LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurbaas Is particulier. Een erg hoge huur

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Huurbaas Is particulier. Een erg hoge huur

Ongelezen bericht door Shine »

Als er nu al zulke grote twijfels zijn zou ik niet in zee gaan met deze particulier. Ik vrees dat dit de nodige frustraties, stress en ellende met zich mee gaat brengen. Het gegeven dat er al direct na of vooraf contact gezocht moet worden met de huurcommissie voorspelt niet veel goeds.

Kijk anders eens even op onderstaande link. Hier staan ook studio's e.d te huur. Er zijn er die in de prijsklasse zitten waarvoor uw vriend nu wil gaan huren bij deze bedenkelijke particulier.

http://www.huurda.nl/huurwoning_huren_in_Haarlem/

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurbaas Is particulier. Een erg hoge huur

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En schrijf je in bij https://www.mijnwoonservice.nl/woningne ... sp?IID=179

En ja, daar heb je nu nog niks aan, maar over 5 jaar moet je ook ergens wonen voor een redelijke prijs.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Huurbaas Is particulier. Een erg hoge huur

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Je zou het eventueel als 'tussenoplossing' kunnen accepteren. Je vriend woont dan in Haarlem (ik neem aan dichter bij zijn werk of opleiding of wat dan ook) en kan vanuit daar zoeken naar iets beters. Bovendien meen ik me te herinneren dat je na 1 jaar in de streek te hebben gewoond voor de woningbouwvereniging niet langer als 'vestiger' maar als 'starter' kwalificeert waardoor je een sociale huurwoning kan proberen te huren.

Huurcontract tekenen en daarna naar de Huurcommissie lijkt me geen goed idee. Je weet dan zeker dat de verhouding stuk is en dat al direct aan het begin.

Tja, de politiek is niet bij machte om ook maar iets aan de schaarste te doen. Kassian, kassian...

falang
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 feb 2013 18:48

Re: Huurbaas Is particulier. Een erg hoge huur

Ongelezen bericht door falang »

Renske99 schreef:
tufima schreef:Lijkt mij geen goede insteek dat je van plan bent een bepaalde woning te gaan huren en dat je nu al een dossier aan het opbouwen bent om in een later stadium (na het ondertekenen van het huurcontract) te gaan klagen over de hoogte van de huur en het achterstallige onderhoud.

Als de huurpijs of de staat van de woning je niet bevalt dan zou ik toch echt op zoek gaan naar een andere woning.

Volgens mij staat je ook niet echt sterk tegenover een huurcommissie als je vandaag een woning huurt terwijl je op de hoogte bent van het achterstallige onderhoud en dan volgende week meteen naar de commissie gaat om te klagen over dit achterstallige onderhoud.
Jij zegt wat ik dacht, als de huur te hoog is naar jou mening, of teveel achterstallig onderhoud ga dan op zoek naar iets anders.
Weet niet of je wel of niet sterk staat, maar eenmaal getekend geeft dat toch ook aan dat je akkoord gaat?
Zal een stomme gedachte van me zijn, maar toch.

Toen wij vroeger een deel van ons pand verhuurder (en later in 2 delen) hou je als eigenaar rekening met bepaalde dingen.
De fietsenzaak beneden had eigenlijk helemaal niks, zelfs geen wc, wel een kraan voor water, maar dat was het.
De huur die de huurder betaalde hebben we eigenlijk zo gelaten, wel hebben we toen de jaarlijkse huurverhoging ingesteld, iets wat ie de 20 jaar ervoor niet had.
Met een huurprijs van 150 gulden in de week zat ie praktisch voor niks op een schitterende hoek, het trottoir eromheen mocht ie gebruiken om zijn fietsen uit te stallen, de achterste garage kreeg hij er van ons bij, die had ie eerder niet, daar heeft ie toen zijn werkplaats gemaakt zodat klanten vanaf de straat makkelijk bij zijn werkplaats naar binnen konden.
In de loop van de tijd zijn wij eerst buiten begonnen met renoveren, en hebben heel snel een hoekje met een chemisch toilet voor de beste man gemaakt, want voor elk wc bezoek eerst naar huis en je winkel dicht moeten doen is toch eigenlijk wel heel schandalig (ja zelfs 25 jaar geleden was wc al heel normaal)
Zeker de man zat toen op een gegeven moment wel binnen in de rotzooi, en daar moest ie toch de verkoop ook afhandelen, niet leuk maar wel voor een goed doel.
De man heeft nooit geklaagt, was enkel blij dat hij "zijn" hoekje met nog wat uitbreiding kon behouden.
Eenmaal alles gerenoveerd was, een klein keukentje, een normale wc, wanden uitgebroken (zodat zijn showroom groter en overzichtelijker werd) zijn we om de tafel gaan zitten om samen een redelijke huurprijs overeen te komen, hij begreep ook dat 600 gulden toen niet meer reeel was en de huur wel omhoog moest, maar zo zei hij, zo netjes en mooi is het nog nooit geweest.
Zelf kwam ie met het voorstel, 900 gulden en dan doe ik buiten jaarlijks het schilderwerk aan deuren en ramen.
Wij vonden dat een heel redelijk voorstel, mits het verfwerk en de verf van een redelijke kwaliteit was en niet van die flutzooi er snel overheen kalken.
We hebben altijd een hele fijne huurder aan deze man gehad, nooit problemen, hij zeurde ook nooit, dus als er eens iets was aan onderhoud dan moet je wel snel handelen vind ik hoor.

Later zijn we zelf uit de bovenwoning gegaan, die hadden we voor we die de 3 jaar ervoor betrokken helemaal gerenoveerd en gemoderniseerd, ook dat deel werd verhuurd.
Voor die tijd was het heel luxe, aparte badkamer, aparte wc, 1 slaapkamer, grote zolderberging en een zeer luxe en nette keuken.
Mijn schoonzus kwam al snel, ik wil dat graag van jullie huren, kan boven mijn zoon wonen en kan ik in het benedenstuk wat nog overblijft een winkel beginnen.
Wij wilden dat woongedeelte met de ruimte beneden eigenlijk in 1x verhuren, maar aangezien het om familie ging hebben we het toch in 2 opgesplitst.
Mijn schoonzus betaalde voor het benedenstuk 400 gulden per maand, haar zoon die daar weelde in luxe en ontzettend veel ruimte had, betaalde ook nog eens 600 gulden per maand.

Achteraf zijn we ontzettend stom geweest dat we dat pand verkocht hebben, dat was werkelijk een goudmijn.
Toch de prijzen waren heel reeel, alleen van mijn neefje hebben we wat overlast gehad (enorm harde muziek midden in de nacht) maar ja wat wil je, net onder moeders vleugels vandaan op jezelf en feestjes bouwen, logisch ook hoor.
Op een gegeven moment hebben we gezegt, feestjes oke, maar enkel op zaterdag niet meer door de week.
Immers wij waren verhuisd naar het naastgelegen pand en sliepen tegen zijn woonkamer aan, oude huizen zijn nu eenmaal gehorig.
Mijn zwager die het ter ore gekomen was, was laaiend, wat een rotjong.
Ach dat rotjong viel best mee hoor, zijn vader heeft nog een gesprek met hem gehad en deels zijn geldkraan dichtgedraaid, tja ik had er geen last meer van, maar sneu vond ik het wel voor neefje, nu zat ie dan wel heel luxe op zwart zaad, maar goed dat is de prijs die je moet betalen denk ik dan maar.

Nu jaren later zegt ie nog weleens als het ter sprake komt, oom/tante het spijt me van al die klere herrie die ik toen produceerde maar ik was jong he?
Dan lachen we met zijn allen nog maar eens, we zijn allemaal jong geweest, het is een geweldig lief joch (naja inmiddels is ie ook 40 hoor dus een hele kerel)
Ook hij woont er allang niet meer, zijn moeder (mijn schoonzus) heeft het hele pand destijds van ons gekocht, heeft beneden nog een aantal jaren verhuurd aan de fietsenzaak en toen ze haar winkel moest uitbreiden heeft ze het gehele pand verkocht.
En raad eens wie het nu heeft?
Juist het neefje wat er destijds ook woonde, zo blijft het pand toch in de familie (was al voor wij het kochten in de familie, dus dat is wel grappig.)

wat een leuk verhaal,ja fatsoenlijke huurders/verhuurders zijn er ook

falang
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 feb 2013 18:48

Re: Huurbaas Is particulier. Een erg hoge huur

Ongelezen bericht door falang »

Jacky1508 schreef:Hallo allemaal,

Ik heb de volgende vraag mijn vriend gaat verhuizen naar Haarlem. En zijn huur bedrag bedraagt 600,- Incl gas/water/licht. Het gaat om een woning van 33m2 met een open keuken(deze keuken bevat eigenlijk alleen een spoelbak en kasten) Na mijn mening is dit erg duur ondanks dat het incl. is.

Maar omdat we van een particulier huren, mag hij dan zomaar willekeurig een prijs geven aan de woning?
Het contract is nog niet ondertekend dat zal eind deze week gaan gebeuren. Er staat wel in dat het bedrag niet meer omlaag kan gaan in het contract alleen omhoog. Als ik het goed heb is zo een regel niet rechts geldig als dit in het contract staat. Kan je alsnog een voorstel doen tot huurverlaging als het contract is ondertekend. En wellicht ook nog stappen naar de huurcomissie ondanks dat de verhuurder een particulier is?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden ik heb geen ervaring op dit gebied. Wel laat ik alles vast leggen via mail

Groetjes,

6 mik is niks voor haarlem,zeker allin,
heb hier huizen van 1800 euro gezien en dat waren krotten excl..

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Huurbaas Is particulier. Een erg hoge huur

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

huurtoeslag aanvragen

krijg je nl ook als je van een partikulier huurt

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eslag.html

Aliasje
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 dec 2012 00:32

Re: Huurbaas Is particulier. Een erg hoge huur

Ongelezen bericht door Aliasje »

Beste TS,

Ik zou het niet riskeren en geen huurtoeslag aanvragen als je al weet dat de huur te hoog is.
Spreek uit ervaring en weet dat de belastingdienst na jaren huurtoeslag alsnog alles met terugwerkende kracht gaat terugeisen bij jou als ze je gegevens door het GBA halen en zien dat je bijv. geen eigen huisnummer hebt, of als ze verder gaan neuzen of je wel een zelfstandige woning hebt.
In mijn geval was dat uiteindelijk niet eens het probleem, maar aangezien ik zo volhield dat ik recht had op huurtoeslag, gingen ze nog onderzoeken of de verhuurder zich wel aan de maximale wettelijke huurprijs hield, dat was niet het geval. Dus alles terugbetalen na 2 jaar toeslag te hebben ontvangen.
Is geen pretje, zoek iets anders.

Gesloten