LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

reggie2 schreef:
20 okt 2020 15:34
Nijogeth schreef:
20 okt 2020 15:20
De scholen dan maar direct sluiten? Daar komen ook jonge mensen bij elkaar.
Ik denk dat het meer om die klo/te feestjes van dat jonge spul gaat.

Ik zeg altijd maar zo......we moeten het met zijn allen doen en niks of niemand apart in lockdown, het zouden je ouders/grootouders maar zijn. Of met zijn allen of gewoon verder sudderen zoals het nu gaat.
Met z'n allen doen? Je bedoelt al die ouderen die zich ook nergens wat van aantrekken? Echt flauwekul om iedere keer met een beschuldigende vinger naar jongeren te wijzen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

ZeerPrivé schreef:
20 okt 2020 15:51
reggie2 schreef:
20 okt 2020 15:34
[

Met z'n allen doen? Je bedoelt al die ouderen die zich ook nergens wat van aantrekken? Echt flauwekul om iedere keer met een beschuldigende vinger naar jongeren te wijzen.
Valt reuze mee. Dat maak jij er van. Zeker zijn er ook ouderen die zich niet aan de regels houden, maar eh.....die feestjes zijn toch echt de jongeren .

En ja....samen tegen het virus ingaan en niet een bepaalde groep niet , of in lockdown.....trouwens die komt er toch wel weer aangezien er een stel aso's zijn die schijt aan alles hebben.

Ik zeg maar zo ....hou je je niet aan de regels , heb je ook geen recht op medische hulp.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is goed. Maar houd je je wel aan de regels, dan heb je geen recht op financiële hulp bij schade door het houden aan de adviezen.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

reggie2 schreef:
20 okt 2020 15:34
Ik zeg maar zo ....hou je je niet aan de regels , heb je ook geen recht op medische hulp.
Kijk, dat vind ik een prima regel. Vuurwerkslachtoffers buiten de reguliere afsteektijden, laat maar barsten. Door rood gereden, ongeluk veroorzaakt? Jammer dan. Hetzelfde geldt voor met alcohol achter het stuur of mobieltje in de hand en dan een ongeluk, tja, laat maar creperen.

Laatst werd ik bijna omver gefietst door een 80-plusser die ineens van de stoep de weg opkwam. Als die gevallen was, tja, tegen de regels dus geen recht op medische zorg.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Tja mh73, als jij niks serieus neemt dan is dat mijn pakkie aan niet.

Virus is toch wel ff wat anders dan jij hierboven opnoemt, weet niet hoe jij je kids opvoed, maar hier hebben ze te luisteren.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De meeste mensen die ik ken voeden hun kinderen toch anders op dan met alleen maar blind luisteren. Die voeden ze ook op om na te denken over het waarom en het nut van bepaalde regels.

Als je een kind vertelt dat ie niet mag roken, dan is de kans groter dat deze het gaat proberen dan wanneer je een kind vertelt wat de schadelijke gevolgen van roken zijn en dat het daarom beter is er niet aan te beginnen. Mijn moeder deed het zelfs nog anders. Die rookte zelf en zei 'proef maar' toen ik vroeg hoe het smaakte. Ik heb nooit meer de intentie gehad om te roken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
20 okt 2020 16:48
De meeste mensen die ik ken voeden hun kinderen toch anders op dan met alleen maar blind luisteren. Die voeden ze ook op om na te denken over het waarom en het nut van bepaalde regels.
Als je het nut van het virus en de regels nu na 8 maanden nog uit moet leggen, doe je als ouder toch wel een boel verkeerd.

Maar goed, we zullen zien waar het schip strand.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Volgens mij wordt na 8 maanden alleen maar duidelijk dat het virus minder dodelijk en minder gevaarlijk is dan men in eerste instantie dacht, alhoewel een een venijnig ding is.

Maar goed, ik snap sowieso niet waarom mijn kinderen hierbij gehaald moeten worden. Totaal niet relevant. Het gaat mij er alleen maar om hier even te benadrukken hoe zwart-wit mensen denken. Als we gaan stellen dat het zo wordt dat als je je niet aan de regels houdt, je geen medische hulp krijgt, tja dan gewoon in alle denkbare situaties. Dat is wel zo eerlijk.

Waarbij ik wil aantekenen dat er dan verrekte weinig mensen medische hulp zullen krijgen, gezien het feit dat ik nog werkelijk bijna niemand heb weten te betrappen op het naleven van de regels.

eetcafe
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 okt 2020 11:58

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door eetcafe »

Maar goed, we zullen zien waar het schip strand.
Het schip is al gestrand, alleen weten de boordelingen niet ...blijven zitten of gewoon aan wal.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach ja, volgens de regels van Reggie krijgt niemand meer medische hulp als ze hun oma hebben geknuffeld in de afgelopen 7 maanden. Oja, en die oma ook niet. Lekker dan.

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

Was vanmorgen op de sportschool, alle jongeren hadden een mondkapje op, de 50 plussers zo als ik dus niet.

eetcafe
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 okt 2020 11:58

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door eetcafe »

sake1987 schreef:
20 okt 2020 18:40
Was vanmorgen op de sportschool, alle jongeren hadden een mondkapje op, de 50 plussers zo als ik dus niet.
Waarom?, gelijke mondjes gelijke kapjes.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Misschien is het handig om bij 'jongeren' de leeftijdsgroep aan te geven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

fonsflons schreef:
20 okt 2020 17:38
Op dit moment heeft het animatieteam de leiding
Haha, :lol: die houden we er in, Rutte en consorten, Het OMT , het RIVM etc, allemaal ter lering ende vermaek.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sake1987 schreef:
20 okt 2020 18:40
Was vanmorgen op de sportschool, alle jongeren hadden een mondkapje op, de 50 plussers zo als ik dus niet.
Schijnbaar is het ook in de cijfers af te zien dat het aantal besmettingen onder jongeren de afgelopen 5 weken relatief het minste is toegenomen.
https://www.ad.nl/binnenland/de-cijfers ... ~ac3d1434/

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

Jablan schreef:
20 okt 2020 20:02
Misschien is het handig om bij 'jongeren' de leeftijdsgroep aan te geven.
+/- 18 tot 20

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Even tussen twee haakjes...vakantie vieren in Nederland kan nog steeds. Ik steun momenteel de hotels. Heerlijk midweekje viersterrenhotelletje in de natuur geboekt tegen afbraakprijs. Lekker iedere avond dineren in het restaurant en de bar is ook gewoon volledig open tot na tienen. Proost.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

mh73 schreef:
20 okt 2020 17:40
Volgens mij wordt na 8 maanden alleen maar duidelijk dat het virus minder dodelijk en minder gevaarlijk is dan men in eerste instantie dacht, alhoewel een een venijnig ding is.

Maar goed, ik snap sowieso niet waarom mijn kinderen hierbij gehaald moeten worden. Totaal niet relevant. Het gaat mij er alleen maar om hier even te benadrukken hoe zwart-wit mensen denken. Als we gaan stellen dat het zo wordt dat als je je niet aan de regels houdt, je geen medische hulp krijgt, tja dan gewoon in alle denkbare situaties. Dat is wel zo eerlijk.

Waarbij ik wil aantekenen dat er dan verrekte weinig mensen medische hulp zullen krijgen, gezien het feit dat ik nog werkelijk bijna niemand heb weten te betrappen op het naleven van de regels.
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik gooi 'm er nog eens in. De mortaliteit zit rond de 0,25%. Dat is een factor vijf meer voor het influenzavirus wat elk jaar ook rond gaat, en ~0,05% mortaliteit kent, oa door groepsimmuniteit, het aanwezig zijn van een vaccin, en het feit dat als net de ene dit jaar populaire stam niet in de griepprik zit, wat voorkomt, die prik er dan wel voor zorgt dat het ziektebeeld wat milder verloopt voor die populaire stam. 2 factoren die er voor corona niét zijn, en dus die grotere mortaliteit tov de griep grotendeels veroorzaken.

Dan de ~0,25% mortaliteit van Covid-19. 0,25% klinkt niet zo erg hoog, toch? Ik bedoel, als ik dat percentage loonsverhoging krijg, haal ik mijn schouders op. Maar het gaat om mensenlevens, en niet om geld, dus wat perspectief lijkt me handig.

Die ~0.25 vertaalt zich volgens virologen en statistici naar ~1:258. Ik stel het volgende experiment voor. Ik vraag 258 willekeurige Nederlanders plaats te nemen in een theater, met de gordijnen dicht. Vervolgens vraag ik die mensen één voor één het podium op, en nodig ze uit om door die dichte gordijnen te lopen. 257 mensen gaan via de coulissen naar de foyer voor koffie met een bijtje, maar eentje krijgt een nekschot, en gaat de gereedstaande lijkwagen op het parkeerterrein op. Zou jij in die zaal gaan zitten, of één van je dierbaren dat laten doen?

Dát is waar al die regels voor zijn.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

De discussie over de (middelbare) scholen houdt aan, als ik de koppen in de kranten zie.

De zorgen zijn op zich terecht. School van onze jongen had voor de herfstvakantie (weer) Covid19-thuisblijvers, die het virus buiten school om hebben opgelopen (verpleeghuis, sport). Die gevallen leiden tot klassen in quarantaine met online bezigheidstherapie in plaats van live onderwijs.

Tegelijk zijn de zorgen vaak overdreven. Dezelfde school heeft bij de voorbereiding voor dit schooljaar de basisregels gebruikt en van daaruit is alles opnieuw georganiseerd. Het werkt, want bij een besmetting hoeven veel minder mensen thuis te blijven dan elders omdat er veel minder contact tussen de verschillende groepen is.

Afstand houden is logistiek. De verschillende jaren zijn zoveel mogelijk verdeeld over verschillende locaties. Het lesrooster heeft dubbele lesuren, zodat een docent per dag minder verschillende scholieren ziet. Vanwege vakken met een oneven aantal uren per week is het een tweewekelijks rooster geworden, waarbij de klassen een vast lokaal hebben, alleen voor de praktijklessen door de gebouwen worden gestuurd. Verder zijn de lestijden aangepast, per jaar worden verschillende begintijden aangehouden en tussen de lesblokken zit nu tien, twintig of dertig minuten pauze, zodat de gangen nooit vollopen.

Hygiëne: omdat er te weinig plekken zijn, waar je handen kunt wassen (met koud water), staan overal desinfectiestations en wordt extra gepoetst.

Maskers: tijdens de lessen naar keuze van de docent. Er zijn docenten met een brakke gezondheid en die geven les aan 'rovers in opleiding'. Verder zijn de maskers buiten het lokaal, binnen het gebouw altijd verplicht.

Ventilatie is een issue. Achterstallig onderhoud wreekt zich hier. Ramen open werkt niet zo goed, omdat er teveel geluid van buiten komt. Losse ventilatoren, die de lucht naar buiten blazen door een raam op een kier, bevallen beter. Het beste vergelijkbaar met mobiele airco's. Voor de zekerheid staan overal CO2 meters. De praktijklokalen met weinig ruimte worden beperkt gebruik. Na een les in zo'n lokaal blijft het een lesblok leeg en wordt compleet geventileerd.

Dit alles is al in april-mei door een groep actieve ouders op gang gebracht, want wachten op richtlijnen namens het animatieteam (dank je, fonsflons) is zinloos. De ambtenaren onder de docenten hebben nog tegengestribbeld bij de nieuwe lestijden, maar zijn ondertussen ook om. Het enige nadeel is de verhoging van de verplichte en vrijwillige ouderbijdrages om de hogere kosten te dekken.

Wat doen andere scholen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

sjohie schreef:
21 okt 2020 09:24
De mortaliteit zit rond de 0,25%.
Eigenlijk moet ik het terugzoeken, maar jouw cijfer is lager, dan wat ik in mijn geheugen heb zitten. Een kwart procent betekent vier gevallen om op een vol procent uit te komen en dan moeten in jouw theaterzaal 400 mensen zich aanmelden. Maakt niet uit, ik volg je redenering helemaal, al gebruik ik zelf een andere methode om mensen te overtuigen van nut en noodzaak. Vragen stellen.
- Waar ben je bang voor?
- Wat vind je moeilijk aan de maatregelen?
- Waar lig je wakker van?
Enzovoort.
Ik ben altijd verrast, dat we in zo'n gesprek op een heel ander onderwerp uitkomen dan Corona.

Gesloten