LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] foutief waardetaxatierapport makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
old
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2006 19:24

foutief waardetaxatierapport makelaar

Ongelezen bericht door old »

ik heb afgelopen jaar een taxatie laten uitvoeren door eenmakelaar aangesloten bij de vbo.
De taxatie werd uitgevoerd i.v.m. een verhoging van mijn bestaande hypotheek vanwege het verbouwen van mijn huis(woningverbetering).

Het waardebedrag van mijn woning door de waardetaxatie is net zo hoog als de woz waarde die de gemeente mij oplegt.

Na het telefonisch contact met de desbetreffende makelaar gaf deze aan dat het de juiste waarde van de woning is.

Zelfs na duidelijk gemaakt te hebben dat voor dit bedrag een dergelijke woning niet te koop is in mijn woonplaats wou de makelaar hier niet naar luisteren.

Ook betreffende de woz waarde gaf de makelaar aan dat ik dan maar de gemeente met dit rapport moest overtuigen van een te hoge aanslag voor de woz waarde.

Nu staat een identieke woning bij mij in de straat te koop.
Deze woning staat te koop 150000 euro hoger dan de taxatiewaarde vastgesteld door deze makelaar.

Wat kan ik tegen deze makelaar doen?

Welke stappen kan ik ondernemen tegen de foutief vastgestelde waardetaxatie?

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: foutief waardetaxatierapport makelaar

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Ik snap het probleem niet.

De woning staat voor EUR 150.000 hoger te koop dan uw taxatierapport.

Dat betekent dus dat uw woz waarde EUR 150.000 onder de marktwaarde ligt.

Dan zou je toch juist moeten juichen en dansen in de straat.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: foutief waardetaxatierapport makelaar

Ongelezen bericht door hera »

Te koop is nog niet verkocht... maar 150 mille verschil onderhandel je er niet snel af.

WOZ waardes worden tegenwoordig gebasseerd op de reeele verkoopprijzen van de waardepijldatum. Dit is geloof ik 1/1/2003 voor de nu geldende woz waarde. De WOZ taxateur van de gemeente heeft gekeken wat er rond die datum is verkocht (staan als referentiewoningen in het rapport van de woztaxatie). Waren sommige woningen eerder verkocht dan wordt er een sommetje uitgevoerd waarbij de gemiddelde waardestijging in uw gemeente erbij opgeteld wordt. Waren sommige na de pijldatum verkocht dan wordt dat zelfde sommetje natuurlijk omgekeerd uitgevoerd.

U kunt uw makelaar naar referentieobjecten vragen. Hij is niet zomaar aan die waarde gekomen voor zijn rapportage.

Kwam u met het rapport niet uit voor uw verbouwing?

old
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2006 19:24

Re: foutief waardetaxatierapport makelaar

Ongelezen bericht door old »

bedankt voor de reaktie!

De taxatie was juist bedoeld voor woningverbetering van mijn woning.

ik was dan alleen maar gebaad met een hogere taxatie t.b.v. het verhogen v.d. hypotheek.

Desiderius
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 apr 2006 23:06

Re: foutief waardetaxatierapport makelaar

Ongelezen bericht door Desiderius »

Je had natuurlijk niet naar een VBO makelaar moeten gaan. Je had beter aan de kassiere van AH kunnen vragen wat de waarde is van je woning. Dan had je een realistischer taxatie gehad.

csnippe
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:47

Re: foutief waardetaxatierapport makelaar

Ongelezen bericht door csnippe »

Hoi,

Om kort te zijn: wij hebben ooit ons huis laten taxeren door een VBO-makelaar en door twee NVM-makelaars, dit om een verkopend makelaar van ons huis te kunnen selecteren. De beide NVM-makelaars zitten ongeveer 15% hoger dan de VBO-makelaar met hun taxatie (de lagere courtage van een VBO-makelaar weegt hier in geen velden of wegen tegenop, maar deze belooft je huis binnen 3 maanden te verkopen).

Succes verder.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: foutief waardetaxatierapport makelaar

Ongelezen bericht door Xpert »

Bij een VBO makelaar wordt je woning wel lekker snel verkocht. Maar ja wel helaas 15%minder dan dat de NVM makelaars inschatten.

Motto van VBO: snel verkopen is snel de courtage in de knip. Dat de opbrengst 15% lager ligt daar ligt de VBO makelaar niet wakker van. Wanneer de woning 15% onder de marktwaarde wordt verkocht dan kost dat wel veel geld.

Even een snel een rekensommetje:
waarde woning € 200.000,--
Courtage tarief NVM 2%
Courtageatrief VBO 1% (wel erg laag, maar vooruit).

Verkoop via NVM:
Opbrengst € 200.000,--, minus 2% kosten. Netto € 196.000,--

Verkoop via NVM:
Opbrengst € 180.000,-- (ik ben voorzichtig met 10% lagere opbrengst) minus verkopkosten 1% is Netto € 178200,--.

Ik zou wel weten via welke makelaar ik mijn woning zou laten verkopen. En dat zal niet een VBO makelaar zijn.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: foutief waardetaxatierapport makelaar

Ongelezen bericht door NAK »

Xpert,
Waarom de vergeljking niet compleet gemaakt door er ook de LMV makelaars bij te betrekken?

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: foutief waardetaxatierapport makelaar

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

csnippe
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 aug 2005 21:47

Re: foutief waardetaxatierapport makelaar

Ongelezen bericht door csnippe »

Even ter toevoeging: we hebben het huis inmiddels verkocht (niks gedwongen verkoop o.i.d.) voor bijna de prijs die de NVM-makelaar heeft genoemd. In ieder geval ver boven de prijs zoals getaxeerd door de VBO-makelaar.

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: foutief waardetaxatierapport makelaar

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: foutief waardetaxatierapport makelaar

Ongelezen bericht door Xpert »

De NVM-makelaar heeft zijn waarde weer even bewezen, dacht ik zo.

Wel een hogere courtage, maar hij verdiend het gemakklijk terug door een hogere opbrengst.

En voor de kritische lezers in dit Forum( want de kritiek zal niet uitblijven).........ik weet het !!!! Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Maar voor deze verkoper ziet zijn dag er toch iets zonniger uit door de hogere opbrengst.

Dus mensen........ blijf (ook) kritisch tegenover makelaars met een (zeer) lage courtage.

Een lagere verkoopprijs noemen met een lage courtage is alleen maar goed voor de makelaar maar niet voor de verkoper. Kwaliteit in de hand nemen zal zich op den duur terugbetalen.

Gesloten