LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
12 mar 2020 16:32
Een gezond persoon die besmet wordt, kan gewoon thuis uit zieken. Net als bij de gewone griep. Als je niet hoest of snottert, kan je anderen niet besmetten.
Klopt. Het RIVM zegt daarover:
Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een zeer beperkte rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen, via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen, of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij hoest en/of niest en hoe meer virus hij kan verspreiden. Als iemand nog niet ziek is en nog niet hoest of niest, zal hij daarom ook nog niet besmettelijk zijn voor anderen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
12 mar 2020 16:40
ZeerPrivé schreef:
12 mar 2020 16:32
moederslink schreef:
12 mar 2020 16:26
Nee Reggie2, nogmaals géén hysterie, jij kunt met jouw goede gezondheid niet iemand anders , die wel ziek is , ' besmetten ' , maar andersom kan dus wél.
Wees je daarvan bewust en wees solidair , het zou toch zomaar kunnen dat jij ook besmet wordt.
Dat is geen onzin, maar realiteit, dus liever een minder dan weer een meer.

Een gezond persoon die besmet wordt, kan gewoon thuis uit zieken. Net als bij de gewone griep. Als je niet hoest of snottert, kan je anderen niet besmetten.
Die kans is klein, maar niet uitgesloten. Als je je niet fit voelt, gewoon zorgen dat je geen mensen gaat bezoeken die heel weinig weerstand hebben.
Iedereen met gezond verstand zal met gesnotter toch uit zichzelf al niet bij de kwetsbare groep op bezoek gaan? Maar dat betekent niet dat hij of zij binnen moet blijven zitten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
12 mar 2020 16:35
Het probleem is dat bepaalde gezonde personen die verkouden zijn, of griep of Corona krijgen, juist niet thuis uit gaan zieken. Die gaan gewoon de straat op, want 'het is allemaal hysterie', 'het valt wel mee', 'het moet kunnen', 'het is maar een griepje' en 'krijgen doe je het toch wel'. En vooral met dat laatste claimen ze het recht om anderen lekker gezellig aan te steken.

Inmiddels op het nieuws (net 3 minuten oud):[...]
Dit was eigenlijk al afgelopen maandag bekend. RIVM heeft een steekproef genomen in onderzoek naar 'community spread' van het virus en daaruit bleek dat 4% van de onderzochte personen in dit (Brabantse) onderzoek besmet was. Deze mensen zouden niet getest zijn als het onderzoek niet had plaatsgevonden (want geen klachten, of niet de juiste combinatie van indicaties om voor een test in aanmerking te komen). In Brabant wonen 2,5 miljoen mensen. Do the math.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
12 mar 2020 16:45
Lowieze schreef:
12 mar 2020 16:40
ZeerPrivé schreef:
12 mar 2020 16:32



Een gezond persoon die besmet wordt, kan gewoon thuis uit zieken. Net als bij de gewone griep. Als je niet hoest of snottert, kan je anderen niet besmetten.
Die kans is klein, maar niet uitgesloten. Als je je niet fit voelt, gewoon zorgen dat je geen mensen gaat bezoeken die heel weinig weerstand hebben.
Iedereen met gezond verstand zal met gesnotter toch uit zichzelf al niet bij de kwetsbare groep op bezoek gaan? Maar dat betekent niet dat hij of zij binnen moet blijven zitten.
Nee, je hoeft dan zeker niet binnen te blijven zitten. Gewoon je gezonde verstand gebruiken is genoeg.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Geen Koningsdag? Geen Songfestival? Geen Formule1 races?
Geen Urbi et Orbi op een leeg St Pietersplein met Pasen? Geen bloemen voor de Paus? :cry:

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Het blijft een dilemma. Zelf snotter ik en heb een hoestje....maar ben ook een roker.
Mijn leidinggevende zegt....we gaan gewoon door...maar enkele collega's willen me niet in hun buurt hebben.
Provincie Groningen dus niet direct het epicentrum....

Op welk moment ga je tegen je leidinggevende in....

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
12 mar 2020 16:51
Op welk moment ga je tegen je leidinggevende in....
Lees dit artikel maar eens. Een helder betoog over de arbeidsrechtelijke kant van de Corona-zaak.
https://www.dirkzwager.nl/kennis/artike ... ezen-rivm/

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik begin zo zachtjes aan te begrijpen waarom het Nederlandse spreekwoord ''kaaskoppen'' van toepassing is.

Ik heb het niet, snotter niet, kuch niet dus ik doe gewoon wat ik wil en niemand houd mij tegen. Schijnbaar ben je dan gezond, waarom zou je het dan gaan opzoeken? en ben je eigenlijk wel zo gezond als dat je denkt?

Van mij mag iedereen hoor, blijf lekker zoenen en handjes geven....want dat is Nederlands, want ik ben toch gezond??

Weet je wat ze hier al doen, voetje geven...stomme chocolade koppen waar het 30 graden plus is. Dus daar ben ik al een stuk meer gerust op, want die begrijpen het wel donders goed. Ze gaan de eigen mensen niet ziek maken....zoals in de natuur natuurlijk. Dierlijk instinct, ben er wel een beetje trots op eigenlijk.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb al eens eerder gezegd dat ik inderdaad steeds beter begin te begrijpen waarom mijn nichtje met een Oegandees is getrouwd en daar is gaan wonen.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
12 mar 2020 17:15
Ik heb al eens eerder gezegd dat ik inderdaad steeds beter begin te begrijpen waarom mijn nichtje met een Oegandees is getrouwd en daar is gaan wonen.
Heeft u het zo slecht in Nederland? Wat let u?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

StevieNL81 schreef:
12 mar 2020 16:51
Het blijft een dilemma. Zelf snotter ik en heb een hoestje....maar ben ook een roker.
Mijn leidinggevende zegt....we gaan gewoon door...maar enkele collega's willen me niet in hun buurt hebben.
Provincie Groningen dus niet direct het epicentrum....

Op welk moment ga je tegen je leidinggevende in....
Een uurtje voordat je dit bericht tikte, me dunkt. Je hebt een arbeidscontract getekend, geen zelfmoordpact. Tenzij je leidinggevende een emeritus viroloog is, zou ik eens even gaan babbelen met de bedrijfsarts en evt OR, zodat zij het hogere management in kunnen seinen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
12 mar 2020 17:21
witte angora schreef:
12 mar 2020 17:15
Ik heb al eens eerder gezegd dat ik inderdaad steeds beter begin te begrijpen waarom mijn nichtje met een Oegandees is getrouwd en daar is gaan wonen.
Heeft u het zo slecht in Nederland? Wat let u?
Nicht is laaiend enthousiast over de gastvrijheid van mensen daar. Heel anders dan hier. Plus wat Obelix aangeeft: dáár begrijpen ze de ernst van de situatie. Is het je nog niet opgevallen dat het virus in een groot deel van Afrika nog niet is opgedoken, terwijl er in de rest van de wereld nog maar enkele splintertjes virusvrij zijn? Hoe zou dat nu komen?

Kijk hier maar eens: https://localfocus2.appspot.com/5e6a4cd93a4ec

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@witte angora

U zult nu wel wat moeite hebben om Oeganda binnen te komen. Maar ik zou zeggen probeer het eens, tenslotte is buurmans gras altijd groener.

Toch wel wonderlijk dat er zoveel inwoners van Afrika naar Europa willen komen, blijkbaar is Oeganda niet zo erg gastvrij.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

WA, ook in Afrika rukt het behoorlijk op nu:
Congo- Algerije-Burkina Faso- Kameroen-Egypte-Marokko-Nigeria-Zuid Afrika-Senegal-Tunesië.

Tot nu toe waren er slechts 3 test laboratoria in Afrika.
WHO heeft nu meer testkits geleverd plus beschermende uitrusting voor gezondheidswerkers en bv ook thermometers.
Er zijn nu 39 laboratoria operationeel.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

StevieNL81 schreef:
12 mar 2020 16:51
Het blijft een dilemma. Zelf snotter ik en heb een hoestje....maar ben ook een roker.
Mijn leidinggevende zegt....we gaan gewoon door...maar enkele collega's willen me niet in hun buurt hebben.
Provincie Groningen dus niet direct het epicentrum....

Op welk moment ga je tegen je leidinggevende in....
Dat bepaald u helemaal zelf, daar heeft uw leidinggevende helemaal niets over in te brengen, of het moet een arts zijn !
Ga een paar dagen uitzieken en hopen dat het daarbij blijft, ongeacht wat de "chef" er van vindt.

Overigens, de meeste slachtoffers vallen altijd buiten het epicentrum !? :oops:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

witte angora schreef:
12 mar 2020 17:28
Lowieze schreef:
12 mar 2020 17:21
witte angora schreef:
12 mar 2020 17:15
Ik heb al eens eerder gezegd dat ik inderdaad steeds beter begin te begrijpen waarom mijn nichtje met een Oegandees is getrouwd en daar is gaan wonen.
Heeft u het zo slecht in Nederland? Wat let u?
Nicht is laaiend enthousiast over de gastvrijheid van mensen daar. Heel anders dan hier. Plus wat Obelix aangeeft: dáár begrijpen ze de ernst van de situatie. Is het je nog niet opgevallen dat het virus in een groot deel van Afrika nog niet is opgedoken, terwijl er in de rest van de wereld nog maar enkele splintertjes virusvrij zijn? Hoe zou dat nu komen?

Kijk hier maar eens: https://localfocus2.appspot.com/5e6a4cd93a4ec
Ik denk dat dat komt omdat ze in Oeganda geen RIVM hebben of een organisatie die zich daar mee kan meten. Hetzelfde geldt voor Mongolië. Daar is maar 1 besmet persoon volgens het kaartje. Het grenst tevens aan China. Hoe zou dat nou komen?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch heeft ook Oeganda zeker al maatregelen getroffen om het virus buiten de deur te houden.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net krijg ik te horen dat op de Filipijnen grote bijeenkomsten niet langer toegestaan zijn. In een land met ruim 100 miljoen inwoners en momenteel 52 besmettingen. Lees ook maar eens dit verslag:

https://www.bndestem.nl/oosterhout/oost ... oogle.com/

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
12 mar 2020 17:28
Nicht is laaiend enthousiast over de gastvrijheid van mensen daar. Heel anders dan hier. Plus wat Obelix aangeeft: dáár begrijpen ze de ernst van de situatie. Is het je nog niet opgevallen dat het virus in een groot deel van Afrika nog niet is opgedoken, terwijl er in de rest van de wereld nog maar enkele splintertjes virusvrij zijn? Hoe zou dat nu komen?

Kijk hier maar eens: https://localfocus2.appspot.com/5e6a4cd93a4ec
De levensverwachting is daar 62 jaar, dus als het u trekt?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lowieze schreef:
12 mar 2020 17:57
witte angora schreef:
12 mar 2020 17:28
Nicht is laaiend enthousiast over de gastvrijheid van mensen daar. Heel anders dan hier. Plus wat Obelix aangeeft: dáár begrijpen ze de ernst van de situatie. Is het je nog niet opgevallen dat het virus in een groot deel van Afrika nog niet is opgedoken, terwijl er in de rest van de wereld nog maar enkele splintertjes virusvrij zijn? Hoe zou dat nu komen?

Kijk hier maar eens: https://localfocus2.appspot.com/5e6a4cd93a4ec
De levensverwachting is daar 62 jaar, dus als het u trekt?
@Lowieze laat mij maar praten hoe oud ze daar worden, zit er pas 15 jaar ik zou het toch moeten weten. Maar ik hou u niet tegen met denken, en corana bij 30+ graden...daar worden apen nog niet eens verkouden van.

Mij trekt het wel, heerlijk de natuurlijke natuur. En Heineken hebben we hier ook dus we blijven de Nederlandse traditie trouw.

Gesloten