei voor 15 dagen naar Griekenland gaan en heb op mijn werk 3 weken vakantie aangevraagd, deze is ook al goedgekeurd. In verband met de corona kunnen mijn man en ik nu niet op vakantie, maar mijn werkgever verplicht mij mijn 3 weken vakantie in mei op te nemen. Mag mijn werkgever dit doen?

Je kan nog steeds vakantie nemen alleen niet naar Griekenland. Ik heb hetzelfde en besloten om toch de vakantie door te laten gaan ipv intrekken.
Zoals reeds is geschreven, als de corona voorbij is wil iedereen vakantie boeken en staat een bedrijf ook leeg qua personeel.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door sjohie »

Zoals al gezegd, deze uitzonderlijke crisis, stelt bedrijven voor uitzonderlijke uitdagingen in de bedrijfsvoering. En als iedereen geplande vrije dagen op gaat sparen tot ná de crisis, dan zal dat stuwmeer aan verlofdagen ineens leeglopen, en bedrijven nog een paar maanden langer in de ellende doen zitten, misschien net genoeg om dan alsnog op de fles te gaan. De regelingen vanuit de overheid die er zijn, naja aankomen, kostten vele miljarden, dus die zullen vrij snel nadat de maatregelen zijn opgeheven, weer verdwijnen. Vanaf dat moment zal ook uw werkgever de broek zelf weer op moeten houden.

Mijn werkgever gaat dit vml ook vragen aan ons heb ik al begrepen. Ik vind dat niet leuk, ik zie mijn verlofdagen precies zo, mijn eigendom om in te zetten wanneer dat mij uitkomt. Het runnen van het bedrijf is niet in 1e instantie mijn probleem. Echter heb ik een arbeidsovereenkomst getekend, geen wederzijds zelfmoordpact, dus als dit mijn bijdrage moet zijn aan het bedrijf, so be it.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik kan me gelukkig prijzen, want ik heb 2 vakantiedagen opgenomen dit jaar en 2 vakantiedagen gepland in mei. De rest heb ik nog volledig over.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zie hier het conflict tussen werkend Nederland en de reisbranche. De reisbranche wilt een voucher geven die je verplicht binnen een jaar moet besteden en dat je anders je geld kwijt bent. Als werknemer zit je met reeds opgenomen vakantiedagen en een werkgever die misschien niet mee wilt werken met het verzetten daarvan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
30 mar 2020 15:55
Ik kan me gelukkig prijzen, want ik heb 2 vakantiedagen opgenomen dit jaar en 2 vakantiedagen gepland in mei. De rest heb ik nog volledig over.
Wij zijn nét voor de crisis op vakantie geweest, en konden gelukkig nog probleemloos terugvliegen vanuit Zanzibar. Een week of 2 later, en we hadden midden in de vliegende vervoerscrisis gezeten. :shock: Maar goed, de rest van ons verlof hadden we nog niks van ingepland, dus die houden we voorlopig achter de hand. (neem wel wat vrij voor wat kluswerk rondom huis de komende weken denk ik). Vml gaat mijn werkgever ook wel wat doen met overuren, maar ook bij ons moet er nog veel uitgevonden worden qua oplossingen voor de vele compleet nieuwe uitdagingen die ze nu tegenkomen.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door Erthanax »

sjohie schreef:
30 mar 2020 14:45
(...) Het runnen van het bedrijf is niet in 1e instantie mijn probleem. Echter heb ik een arbeidsovereenkomst getekend, geen wederzijds zelfmoordpact, dus als dit mijn bijdrage moet zijn aan het bedrijf, so be it.
Heel mooi :D. Als het goed is, en heel vaak is het goed, doen bedrijf en medewerkers hun best voor elkaar. Bedrijf/ondernemer en werknemers moeten niet tegenover elkaar staan, maar naast elkaar, kijkend naar dezelfde horizon.

CLan
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2020 21:12

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door CLan »

snuffel1 schreef:
30 mar 2020 18:42
U heeft 3 weken vakantie aangevraagd en ook gekregen en daar mag een werkgever zich aanhouden. Dat vanwege het coronavirus reizen niet door kunnen gaan is uw probleem niet die van de werkgever want die heeft niets met uw vakantiebestemming van doen. Klinkt wel hard maar als u om een andere reden de reis niet kunt maken dan ligt dat ook buiten de verantwoordelijkheid van de werkgever.

Mee eens. Daarnaast, draai de zaak eens om, u heeft een vakantie gepland maar uw werkgever deelt u mee dat door (bedrijfs)omstandigheden uw vakantie niet door kan gaan. Ik denk dat u hemel en aarde zou bewegen om die vakantie wél door te laten gaan, toch?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door crazyme »

De gevolgen van deze crisis zijn voor niemand te overzien. Je kunt eigenlijk pas afspraken maken wanneer de crisis over is.

Wanneer je huis in de brand staat weet je ook niet met zekerheid wanneer het weer is opgebouwd. Daarvoor moet je eerst de schade kunnen overzien.

Dat is gelijk aan vakantiedagen, vouchers of andere rechten die nu in het gedrang komen : kijk eerst wat de gevolgen zijn voordat je een oplossing zoekt.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Youss, dat laatste ben ik helemaal met je eens. Ik heb bij mijn baas het idee geopperd om in overleg met alle collega's het vakantiegeld op te schorten. Er zullen er vast zijn die het geld niet kunnen missen, maar ikzelf kan het bijvoorbeeld best een paar maanden missen, als er meer van zijn, dan geeft dat het bedrijf ook weer wat ruimte.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Verplicht door werkgever om ingeplande vakantie op te nemen in mei

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

nieuwkoopa schreef:
30 mar 2020 11:15
Beste medewerkers Radar,
Ik heb een vraag betreffende mijn ingeplande vakantie. Ik zou 23 mei voor 15 dagen naar Griekenland gaan en heb op mijn werk 3 weken vakantie aangevraagd, deze is ook al goedgekeurd. In verband met de corona kunnen mijn man en ik nu niet op vakantie, maar mijn werkgever verplicht mij mijn 3 weken vakantie in mei op te nemen. Mag mijn werkgever dit doen?
JA, u heeft iets aangevraagd en hij heeft dit goedgekeurd, als er werk is in deze vakantietijd van u wil hij misschien mee om dit nu om te zetten maar hij of zij is niets verplicht...

voor de volledigheid, check ook even je cao...

mocht het nu zo zijn dat je ziek word in de vakantietijd dan worden de resterende dagen omgezet in ziektedagen en heb je daarna alsnog recht op de resterende vakantiedagen...

Gesloten