LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aangepaste woning in vrije sector huren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door Miepje1 »

De overheid regelt helemaal niks natuurlijk... Het is een nare situatie voor betrokkenen. Het is sowieso naar dat die hele huur- en koopmarkt van geen kanten meer klopt, met een overheid die uitmaakt dat je 'rijk' bent als je een tientje te veel per jaar verdient voor toeslag. Toeslag, die niet nodig zou zijn als ze gewoon betaalbare huizen zouden bouwen.

Wall84
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2018 17:24

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door Wall84 »

Miepje1 schreef:De overheid regelt helemaal niks natuurlijk... Het is een nare situatie voor betrokkenen.
Dus als je sociaal huurt word je geholpen aan een aangepast huis en als je boven de €40.000 zit dan zoek je het zelf maar uit?
Brede deuren, grote douche ivm draaicirkel hulpmiddel (bv rolstoel), geen drempel, aangepaste keuken (bv hoog laag keuken, onderrijdbaar met trippelstoel oid) etc.

Moeten we als starter dan eerst €10.000 kosten koper sparen, en daarnaast nog eens 40-50k extra sparen voor al deze aanpassingen?
En dan heb ik het nog geeneens over de eventuele aangepaste auto/bus, extra zorgkosten of extra zorgkosten voor hulpmiddelen.

Dus mijn vraagt blijft:
- hoe komt een starter (31&33jr) die uit zijn sociale huurwoning word gedreven ivm scheefwonen (€40.000 of meer inkomen samen) aan een adeaquate aangepaste woning? We willen kopen, maar hoe? Alleen als iemand komt te overlijden en zijn aangepaste woning op Funda verschijnt?
Want zelf alle aanpassingen betalen is niet te doen.. Dan nog maar 10 jaar scheefwonen.. oja in een woning waarbij ik de trap niet meer op kom?

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

stofzuigertje schreef:Zelf heb ik ooit 3 maanden vrij op eigen rekening genomen en een jaar later een Premie A woning gekocht die maximale subsidie kreeg wegens deze wereldreis!

Het gat tussen de laagste lonen en de hogere, daar valt U net in en dan is loon verlagen soms rendabel, U valt nu overal buiten en het aantal woningen voor deze tussengroep is zeer klein.
Wegens de door politiek gemaakte grenzen voor gratis pasjes van sportclub en bieb en zo is het soms rendabel om juist minder te verdienen!
Dat is ook een onderdeel van de armoedeval. De politiek kiest er voor dat harder werken niet altijd loont
Laatst gewijzigd door Cornelis7 op 27 apr 2018 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wall84 schreef:
Miepje1 schreef:De overheid regelt helemaal niks natuurlijk... Het is een nare situatie voor betrokkenen.
Dus als je sociaal huurt word je geholpen aan een aangepast huis en als je boven de €40.000 zit dan zoek je het zelf maar uit?
Brede deuren, grote douche ivm draaicirkel hulpmiddel (bv rolstoel), geen drempel, aangepaste keuken (bv hoog laag keuken, onderrijdbaar met trippelstoel oid) etc.

Moeten we als starter dan eerst €10.000 kosten koper sparen, en daarnaast nog eens 40-50k extra sparen voor al deze aanpassingen?
En dan heb ik het nog geeneens over de eventuele aangepaste auto/bus, extra zorgkosten of extra zorgkosten voor hulpmiddelen.

Dus mijn vraagt blijft:
- hoe komt een starter (31&33jr) die uit zijn sociale huurwoning word gedreven ivm scheefwonen (€40.000 of meer inkomen samen) aan een adeaquate aangepaste woning? We willen kopen, maar hoe? Alleen als iemand komt te overlijden en zijn aangepaste woning op Funda verschijnt?
Want zelf alle aanpassingen betalen is niet te doen.. Dan nog maar 10 jaar scheefwonen.. oja in een woning waarbij ik de trap niet meer op kom?

U wordt niet uit uw sociale huurwoning gedreven ivm scheefwonen. U kunt daar niet (meer) blijven wonen ivm uw medische toestand.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door kweenie »

Wall84 schreef:
Miepje1 schreef:De overheid regelt helemaal niks natuurlijk... Het is een nare situatie voor betrokkenen.
Dus als je sociaal huurt word je geholpen aan een aangepast huis en als je boven de €40.000 zit dan zoek je het zelf maar uit?
Brede deuren, grote douche ivm draaicirkel hulpmiddel (bv rolstoel), geen drempel, aangepaste keuken (bv hoog laag keuken, onderrijdbaar met trippelstoel oid) etc.

Moeten we als starter dan eerst €10.000 kosten koper sparen, en daarnaast nog eens 40-50k extra sparen voor al deze aanpassingen?
En dan heb ik het nog geeneens over de eventuele aangepaste auto/bus, extra zorgkosten of extra zorgkosten voor hulpmiddelen.
Dat zul je in de regel niet allemaal volledig zelf hoeven te betalen. Als het werkelijk noodzakelijk is, dan kun je op basis van de WMO vaak een vergoeding voor een deel van de meerkosten kunnen krijgen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door witte angora »

Wall84 schreef:
Miepje1 schreef:De overheid regelt helemaal niks natuurlijk... Het is een nare situatie voor betrokkenen.
Dus als je sociaal huurt word je geholpen aan een aangepast huis en als je boven de €40.000 zit dan zoek je het zelf maar uit?
Brede deuren, grote douche ivm draaicirkel hulpmiddel (bv rolstoel), geen drempel, aangepaste keuken (bv hoog laag keuken, onderrijdbaar met trippelstoel oid) etc.

Moeten we als starter dan eerst €10.000 kosten koper sparen, en daarnaast nog eens 40-50k extra sparen voor al deze aanpassingen?
En dan heb ik het nog geeneens over de eventuele aangepaste auto/bus, extra zorgkosten of extra zorgkosten voor hulpmiddelen.

Dus mijn vraagt blijft:
- hoe komt een starter (31&33jr) die uit zijn sociale huurwoning word gedreven ivm scheefwonen (€40.000 of meer inkomen samen) aan een adeaquate aangepaste woning? We willen kopen, maar hoe? Alleen als iemand komt te overlijden en zijn aangepaste woning op Funda verschijnt?
Want zelf alle aanpassingen betalen is niet te doen.. Dan nog maar 10 jaar scheefwonen.. oja in een woning waarbij ik de trap niet meer op kom?
Dat valt allemaal wel mee. Kies eerst maar eens voor een nieuwe, levensloopbestendige, gelijkvloerse woning. Dan ben je al een heel eind. En ik vermoed zo, als je dit bij een aantal wbv's aankaart, dat het best kan zijn dat ze een aantal (2 of 3) nieuw te bouwen woningen bij de bouw al willen aanpassen voor rolstoelgebruikers. Juist omdat er bij nieuwbouw eigenlijk niet aan die groep gedacht wordt is het goed dit onder de aandacht te brengen. Of er bijvoorbeeld een hoog of een laag aanrecht in komt, dat maakt qua kosten eigenlijk al niet zoveel meer uit.

Maar als ik eerlijk ben lijkt het of jullie keuze sowieso al was om iets te gaan kopen. Alleen komen er nu wat dingen bij die de meesten niet hebben.

stofzuigertje

Re: Aangepaste woning in vrije sector huren

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag bij het WMO loket of als er een reeds aangepaste woning door overlijden vrij komt of je kunt ruilen.
Wel dien je onder het vereiste inkomen te komen of ontheffing te krijgen en als ze een aangepaste niet hoeven te slopen, weg die lastige traplift en vreemde keuken... dat scheelde hun ook veel geld.
Een wachtlijst voor reeds aangepaste woningen komt steeds vaker voor en vraag de verantwoordelijke wethouder.
Wel is het handiger om te wachten tot de nieuwe wethouder bekend is en 4 jaren lang iets kan regelen.

Wel worden er nu al diverse aanpasbare woningen gemaakt, iets bredere deuren, lagere dozen voor de stroom en drempels die zeer plat zijn of eruit kunnen, ook muren waar die stevig genoeg zijn voor beugels naast WC en douche dus geen lichte gips wanden of blokken.
Nauwelijks zichtbaar en slechts iets duurder bouwen ze nu vaak naast de massa een aantal voorbereid voor aanpassen.

Zo is een iets bredere trap traplift vriendelijker en kunnen er aan binnenkant ook een leuning...

Gesloten