LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte ontruiming

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Marian1950
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 aug 2014 23:32

Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door Marian1950 »

Ik (63 jaar)ben vrijdag ontruimd omdat mijn hospita de kamer aan een student heeft verhuurd.
Ik woonde er sinds 18 april voor onbepaalde tijd ! De huur is zonder reden , mondeling opgezegd op 20 juli om per 20 augustus te vertrekken, daar is nog 2 dagen extra aan toegevoegd . Heb keurig de huur op tijd betaald en heb geen overlast veroorzaakt. Mijn kamer was altijd opgeruimd en alles schoon wat ik gebruik heb. Heb een MRI scan ondergaan waaruit een Hernia een stenose en 3 verschoven wervels aan het licht zijn gekomen. Ik heb zoveel mogelijk spullen meegenomen maar moest ook dingen achterlaten. Waarvan zij vriendelijk heeft aangeboden om ze een maand op te slaan !!!
Ben vrijdag de 22e na een tweede sommatie en bedreiging vertrokken terwijl er 2 mannen klaar stonden
om mij " te Helpen" . Wat kan ik hiertegen doen ? Op mijn leeftijd is er geen kamer te krijgen, alles is voor studenten of tot 36 jaar.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Was er geen contract?

Klinkt hard maar als zei de kamer voor 150 meer kan verhuren en er is geen contract,alleen mondeling??
Lees alleen mondeling vertrek afspraak..
Ja zal haar niet kunnen schelen wat je mankeert...

Vakantie huisje??tijdelijk,sta je ingeschreven?anti kraak?
Het klinkt hard maar de rugklachten doen niet ter zake...

Zodra niks zwart wit op papier staat,geen poot om op te staan..
Waar slaap je nu dan...als ik vragen mag..

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door prem »

Wat een toestand toch. Kun je niet beter juridische hulp zoeken of bij de gemeente aankloppen? Mensen zonder hart hè, sorry voor je! Sterkte.

Marian1950
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 aug 2014 23:32

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door Marian1950 »

Ben naar een hotel vertrokken , er was geen contract maar een mondelinge overeenkomst is ook geldig,
zodra er een maand huur is geaccepteerd ben je wettelijk huurder! Een goed vakantie huisje kost E 600 excl. Is meestal afgelegen en ik heb geen ( 45 km ) autootje meer. Met een wao niet te betalen.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door Brainless »

Helaas heeft u bij hospitahuur heel weinig rechten.
De eerste 9 maanden mag de verhuurder je zonder reden de huur opzeggen.
Hospitahuur : minder bescherming
Er is sprake van hospitahuur indien de kamerhuurder inwoont bij de verhuurder die zijn hoofdverblijf in dezelfde woning heeft. Een dergelijke huurder die inwoont bij de verhuurder geniet minder huurbescherming: de eerste negen maanden van de huurovereenkomst geldt als proefperiode. Dit betekent dat de verhuurder gedurende deze periode de huur mag opzeggen zonder dat hij daar een bijzondere reden voor heeft. De verhuurder hoeft dus niet naar de rechter te stappen. Ook na de proefperiode van negen maanden geniet de huurder minder huurbescherming dan een niet-inwonende kamerhuurder.
http://www.justitia.nl/huurrecht/kamerverhuur.html

Marian1950
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 aug 2014 23:32

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door Marian1950 »

Ook als de verhuurder meerdere kamers verhuurd in een extra aangebouwd stuk van haar huis ?
Bij mondelinge Opzegging van 1 maand ?
Vervangende huurruimte aangeboden van E 800 per maand i.p.v. E 335 ??

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door berndv »

Marian1950 schreef:Ook als de verhuurder meerdere kamers verhuurd in een extra aangebouwd stuk van haar huis ?
Hospitahuur : minder bescherming
Er is sprake van hospitahuur indien de kamerhuurder inwoont bij de verhuurder die zijn hoofdverblijf in dezelfde woning heeft.
http://www.justitia.nl/huurrecht/kamerverhuur.html[/quote]
Dus ja
Marian1950 schreef: Bij mondelinge Opzegging van 1 maand ?
Waarom nu opeens dingen op schrift vast gaan leggen?
Marian1950 schreef:er was geen contract maar een mondelinge overeenkomst is ook geldig,
Vind de opzegtermijn netjes, u wist het ruimschoots van tevoren. Uw topictitel klopt ook niet. Het is niet onterecht, er is namelijk geen terechte reden omdat er geen reden gegeven hoeft te worden. Dat er mogelijk een ontruiming is, komt omdat u de afgelopen maand uw spullen niet heeft ingepakt, het is gewoon een beëindiging van de (mondelinge) overeenkomst.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Waar woonde u voordat u deze kamer ging huren eigenlijk? Lukt zoiets niet meer?

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door czarczar »

Marian1950 schreef:De huur is zonder reden , mondeling opgezegd op 20 juli om per 20 augustus te vertrekken, daar is nog 2 dagen extra aan toegevoegd .
Ook voor hospitaverhuur is de opzegtermijn voor de verhuurder 3 maanden.
U hebt dus nog recht op de kamer tot 20 oktober.

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... pitakamers

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door czarczar »

snuffel1 schreef:Zonder contract wil dat niets meer zeggen dan "u mag blijven wonen maar u gaat eruit als de hospita andere plannen heeft"
Ook een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst en als de huur per bank is overgemaakt, dan is die overeenkomst nog heel gemakkelijk aan te tonen ook.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Tuurlijk allemaal leuk die rechten..
Maar bewijs maar eens dat er mondeling afgesproken is...
Zei kan beweren ja was tot aug...is u woord tegen dat van haar...

Dat is het rotte,ja met wao,gaat het krap worden,nu een hotel,dat kunt u wel betalen van wao :shock:

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door prem »

In welke regio woont u of wenst u te wonen?

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door czarczar »

Marian1950 schreef:Wat kan ik hiertegen doen ?
Tsja, u bent onterecht (te vroeg) uw kamer uitgezet.
Het probleem is dat u nu al weg bent en er een andere huurder in die kamer zit.
Om nu voor 2 maanden de kamer terug te eisen wordt ook een hele heisa en op de langere termijn schiet u er niets mee op. U zou schadevergoeding van de verhuurder kunnen eisen, u verblijft nu immers in een hotel en daar zijn kosten aan verbonden, u lijdt dus aantoonbaar schade.

Ik raad u aan contact op te nemen met het Juridisch Loket (Bel 0900 - 8020), of langs te gaan bij een vestiging van het Juridisch Loket bij u in de buurt. Een vestiging kunt u zoeken op hun website https://www.juridischloket.nl/

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door czarczar »

rozemarijntje schreef:Maar bewijs maar eens dat er mondeling afgesproken is...
Zei kan beweren ja was tot aug...is u woord tegen dat van haar...
De huurder kan met de afschrijvingen aantonen dat hij/zij huur betaalde.
De verhuurder zal moeten aantonen dat er beperkende afspraken waren.
Ik zie dus eerder een probleem voor de verhuurder.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door czarczar »

snuffel1 schreef:Geen contract op papier dan zal de betaling ook wel handje contantje gegaan zijn.
Dat is speculeren.
Maar er zijn meer manieren om het aan te tonen. Zolang je er woont heb je een sleutel en staan jouw spullen daar, er kunnen bezoekers zijn langs geweest, er zijn nog andere bewoners die kunnen getuigen, buren zullen ook wel wat hebben gezien, je stond op dat adres ingeschreven etc. etc.
Meestal is het niet zo heel moeilijk om aannemelijk te maken dat je iets hebt gehuurd, dat valt namelijk wel op.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

czarczar schreef:
rozemarijntje schreef:Maar bewijs maar eens dat er mondeling afgesproken is...
Zei kan beweren ja was tot aug...is u woord tegen dat van haar...
De huurder kan met de afschrijvingen aantonen dat hij/zij huur betaalde.
De verhuurder zal moeten aantonen dat er beperkende afspraken waren.
Ik zie dus eerder een probleem voor de verhuurder.
Maar wie zegt er dat er voor onbepaalde tijd was afgesproken?
Dat staat niet op de afschriften, sterker nergens!
Dus haar woord tegen dat van ts....


Ts is anti kraak niets?hier hebben we bv huizen die vestia wilde slopen,maar vestia heeft nu geen geld dus huizen staan leeg,worden nu voor spotprijs verhuurd,gewone huizen,mensen moesten eruit...nw huizen gekregen etc,kan nog 8 jr duren is nu bekent voor sloop begint,geen spookwijk ofzo..
Zal je misschien meerdere plaatsten hebben??
Hotel kunt u ook niet blijven van wao...

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door czarczar »

rozemarijntje schreef:Maar wie zegt er dat er voor onbepaalde tijd was afgesproken?
Dat staat niet op de afschriften, sterker nergens!
Dus haar woord tegen dat van ts....
Zo werkt dat niet in de rechtspraak.
Een rechter zal eerst proberen vast te stellen of er sprake was van een huurovereenkomst en zo ja, onder welke voorwaarden. Als de verhuurder dan beweert dat er een beperking in de duur was afgesproken, dan zal de verhuurder dat aannemelijk moeten maken. Kan de verhuurder dat niet, dan gaat de rechter er vanuit dat het voor onbepaalde tijd was.

Als je iets beweert, dan zul je dat ook moeten aantonen.
De ander hoeft het tegendeel van jouw beweringen niet aan te tonen.

Maar goed, een contractje op papier was wel handiger geweest, dat zeker.

Marian1950
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 aug 2014 23:32

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door Marian1950 »

Annikaatje schreef:Waar woonde u voordat u deze kamer ging huren eigenlijk? Lukt zoiets niet meer?
Ik kwam van een langdurig verblijf uit het buitenland, waar ik voordeliger kan wonen dan in Nederland. Moest voor mijn gezondheid terug omdat de verzekering geen medicijnen en ziekenhuis daar wil vergoeden !

Marian1950
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 aug 2014 23:32

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door Marian1950 »

Ik heb zeker mijn Eigen spullen ingepakt waarna ik 3 dagen uitgeteld was. Dit was bijzonder belastend voor mij ! Ik heb mij ingeschreven voor antikraak maar ook dat is tot 28 hooguit 40 jaar !
Wil (bijna) overal wonen als het maar rustig en betaalbaar is. Voorkeur voor Brabant.
Er is ook correspondentie dat ze zelf voor een ouder persoon koos dan voor een jongere ! Maar ik sta hier niet om negatieve beschuldigingen te krijgen. Wil gewoon weten wat mijn rechten zijn. Zo wie Zo de kosten van een 2 maanden ( veel duurder) extra verblijf elders. Ik heb een maand lang van Limburg tot Vlaardingen, Wateringen, Breda, Ulvenhout, Lommel Belgie , Baarle-Nassau en Tilburg. gereisd om woonruimte te bekijken maar de grootste problemen zijn, of de kosten of de leeftijd!

stofzuigertje

Re: Onterechte ontruiming

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De enige plekken waar je snel een normaal huis kunt vinden zijn Friesland of Groningen, ja je zult daar wel eens wakker geschud worden maar na jarenlange leegstand is daar voldoende te vinden.

Maar 45 Km voertuig.... WMO voor mensen met tekort geld is er ook nog en een Scootmobiel word soms vergoed.
Zoek daar eens en je noemde geen woonplaats maar in studenten steden is de kamernood groot.
Dus zoek ik de kleinere steden en beslist geen dorpen waar nog meer leeg staat.

Er zijn diverse kleinere steden met teveel huurhuizen waar ze graag een huurder in willen.

Gesloten