LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Muren verven woningbouw

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
evyviooltjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2016 11:59

Muren verven woningbouw

Ongelezen bericht door evyviooltjes »

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn deze week gaan kijken naar een appartement van de woningbouw. In de woonkamer is er een muur grijs geverfd, deze hebben ze aangegeven wit te verven. Echter zit er in twee van de drie slaapkamers tekeningen bestaande uit verf en krijt op de muren. Wij vroegen ons af of dit onze verantwoordelijkheid is om weer wit te verven, of dat dit voor de woningbouw is?

Ook zitten er verschillende gaten in de muur, wederom dezelfde vraag: is dat onze verantwoordelijkheid, of die van de woningbouw?

Alvast bedankt!

witte angora
Berichten: 30797
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Muren verven woningbouw

Ongelezen bericht door witte angora »

In principe worden muren 'behangklaar' opgeleverd. Dus gaatjes stopt de wbv dicht. Behangen en sausen is toch echt voor jullie eigen rekening. Wel kun je met de inspecteur even overleggen hoe het met dat krijtgebeuren moet, of je daar overheen kunt sausen of dat er wat voorwerk nodig is.

Ik weet ook niet wie 'we' is in de zin: 'deze hebben ze aangegeven wit te verven'? Ik neem aan dat deze 'ze' ook de kinderslaapkamers mee kan nemen?

Maar waarom vraag je dit niet de wbv zelf? Als zij aangeven dit te doen, is er al geen enkele discussie meer nodig.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Muren verven woningbouw

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Vragen. Is overal anders. Bij mij in het complex worden de muren altijd wit opgeleverd als er nieuwe huurders komen. Wordt gedaan door de verhuurder.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Muren verven woningbouw

Ongelezen bericht door langste adem »

Verschilt ook per woningbouwvereniging. In mijn oude huurhuis moest ik alle gaatjes dichtmaken toen ik eruitging, en in het nieuwe huurhuis zaten overal nog gaatjes in de muren (dit was ook andere WBV destijds voordat ze fuseerden).

Normaliter ben je zelf als nieuwe huurder verantwoordelijk voor het opnieuw behangen of sauzen van je muren. Wat je weer niet hoeft te accepteren is als je een hele grove pleisterwerkmuur aantreft (waarover je niet kan behangen), of een hele donkere muur (waardoor je het 3x zou moeten sauzen om het wit te krijgen).

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: Muren verven woningbouw

Ongelezen bericht door MaaikeM »

Verschilt inderdaad. Hier werden er in eerste instantie alleen gaatjes gedicht. Maar er zaten op sommige plekken wel 4 lagen (veelal) oud behang, en toen we dit eraf haalden kwamen er hele slechte muren onder vandaan. Het was ook een woning die heel lang antikraak geweest is en had weinig onderhoud gehad. De vorige bewoner had ergens een stukje behang losgehaald en durfde het toen niet verder aan omdat er brokstukjes van de muur af kwamen. Dit heeft de woningbouw uiteindelijk wel deels opgelost, sommige muren vonden zij nog goed genoeg maar die heb ik zelf laten doen, want ik wilde ze schilderen en dat kon zo niet. Gaatjes laten ze hier ook niet meer door de huurder repareren, omdat dat niet altijd even goed gebeurt, denk aan opvullen met kauwgom etc...

Zijn wel een boel dingen waar je op moet letten. Zo hadden wij niet door dat er zogenaamde witkalk op de plafonds zat, en als je daar met latex over heen gaat dan bladdert het allemaal af. Uiteindelijk hebben we alles maar afgestoken en door een schilder mooi laten maken, want dat was een drama. Als het een oudere woning betreft zou ik dit dus ook even controleren voor je enthousiast begint met verven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Muren verven woningbouw

Ongelezen bericht door moederslink »

In de meeste gevallen dient de vorige bewoner de muren wit op te leveren en ook moeten sowieso de plafonds wit zijn en alle gaatjes dicht .
Zo gaat het bij ons in ieder geval.
Het is n.m.m. de verantwoordelijkheid vd opzichter van de WBV , hij controleert of de vorige bewoner, conform het huurcontract de woning achterlaat, maar het verschilt dus per woningbouw en per huurcontract.
Het beste kunt u even overleggen met de WBV .
Ik vind het wel opmerkelijk dat zij wel de grijze muur wit verven, en de gaatjes kennelijk laten zitten en ook het krijt en de verf in de andere kamers laten voor wat het is.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Muren verven woningbouw

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De woningbouwvereniging mag dit zo opleveren, maar laat dit dan vastleggen. U mag de woning t.z.t dan ook opleveren met gaatjes, andere kleur wanden e.d.
Bij oplevering met opnamestaat bij aanvang , moet/mag u de woning opleveren zoals beschreven op de opnamestaat. Zaken die door normaal gebruik en slijtage zijn verouderd of stuk zijn gegaan hoeft u niet te repareren.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

witte angora
Berichten: 30797
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Muren verven woningbouw

Ongelezen bericht door witte angora »

MaaikeM schreef:Verschilt inderdaad. Hier werden er in eerste instantie alleen gaatjes gedicht. Maar er zaten op sommige plekken wel 4 lagen (veelal) oud behang, en toen we dit eraf haalden kwamen er hele slechte muren onder vandaan. Het was ook een woning die heel lang antikraak geweest is en had weinig onderhoud gehad. De vorige bewoner had ergens een stukje behang losgehaald en durfde het toen niet verder aan omdat er brokstukjes van de muur af kwamen. Dit heeft de woningbouw uiteindelijk wel deels opgelost, sommige muren vonden zij nog goed genoeg maar die heb ik zelf laten doen, want ik wilde ze schilderen en dat kon zo niet. Gaatjes laten ze hier ook niet meer door de huurder repareren, omdat dat niet altijd even goed gebeurt, denk aan opvullen met kauwgom etc...

Zijn wel een boel dingen waar je op moet letten. Zo hadden wij niet door dat er zogenaamde witkalk op de plafonds zat, en als je daar met latex over heen gaat dan bladdert het allemaal af. Uiteindelijk hebben we alles maar afgestoken en door een schilder mooi laten maken, want dat was een drama. Als het een oudere woning betreft zou ik dit dus ook even controleren voor je enthousiast begint met verven.
Ik denk, Maaike, dat je een woning uit de 50-er jaren hebt. Zoals je het omschrijft vermoed ik dat er een soort sintels in de muren zitten. Die zetten op een gegeven moment uit, en dan krijg je, omdat de rest van de muren gevoelsmatig niet veel meer is als aan elkaar geplakt zand (ga er maar eens een gaatje in boren, dan snap je wel wat ik bedoel), inderdaad dat soort gaten. Dat van die witkalk klopt, dat komt ook uit die tijd. Veegvaste muurverf heet dat, je kunt het geloof ik nog wel kopen, maar het is de goedkoopste en grootste troep die je op je muren kan smeren.

Het mooiste zou zijn, omdat die woningen ook nog eens slecht geïsoleerd zijn, er een voorzetwandje op te zetten, gipsplaten of iets met een mooi houtnerfje. Is het netjes, en het is meteen wat beter geïsoleerd.

Maar nu maar weer terug naar de topicstarter en de manier waarop een wbv een woning op kan en mag leveren.

stofzuigertje

Re: Muren verven woningbouw

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Latex Muren waren wel te verven, en ook behang zal plakken.

Maar ik kocht in 2006 een woning met gladde hoogglans glitter lak.
Erg mooi maar behang of latex kan er niet over.
Dit is koophuis maar als ik iets anders wil moet de stuc laag er volledig af!
Dit is niet verf of behang klaar dus welke verf zit erop.

Ook sierpleister mag daarom niet altijd en vraag voor aanbrengen of het is toegestaan.
Als je woning met ongewenste muur kreeg aangeboden laten verwijderen of op papier zetten dat het mag blijven zitten.
Anders loop je bij ooit verlaten kans op een flinke rekening bij afwijkende muur bekleding.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Muren verven woningbouw

Ongelezen bericht door langste adem »

Wij hebben ook zo'n huurhuis uit 1950. hele slechte kwaliteit muren. Verouderde riolering (hebben zelfs last van ratten gehad), verouderde elctra.
Als het buiten stormt, dan tocht het binnen, vooral op zolder. De WBV redeneert dat de zolder geen slaapruimte is, dus doen niets aan.

We hebben best wel wat berbeteringen aangebracht in ons huurhuis. Onze bakstenen schuur was bijvoorbeeld van buiten paars en oranje geschilderd door de vorige bewoner en hier deed de WBV niets aan. Ben toen dagenlang met afbeit en hogedrukspuit in de weer geweest om het weer een beetje toonbaar te maken.
We hebben zelf sommige muren opnieuw laten stucen om te kunnen behangen. Sierpleister laten aanbrengen beneden,.
Zolder aangepakt. Er was bijv geen zoldervloer aanwezig (alleen een klein stukje vanaf de vlizotrap naar een CV ketel die naderhand op zolder geplaatst was. Ik heb zelf vloerdelen gelegd over de hele zolder met daarop weer laminaat. De gammele vlizotrap is door onszelf vervangen door een vaste trap, ik heb zelf isolatieplaten gelegd her en der. Op de plaats een schutting aangelegd, de lelijke grijze stoeptegels vervangen op de plaats door mooie sierklinkertjes.

Dus ik hoop dat als wij uit ons huurhuis gaan de WBV wel een beetje soepel is met de eis om het weer in de oude situatie terug te brengen.
Als ze de originel vlizotrap weer terug willen hebben moeten we dat weer herstellen (want dit hebben we ook nooit doorgegeven). Maar.... dan haal ik ook alles weg, de zoldervloer ,de isolatie. en dan verf ik de schuur ook weer paars en oranje ... :lol:

Gitarist
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:02

Re: Muren verven woningbouw

Ongelezen bericht door Gitarist »

Ik zou kijken in de voorwaarden van de WBV waar de eisen staan in welke staat je de woning moet opleveren als jullie de woning weer verlaten.

Gesloten