LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
DJsterova
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 nov 2008 21:59

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door DJsterova »

Het concept 55+ bestaat al langer, mijn schoonouders woonden al in 1977 in een zo'n woning. :roll:
Wat Vestia die doen maar wat, het is opvallend dat in sommige sociale huurwijken de huurprijs van de "sociale huurwoning" verhoogd is tot boven de 700 p.m. en zo dus veranderd in een vrije sector woning.
Aan de woningen is niets veranderd, ze zijn nog steeds in verouderde staat, slecht tot niet geïsoleerd, met houten vloeren en de bestaande huurders huren nog voor de prijs onder de huurwaardegrens.
Elke woning die leegkomt in de ene wijk wordt duurder en in de aangrenzende wijk worden ze verkocht, straks zijn er geen sociale huurwoningen meer over.

Kan dit zomaar van de een op de andere dag?

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door Alex E »

[quote="Moneyman"]
Je mist het punt. Je noemt feiten (als het dat al zijn), verbindt daar conclusies aan en brengt die conclusies als waarheid. Lees je eigen posts nog maar eens terug met mijn opmerking in je achterhoofd.

Nou Moneyman, je schrijfstijl roept herinneringen bij mij op aan een strenge bovenmeester. Ben wel klaar met dit onderwerp, mede omdat verdere discussie niets bijdraagt aan het oplossen van de op dit forum geplaatste vraag van 'Pieta'.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door olaf79 »

*Pieta* schreef:Dan kan dus iedere wooncorporatie maar te pas en te onpas mensen lokken met een bepaalde leeftijdsgrens en vervolgens die weer aanpassen? Dan ben je dus onder valse voorwendselen binnen gehaald. Lijkt me stug dat dit zomaar kan! Weet iemand hoe dit wettelijk zit?
Hebben 40+ een besmettelijke ziekte waar u dood aan gaat?

Stel je niet zo aan. Wees blij dat je een huis hebt!!!

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door tijger1 »

"Mensen lokken". Grappig, die hoeven niet gelokt te worden, staan in rijen voor de deur, bij wijze van spreken.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door ciske »

olaf79 schreef:
*Pieta* schreef:Dan kan dus iedere wooncorporatie maar te pas en te onpas mensen lokken met een bepaalde leeftijdsgrens en vervolgens die weer aanpassen? Dan ben je dus onder valse voorwendselen binnen gehaald. Lijkt me stug dat dit zomaar kan! Weet iemand hoe dit wettelijk zit?
Hebben 40+ een besmettelijke ziekte waar u dood aan gaat?

Stel je niet zo aan. Wees blij dat je een huis hebt!!!

Wat is er toch mis met iemand van 40 als buur te hebben??

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanmiddag bericht ontvangen van Ymere hoe het nu zit. En met deze uitleg snap ik het ook. Een deel van het antwoord:
Als eigenaar van een appartement moet je volgens de wet lid worden van een Vereniging van Eigenaren

Appartementen zijn bovenop elkaar gebouwd. Dit zorgt ervoor dat ze dezelfde grond gebruiken. Normaal als je een ééngezinswoning koopt is de grond van jou. Je maakt er alleen zelf gebruik van. Omdat er bij een appartement meerdere mensen dezelfde grond gebruiken moet er een vereniging worden opgezet.
Verder is er een verwijzing naar http://www.vvewiki.nl/

Alleen snap ik dan niet dat de grond van dit complex kadastraal niet verdeeld is. In feite heb ik dus helemaal geen alleenrecht op mijn tuin, omdat de grond bij alle appartementen hoort.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door tijger1 »

Nee, dit gaat alleen maar over de grond ONDER het pand. Niet over uw tuin, die huurt u er echt alleen zelf bij.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Uw Jurist schreef:
GerardLange schreef:Ben nog steeds benieuwd of er sprake is/was van wanprestatie door Vestia.

Overigens: het gaat in ons geval om huurappartementengebouwen in de vrije sector. Geen kombinatie met koop en aldus ook geen sprake van een VVE.

In afwachting van zinnige reakties !!
Onjuist. Er kan wel degelijk sprake zijn van een VvE.
Kom je hiermee terug op je eerdere stelling?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door moederslink »

*Pieta* schreef:Goedemiddag,
Ik huur al jaren een appartement van Vestia. De voorwaarde was dat men 55 jaar of ouder moest zijn. Dit is dus een bewuste keuze van mij geweest..........
Aangezien Vestia de leegstaande woningen niet goed vol krijgt (veel te duur), hebben ze ineens de leeftijdsgrens verlaagd naar 40 jaar! ...........Als ik dit had geweten had ik niet voor deze woning gekozen .........
Jaren geleden viel er nog wel het eea te kiezen :roll:
Als u nu geen 40+ als buur wilt , valt er niets verder meer te kiezen, tenzij u om deze reden wilt verhuizen en dan maar zien waar en wanneer je ergens terecht komt :cry:
En ook een 40 plusser heeft niet zoveel meer te kiezen hoor.
Misschien willen zij ook wel niet tussen 55+-60+ 65+ zitten. :(
Mensen die toen 55+ waren en er al jaren wonen zijn nu misschien dik in de 60 of zelfs al tegen de 70.
Dat is de andere kant vh verhaal natuurlijk.
Het gebeurt meer en meer ; er is woningkrapte en je mag dolblij zijn als je een woning een beetje naar je zin krijgt en die nog redelijk betaalbaar is.
In veel seniorencomplexen worden nu ook studenten gehuisvest. Leegstand is echt geen optie!
Vestia had dit wel kunnen communiceren d.m. v een avond vergaderen hierover met de huidige bewoners.

Zal er nu massaal verhuisd worden??

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

witte angora schreef:Vanmiddag bericht ontvangen van Ymere hoe het nu zit. En met deze uitleg snap ik het ook. Een deel van het antwoord:
Als eigenaar van een appartement moet je volgens de wet lid worden van een Vereniging van Eigenaren

Appartementen zijn bovenop elkaar gebouwd. Dit zorgt ervoor dat ze dezelfde grond gebruiken. Normaal als je een ééngezinswoning koopt is de grond van jou. Je maakt er alleen zelf gebruik van. Omdat er bij een appartement meerdere mensen dezelfde grond gebruiken moet er een vereniging worden opgezet.
Verder is er een verwijzing naar http://www.vvewiki.nl/
Alleen snap ik dan niet dat de grond van dit complex kadastraal niet verdeeld is. In feite heb ik dus helemaal geen alleenrecht op mijn tuin, omdat de grond bij alle appartementen hoort.
Ik had dus gelijk, ook bij jullie is er een VvE. Ik heb hierboven al uitgelegd dat de appartementsgerechtigde een exclusief gebruiksrecht heeft op de tuin, net als op het appartement. En beide kunnen dus worden verhuurd.
De appartementen zijn net als de grond kadastraal ook NIET gesplitst....

Overigens is het antwoord van Vestia niet compleet: de grond is echt niet de enige reden voor een VvE, er is ook gezamenlijke eigendom/verantwoordelijkheid voor en gedeeld gebruik van verkeersruimten, lift, dak, fundering en nog veel meer.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 13 apr 2016 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

ruitenheer schreef:
Uw Jurist schreef:
GerardLange schreef:Ben nog steeds benieuwd of er sprake is/was van wanprestatie door Vestia.

Overigens: het gaat in ons geval om huurappartementengebouwen in de vrije sector. Geen kombinatie met koop en aldus ook geen sprake van een VVE.

In afwachting van zinnige reakties !!
Onjuist. Er kan wel degelijk sprake zijn van een VvE.
Kom je hiermee terug op je eerdere stelling?
En wie mag er wel met 'je' bedoeld worden? En welke stelling precies? Nogal onduidelijk.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door witte angora »

Uw Jurist schreef:
Overigens is het antwoord van Vestia niet compleet: de grond is echt niet de enige reden voor een VvE, er is ook gezamenlijke eigendom/verantwoordelijkheid voor en gedeeld gebruik van verkeersruimten, lift, dak, fundering en nog veel meer.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dat klopt, het hele verhaal stond erbij, maar ik wist niet of ik het hele antwoord zo neer mocht zetten. Het belangrijkste is de conclusie dat hier dus ook een VVE is, al is dat dus nooit zo gecommuniceerd.

Dus Ymere is formeel geen eigenaar van het appartement, maar heeft een gebruiksrecht dat ze kan verhuren. De VVE is eigenaar, maar aangezien Ymere de enige eigenaar is van alle appartementsrechten, is ze via de VVE toch eigenaar. Zoiets?

Wat een gedoe...

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

witte angora schreef:
Uw Jurist schreef:
Overigens is het antwoord van Vestia niet compleet: de grond is echt niet de enige reden voor een VvE, er is ook gezamenlijke eigendom/verantwoordelijkheid voor en gedeeld gebruik van verkeersruimten, lift, dak, fundering en nog veel meer.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dat klopt, het hele verhaal stond erbij, maar ik wist niet of ik het hele antwoord zo neer mocht zetten. Het belangrijkste is de conclusie dat hier dus ook een VVE is, al is dat dus nooit zo gecommuniceerd.

Dus Ymere is formeel geen eigenaar van het appartement, maar heeft een gebruiksrecht dat ze kan verhuren. De VVE is eigenaar, maar aangezien Ymere de enige eigenaar is van alle appartementsrechten, is ze via de VVE toch eigenaar. Zoiets?

Wat een gedoe...
Nee. Ymere is eigenaar van heel veel appartementsrechten, met dus een exclusief gebruiksrecht. Dat appartementsrecht is een vorm van eigendom. Aan bepaalde appartementen is ook nog een exclusief gebruiksrecht van een stuk grond gekoppeld.
De VvE is geen eigenaar. Het betekent niet voor niets Vereniging van Eigenaren. Alleen is er in dit geval maar één eigenaar, met heel veel appartementsrechten.
Bezoek eens sites als die van vve belang.
En uit Wikipedia een andere verwoording die op hetzelfde neerkomt:
"Een appartementsrecht is een aandeel in de eigendom van het gebouw of grond met het exclusieve gebruiksrecht van een bepaald afzonderlijk gedeelte (het privé-gedeelte).
Naast het genoemde aandeel in de zaken die in de splitsing zijn betrokken en het gebruiksrecht op een privé-gedeelte, wordt een derde component van een appartementsrecht gevormd door het verplichte lidmaatschap van een vereniging van eigenaars (VvE). "


Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door ciske »

moederslink schreef:
*Pieta* schreef:Goedemiddag,
Ik huur al jaren een appartement van Vestia. De voorwaarde was dat men 55 jaar of ouder moest zijn. Dit is dus een bewuste keuze van mij geweest..........
Aangezien Vestia de leegstaande woningen niet goed vol krijgt (veel te duur), hebben ze ineens de leeftijdsgrens verlaagd naar 40 jaar! ...........Als ik dit had geweten had ik niet voor deze woning gekozen .........
Jaren geleden viel er nog wel het eea te kiezen :roll:
Als u nu geen 40+ als buur wilt , valt er niets verder meer te kiezen, tenzij u om deze reden wilt verhuizen en dan maar zien waar en wanneer je ergens terecht komt :cry:
En ook een 40 plusser heeft niet zoveel meer te kiezen hoor.
Misschien willen zij ook wel niet tussen 55+-60+ 65+ zitten. :(
Mensen die toen 55+ waren en er al jaren wonen zijn nu misschien dik in de 60 of zelfs al tegen de 70.
Dat is de andere kant vh verhaal natuurlijk.
Het gebeurt meer en meer ; er is woningkrapte en je mag dolblij zijn als je een woning een beetje naar je zin krijgt en die nog redelijk betaalbaar is.
In veel seniorencomplexen worden nu ook studenten gehuisvest. Leegstand is echt geen optie!
Vestia had dit wel kunnen communiceren d.m. v een avond vergaderen hierover met de huidige bewoners.

Zal er nu massaal verhuisd worden??[/

Vast, dit hele topic is onzin, waar een mens al een probleem van kan maken :-)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door moederslink »

Uw Jurist schreef: Vraagsteller zit er maar mee........mr. Monique Doomernik
Laten we nu toch even de boel relativeren en in perspectief zien.
Met alle respect, Monique , voor je prettige bijdragen over het algemeen, maar wat heeft dit oplepelen van deze wetteksten voor zin in deze realiteit?
Waar zit TS dan precies mee??
Dat Vestia de leeftijdsgrens verlaagt?
Wat wil * Pieta* dan met al deze wetteksten? Gaat ze Vestia aanklagen, proces aan doen.... :shock:
Verhuizen?
Zij woont daar al jaren, kennelijk met veel plezier...nu komen er 40 plussers misschien en dan?
En wat als Vestia de leeftijdsgrens verhoogd had , omdat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig moeten blijven wonen en n.e appartement willen verhuizen? Dan komen er 70 -75 -80 plussers met scootmobielen, keiharde tv.s .....dat zijn ook 55 plussers... :wink:
Wil ze dat dan?
Wat heb je nu te willen anno 2016 met deze woningkrapte.....
*Pieta* ziet apen en beren.....misschien dat zij zelfs nog heel veel plezier en nut kan hebben van deze 40 plussers als zijzelf 65+ is inmiddels ...

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

moederslink schreef:...... wat heeft dit oplepelen van deze wetteksten voor zin in deze realiteit?
:D Heel grappig. Ik heb geen enkele wettekst opgelepeld/geciteerd!

Wel heb ik steeds weer juridisch uitleg en antwoord gegeven op vragen hoe e.e.a. dan zit met een VvE en de rechten en plichten, alsmede foute antwoorden van anderen weerlegd.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door ciske »

Uw Jurist schreef: [/balsmede foute antwoorden van anderen weerlegd.]

Geweldig, dus jij hebt de waarheid in pacht?

Moneyman
Berichten: 30104
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gelijk hebben is niet hetzelfde als de waarheid in pacht hebben, Ciske. Monique heeft hier heel duidelijk de status van een VVE toegelicht, tot plezier van velen. En en passant heeft zij gelukkig ook foute antwoorden gecorrigeerd. Sinds wanneer is dat negatief?

Mucha

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door ciske »

Mucha schreef:En ondertussen zit TS misschien wel gezellig een bakje koffie te drinken met de nieuwe buren, die gewoon hele leuke mensen blijken te zijn. :wink:

Die vast een jaartje of 40 zijn :-)

Gesloten