LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
polka
Berichten: 131
Lid geworden op: 23 jul 2006 11:02

Huren

Ongelezen bericht door polka »

Ik vind dat de meeste verhuurders een te hoge huur vragen,zodat de minima moeilijk een betaalbare woning kunnen vinden,terwijl de rijke zeer snel een woning vinden kunnen.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Huren

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ha ha dat mocht je willen. Rijk of arm, voor een gemiddelde huurwoning bestaat een wachtlijst van hier tot aan de overkant en daar zal je gewoon achteraan moeten sluiten.

En waar baseer je het feit op dat huren te hoog zouden zijn? Als jij een huis huurt wat op jou inkomen is afgestemd dan krijg je er zelfs nog huursubsidie bij. Wat wil je nog meer?

polka
Berichten: 131
Lid geworden op: 23 jul 2006 11:02

Re: Huren

Ongelezen bericht door polka »

Regelmatig krijg ik toch te horen via de televisie dat mensen met een uitkering toch moeten omzien naar een goedkopere woning waarvan de meeste toch te klein.Ook zijn het die mensen die naar de voedselbanken moeten,omdat zij met de uitkering en met huursubsidie nauwelijks nog naar de supermarkten kunnen om daar de duurdere artikelen te kopen,en dus aangewezen zijn om de goedkopere artikelen te kopen of naar een van de voedselbanken moeten.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Huren

Ongelezen bericht door karr-2 »

Tsja dat klopt, maar ik kan er geen fouten in ontdekken.

Mensen met een uitkering zullen zoiezo een goedkopere woning moeten nemen, met een uitkering kan je nu eenmaal niet in een villa wonen.

Voedselbanken zijn per definitie onzin en zouden meteen opgeheven moeten worden. Mensen met een uitkering en huursubsidie kunnen wel degelijk naar de supermarkt gaan, zolang je tevreden bent met een ander dan de Appie Heijn. En ik weet niet wat jij verstaat onder duurdere artikelen, maar er is niets mis met goedkopere artikelen, dus ik zie het probleem niet. Cola is cola, koffie is koffie en boter is boter.

Kortom, wat wil je nou precies zeggen want tot nu toe is het zinloos.

JohnathanDoe

Re: Huren

Ongelezen bericht door JohnathanDoe »

Ik vind dat Karr gelijk heeft.Na 14 jaar in het buitenland gezeten te hebben zijn we terug (tijdelijk) komen wonen in NL.In aanmerking voor gesubsideerd wonen, via woonstichtings kwamen wij natuurlijk niet in aanmerking .Onze huur is 1000 euro per maand en daar krijg je jammer genoeg ook geen huursubsidie mee.
Dat je jaren lang soms moet wachten op een huurwoning is waar, dan moet je in de particuliere sector iets zoeken he!
Maar in het buitenland hebben we ook altijd prive gehuurd en dan weet je dat je al in de duurdere huurklasse zit.Dat de huurprijzen hoog liggen is maar net wat je je kunt veroorloven.Net als wat Karr zegt is dat als je weinig inkomen hebt dat je weet dat je goedkoop moet gaan wonen en dat je je geen grote woning kan veroorloven.
Of andere baan zoeken wat meer betaald of opleidingen volgen waar je een betere baan mee kan zoeken.
Voorbeeldje:Ga maar eens op Curacao wonen,belachelijke prijzen en de boodschappen zijn 2x zo duur.Dus in NL hebben we het nog niet eens zo gek vergeleken met andere landen.Iedereen wil mooi en groot wonen, maar als je het je niet kan veroorloven dan houd het gelijk op he.
Mensen die niet veel te besteden hebben zijn altijd jaloers op de 'rijkeren' of mensen met meer inkomen.Zal altijd zo blijven!Tuurlijk is makkelijk om geld te hebben,kom ik ook vooruit.Zou ook wel miljonaire willen zijn.

polka
Berichten: 131
Lid geworden op: 23 jul 2006 11:02

Re: Huren

Ongelezen bericht door polka »

Kortom, wat wil je nou precies zeggen want tot nu toe is het zinloos
Wat ik wou zeggen heb ik duidelijk geschreven.Dat jij het zinloos vind ik jammer,dus laat ik het hierbij.

groetjes polka

JohnathanDoe

Re: Huren

Ongelezen bericht door JohnathanDoe »

Zinloos is het niet.Topics aankaarten op een forum is nooit zinloos.Jij voelt je zo en daar wil je graag reacties op of een discussie op aankaarten.Alleen begrijp ik je misschien niet helemaal waarom nou je nou deze topic hebt geopend.Excuses als een beetje lullig overkwam.
Dat de mensen met weinig inkomen (zoals je zelf zegt 'met een minima) geen huurwoningen kunnen krijgen en de mensen met een beetje meer geld te besteden wel makkelijk een woning kunnen krijgen.Heeft u eigen ervaring ermee? Bent u benadeeld geweest?
Tuurlijk mensen met iets meer geld zullen het altijd makkelijk hebben,ongeacht wat.Waar ook ter wereld.Het leven in de maatschappij draait toch 'alleen' om geld.De prijzen worden ook steeds duurder ivm de schommelende economie overal ter wereld.Olie prijzen worden fors duurder,eten kost handen vol geld tegenwoordig (ook als je zelfs naar de goedkopere winkels in NL gaat!).Oorlogen beginnen om geld,macht ed.Helaas is het zo en zal alleen nog maar erger worden in de toekomst.Enige wat ik al zei is dat de mensen met een minima of ander werk moeten gaan zoeken (wat vaak moeilijk is omdat ze vaak laag geschoold en/of bijgeschoold moeten worden). Ik ben zelf 14 jaar uit nl weggeweest en voor mijn is alles stukken duurder geworden,wat betreft het huren van een gepaste woning ja idd.De ziekenkosten amaj zeg,betaal ong. 130 euro per maand per persoon (heb huishouden van 2).Een toevoeging of zoiets krijgen we niet omdat onze lonen te hoog zijn.Wij zijn momenteel op zoek naar een andere woning richting Utrecht.Komen toch niet in aanmerking voor woningen via woningstichtingen enzo dus moeten particulier gaan huren.We zijn heel wat luxe gewend in het buitenland en ja soms zie ik het ook niet meer zitten hoe of wat.De prijzen zijn belachelijk hoog en zeker richting het westen/ grote steden.Ik zit eraan te gaan denken om maar te gaan kopen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Huren

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Het probleem is de krapte. Niet alleen de prijzen rijzen de pan uit (howel dit per huisbaas kan verschillen), maar ook de wachttijden. Venantius, je noemt goed koopmansgebruik, maar vanuit het oogpunt van personen die gewoon een dak boven het hoofd willen wordt het nu te gek. En ook als ze de huur kunnen en willen betalen, worden er zulke belachtelijke inkomenseisen gehanteerd dat het toch niet kan, of moet je je volledige priveleven op tafel gooien voor zo'n verdomde makelaar. En als je dan toch wat meer betaalt word je ook afgestraft door geen huursubsidie te krijgen, want dan vindt men dat je "bovenmatig" woont.

Het is een probleem dat nijpender en nijpender wordt en de overheid is te belazerd om er ook maar iets aan te doen. Geen enkele partij durft duidelijk te stellen dat ze wat aan de woningnood willen doen, want dan zal er uiteindelijk extra moeten worden gebouwd en dat kan natuurlijk niet. In plaats daarvan schuift men het af op gemeenten, of probeert men met lapwerk zoals "liberaliseren" dit enigzins te lijmen. De gemeenten, zich ervan bewust dat slechts inwoners stemmers zijn, sluiten vervolgens convenanten met corporaties die ervoor zorgen dat buitenstaanders geweerd worden en slechts ingezetenen en werknemers gebruik mogen maken van hun diensten. Dus als je in Amsterdam werkt zou je in Amsterdam moeten zoeken... nou, mag je lekker 20 jaar op de wachtlijst. Dat is toch gestoord?

Het is voor mij in ieder geval een van de redenen om vooral niet in Nederland te blijven wonen. Als er nu veel mijn voorbeeld volgen, is de woningnood voor de achterblijvers ook weer minder! :D

JohnathanDoe

Re: Huren

Ongelezen bericht door JohnathanDoe »

Gelijk heb je ' Bor Komorovski'.Ikzelf ben net pas terug komen wonen in NL,mede omdat mijn vrouw terug wilde gaan.Nou ben het nu al weer zat!Ga het liefst weer terug naar het buitenland,waar de woningen wel te betalen zijn.Niet alleen de prijzen voor het huren zijn associaal hoog,ook het kopen.Kan me nog herinneren dat je vroeger voor 2 ton een leuke woning kon krijgen,wat heb je er nu voor?voor een beetje ruimte luxe moet je nu al zo'n 3/4 ton neertellen.Wij willen het liefst verhuizen (als we al in nl willen blijven wonen tijdelijk) richting Utrecht.Woningcoöperaties komen we niet in aanmerking voor,dus privaat huren.In buitenland zijn we gewend om rond de 1500 netto te betalen,maar heb je echt veel luxe en ruimte voor.Voor die prijs het je geen ene .... in NL voor.of je moet in Flevoland en beter zelfs in het noorden gaan wonen,maar zeg nou eerlijk 'wie wil daar nou gaan wonen'!Wil zo snel mogelijk weer weg uit nl,en dan blijf ik ook voorgoed weg.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Huren

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Zo te horen bevalt het wonen in Nederland niet zo? ik weet niet waar je ergens uit het buitenland komt maar ik vind het zo slecht nog niet in ons land. Wonen is hier niet goedkoop, dat ben ik met je eens maar dramatisch is het zeker niet. En voor de lagere inkomens is er huursubsidie dus voor iedereen moet het haalbaar. In principe is er voor iedereen passende en betaalbare woonruimte beschikbaar, kan soms eventjes duren maar de woningen zijn er wel.
of je moet in Flevoland en beter zelfs in het noorden gaan wonen,maar zeg nou eerlijk 'wie wil daar nou gaan wonen'!
Laat het ze daar maar niet horen! ik woon er zelf niet maar kom er af en toe en de rust en mooie gebieden spreken me zeker aan!
In buitenland zijn we gewend om rond de 1500 netto te betalen,maar heb je echt veel luxe en ruimte voor.Voor die prijs het je geen ene .... in NL voor.
ik wil niet vervelend doen maar voor € 1500 netto kun je in Nederland in een zeer royaal huis wonen, zowel koop als huur!
Wil zo snel mogelijk weer weg uit nl,en dan blijf ik ook voorgoed weg.
Succes met de terugreis! :D

JohnathanDoe

Re: Huren

Ongelezen bericht door JohnathanDoe »

kijk voor ieders wil is er wat,oke.Maar vergelijk de prijzen en wat je ervoor hebt nu en 10 jaar terug!Als je van rust en groen houdt, ja dan is Flevo of Noorden wel iets voor die persoon.Voorbeeld: ben momenteel woningen aan het zoeken,in de privaat sector.zeg 1000 euro en wat heb je ervoor?niet veel.Wil graag midden in de stad wonen (dorpjes vind ik niets), tuurlijk weet dat je ervoor betaald.met 1000 euro kom je echt niet ver hoor.We willen groot luxe er ruimte.in het buitenland hadden we altijd die luxe ed.In Nl heb je er net 2 slpkmrs voor en een klein appartement.Als je iets weet,laat maar weten.
Ben op zoek naar een groot appartmentent circa 150-200 vierkante meter,minimaal 3 ruime slpkmrs (20m),badkamer met aparte douche,toilet,bad en lavabo,aparte toilet,ruim dakterras van 40 vierkante meter.
Liefst nieuwbouw!
Wie iets weet hahahh mag me altijd contacteren.
En om te kopen heb je een vast contract nodig bij een werkgever,niet?
Maar oke,vergeleken in sommige andere landen ivm sociale voorzieningen is het zo slecht nog niet in NL.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Huren

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik zou op zich een dorp niet erg vinden (heb een zoon), maar in mijn beroepsgroep ben ik toch wel erg gebonden aan de Randstad. Groningen, Drenthe, Overijssel, Limburg, Friesland, Zeeland, Flevoland, Gelderland en Brabant zijn mooie provincies maar qua carriere is daar voor mij eigenlijk niks bijzonders. Dat is het nadeel vergeleken met een land als Duitsland of Frankrijk, waar de grotere kernen meer verspreid liggen over het land, en er natuurlijk ook meer ruimte is.

En in de Randstad zie je ook al in randgemeenten de prijzen omhoogschieten terwijl woningcorporaties je afschepen met "je werkt niet in de regio maar in Amsterdam dus moet je in Amsterdam huren als je bij een corporatie wil". Om nog maar te zwijgen van makelaars die duizenden euro's commissie eisen of alle gegevens over je werk, financien en zelfs je hobby's willen weten. En als je dat hebt gegeven en 25 piek of meer hebt betaald blijkt zo'n rukker nauwelijks aanbod te hebben (misschien 1 of twee huizen). Of prive-eigenaren, nou, dat is lekker, die hebben altijd een waslijst aan nukken ("geen kinderen", "wij willen wel dat beide partners overdag niet in de ruimte zijn", "graag eerst drie jaar voor bepaalde tijd", "ik wil een intentieverklaring en ook een verklaring van goed gedrag van je eerdere verhuurder", "je gezicht staat me niet aan").

Misschien trap ik nu tegen een heleboel zere benen aan, maar een Anschluss met onze oosterburen zou ook vanuit dat oogpunt wel een goed idee zijn...

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Huren

Ongelezen bericht door marnix »

even terug naar de beginstelling( te weing woningen voor lagere inkomens), eigenlijk vind ik het hier in de regio utrecht wel meevallen; Ik merk dat als je hier op bijstandsniveau zit, er veel woningen zijn waar op je kunt reageren. Er is hier een enorm grote groep met een hoger inkomen en voor die groep is er erg weinig aanbod.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Huren

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik weet niet of de prijsstijgingen en de krapte wel volledig gebakken lucht is. Dit land is natuurlijk met 16 miljoen inwoners op 45.000 km2 vrij vol, en dan heb je een overheid die bang is voor te veel verstedelijking dus liever niet te veel laat bouwen. Dan heb je ook het verschijnsel dat men eerder op zichzelf gaat wonen en langer single blijft. Ook prijscontrole is natuurlijk een kunstmatig iets, waar onze regering nooit aan zal willen, want dan hebben ze meteen alle huizenbezitters en belanghebbenden als banken en makelaars op stang en tegen zich. Ik zie als enige oplossing voldoen aan de vraag en bouw het Groene Hart alsjeblieft gewoon lekker vol!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Huren

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

@ Venantius,

Je zou nog eens bij mijn "eigen rechter" topic moeten kijken wat ik heb gezegd over stemmen. Stemvee hoef je maar eens in de vier jaar wat voor te spiegelen en dan vergeten ze het weer, en echte democratie.... kom nou! Pressiegroepen en lobby zijn echter weer wel iets zeer reeels, en met name banken die hier als hypotheekhouders belang bij hebben, gaan zich tot het uiterste tegen prijscontrole verzetten, min of meer geleid door de VVD die dit als een "neo-communistische politiek" zal demoniseren. Zij hebben meer geld en meer expertise, dus meer middelen om dergelijke voorstellen effectief te torpederen. Daarbij weet ik ook niet of het welzo gunstig is de prijzen te controleren, meer en meer spelers zullen zich terugtrekken en je krijgt monopolisering door een paar grote spelers en de corporaties. De hele markt wordt dan een grote corporatie, los van het feit dat er gewoon te weinig woonruimte is. Waarom heerst er dan zo'n taboe op bouwen?

Vondee
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2005 22:27

Re: Huren

Ongelezen bericht door Vondee »

Dit getij kan dus alleen worden gekeerd, als de woningmarkt ineens gaat instorten, bijv. als de hypotheekrente gaat stijgen.
Dus jullie denken dat wanneer de huizenmarkt 'instort' dat er dan huizen genoeg zijn ? Raar, want er is nu al een krapte. Wanneer de huizenmarkt instort, dan is er geen onderpand niet meer die de hypotheek dekt, en zijn mensen gedwongen hun huis te verkopen. Waar denk je dat deze mensen naar toe gaan ? Juist, naar goedkopere woningen en huurwoningen..... Nog meer mensen die op de wachtlijst komen.
De hoge woning prijzen zijn voor grote deel door de gemeentelijke overheid zelf veroorzaakt, want je bent al een huis kwijt aan het kopen van de grond. Voorts zal de overheid flink aan belastingen mislopen, want de huizenprijzen zijn gedaald. Weer minder geld voor de overheid om voor subsidies te zorgen.

Naar m.i. is het beste om voor doorstroming te zorgen. Ieder jaar wordt er steeds minder gebouwd door allerlei waanzinnige regels. De overheid moet de krapte oplossen door meer te bouwen. Dan zal de koopprijs van huizen beter in balans zijn, en wachtlijsten zullen verminderen

Vondee
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2005 22:27

Re: Huren

Ongelezen bericht door Vondee »

Zolang ze zelf blijven wonen, en rente/aflossing betalen gebeurt er niets
Dat is dus geen waar. De hypotheek is gedekt met een onderpand (het huis). Als de hypotheek meer is dan de waarde van het huis, dan zal de eigenaar de rest moeten ophoesten. Dat is nu ook wanneer je een huis wil kopen wat duurder is dan de taxatie. Je krijgt niet meer dan de waarde van het huis.

Als toch de mensen blijven wonen, wat schieten we er dan feitelijk mee op ? Niets toch, de prijzen van de huizen wordt nog altijd bepaald door het aanbod. Dus de krapte op de markt bepaald de huizenprijs! Meer huizen bouwen lost het gebrek op aan het tekort aan huizen, de economie krijgt een extra impuls, en bevorderd de juiste balans in de prijs van de woningen!

Vondee
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2005 22:27

Re: Huren

Ongelezen bericht door Vondee »

De mensen die hun huis moeten verkopen gaan natuurlijk naar goedkopere of huurhuizen. Dan is de situatie dat er dure huizen te koop staan die niemand kan betalen en er is een stormloop op de nu al te kort aan sociale en goedkope koopwoningen.

De banken zijn geen overheidsinstelling en hun winsten gaan enorm dalen doordat het uistaande geld niet meer gedekt is door een onderpand, of de eigenaar kan dit niet betalen. deze strop voor de banken zal door de aandeelhouders niet gewaardeerd worden en de bank zal iets moeten doen om de schade zoveel mogelijk te beperken.
Zweden was toen een mooi voorbeeld. Als je het af wil schaffen had de regering dit 10 jaar geleden mee moeten beginnen. De markt was overspannen en de prijzen schoten de lucht in. Met een combinatie van een lage rente had dit zonder problemen (uitgesmeerd over de 10 jaar)afgeschaft kunnen worden.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: Huren

Ongelezen bericht door elynasedai »

Het is mij wel opgevallen dat in bepaalde steden heel veel huurwoningen worden verkocht (vooral eengezinswoningen met een gemiddelde huur). Hierdoor blijven er voor de mensen met minder geld alleen flats over in kl*tebuurten.

Een kennis wil al een lange tijd naar een wat grotere woning in een wat betere buurt verhuizen (woont nu in 1 v/d slechtste buurten van de stad), maar in alle buurten die (nog) een beetje bewoonbaar zijn voor een normaal werkend mens worden de huurwoningen verkocht. Kopen is helaas geen optie met 3 kinderen en een minimuminkomen.

Ik hoop dat ze ooit wegkomen uit die k*tflat.

2mirjam2
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2006 21:21

Re: Huren

Ongelezen bericht door 2mirjam2 »

Kom gezellig en goedkoop naar Friesland!
Wij wonen in een 3-kamerappartement,woonkamer van 36 vierkante meter 2 leuke slaapkamers etc. voor €293,- in de maand aan huur en dan is er nog niet eens huurtoeslag af!

Gesloten