LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe woning = koude woning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Brrrrrrrrrkoud

Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door Brrrrrrrrrkoud »

Hallo,

Wij zijn laatst verhuist naar een grotere woning ( van 2 naar 4 kamer)

Deze woning kregen we in de zomer.
Toen het kouder werd merkte ik dit ook in mijn woning.

Ik ging op onderzoek uit en kwam er achter dat te tocht door de kieren kwamen van ramen en deuren.
Ik had dit gezegd tegen de woningbouw vereniging.
Die antwoordde dat het normaal is dat het tocht in huis :roll: want dan verwarm je het huis sneller?!

Misschien heeft de kou mee te maken dat we in een hoek woning wonen?
Of omdat het geen dubbel glas heeft?
Of het is een oude woning?

Het is toch niet meer normaal meer om de CV elke ochtend aan te zetten om de woning warm te krijgen. (met trui aan zelfs)

Heeft iemand tips om mijn koude woning weer warm te maken??

Alvast bedankt. :)

Mo
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:19

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door Mo »

Een energievoorlichter van het energiebedrijf.
Deze komt op afspraak bij u langs en geeft (soms) gratis advies over hoe goed te isoleren en toch goed luchtdoorvoer te houden en hoe goed en goedkoper te stoken en te verwarmen en over issolatie en alles wat met uw energie en uw nota te maken heeft.

gr
Mo

Gast

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door Gast »

Het is toch niet meer normaal meer om de CV elke ochtend aan te zetten om de woning warm te krijgen.
Lijkt me vrij normaal. Als je 's nachts de verwarming uit zet koelt het huis af, dan moet je 's morgens weer opstoken.

brrrr deel 2

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door brrrr deel 2 »

.punt

Mekker

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door Mekker »

Zeker verhuisd van een Flat naar een eensgezinswoning. Dan kan je er op wachten dat je meer moet stoken. 2x zoveel om precies te zijn, zeker als het een hoekhuis is zonder fatsoenlijke isolatie.

mollie3
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 jan 2004 17:10

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door mollie3 »

jullie moeten wel lezen, ze weet wel dat ze meer moet betalen maar het gaat haar erom dat het huis NIET goed geisoleerd is en ze vraagt zich af (als ik het goed heb) dat het zo maar kan dat de woningbouw zegt dat ze dat zelf maar moet doen.

Gast

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens mij ben jij de enige die niet goed gelezen heeft, mollie.
Jij verzint er zelf van alles bij.
En met een oplossing kom je zelf ook niet.....

en Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrkoud, wil jij in een t-shirtje lopen wanneer het vriest?
En Gast had overigens gelijk dat het normaal is dat je 's morgens de verwarming weer aanzet.

rojo
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 sep 2003 22:34

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door rojo »

tja .
Het is normaal dat er een heel klein beetje tocht door de zijkanten van raam kozijnen komt dit in verband met ventilatie van het huis .je kan alles wel ventilatievrij makern maar ja dan klaaaaaaaaaaaaaag je weer over schimmel.\
En ja ik vind het normaakl dat je s,ochtends je ketel moet aanzetten daar je huis gewoon afkoelt in de nacht en het dus in de ochtend koeler is in huis ,heel logisch eigenlijk.
Of je moet je kamer thermostaat op 18 zetten dan koelt het niet zo af snacht ,maar moet je wel wat meer stookkosten betalen.
:? :?

HannaH_Wolfje

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door HannaH_Wolfje »

Misschien kunt u zelf tochtstrips aanschaffen. Lijken me niet zo duur. Het is natuurlijk te gek :shock: dat je daar zelf voor moet zorgen in een huis van de woningbouwvereniging, maar het scheelt misschien een hoop gezeur. :?

Groetjes,

Hannah

gyt

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door gyt »

mijn tip is om gewoon die wonig te slopen voordat die hele mooie oudere, die overal binnenvallen,dat zelf doen

Timerider
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2005 20:28

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door Timerider »

Ben het met Mo eens, vraag het energiebedrijf om een inspectie c.q. advies (volgens mij EPA-advies) en ga met dit advies in overleg met de corporatie.

robcie

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door robcie »

Het klinkt inderdaad heel raar, maar de kieren kunnen ook zorgen dat het beter verwarmd. Elke dag de ramen 1 uur open zetten, zodat de vochtige lucht uit het huis ververst wordt. De ventilatie zorgt voor extra droge lucht die beter verwarmd wordt. En ook gezonder is.

Het probleem nu is dat je geen keus hebt doordat het kieren zijn die je niet dicht kunt als je er last van hebt. Mogelijke goedkope oplossingen zijn, overgordijnen, rolluiken, tochtstrips, dubbel glas.
Eventueel herinrichten van je huis, zodat je niet meer zo dicht bij de ramen hoeft te komen.

Verder lijkt het erop dat de ketel 's avonds wel heel laag staat. Een ketel die vaak grote temperatuursverschillen moet verwerken lijdt meer. Misschien dat een thermostaat een oplossing is. Dat de ketel 's ochtends eerder aanspringt en het huis al eerder is opgewarmd?

Het advies van timerider en anderen voor een EPA-adviseur kan zeker helpen. Helaas is zo'n advies tegenwoordig niet meer gratis. Afschaffing van subsidies i.v.m. bezuinigingen. Maar wie weet wil de woningbouw vereniging daar wel mee in zee, om een oplossing te zoeken. En een goede issolatie oplossing te vinden zonder straks vochtproblemen te krijgen.

Succes
En laat nog weten wat het is geworden.

doodle

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door doodle »

Zijn er geen speciale kachels die dit probleem oplossen?

anti tocht tips

Re: Nieuwe woning = koude woning

Ongelezen bericht door anti tocht tips »

Als huurder moet je zelf tochtstips e.d aanbrengen. Helaas. Soms wil een verhuurder wel wat aan de isolatie doen met dubbele ramen e.d maar dan betaal je ook weer meer huur. Comfortverbetering noemen ze dat. Dus niets aan te doen.

Goedkope tips
(uit ervaring weet ik dat het werkt)
Je kunt natuurlijk ook dikke gordijnen ophangen. Zelf heb ik ook een gordijn ongeveer een meter achter de voordeur hangen in de winter. Het gordijn hangt tot op de grond en sluit de hal af en houd een hoop tocht en kou tegen. Is een vrij goedkope oplossing en kan achter elke 'tocht' deur aangebracht worden. Kijk anders eens bij de kringloop naar verlours gordijnen.

Klem gordijnen met wat tafelkleedklemmen (waarmee je zomers je tafelkleed aan de tuintafel klemt tegen het wegwaaien) vast aan de vensterbank om de tochtkieren in de winter daar tegen te houden. Scheelt je ook stookkosten.
Of zorg dat ze tot op de venterbank hangen.

Ook kun je in de winter de tochtgaten van je huis dicht zetten. Maar doe dit alleen in de winter anders krijg je last van schimmelvorming !!

Het is inderdaad zo dat het goed is om elke dag even te luchten om de vocht uit je huis te krijgen. Droge lucht is makkelijker te verwarmen.
Succes !

Gesloten