Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
29 apr 2021 08:11
Naar aanleiding van doem verhalen over code zwart, net weer eens rondgeneusd op https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
Wat me opvalt:

Grafiek: In ziekenhuis opgenomen patiënten vanaf 30 november 2020
De instroom is redelijk constant, en nu niet hoger dan rond de jaarwisseling.

Grafiek: Overledenen per dag vanaf 30 november 2020
Dit aantal is al zeer lang fors (tot wel 4 keer) lager dan tijdens de piek rond de jaarwisseling. Deze grafiek suggereert dat eea redelijk onder contole is, niets in deze grafiek rechtvaardigt code zwart.

Helaas staat grafiek IC bezetting niet op die pagina, maar dat is juist de factor in code zwart verhaal. Als de IC bezetting nu nog zo hoog is, maar met veel minder doden dan eerst, ligt de conclusie voor de hand dat de huidige corona variant minder dodelijk is, of de behandelwijze is verbeterd. Vooral dat laatste zou wrang zijn:
Door betere behandeling zou het zomaar kunnen dat personen die voorheen snel kwamen te overlijden, het nu door betere behandeling vaker wel redden, maar wel langer op de IC liggen, wat bijdraagt aan het capaciteitsprobleem.
Kuipers et al zeggen al langer dat alleen focussen op dat code zwart weinig zin heeft, want het gaat om het grijze gebied eromheen. Het gebied waarin reguliere zorg al maanden zwaar wordt afgeschaald, en voordat het laatste IC bed vergeven is en er code zwart "is", zijn alle essentiële operaties ook al gestopt. De kans is groot dat we het zo nét redden, en al jubelend over onze efficiëntie er over een paar maanden achter komen, dat in dat grijze gebied meer levensjaren en regelrechte levens zijn verloren, dan er zijn gewonnen door al die acute coronagevallen op IC bedden te leggen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog veel typischer, in dit geval https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... vaccinatie :

Kop:
Ernst Kuipers: avondklok heeft geen enkel effect gehad

Tekst in artikel:
Volgens Ernst Kuipers, de voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, heeft de avondklok nauwelijks effect gehad.
Volgens mij is er toch wel een wezenlijk verschil tussen 'geen enkel effect' en 'nauwelijks effect'. Kortom, de berichtgeving is toch wel enigszins gekleurd, in die zin dat je wel kunt raden hoe degene die de kop heeft bedacht over de avondklok denkt.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Was het niet juist Ernst Kuipers die de avondklok dringend adviseerde?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
29 apr 2021 08:52
Nog veel typischer, in dit geval https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... vaccinatie :

Kop:
Ernst Kuipers: avondklok heeft geen enkel effect gehad

Tekst in artikel:
Volgens Ernst Kuipers, de voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, heeft de avondklok nauwelijks effect gehad.
Volgens mij is er toch wel een wezenlijk verschil tussen 'geen enkel effect' en 'nauwelijks effect'. Kortom, de berichtgeving is toch wel enigszins gekleurd, in die zin dat je wel kunt raden hoe degene die de kop heeft bedacht over de avondklok denkt.
Dit was wat hij toch echt zelf zei:
,Bij de invoering van de avondklok was de berekening dat het 10 procent zou verminderen. Als je kijkt naar het beloop van de ziekenhuisopnames in de tijd, zagen we zowel bij de invoering als bij het opschuiven geen enkel effect”, aldus Kuipers bij de RTL-talkshow Beau.“

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
29 apr 2021 09:03
,Bij de invoering van de avondklok was de berekening dat het 10 procent zou verminderen. Als je kijkt naar het beloop van de ziekenhuisopnames in de tijd, zagen we zowel bij de invoering als bij het opschuiven geen enkel effect”, aldus Kuipers bij de RTL-talkshow Beau.“
En dan nog kun je geen conclusies trekken. Misschien was het R getal wel 10% groter geworden, zonder die avondklok.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
29 apr 2021 08:11
Als de IC bezetting nu nog zo hoog is, maar met veel minder doden dan eerst, ligt de conclusie voor de hand dat de huidige corona variant minder dodelijk is, of de behandelwijze is verbeterd. Vooral dat laatste zou wrang zijn:
Door betere behandeling zou het zomaar kunnen dat personen die voorheen snel kwamen te overlijden, het nu door betere behandeling vaker wel redden, maar wel langer op de IC liggen, wat bijdraagt aan het capaciteitsprobleem.
In vergelijking met een jaar geleden is de behandeling wel iets verbeterd, waardoor de overlevingskansen groter zijn geworden. Maar ...
- in de ziekenhuizen komen nu vooral mensen van 20 tot 60 jaar terecht.
- de opnameduur is lang. Geen dagen, maar weken op de IC en geen weken, maar maanden op de gewone afdelingen.
Hoewel er momenteel minder Covid19-sterfgevallen worden gemeld, zijn er meer sterfgevallen in de 'planbare zorg' en lijkt het erop, dat mensen met kanker sneller worden opgegeven. Het laatste is een eigen indruk op basis van de ziektegevallen in mijn werk.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

“……………en lijkt het erop, dat mensen met kanker sneller worden opgegeven. Het laatste is een eigen indruk op basis van de ziektegevallen in mijn werk.”

Dat ervaar ik juist helemaal niet in mijn omgeving. Er wordt alles in het werk gesteld om deze mensen zo goed en zo snel mogelijk te behandelen. Ook nog de keuze in welk ziekenhuis in je buurt je behandeld wilt worden, zolang je verzekeraar daar een contract mee heeft natuurlijk.
Petje af hoor wat dat betreft.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
29 apr 2021 10:43
16again schreef:
29 apr 2021 08:11
Als de IC bezetting nu nog zo hoog is, maar met veel minder doden dan eerst, ligt de conclusie voor de hand dat de huidige corona variant minder dodelijk is, of de behandelwijze is verbeterd..
In vergelijking met een jaar geleden is de behandeling wel iets verbeterd, waardoor de overlevingskansen groter zijn geworden. Maar ...
- in de ziekenhuizen komen nu vooral mensen van 20 tot 60 jaar terecht.
Goed punt. Doordat ouderen zijn gevaccineerd, verschuift de leeftijds opbouw van Corona patienten op de IC. En ook de overlevingskans en wellicht de duur van de behandeling
Jablan schreef:
29 apr 2021 10:43
Hoewel er momenteel minder Covid19-sterfgevallen worden gemeld, zijn er meer sterfgevallen in de 'planbare zorg' en lijkt het erop, dat mensen met kanker sneller worden opgegeven. Het laatste is een eigen indruk op basis van de ziektegevallen in mijn werk.
Helaas worden dat soort problemen onvoldoende meegewogen in besluitvorming:
Je mag nu overal aan doodgaan, maar vooral niet aan corona.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
29 apr 2021 08:34
sjohie schreef:
29 apr 2021 08:13
Jose2501 schreef:
29 apr 2021 07:56
Avondklok had geen enkel effect op de ziekenhuisopnames volgens Kuipers. Dat zal wel AU doen bij RIVM en Rutte vermoed ik.
Was hierover ook niet een kort geding ooit?

Bronnen: alle Nederlandse media
Typisch, alle Nederlandse media quote de zin ervoor die hij zei niét. De zin waarin hij zei dat het geen afgebakend experiment was, kortom hij gaf zijn mening, en niet een onderbouwde conclusie over de effectiviteit van deze specifieke maatregel.
Wat Kuipers zei was dat ze geen verschil hebben gezien in ziekenhuisopnames vanaf het moment dat de avondklok werd ingevoerd in vergelijking met daarvoor. Duidelijk toch?
Het gaat om precies die ene zin ervoor, die ze overal weglaten. Daarin zei hij dat het geen afgebakend experiment was, maar dat op basis van zijn bevindingen van de ziekenhuiscijfers, ze dáárin geen effectiviteit van deze maatregel zagen. Daarna legde hij nog uit dat dit onderdeel was van een groter pakket aan samenvallende maatregelen etc etc, zoals Gommers en hij eigenlijk altijd na zo'n uitspraak doen, maar ook dát is er afgeknipt.

Dan krijg je een zeer selectieve soundbite, wat voor sommige groepen die het hele interview inclusief non-verbale communicatie niet hebben gezien, reden is om te kunnen concluderen dat die avondklok dus niet heeft geholpen. Ik las al dat die viruswaanzin idioten dit menen te kunnen gebruiken in hun hoger beroep.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

De Britse variant is nu dominant en die zorgt voor een iets gemener, verradelijker verloop. Dat is de hoofdreden waarom nu 'jongere' mensen toch worden opgenomen in het ziekenhuis en daar lang verblijven.

Op dit moment is in Berlijn een persconferentie met de bondsminister, de leider van het rki en als bonus een IC-verpleegkundige, die als uitzendkracht alle ziekenhuizen in de regio kent. Indringend verhaal vanaf de werkvloer. Het grootste probleem zijn de tijdelijke extra IC-bedden op gewone afdelingen, zo'n bed gaat ten koste van vijf, zes gewone bedden, bovendien is de behandeling van Covid19 op de IC duidelijk arbeidsintensiever dan iemand met een hartaanval of een zwaargewonde, die een ongeluk heeft gehad. Het omdraaien van patiënten vraagt 5 mensen om het bed en als de hele IC vol ligt met dit soort patiënten, dan kom je voortdurend handen tekort. Nog afgezien van het schoonmaakpersoneel, wat ook alles meekrijgt en dubbele diensten draait.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik lees dat, volgens allecijfers.nl, de groep die in de afgelopen 4 weken in de ziekenhuizen in Nederland zijn opgenomen bestaat uit: 30% 70-79 jaar
23% 60-69 jaar
17% 50-59 jaar
18% 80-89 jaar

Jongeren onder de 50 jaar zitten daar nog ver onder.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
29 apr 2021 08:11
Naar aanleiding van doem verhalen over code zwart, net weer eens rondgeneusd op https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
Wat me opvalt:

Grafiek: In ziekenhuis opgenomen patiënten vanaf 30 november 2020
De instroom is redelijk constant, en nu niet hoger dan rond de jaarwisseling.

Grafiek: Overledenen per dag vanaf 30 november 2020
Dit aantal is al zeer lang fors (tot wel 4 keer) lager dan tijdens de piek rond de jaarwisseling. Deze grafiek suggereert dat eea redelijk onder contole is, niets in deze grafiek rechtvaardigt code zwart.

Helaas staat grafiek IC bezetting niet op die pagina, maar dat is juist de factor in code zwart verhaal......
Grafiek van IC bezetting staat vandaag op NOS
https://nos.nl/artikel/2378727-rivm-734 ... -gemiddeld
Nog steeds fors lager dan vorig jaar, toen zaten we boven de 1150.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
29 apr 2021 17:11
(...) Grafiek van IC bezetting staat vandaag op NOS
https://nos.nl/artikel/2378727-rivm-734 ... -gemiddeld
Nog steeds fors lager dan vorig jaar, toen zaten we boven de 1150.
Mooie constatering, maar wat moeten "we" daarmee? Volgens de Zorgautoriteit kan de helft van de ziekenhuizen de kitieke planbare zorg niet meer volgens de planning leveren. De druk op de zorg is al weken lang en nog steeds zeer hoog.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
29 apr 2021 18:23
16again schreef:
29 apr 2021 17:11
(...) Grafiek van IC bezetting staat vandaag op NOS
https://nos.nl/artikel/2378727-rivm-734 ... -gemiddeld
Nog steeds fors lager dan vorig jaar, toen zaten we boven de 1150.
Mooie constatering, maar wat moeten "we" daarmee? Volgens de Zorgautoriteit kan de helft van de ziekenhuizen de kitieke planbare zorg niet meer volgens de planning leveren. De druk op de zorg is al weken lang en nog steeds zeer hoog.
Ik probeer te duiden waarom men de mond vol heeft over code zwart.
En ook merkwaardig dat men in een jaar tijd de IC capaciteit niet heeft weten op te schalen. Terwijl daar wel alle reden toe was.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij heb ik een en andermaal gelezen dat het niet mogelijk is om snel nieuwe IC-verpleegkundigen op te leiden, met als extra complicatie dat het huidige personeel het zo druk heeft, dat er weinig tijd is om personeel in opleiding te begeleiden.

Door de aanhoudende hoge bezetting is de werkdruk zeer hoog, wat inmiddels leidt tot een hoog ziekteverzuim. Dat maakt het nog lastiger om de in theorie beschikbare capaciteit te benutten. Met kunst en vliegwerk, extra diensten draaien, overplaatsen van patiënten, uitstellen van steeds meer operaties, lukt het nog steeds om iedereen een plaats te geven op de IC.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
29 apr 2021 12:13
De Britse variant is nu dominant en die zorgt voor een iets gemener, verradelijker verloop.
Dat niet alleen, ik las ook dat de Indiase variant is gemuteerd in 2 andere verschillende varianten.
Zullen onze vaccinaties ook daartegen beschermen?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
29 apr 2021 19:54
Volgens mij heb ik een en andermaal gelezen dat het niet mogelijk is om snel nieuwe IC-verpleegkundigen op te leiden, met als extra complicatie dat het huidige personeel het zo druk heeft, dat er weinig tijd is om personeel in opleiding te begeleiden.
En ik las vooral, dat onze IC capaciteit achterblijft bij de rest van Europa
https://nos.nl/artikel/2328874-waarom-n ... dden-heeft
https://www.ad.nl/binnenland/duitse-ic- ... ~aca7ea29/

Duidelijk dat de marktwerking in onze zorg heeft gemaakt dat de capaciteit is afgestemd op gemiddelde vraag. En die was al ontoereikend bij griep seizoen 2017/2018

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Daarin heeft u volkomen gelijk. Het maakt de ernst van de pandemie echter niet minder, noch de druk op de zorg. Het is voor mij ook geen reden om mij te voegen bij de drommen volk in het park of elders. Het is voor mij wel een reden mij geduriglijk aan "de maatregelen" te houden en mij te laten vaccineren.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Erthanax schreef:
29 apr 2021 19:54
Volgens mij heb ik een en andermaal gelezen dat het niet mogelijk is om snel nieuwe IC-verpleegkundigen op te leiden, met als extra complicatie dat het huidige personeel het zo druk heeft, dat er weinig tijd is om personeel in opleiding te begeleiden.

Door de aanhoudende hoge bezetting is de werkdruk zeer hoog, wat inmiddels leidt tot een hoog ziekteverzuim. Dat maakt het nog lastiger om de in theorie beschikbare capaciteit te benutten. Met kunst en vliegwerk, extra diensten draaien, overplaatsen van patiënten, uitstellen van steeds meer operaties, lukt het nog steeds om iedereen een plaats te geven op de IC.
Accoord wat betreft het aantal verpleegkundigen en de opleiding enz.
Maar het gaat toch om het aantal ic plaatsen/bedden?
Daar zijn er toch te weinig van?
Zoja;heeft dat niet veel te maken met het aantal verplegers en het ziekte verzuim.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

En nog een nieuwtje,Frankrijk blijft bij de lockdown,voorlopig tot 30 juni.
Hoezo Europees beleid??

Gesloten