LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou BL2. Als ik de grafiek van het RIVM kijk, dan is dat toch heel anders. De piek begin 2018 is hoger dan de piek die we nu hebben.
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
03 apr 2020 19:10
Nou BL2. Als ik de grafiek van het RIVM kijk, dan is dat toch heel anders. De piek begin 2018 is hoger dan de piek die we nu hebben.
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
"nu" in die grafiek, gaat niet verder dan 25 maart, wellicht zou huidige piek hoger zijn met actuelere data.
Al moet je niet op de piek blindstaren , maar naar de oppervlakte van de piek boven de normale bandbreedte. (=total aantal extra doden)
En dat was 2 jaar terug vele malen meer,

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Met de 600 oversterfte die we nu hebben van week 12, zouden we 13 weken door moeten gaan om bijna het record van de grootste oversterfte van een griepepidemie te pakken, die staat op 8600. Maar aangezien het ook griepseizoen is, is de oversterfte dus deels aan 2 dingen te wijten.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

angel1978 schreef:
03 apr 2020 19:02
En ook dit is weer onzin...
Dat je veel bagataliseerd en als niet juist afdoet is bekend, maar als je zelfs de officiële berichtgeving van CBS en RIVM gaat ontkennen, wordt het toch wat vreemd:

Deze vrijdag publiceren het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de laatste cijfers die meer inzicht geven in het aantal overleden coronapatiënten. Zo ontstaat er een voorzichtig beeld van het werkelijke aantal doden en blijkt de huidige pandemie dodelijker dan de griepgolf van 2017/2018.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@Nijogeth: de griep is al over het hoogtepunt heen, bovendien zorgt het afstand houden ervoor, dat er minder mensen griep krijgen.

Het CBS-bericht over meer sterfte, vind ik net iets te vroeg, omdat week 13 nog niet compleet is, deels geschat wordt. Op mij komt het over, alsof er druk is uitgeoefend juist vandaag met cijfers te komen en niet te wachten tot volgende week dinsdag.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
03 apr 2020 20:13
angel1978 schreef:
03 apr 2020 19:02
En ook dit is weer onzin...
Dat je veel bagataliseerd en als niet juist afdoet is bekend, maar als je zelfs de officiële berichtgeving van CBS en RIVM gaat ontkennen, wordt het toch wat vreemd:

Deze vrijdag publiceren het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de laatste cijfers die meer inzicht geven in het aantal overleden coronapatiënten. Zo ontstaat er een voorzichtig beeld van het werkelijke aantal doden en blijkt de huidige pandemie dodelijker dan de griepgolf van 2017/2018.
Dat dat ene halve zinnetje precies in je straatje past en daardoor dus door jou opgepikt wordt en je verder niet zelf naar getallen kijkt zegt genoeg over jouw manier van posten hier. Halve berichten, de helft van de cijfers ( die in het straatje passen ) en cherrypicking op datgene wat in een berichtgeving het beste past..

Erthanax
Berichten: 9696
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

De wekelijkse nieuwsbrief Future Affairs van NRC Handelsblad staat ook deze week helemaal in het teken van corona. Er staan heel veel links in naar allerlei artikelen, interviews enz. in een veelheid aan (buitenlandse) media.

De vrij-toegankelijke versie (geen account of abo nodig) is te bereiken via nrc.nl/futureaffairs; iets naar beneden scrollen en klikken op de zwarte knop "Bekijk nieuwsbrief".

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

angel1978 schreef:
03 apr 2020 20:38
Halve berichten, de helft van de cijfers ( die in het straatje passen ) en cherrypicking op datgene wat in een berichtgeving het beste past.
Volgens mij ontgaat je het compleet dat we alhier in dit topic schrijven over een heel ernstige situatie en het topic geen graatmeter is wie er de meeste "forumpunten" behaald.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
04 apr 2020 10:57
angel1978 schreef:
03 apr 2020 20:38
Halve berichten, de helft van de cijfers ( die in het straatje passen ) en cherrypicking op datgene wat in een berichtgeving het beste past.
Volgens mij ontgaat je het compleet dat we alhier in dit topic schrijven over een heel ernstige situatie en het topic geen graatmeter is wie er de meeste "forumpunten" behaald.
Volgens mij ontgaat het je totaal dat velen hier aan het proberen zijn om de informatie die gegeven wordt ook correct weer te geven en de halve wereld al overspoeld wordt met fake news. Het soort cherrypicking en halve berichtgeving dat jij doet voegt daar werkelijk niets aan toe.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
04 apr 2020 11:22
Het soort cherrypicking en halve berichtgeving dat jij doet voegt daar werkelijk niets aan toe.
Voorbeeld: BL2 geeft alleen de nieuw gemelde overledenen in Nederland, niet de drie eenheid positief getest - opgenomen - overleden. Ook uit andere reacties komt een sterke focus op Magere Hein naar voren. Met welke mortaliteit je ook rekening houdt, vast staat dat minstens 92% van de besmetten het overleeft en zelf ga ik uit van 99,5% overlevingskans. Mijn indruk: hier heeft iemand moeite met de omschakeling van een vrij leven naar een minder vrij leven.

Ander nieuws van de dag. Het zal wel via alle media komen, zelf zag ik het op de ARD. De beperkingen in Wuhan zijn weer aangescherpt, nadat van 1000 geteste personen er 51 positief waren, zonder symptomen.

Wij zouden dit jaar nog wel graag een paar grenzen passeren en dan zijn dit soort berichten slecht nieuws - alles blijft nog langer dicht en je gaat je afvragen, wanneer ergens een volksopstand uitbreekt.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat van Wuhan zat er inderdaad aan te komen, toen opnieuw mensen positief getest waren. En dat is een zorgelijke ontwikkeling. Niet zozeer dat de beperkingen aangescherpt zijn, maar dat het virus, ondanks eerdere berichten, nog niet onder controle is.

Hier in Nederland houden sommigen (weet niet meer waar ik het gelezen heb) rekening met de mogelijkheid dat er in het najaar een andere Corona-vorm opduikt. En dan hebben we dit nog niet eens onder controle. We zijn er nog lang niet, dat is wel zeker.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
04 apr 2020 12:42
We zijn er nog lang niet, dat is wel zeker.
Nee en in dat kader heb ik nog een ander bericht gemist. Hoe komen we aan voldoende personeel? Want de overbelasting nu gaat zijn tol eisen.

Universitätsklinikum Münster, het academisch ziekenhuis daar, heeft twee weken geleden al gereageerd. De universiteiten zelf zijn dicht en daarom is een oproep gedaan aan medicijnstudenten vanaf het 5e semester (2,5 jaar na aanvang studie) om mee te helpen. 1800 hebben gereageerd en krijgen nu een spoedopleiding verpleegkunde, wie verder in de studie is, zelfs IC-verpleegkunde en daarna kunnen ze aan de slag. Welke universiteit / welk ziekenhuis in Nederland is hier ook mee bezig?

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Het RIVM meld 164 nieuwe Corona slachtoffers in Nederland en geeft aan dat het werkelijke aantal hoger ligt.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
04 apr 2020 12:52
witte angora schreef:
04 apr 2020 12:42
We zijn er nog lang niet, dat is wel zeker.
Nee en in dat kader heb ik nog een ander bericht gemist. Hoe komen we aan voldoende personeel? Want de overbelasting nu gaat zijn tol eisen.
Dat weet ik dus niet. Ik kan nu geen vrijwilligerswerk doen, de werkplaats is gesloten. Terecht, de wegenwacht moet overeind blijven. Dus ik zit er nu aan te denken om als vrijwilliger mee te helpen met schoonmaken/desinfecteren. Maar dat red ik ook maar één dagdeel in de week, misschien twee. Misschien dat er hier toch wel wat mogelijkheden zitten, om de zorg wat te ontlasten? Een soort vrijwilligerspool? Al is het maar om koffie te zetten, weet ik veel...

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

De Duitse RIVM heeft heel Nederland tot een risicogebied verklaart, volgens de NOS. 'Gelukkig' is Nederland niet de enige.
Internationale Risikogebiete
Ägypten: ganzes Land
Frankreich: ganzes Land
Iran: ganzes Land
Italien: ganzes Land
Niederlande: ganzes Land
Österreich: ganzes Land
Schweiz: ganzes Land
Spanien: ganzes Land
Südkorea: Daegue und die Provinz Gyeongsangbuk-do (Nord-Gyeongsang)
USA: ganzes Land
Vereinigtes Königreich Großbritannien und Nordirland: ganzes Land

Bron: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... biete.html

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

BL2 schreef:
04 apr 2020 13:55
Het RIVM meld 164 nieuwe Corona slachtoffers in Nederland en geeft aan dat het werkelijke aantal hoger ligt.
Kijk jij ook nog naar de mensen die genezen zijn?? of let jij alleen maar op het negatieve nieuws??

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
04 apr 2020 13:55
Het RIVM meld 164 nieuwe Corona slachtoffers in Nederland en geeft aan dat het werkelijke aantal hoger ligt.
Cherrypicking

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan zijn ze België vergeten als risicogebied!?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Theotrucker schreef:
04 apr 2020 15:07
Dan zijn ze België vergeten als risicogebied!?
Niet vergeten, België voldoet op dit moment kennelijk niet aan de eisen die het Robert Koch-Institut hanteert in de definitie van 'risicogebied'.
Dat is een gebied waarvan 'vermoedt wordt dat erbinnen sprake is van "ongoing community transmission" '
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... biete.html

Nederland is 2 dagen geleden aan die lijst toegevoegd, tegelijk met Zwitserland, VS, VK en Noord-Ierland. België staat er (nog) niet op.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BL2 schreef:
04 apr 2020 13:55
Het RIVM meld 164 nieuwe Corona slachtoffers in Nederland en geeft aan dat het werkelijke aantal hoger ligt.
Ja, het RIVM zegt dat op basis van het feit dat mogelijk mensen dood zijn gegaan aan corona zonder getest te zijn. Mogelijk zijn dat er ook 0 (al lijkt me dat zeker niet).

Persoonlijk denk ik dat Corona veel minder doden tot gevolg heeft dan het officiële dodental dat genoemd wordt. Ik denk dat in een groot deel van de gevallen corona maar een klein deel van de doodsoorzaak is en heel veel andere dingen een groter deel zijn.

Maar als iemand weet ik hoeveel aandoeningen heeft en corona geeft net het laatste zetje, dan tellen we het wel als officieel corona slachtoffer. Dan kun je ook wel zeggen dat bijna iedereen sterft aan de gevolgen van een hartstilstand, maar dan hebben we het wel over de andere aandoeningen als doodsoorzaak. Beetje krom.

Gesloten