Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik_weet_niet_alles schreef:
15 mei 2021 17:09
Ik heb vandaag een oproep gekregen voor de vaccinatie. (1) Wat mij opvalt is het feit dat je maar 1 vaccin krijgt als je tot 6 maanden daarvoor positief bent getest op corona. Ik vind dit een zeer gevaarlijke ontwikkeling en zal eraan bijdragen dat het vaccinatieprogramma niet correct zal plaatsvonden.
(2) Een positieve coronatest wil niet zeggen dat iemand ook daadwerkelijk corona gehad heeft. Daarvoor zijn de corona testen niet voor 100% betrouwbaar en kan daar dus geen beleid op worden gemaakt.
(3) Het enige waarmee een coronabesmetting kan worden aangetoond is testen op antistoffen. Dat gebeurt echter niet.
(4) Door dit vaccinatiebeleid lopen de burgers dus het risico dat mensen onvoldoende worden gevaccineerd en op termijn corona weer kan opvlammen en we daarmee wederom geconfronteerd gaan worden met vergaande coronamaatregelen. Ook nu geldt goedkoop is duurkoop.
(5) Volgens de overheidssite mag ik, als ik dat wil, kiezen voor 2 vaccins. Het is alleen de vraag hoeveel mensen dit weten en hiervoor ook kiezen. het merendeel zal zich houden aan de informatie zoals deze in de brief staat.
Ik heb nummers toegevoegd.

Ad 1: Momenteel is bewezen, dat de natuurlijke immuniteit na Covid19 tenminste 6 maanden aanhoudt. Bij deze mensen geeft de eerste prik al zo'n heftig effect, dat twee weken later de bescherming zelfs beter is dan bij de normale routine.
(En voor wie ons verhaal kent: wij hebben een hele stevige waarschuwing gekregen om de week na de prik vrij te plannen, omdat de kans levensgroot is, dat wij net zo erg last hebben van het vaccin als van het originele virus.)

Ad2: Je hebt testen en testen. De PCR-test geldt momenteel als heilige graal, moeder aller testen of hoe het wilt noemen. Als je bij een PCR-test positief test, dan is het virus op dat moment echt aantoonbaar aanwezig in het slijmvlies van neus en keel.

Ad3: Onjuist. Antistoffen bouw je op terwijl je ziek bent. Aan het begin van een besmetting heb je geen antistoffen, die heb je in voldoende mate zodra je je weer beter voelt.

Ad4: Het doel van de hele vaccinatiecampagne is juist van de beperkingen af te komen. In de toekomst blijft Corona onder ons, maar het zal zo weinig mensen nog treffen, dat er geen speciale maatregelen meer nodig zijn.

Ad5: Kan het zijn, dat jij in een doelgroep zit, die oorspronkelijk AstraZeneca zou krijgen? Momenteel valt er niets te kiezen, dan krijg je of Moderna of BionTech/Pfizer. Net wat op voorraad is.
Ik_weet_niet_alles schreef:
15 mei 2021 19:07
Ik denk dat u heel wat informatie bent misgelopen de afgelopen maanden. Een beetje verdiepen in de materie zou geen kwaad kunnen. Op internet kunt u alle informatie vinden.
Goh, je meent het. Waar heb jij dan de informatie gevonden, waar jij je mening op baseert?


angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »


Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

angel1978 schreef:
15 mei 2021 20:31
En nu nog begrijpen wat er staat.
Ik begrijp wat er staat.

Ik snap niet dat de overheid extra risico's gaat nemen door sommige personen maar één keer te vaccineren die mogelijk corona gehad kunnen hebben. Zekerheid hierover heeft niemand. Alle testen hebben hun beperkingen.
Simpelweg iedereen 2 keer vaccineren (met Pfizer of Moderna of desnoods Astra Zeneca) kan in de toekomst mogelijk narigheid voorkomen tegen hoge kosten terwijl een 2e vaccinatie in feite relatief goedkoop is.

Ik heb zelf corona gehad (november vorig jaar), althans positief getest met de PCR-test. Ondanks corona en mijn longaandoening en hartaandoening heb ik nagenoeg geen klachten gehad van corona terwijl deze wel verwacht worden. Dan rijst bij mij de vraag of ik inderdaad corona gehad heb. Als ik geen test had gedaan zou ik niet eens geweten hebben dat ik corona heb gehad.
Ik heb mij aangemeld voor de vaccinatie maar wel voor 2 vaccins, eenvoudigweg om alle risico's uit te sluiten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

RIVM: Op zich zijn de teksten duidelijk, maar niet concreet genoeg. Als er percentages bij zouden staan (bewezen 99,x procent betrouwbaar), dan wordt de uitleg over wanneer er een foute uitslag op kan treden, veel minder belangrijk. Ook een woord als herbesmetting zweeft teveel in de lucht en zorgt zo voor onnodige onrust. In deel 1 van dit topic waren we al tot de conclusie gekomen, dat een herbesmetting alleen mogelijk is bij mensen, waarvan het immuunsysteem verzwakt is.

Ik begrijp wel, dat de gedachten hiervan op hol slaan en er een eigen verhaal van maken. Het is van alles wat, maar net te weinig om goede voorlichting te zijn.
Ik_weet_niet_alles schreef:
15 mei 2021 21:04
Ik snap niet dat de overheid extra risico's gaat nemen door sommige personen maar één keer te vaccineren die mogelijk corona gehad kunnen hebben.
Het advies van één enkele prik komt niet van 'de overheid' maar is internationaal uitgebracht. In Israël en Groot-Brittannië is gezien, dat mensen, die al Covid19 hebben gehad, een hele sterke immuunreactie hadden na de 1e prik en ongeveer 1/3e zelfs de Long-Covid klachten kwijt is. Een 2e prik voor deze groep wordt als groot gezondheidsrisico gezien. Immuunsysteem heeft goed gereageerd en een 2e prik kan dan een overreactie uitlokken en de IC's liggen vol met mensen, waarvan het immuunsysteem op hol is geslagen na besmetting.
Ik_weet_niet_alles schreef:
15 mei 2021 21:04
Ik heb zelf corona gehad (november vorig jaar), althans positief getest met de PCR-test. [...] Ik heb mij aangemeld voor de vaccinatie maar wel voor 2 vaccins, eenvoudigweg om alle risico's uit te sluiten.
Overleg met je arts of dit verstandig is.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
15 mei 2021 21:04



Ik heb mij aangemeld voor de vaccinatie maar wel voor 2 vaccins, eenvoudigweg om alle risico's uit te sluiten.
Is toch prima? Je hoeft niet voor heel Nederland op te komen hoor, dat doen ze ook niet voor jou!
Als jij aangeeft dat jij 2 x gevaccineerd wil worden, zal dat ook wel gebeuren.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Even over die antistoffentest. Toen ik die in juni heb genomen, testte ik negatief. Echter had ik wel degelijk een grote ratio antistoffen in mijn lichaam van mijn besmetting begin maart. Alleen de ratio waarbij men positief aangaf lag bij dit laboratorium nog heel erg hoog. Achteraf is dit bijgesteld en kreeg ik nog bericht dat ik wel degelijk positief had getest op antistoffen en ik corona had gehad.

Kijkend naar de cijfers die men hanteerde in eerste instantie (daarmee bedoel ik de limiet tussen positief en negatief) en in tweede instantie, concludeer ik wel dat men in het begin wel heel erg veel antistoffen verwachtte in het lichaam, waarschijnlijk omdat er toen nog weinig mensen langere tijd geleden besmet waren. Bij de nieuwe limiet (voortschrijdend inzicht) zat ik er ineens dik boven.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
12 mei 2021 13:21
De pandemie had voorkomen kunnen worden stelt WHO nav onafhankelijk onderzoek. Bron: https://www.theguardian.com/world/2021/ ... ned-report
En hier de link naar het rapport: The Independent Panel / Main Report (Engels)

Er wordt wel heel veel opgesomd. Bijna Muprhy: wat fout kon gaan, is fout gegaan.
- Inconsistente voorbereiding
- Alarmeringssysteem te langzaam
- Te weinig personeel bij de WHO
- Geen politiek leiderschap in de wereld
- Te afwachtende houding

Plus een hele lange lijst aanbevelingen om herhaling te voorkomen.

Alleen de stelling, dat China de rest van de wereld op tijd heeft gewaarschuwd - in december 2019 - vind ik vreemd. Twee maanden eerder kwamen de eerste berichten uit Wuhan. Bij een volgend virus zou ik iets minder vertrouwen op de officiële berichten uit China en losse meldingen al als eerste waarschuwing nemen.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wordt er in dat rapport ook mog iets gezegd over de doofpot waar de Chinese overheid aanvankelijk zo veel mogelijk probeerde in te stoppen? Eerst de artsen die melding maakten van een ongebruikelijk soort longontsteking, later ook journalisten die daarover en over de verdere gang van zaken berichtten.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het lijkt wel allemaal heel rap de goede kant uit te gaan. Op het huidige tempo zijn de ziekenhuizen bijna leeg aan het einde van de maand.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Valt wel tegen.

Het aantal nieuwe opnames is wel licht gestegen vergeleken met een dag eerder. In de afgelopen 24 uur zijn 260 coronapatiënten op een verpleegafdeling of intensive care beland. Vrijdag kwamen er nog 163 nieuwe patiënten bij. Volgens cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) kwamen er de afgelopen 24 uur op de verpleegafdelingen 220 nieuwe patiënten bij, en op de ic's 40
Bron Nu

Er is wel een daling.

Op de verpleegafdelingen liggen nu 1.473 coronapatiënten, 49 minder dan vrijdag Het aantal coronapatiënten op de intensive cares (ic's) daalde met 18 naar 710. Het is de tiende achtereenvolgende dag waarop het aantal ic-patiënten met corona daalt

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
16 mei 2021 15:22
Het lijkt wel allemaal heel rap de goede kant uit te gaan. Op het huidige tempo zijn de ziekenhuizen bijna leeg aan het einde van de maand.
30 per dag = 900 per maand

Dan heb je nog zeker 2,5 maand nodig. Daarnaast zijn de cijfers in het weekend per definitie lager.. je bent weer aan het goochelen.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Voor mijn gevoel zijn er in een week tijd ongeveer 500 ziekenhuisbedden minder bezet. Ik vind dat snel. Hoe dat cherrypicking is, mag je mij vertellen? Dat kan toch nooit met een gevoel?

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar om het even na te kijken (en als we daadwerkelijk cijfers gaan vergelijken dan beticht angel me weer van cherrypicking, maar we doen het toch en pakken gewoon de start van de week). We begonnen maandag met 2487 en nu zijn het 2152, dus dat zijn er dan dus 335 minder in 6 dagen tijd. Morgen kijken we even hoe we de week hebben afgesloten en dan kun je toch een gemiddelde sterke daling zien.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dus 335 in 6 dagen is voor je gevoel ongeveer 500 en als we dat nog 2 weken volhouden tot einde van de maand dan zijn de ziekenhuizen zo goed als leeg?

En dan vind je het gek dat ik dit goochelen met getallen noem.
Cherrypicking doe je zo graag dat je het er nu zelfs ongevraagd en niet genoemd zelf bijhaalt?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
16 mei 2021 13:42
Wordt er in dat rapport ook mog iets gezegd over de doofpot waar de Chinese overheid aanvankelijk zo veel mogelijk probeerde in te stoppen? Eerst de artsen die melding maakten van een ongebruikelijk soort longontsteking, later ook journalisten die daarover en over de verdere gang van zaken berichtten.
Nee, de mening is dat vanuit China tijdig (december) is gewaarschuwd. Jij en ik zien dat anders, maar voor het doel - het voorkomen van een pandemie - is december wel degelijk op tijd geweest. Twee maanden eerder was natuurlijk nog beter, maar wijzen naar dat land is niet helemaal eerlijk. Tenslotte hebben we hier een RIVM, dat in januari 2020 nog twitterde over een virus, dat nog ver weg en niet zo snel naar Nederland zou komen en een OMT, dat in geen jaren bij elkaar was gekomen en ... Dit rapport gaat juist ook reacties zoals die van het RIVM, uiteindelijk wordt niemand gespaard.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach, tot nu toe ruim 3,3 miljoen doden door Corona kan je dus met een gerust hart een relatief onschuldige pandemie noemen. :shock:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

snellie schreef:
16 mei 2021 17:26
Op bijna 8 miljard mensen? Ja, inderdaad. Lees het woord "relatief"! Nog niet eens 1 promille.
Ben het met Lady eens, en dat komt niet vaak voor.

Het is geen "onschuldig griepje", zou fijn zijn als het wel zo was.

3,3 miljoen is niet weinig.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zou men het in bv Brazilië of India ook relatief onschuldig vinden?
Of, dichter bij huis, op de IC's die vrijwel helemaal vol lagen. Of in de honderden gezinnen waar iemand al maandenlang ernstig invaliderende klachten heeft?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Of het zwembad, of het museum. En als de voortekenen niet bedriegen, zal het met de drukte overal best wel eens mee kunnen vallen. Dat zeg ik van de week in Utrecht, redelijk druk in de stad, maar lang niet alle terrassen zaten bomvol, integendeel. De boel kan denk ik gewoon open, veel zal het niet uitmaken in de cijfers.

Edit: is een reactie op dit:
snellie schreef:
16 mei 2021 16:51
Waar het om gaat, de cijfers gaan naar beneden. En dat is nieuws waar we toch allemaal op zitten te wachten?

Ik kan iig niet wachten om weer eens gewoon naar de bieb te gaan, of naar de sauna.
Laatst gewijzigd door witte angora op 16 mei 2021 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten