LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discriminatie op grond van diploma

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
lilliana.neves
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2017 14:26
Contacteer:

Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door lilliana.neves »

Mag je op grond van je diploma geweigerd worden door een woningbouwvereniging voor het huren van een woning waarvoor je verder aan alle eisen voldoet?

Er word namelijk aangegeven dat je een HBO of WO diploma moet hebben om in aanmerking te kunnen komen. Nu weten we ook met zn allen dat een diploma niks zegt over het niveau van een persoon en er mensen zijn die zelfs een hoger niveau hebben zonder een opleiding en diploma op zak.

Mag dit? Ik zou de woning wel krijgen maar door deze voorwaarden nu niet.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door yan »

Daar is ie weer: discriminatie.
Onjuist gebruik van discriminatie nummer 3 deze week :evil:

Op vacatures wordt ook een diploma ge-eist.
wil je een auto kopen, wordt je rijbewijs (= diploma) gevraagd
dus waarom voor een woning niet?

Het zal vast particuliere verhuur zijn; lijkt me logisch dat iemand zelf nog wel bepaald wie er in zijn huis komt te wonen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door reggie2 »

yan schreef:
Het zal vast particuliere verhuur zijn; lijkt me logisch dat iemand zelf nog wel bepaald wie er in zijn huis komt te wonen.



Lijkt mij ook logisch , maar ook aso's hebben vaak een goed diploma. Dus ik vind het niet terecht.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De verhuurder mag zelfs bepalen dat er alleen iemand mag komen wonen met paars haar. Dat is een keuze die gewoon vrij gemaakt mag worden. Als bedrijf mag je gewoon bepalen wie je tot je klant wil en wie niet. Je mag dan weer niet zeggen dat je bv geen gekleurde mensen wil hebben, dan maak je onderscheid op ras en ja, dat is discriminatie.

O ja, iemand onterecht beschuldigen van discriminatie is ook gewoon strafbaar hoor.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door scontra »

yan schreef:Daar is ie weer: discriminatie.
Onjuist gebruik van discriminatie nummer 3 deze week :evil:

Op vacatures wordt ook een diploma ge-eist.
wil je een auto kopen, wordt je rijbewijs (= diploma) gevraagd
dus waarom voor een woning niet?

Het zal vast particuliere verhuur zijn; lijkt me logisch dat iemand zelf nog wel bepaald wie er in zijn huis komt te wonen.
Ts. heeft het over een "woningbouwvereniging" !!

Verwijderd

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Iedereen kan lullen wat ie wil, maar dit is wel de meest bizarre eis van een woningbouwvereniging die ik ooit heb gehoord en het riekt inderdaad naar discriminatie.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door Julie4444 »

scontra schreef:
yan schreef:Daar is ie weer: discriminatie.
Onjuist gebruik van discriminatie nummer 3 deze week :evil:

Op vacatures wordt ook een diploma ge-eist.
wil je een auto kopen, wordt je rijbewijs (= diploma) gevraagd
dus waarom voor een woning niet?

Het zal vast particuliere verhuur zijn; lijkt me logisch dat iemand zelf nog wel bepaald wie er in zijn huis komt te wonen.
Ts. heeft het over een "woningbouwvereniging" !!
TS impliceert ook dat het hebben van bijv. een mastertitel niks zegt over iemands intelligentie en dat iemand die met moeite het basisonderwijs heeft afgerond makkelijk een gelijke of hogere intelligentie heeft.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 15 nov 2017 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JohnTheBassist schreef:Iedereen kan lullen wat ie wil, maar dit is wel de meest bizarre eis van een woningbouwvereniging die ik ooit heb gehoord en het riekt inderdaad naar discriminatie.
En een verzekeraar voor hoger opgeleide, dat riekt dan ook?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door Julie4444 »

NeoDutchio schreef:
JohnTheBassist schreef:Iedereen kan lullen wat ie wil, maar dit is wel de meest bizarre eis van een woningbouwvereniging die ik ooit heb gehoord en het riekt inderdaad naar discriminatie.
En een verzekeraar voor hoger opgeleide, dat riekt dan ook?
Die specifieke (zorg)verzekeraar mag mensen niet weigeren op basis van opleiding.

Daarnaast is het nogal onbenullig bij een verzekeraar te gaan omdat ze beweren voor hoger opgeleidden te zijn.

Of het hier over een woningbouwvereniging gaat lijkt me niet helemaal duidelijk, maar als de woningen voor een specifieke doelgroep zijn en TS niet tot die groep behoort heeft TS gewoon pech.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door kweenie »

En een verzekeraar voor hoger opgeleide, dat riekt dan ook?
Dat klopt. Maar zij verzekeren dan ook gewoon iedereen, ook als je geen hoger onderwijs hebt afgerond. Net als dat de autoverzekeraar 'voor vrouwen' ook gewoon mannen verzekert. Deze verzekeraars profiteren ervan dat je met alleen al het kweken van een bepaald imago vanzelf een specifieke hroep als klant filtert.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door renewouters »

stofzuigertje schreef: Ik heb vele studenten woningen gezien en de meerderheid...... Verder is even een printje van Universitaire opleiding dus kopie maken en aanpassen met Photoshop voldoende om toegelaten te worden.
Studenten hebben dan ook nog geen HBO of WO diploma, dus de vergelijking gaat volkomen mank. En die tweede opmerking suggereert dat jij een ervaren fraudeur bent. Misschien moet je even vermelden hoe jouw bedrijf nu eigenlijk heet zodat we kunnen voorkomen om zaken met je te doen ;-)

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach ja, hier heeft de woningbouwvereniging ook eisen. Dat noem ik geen discriminatie. Bij sommige woningen moet je 55+ zijn en bij andere 23-. Ook zijn er inkomenseisen. Helaas werkt het zo.

Verwijderd

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Nijogeth schreef:Ach ja, hier heeft de woningbouwvereniging ook eisen. Dat noem ik geen discriminatie. Bij sommige woningen moet je 55+ zijn en bij andere 23-. Ook zijn er inkomenseisen. Helaas werkt het zo.
Dat een woningbouwvereniging wil weten of je de huur kunt betalen is prima. Maar dat heeft toch echt niks met een diploma te maken. Een overzicht van je bankgegevens van de laatste 3 maanden volstaat hiervoor prima. Wat wordt het volgende? Dat je specifiek een Theologie-diploma moet hebben? Dierenarts? Psychologie?

Mucha

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Vind het maar een raar eis van de woningbouw vereniging. @TS welke woningbouw is het?
Verder vind ik wel dat het bezit van een HBO/WO diploma niet veel zegt er zijn echt wel mensen die net zo slim zijn als mensen met een HBO/WO diploma zonder een specifieke opleiding te hebben gevolgd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door sjohie »

lilliana.neves schreef:Mag je op grond van je diploma geweigerd worden door een woningbouwvereniging voor het huren van een woning waarvoor je verder aan alle eisen voldoet?

Er word namelijk aangegeven dat je een HBO of WO diploma moet hebben om in aanmerking te kunnen komen. Nu weten we ook met zn allen dat een diploma niks zegt over het niveau van een persoon en er mensen zijn die zelfs een hoger niveau hebben zonder een opleiding en diploma op zak.

Mag dit? Ik zou de woning wel krijgen maar door deze voorwaarden nu niet.
Je schrijft dat je verder aan alle eisen voldoet, maar hebt het over een diploma-eis die je niet haalt, en even later over "deze voorwaarden", meervoud dus. Welke voorwaarden zijn er nog meer waar je niet aan voldoet?

Als het inderdaad enkel op het diploma afketst, zou je eens contact kunnen zoeken met de mensen achter discriminatie.nl, want daar lijkt het zo inderdaad wel wat op.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door witte angora »

lilliana.neves schreef:Mag je op grond van je diploma geweigerd worden door een woningbouwvereniging voor het huren van een woning waarvoor je verder aan alle eisen voldoet?

Er word namelijk aangegeven dat je een HBO of WO diploma moet hebben om in aanmerking te kunnen komen. Nu weten we ook met zn allen dat een diploma niks zegt over het niveau van een persoon en er mensen zijn die zelfs een hoger niveau hebben zonder een opleiding en diploma op zak.

Mag dit? Ik zou de woning wel krijgen maar door deze voorwaarden nu niet.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar wat er nog meer in je dossier staat. En of het diploma de werkelijke reden is, of de enige reden. Je hoeft het uiteraard niet te verantwoorden op het forum. Maar als het alleen maar om een diploma gaat? Beetje vreemd. Mocht dit als enige reden genoemd zijn, en je hebt werkelijk geen idee wat er verder kan zijn, dan zou ik zeker even doorvragen of er iets in het dossier staat wat je niet weet.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door Nijogeth »

JohnTheBassist schreef:
Nijogeth schreef:Ach ja, hier heeft de woningbouwvereniging ook eisen. Dat noem ik geen discriminatie. Bij sommige woningen moet je 55+ zijn en bij andere 23-. Ook zijn er inkomenseisen. Helaas werkt het zo.
Dat een woningbouwvereniging wil weten of je de huur kunt betalen is prima. Maar dat heeft toch echt niks met een diploma te maken. Een overzicht van je bankgegevens van de laatste 3 maanden volstaat hiervoor prima. Wat wordt het volgende? Dat je specifiek een Theologie-diploma moet hebben? Dierenarts? Psychologie?
Maar de regels omtrent leeftijd vind je ook ok? Bij de woningbouwvereniging in ons dorp kun je wel reageren op woningen waarvan jij niet aan de eisen voldoet, maar zodra de inschrijving is afgelopen staat er netjes 'je voldoet niet aan de eisen voor deze woning'.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het bijzonder dat er op opleidingsniveau geselecteerd wordt. Ik zou dan in elk geval bij de woningbouwvereniging vragen waarom ze hierop willen selecteren. Nog los van de vraag of het wel of niet mag.

Wat je wel ziet, en wat blijkbaar ook toegestaan is, is dat er bepaalde woningen voor jongeren worden aangeboden. Één van de doelen daarvan is volgens mij om de doorstroming vanuit studentenkamers te verbeteren. Maar daarbij wordt nooit vereist dat je een bepaald diploma hebt.

Ik heb dan ook sterke twijfels of er wel op opleiding mag worden geselecteerd. Ik ben wel benieuwd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Discriminatie op grond van diploma

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
JohnTheBassist schreef:
Nijogeth schreef:Ach ja, hier heeft de woningbouwvereniging ook eisen. Dat noem ik geen discriminatie. Bij sommige woningen moet je 55+ zijn en bij andere 23-. Ook zijn er inkomenseisen. Helaas werkt het zo.
Dat een woningbouwvereniging wil weten of je de huur kunt betalen is prima. Maar dat heeft toch echt niks met een diploma te maken. Een overzicht van je bankgegevens van de laatste 3 maanden volstaat hiervoor prima. Wat wordt het volgende? Dat je specifiek een Theologie-diploma moet hebben? Dierenarts? Psychologie?
Maar de regels omtrent leeftijd vind je ook ok? Bij de woningbouwvereniging in ons dorp kun je wel reageren op woningen waarvan jij niet aan de eisen voldoet, maar zodra de inschrijving is afgelopen staat er netjes 'je voldoet niet aan de eisen voor deze woning'.
Leeftijd is niet eens zo gek. Wat al eerder gezegd is: sommige woningen zijn voor jongeren gereserveerd, zodat die ofwel kunnen doorstromen uit een studentenkamer, ofwel eindelijk eens onder moeders rokken vandaan kunnen.

En seniorenwoningen? Geloof me, op een gegeven moment bereik je een punt dat je niet meer de hele dag tussen gezinnen met kinderen wil wonen, in een wijk waar vanaf 6.00 uur de ene na de andere auto gestart wordt omdat mensen naar hun werk moeten. Plus dat het helemaal niet verkeerd is als ouderen, die uit de kinderen zijn, doorstromen van een grote eengezinswoning naar een kleinere woning die meer aangepast is op hun (toekomstige) behoeften. Maar als jongeren massaal in die 2-kamer seniorenwoningen kruipen omdat ze anders niks kunnen krijgen? Dan komt er van doorstroming gegarandeerd niks meer terecht.

Maar dat is dus niet waar het in het geval van de topicstarter om gaat. Waarbij ik me nu eigenlijk afvraag om wat voor wijk het gaat. Toevallig een zogenaamde aandachts/krachtwijk? Waar men inderdaad meer hoger opgeleide mensen in de wijk wil krijgen om het imago van de wijk wat op te vijzelen?

Gesloten