LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] FATSOEN!?!

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
raalekam
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:42

FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door raalekam »

Fatsoen is dezer dagen ver te zoeken bij de consument.
De mentaliteit ligt op een zeer laag niveau, de goede onder de kwade uitgesloten, maar we zien zeker een tendens.
De makelaar is toch iemand die wel even komt om te vertellen wat je huis waard is, zodat je het daarna vooral zelf moet gaan doen....en nee, betalen voor normale dienstverlening is er niet bij, want dat hoeft toch niet van VEH.
Gek, want de consument wil graag over alle informatie beschikken van een makelaar, maar wil er niet voor betalen.

Nog een voorbeeld(een van de vele voorkomende gevallen).

De makelaar wordt verzocht om langs te komen voor verkoopadvies. In een aantal gevallen wordt de opdracht reeds mondeling toegezegd.
Constatering later is dat de woning of zelf wordt verkocht, of via een ander kantoor.
Nu is dat niet zozeer het probleem, want dat is nu eenmaal concurrentie.
Het probleem zit hem echter wel in het niet even op de hoogte brengen van de makelaar(s) die zijn geweest, dat er een andere keuze wordt gemaakt.
De makelaar consteert vervolgens in de dagelijkse mutaties dat de klant voor een andere optie heeft gekozen.
Bovenstaande heeft alles met fatsoen te maken.
Dit gebeurt niet een enkele keer.
Nee, dit gebeurt met zekere regelmaat!

Laten we eerst de consument maar eens een opvoedcursus geven in fatsoen en mentaliteit voordat altijd maar weer het vingertje naar de makelaar wordt gewezen, die gewoon zijn werk doet op verzoek van diezelfde consument!

De woningmarkt wordt er zeker niet leuker op!

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door Pruim »

Een andere baan zoeken wil wel eens helpen als je bent uitgekeken op je werk.

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door elianne »

:lol:

Ronald76
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 feb 2008 10:38

Re: FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door Ronald76 »

Vorig jaar heb ik mijn huis tekoop gezet. Hiervoor heb ik drie makelaars bij mij thuis laten komen. Ik heb niet tegen ze gezegd dat ik ook andere makelaars mijn huis hebben bekeken en een een schatting hebben gegeven van de verkoopprijs. Ik hoef de makelaar niet te melden dat ik meerdere makelaars mijn huis heb laten zien. Ik heb alleen aangegeven na te denken over hun aanbod. Later terug gebeld en aangegeven dat er ook een andere makelaar is geweest. Heb zo wat korting op de courtage gekregen en de goedkoopste makelaar (waar ik ook nog 'ns het beste gevoel bij had) gekregen.

Makelaars verdienen ontzettend veel geld. Dus waarom zou ik alleen maar braaf ja & amen zeggen zodat makelaar 'raalekam' lekker veel geld kan verdienen!!!!!!!

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door caruso »

raalekam:

zielig topic! Als ik overal bij iedereen verantwoording moet afleggen voor mijn handelen dan heb ik een dagtaak!
Ik ga bij de supermarkt toch ook niet uitleggen dat ik uiteindelijk voor de goedkope aanbieding van de concurrent heb gekozen!

Ga putjesscheppen stakker!

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door Miss M »

Het geval van de makelaar is wel wat anders dan de supermarkt. Een makelaar komt bij je langs, bepaalt een waarde, brengt advies uit. Toch gauw een paar uur werk, waaraan hij uiteindelijk niets overhoudt. Maar in die tijd kan hij ook geen andere klussen doen. Het kost hem dus gewoon geld. Dan is het toch niet meer dan netjes om zo iemand af te bellen.

Een makelaar verdient bovendien pas geld op het moment dat een woning verkocht is. Al de uren werk die er daarvoor inzitten worden dan pas verrekend. Er is een soort risico wat de consument neemt en een soort risico wat de makelaar neemt. De ene keer zal een pand snel verkocht worden en verdient de makelaar er gezien de verrichtte werkzaamheden veel aan, de andere keer 'loopt' de verkoop van een pand niet en kan de verkoop voor de makelaar eigenlijk niet uit.

Kortom: kan me het punt van raalekam best voorstellen.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Ik kan het standpunt van oa Ronald76 alleen maar onderschrijven: een makelaar mag best wat moeite doen om een opdracht binnen te krijgen, de consument heeft m.i. dan ook de verplichting (obv fatsoen) om dan even die anderen af te bellen die wel een offerte hebben uitgebracht.

Ik werk zelf als verkopend makelaar. Niets teleurstellender dan een bezichtiging doen en dan niets van deze klanten te horen; bel dan even.
Dat doen van bezichtigingen hoort gewoon bij mijn werk en ik mocht willen dat elke bezichtiging tot een verkoop leidt. Ik vindt het helemaal onfatsoenlijk en getuigen van geen respect om vervolgens niets van je te laten horen. Bel dan even om te zeggen waarom je ervan afziet! Dus daarin heeft TS wel een punt, maar een makelaar moet ook een dienstverlener zijn, zonder dat daar een beloning tegenover staat. het is gewoon ondenemersrisico, net zoals een aannemer veel offertes moet maken.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door Immo »

Kan ik volledig onderschrijven, echter er wordt nogal eens beweerd dat makelaars lekker makkelijk veel geld verdienen. Net alsof van de courtage geen kosten vanaf gaan. Men moet zich eens verdiepen in wat de uitgaven zijn om een zaak op te zetten en daarnaast een goede service aan de klant te kunnen bieden. Alle kosten en arbeid die aan een verkoop besteed worden krijgt een makelaar vergoed als de woning bij de notaris gepasseerd is. En dit kan op korte termijn zijn maar ook na 15 maanden. Ik denk dat niemand die in loondienst is zolang op zijn loon zou willen wachten.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Dat 'lekker makkelijk geld verdienen' is er vaak niet meer bij, inderdaad soms lang wachten op je geld en niet alle woningen zijn makkelijk te verkopen. Inderdaad de NUON wil zijn geld wel maandelijks hebben, de gouden tijden voor makelaars zijn wel over hoor.

Ronald76
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 feb 2008 10:38

Re: FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door Ronald76 »

Zoals hierboven vermeldt heb ik drie makelaars langs laten komen om mijn appartement te koop laten zetten.

De eerste makelaar had gelogen over de verkoopprijs van het appartement onder mij. Hij was de makelaar van mijn onderbuurman, hij gaf aan voor welk bedrag hij het verkocht was. Maar dat bedrag wat hij doorgaf was niet de werkelijke verkoopprijs, maar 'n veel hoger bedrag. Ik had de verkoopprijs al opgezocht via kadaster.nl. Maakt mij verder ook niet zo veel uit, want ik heb ook achtergehouden dat ik meerdere makelaars heb langs laten komen.

De tweede makelaar gaf aan dat zij de verkoopprijs nog niet kon doorgeven. Dat zou zij op kantoor uitzoeken met gegevens van andere appartementen in de buurt. Zij zou terugbellen. Heb haar een dag na de dag dat zij zou terugbellen gebeld. Ze zei dat ze zou terugbellen, alleen nog even de puntjes op de i zetten. Na een kwartier belde ze mij terug (heeft natuurlijk toen pas alles uitgezocht). Gaf aan voor welke bedrag ik mijn appartement tekoop kon zetten. Zei tegen haar dat dat bedrag veel hoger was dan mijn buurman naast mij. Reageerde ze heel verbaasd dat dat huis tekoop stond. Ging ze terwijl ze met mij aan de telefoon zat op funda.nl kijken. Het huis stond notabene tekoop toen zij mijn huis had bekeken!

De derde makelaar gaf meteen een prijsopgave en de werkwijze hoe hij werkte. Luisterde naar wat ik vroeg en gaf ook tips voor de verkoop.

Heb tegen alle drie de makelaars gezegd dat ik 'n paar dagen bedenktijd wilde. Heb daarna eerst de 3e makelaar gebeld & gevraagd of er nog iets van de courtage af kon. Dat kon, dus ben met hem in zee gegaan. De andere twee heb ik afgebeld.

Uiteindelijk heeft mijn appartement maar 1 maand tekoop gestaan.

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door elianne »

Als ik Ronald zijn ervaring lees vraag ik mij toch echt af hoeveel moetie de eerste en tweede makelaar hebben moeten doen? Weinig lijkt mij en dan is even langsgaan en de opdracht binnenhalen wel heel makkelijk. Logisch dat de derde makelaar de opdracht kreeg, goede voorbereiding en duidelijke uitleg. Tevens stond hij open voor een onderhandeling over de courtage. Je moet er ook wel iets voor doen om een opdracht te krijgen.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Elianne,

je conclusie is te voorbarig.

In het relaas wordt er niet gesproken of makelaar 1 en 2 niet wilde onderhandelen over de courtage! Makelaar 1 en 2 hebben die vraag niet eens gekregen. In ieder geval kan ik het er niet uit opmaken.

Daarnaast gaat het hier niet om de vraag of de makelaar tegenwoordig te gemakkelijk zijn geld verdiend.

Deze topic gaat erover dat mensen tegenwoordig geen fatsoen meer hebben om, in dit geval makelaar 1 en 2, netjes af te bellen en de reden te geven waarom voor deze makelaars niet wordt gekozen.

Ronald76 heeft de andere makelaar netjes afgebed en zo hoort het ook. En of een makelaar er weinig voor heeft gedaan doet niet ter zake. Het is het fatsoen om andere personen zelf te bellen met de mededeling dat je geen gebruik wenst te maken van hun diensten.

Maar dat tegenwoordig veel mensen niet het fatsoen hebben om af te bellen komt gewoon heel vaak voor. En dat in nou onfatsoenlijk. Maar dat is denk wat mensen in hun opvoeding vaak missen. Veel mensen kunnen zich dus blijkbaar niet verplaatsen in de gevoelens van andere mensen. En ja.........makelaars hebben ook gevoel. Misschien voor jou wat raar, maar dat is toch echt zo.


azijnpisser
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2008 12:34

Re: FATSOEN!?!

Ongelezen bericht door azijnpisser »

Ik lees nergens in de openingspost dat de makelaar de moeite heeft genomen, de dag na de bezichtiging, om even te informeren over de stand van zaken.

Derhalve heeft de makelaar zijn werk slechts ten halve gedaan, en de opdracht niet gekregen.

Je kan nu eenmaal niet een bezoekje doen, en vervolgens passief gaan zitten wachten. De markt is actief, niet passief. Dit zijn de jaren 90 niet.

Dus ofwel fris jezelf op, ga er een half jaartje tussenuit, en begin dan met frisse moed weer.

Gesloten