LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Illegaal onderverhuur

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Boss32
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2012 14:59

Illegaal onderverhuur

Ongelezen bericht door Boss32 »

Goeden dag ,

Het verhaal :
2,5 Jaar geleden hadden we een (oogschijnlijk) leuk huisje gevonden. Dit was particulier en diege waarvan we het huren woond in buitenland en zij dat het zijn koopflat was. Dus wij dachten dat dat goed zat en tekende het contract,standaard contract was dat zag er ook normaal uit zonder gekkigheden. Na ca 1,5 jaar kregen we nieuwe onderburen en die kwamen dan ook kennis maken en was gezellig drankje erbij enzo helemaal wel gezellig dus.
Na een poosje kwam zo de huur ter sprake wat in normale omstandig niet zo erg is maar dit bleek totaal anders.

Buren :Wat betalen jullie voor deze flat ?
Wij : 625,- ex
Buren : :shock: Wat zoveel ????
Wij : ja en jullie dan ??
Buren : 319,- ex
Wij : :shock: Hoe kan dat dan , is belachelijk .
Buren : Geen idee wij dachten dat alle flats in dit blok gewoon zelfde prijs hebben. Een Woonvereneging kan toch voor dezelfde flat een verschil hebben van een dubbel bedrag van wij betalen ??
Wij : :shock: Woonvereniging ??? Dit zijn koopflats toch...
Buren : Nee hoor is van de Woonvereniging , zijn Sociale huurwoningen.
Wij : Momentje even naar de bovenburen ben zo terug.

Even later :

Wij : Ja jullie hebben gelijk de bovenburen huren ook van de Woningbouw en betalen ook 319,- ex
Buren : Dat zit er iets goed verkeerd...
Wij : Morgen Wooningbouw bellen dan om te kijken hoe het zit.

De Volgende dag bel ik dus naar de Wooningbouw en wat blijkt dus dat de verhuurder zelf ook voor 319 euro van de Woningbouw huurd en dit al jaren te doen en dat hun al langer achter hem aanzitten maar feitelijk niks konden doen omdat ze niks aantoonbaar op papier hadden.Afin er is toen een afspraak gemaakt met de Woonvereniging voor een persoonlijk gesprek en daar werdt alles dus duidelijk dat er dus nog veel meer mensen de dupe zijn geweest en dat wij dus in die 1,5 elke maand het dubbele te hebben betaald van wat de Woonvereniging rekend , dus ebben in 1,5 jaar voor 3 jaar huren betaald echt schandalig en zeker omdat het illigaal is. Tuurlijk hebben we hem erop aangesproken maar doet ie niks mee. Vervolgens hebben we gewoon een paar keer niet meer betaald en hem gemeld waarom om zo toch in gesprek te raken want wij voelen ons dus echt genaaid door hem en zeker omdat hij ons een contract onder valse voorwenselen heeft laten tekenen en wij daar per toeval achter zijn gekomen anders hadden nu nog niks gewete. Als we dit van te voren hadden geweten hadden we dit dus ook nooit gedaan.Ondertussen is er nauw contact (zowel persoonlijk als telefonisch) met de Wooningbouwvereniging die dus de eigenaar van deze flat is en hebben ze kopieen gegeven van alle betaalde bedragen aan de Verhuurder zodat ze bewijs op papier tegen hem hebben.

M aanden hoorden we niks meer van de Verhuurder tot de dagvaarding kwam.Wij zijn keurig naar de rechter gegaan toen dit moest en hebben alles uitgelegd en de man was begripvol en stipte ook aan dat dit helemaal niet mocht maar we wel een contract hadden gekendwellis waar onder valse voorwenselen. Goed een paar dagen later kregen we ons verweer thuis gestuurd waarvan ook een kopie naar de Wooningbouw is gegaan natuurlijk.
Zo geschiede dat ook met het verweer van de Verhuurder , ook daar is een kopie van naar de Woningbouw gegaan. Goed nu moeten wij weer reageren maar door ernstige familieomstandig (overleiden) moest ik halsoverkop naar Duitsland en kon niet op de genoemde datum aanwezig zijn en schriftelijk moet 2 weken voor de uitspraak binnen zijn , die had ik niet want wilde dus persoonlijk me verweer doen en de familieomstandigheden geschiede 9 dagen voor de uitspraak en voor uitstel was ook te laat helaas anders had ik dat gedaan. Uitspraak volgde en we moeten er uit (dit was in December) dus tengunste van de Verhuurde omdat ik niet kon verweren en dan moet de rechter de wet volgen en konden er niet omheen want contract was contract ondaks dat het onder valse omstandigheden is geteken. Wij wachten en er gebeurd helemaal niks tot vorige week brief dat we er toch uitmoeten over 1,5 week dus al. Intussen staan we al 2 jaar ingeschreven bij de Woningbouw en reageren met 2 accounds de maximale 3x per week (dus samen 6x) op woningen en komen er steeds hoger op te staan.

Ik vraag me nu dus af wat ik nog doen kan want weg willen we zowiezo wel maar daar zal nog een beetje tijd voor nodig zijn. Particulier willen we niet gezien de kans op onderhuur behoorlijk aanwezig is. Het is dus feitelijk een half jaar na de uitspraak maar meen gelezen te hebben dat het na een half je vervalt of gedeeltelijk klopt dat ? Zoja hoe moet ik dat aanpakken. Dan vraag ik me af of een Verhuurder die illigaal van de Woningbouw onderhuur engenlijk ons wel het huis uit kan zetten omdat het eingendom is van de Woningbouw en niet van de verhuurder en de Woningbouw nergens opdracht voor heeft gegeven. Sorry voor het lange verhaal. Trouwens de Verhuurder heeft per mail om ons uit te lokkeg nog gezegt dat hij dit in nog 12 andere steden in Nederland doet. Moet toch een manier zijn om deze man te stoppen.

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Illegaal onderverhuur

Ongelezen bericht door mmichel »

Boss32 schreef:Goeden dag ,

Het verhaal :
2,5 Jaar geleden hadden we een (oogschijnlijk) leuk huisje gevonden. Dit was particulier en diege waarvan we het huren woond in buitenland en zij dat het zijn koopflat was. Dus wij dachten dat dat goed zat en tekende het contract,standaard contract was dat zag er ook normaal uit zonder gekkigheden. Na ca 1,5 jaar kregen we nieuwe onderburen en die kwamen dan ook kennis maken en was gezellig drankje erbij enzo helemaal wel gezellig dus.
Na een poosje kwam zo de huur ter sprake wat in normale omstandig niet zo erg is maar dit bleek totaal anders.

Buren :Wat betalen jullie voor deze flat ?
Wij : 625,- ex
Buren : :shock: Wat zoveel ????
Wij : ja en jullie dan ??
Buren : 319,- ex
Wij : :shock: Hoe kan dat dan , is belachelijk .
Buren : Geen idee wij dachten dat alle flats in dit blok gewoon zelfde prijs hebben. Een Woonvereneging kan toch voor dezelfde flat een verschil hebben van een dubbel bedrag van wij betalen ??
Wij : :shock: Woonvereniging ??? Dit zijn koopflats toch...
Buren : Nee hoor is van de Woonvereniging , zijn Sociale huurwoningen.
Wij : Momentje even naar de bovenburen ben zo terug.

Even later :

Wij : Ja jullie hebben gelijk de bovenburen huren ook van de Woningbouw en betalen ook 319,- ex
Buren : Dat zit er iets goed verkeerd...
Wij : Morgen Wooningbouw bellen dan om te kijken hoe het zit.

De Volgende dag bel ik dus naar de Wooningbouw en wat blijkt dus dat de verhuurder zelf ook voor 319 euro van de Woningbouw huurd en dit al jaren te doen en dat hun al langer achter hem aanzitten maar feitelijk niks konden doen omdat ze niks aantoonbaar op papier hadden.Afin er is toen een afspraak gemaakt met de Woonvereniging voor een persoonlijk gesprek en daar werdt alles dus duidelijk dat er dus nog veel meer mensen de dupe zijn geweest en dat wij dus in die 1,5 elke maand het dubbele te hebben betaald van wat de Woonvereniging rekend , dus ebben in 1,5 jaar voor 3 jaar huren betaald echt schandalig en zeker omdat het illigaal is. Tuurlijk hebben we hem erop aangesproken maar doet ie niks mee. Vervolgens hebben we gewoon een paar keer niet meer betaald en hem gemeld waarom om zo toch in gesprek te raken want wij voelen ons dus echt genaaid door hem en zeker omdat hij ons een contract onder valse voorwenselen heeft laten tekenen en wij daar per toeval achter zijn gekomen anders hadden nu nog niks gewete. Als we dit van te voren hadden geweten hadden we dit dus ook nooit gedaan.Ondertussen is er nauw contact (zowel persoonlijk als telefonisch) met de Wooningbouwvereniging die dus de eigenaar van deze flat is en hebben ze kopieen gegeven van alle betaalde bedragen aan de Verhuurder zodat ze bewijs op papier tegen hem hebben.
Dus jij lult je eigen (ondanks dat je er prettig woont) klem bij een woningbouwvereniging i.v.m. illegale onderhuur omdat een ander minder betaald!

Vervolgens betaal je enkele maanden de huur aan de gene met wie jullie het contract zijn aangegaan niet.

Zolang de woningbouw niets onderneemt, mag jij je biezen pakken. Domme actie op deze manier. Dus de mazzel.... en zoekze!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Illegaal onderverhuur

Ongelezen bericht door berndv »

Je wilde je verweer persoonlijk doen, maar dit kon niet vanwege een overlijden in de familie, dat kan, maar als je dan niet de mogelijkheid aangrijpt om je verweer dan schriftelijk te doen, en de rechter oordeelt, dien je dit oordeel te volgen.

En het niet particulier willen huren vanwege het risico op illegale onderhuur is wel te ondervangen, u kunt namelijk het eigendom van een onroerend goed opvragen bij het kadaster. U zult wel snel moeten handelen, want anders staat u wel op straat.

Boss32
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2012 14:59

Re: Illegaal onderverhuur

Ongelezen bericht door Boss32 »

berndv schreef:Je wilde je verweer persoonlijk doen, maar dit kon niet vanwege een overlijden in de familie, dat kan, maar als je dan niet de mogelijkheid aangrijpt om je verweer dan schriftelijk te doen, en de rechter oordeelt, dien je dit oordeel te volgen.

En het niet particulier willen huren vanwege het risico op illegale onderhuur is wel te ondervangen, u kunt namelijk het eigendom van een onroerend goed opvragen bij het kadaster. U zult wel snel moeten handelen, want anders staat u wel op straat.
Dat weet ik nu toen dus nog niet . Ik ben eerlijk en ja dus overleg ik met wooningbouw en snap ook niet wat ik daaraan fout doe. Het kan toch niet zo zijn dat iemand die illigaal bezig is er zomaar mee weg kan komen.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Illegaal onderverhuur

Ongelezen bericht door Linoge »

Komt hij er niet mee weg dan?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Illegaal onderverhuur

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Woningcorporatie kan een boete opleggen wegens illegale onderhuur. Ik neem aan dat dan wel een boetebeding in het huurcontract opgenomen moet zijn:

https://www.google.com/search?q=boete+i ... lr=lang_nl

Verder kun je vaak al snel zien als een wooncomplex van een woningcorporatie is aan het uniforme schilderwerk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Illegaal onderverhuur

Ongelezen bericht door berndv »

Boss32 schreef:
berndv schreef:Je wilde je verweer persoonlijk doen, maar dit kon niet vanwege een overlijden in de familie, dat kan, maar als je dan niet de mogelijkheid aangrijpt om je verweer dan schriftelijk te doen, en de rechter oordeelt, dien je dit oordeel te volgen.

En het niet particulier willen huren vanwege het risico op illegale onderhuur is wel te ondervangen, u kunt namelijk het eigendom van een onroerend goed opvragen bij het kadaster. U zult wel snel moeten handelen, want anders staat u wel op straat.
Dat weet ik nu toen dus nog niet . Ik ben eerlijk en ja dus overleg ik met wooningbouw en snap ook niet wat ik daaraan fout doe. Het kan toch niet zo zijn dat iemand die illigaal bezig is er zomaar mee weg kan komen.
Nou ja, als jij onder valse voorwendselen een contract tekent, kan je contract nietig worden verklaard, en aangezien er tussen u en de woningbouwvereniging geen overeenkomst is, kunnen zij u uit hun eigendom laten vertrekken, zij hebben immers geen verplichting jegens u.

Maar goed, al doende leert men, helaas soms op de harde manier.

U zou er evengoed wel voor kunnen kiezen om particulier te gaan huren, ben bang dat dit de enige mogelijkheid zal zijn, aangezien u straks op straat staat. Huren via een makelaar zou een prima optie zijn, hoewel dat ook niet garant staat voor succes, is het wel iets meer zekerheid.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Illegaal onderverhuur

Ongelezen bericht door Linoge »

Bob Schurkjens schreef: Verder kun je vaak al snel zien als een wooncomplex van een woningcorporatie is aan het uniforme schilderwerk.

Wat een onzin.

Of geloof jij werkelijk dat iedereen in een koopflat zelf over het schilderwerk mag beslissen?

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Illegaal onderverhuur

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Ik snap 1 ding niet in het verhaal. 1,5 jaar gewoond zonder problemen en zonder te klagen over de prijs.
U heeft zich dus 1,5 jaar lang goed kunnen redden en ik snap dan dus ineens de actie niet waarom het allemaal zo moeilijk opgepakt moet worden.
Was er gewoon lekker blijven zitten voor datgene waar u altijd al tevreden over was en vanuit die positie rustig op zoek naar wat anders, dan was u tevreden.

Wees eerlijk, degene bij wie u huurt, heeft het simpelweg gewoon goed bekeken. Zit op uw kosten lekker in het buitenland! :mrgreen:

Gesloten