LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Atmoz »

Beste mensen,

Mijn vriendin woont in een flatje met nog 2 andere meiden. Ze heeft een huurcontract getekend van 1 jaar. Nu is er echter wat stress in de woning. De 2 andere meiden hebben altijd hun vriendjes bij hun "wonen" en daardoor is de privacy (die zoieso al laag is met andere mensen) nog veel slechter geworden. Ze wonen dus eigenlijk met 5 mensen in een woning die voor maximaal 3 geschikt is. Bovendien heeft ze schulden bij de bank waardoor ze de huur niet meer kan betalen.

Is er in deze situatie onder het contract uit te komen? Of moet ze gewoon daar blijven wonen (tegen haar zin)?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties/hulp.

Groet,

Atmoz

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Getekend is getekend dus nee ze kan er niet onderuit komen. Wel kun je een klacht neerleggen bij de verhuurder over illegale inwoning van die vriendjes, dan wordt daar vast wel wat aan gedaan.
Bovendien heeft ze schulden bij de bank waardoor ze de huur niet meer kan betalen.
Dit is natuurlijk per definitie je eigen schuld en al helemaal geen reden om op te zeggen lijkt mij.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Lijkt mij ook duidelijk geval, indien uw vriendin het huurcontract heeft getekend, staat de flat dus ook op haar naam en heeft zij het voor het zeggen. Eruit gooien met die vriendjes dus, zolang ze het nog voor het zeggen heeft. Als dit de verhuurder ter ore komt zal die wel eens in actie kunnen komen en dat kun je maar beter voor zijn en het heft in eigen handen houden.

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Atmoz »

Ze wonen in 1 flat met 3 mensen. Ze hebben alle 3 dus getekend. Zij is alleen "baas" over haar eigen slaapkamer. Over de gedeelde keuken, woonkamer en wc is ze dus eigenlijk maar 1/3 "baas" (samen met die andere 2 dus). Ze kan die vriendjes er niet uitgooien omdat die bij die andere 2 meiden horen.

Als ze door bepaalde redenen geen geld meer heeft kan ze toch ook de huur niet betalen? Dan moet er toch een regeling zijn die het mogelijk maakt om eronderuit te komen? De huurbaas weet dat die vrienden daar wonen, maar zoals het er nu ietziet gaat er niets gebeuren...

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Byob »

Misschien is het een mogelijkheid dat ze zelf voor een nieuwe huurder zorgt, en met die optie aan de huurbaas vraagt of ze het contract mag overdoen aan de nieuwe huurder?

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Atmoz »

Klopt, daar had ik ook al aan gedacht. En daarom heb ik dus ook een bericht geplaatst op internet. Maarja, d'r heeft nog niemand gereageerd. Misschien wilt niemand in M'tricht wonen :roll:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Waarom zou het niet hebben van geld een reden zijn om onder je contract uit te komen? Je weet van tevoren wat het je gaat kosten, dus je kunt niet zeggen dat je dat niet wist. Dat je vriendin haar geld liever aan andere zaken besteed is haar eigen keuze, maar geen reden om onder je contract uit te komen lijkt mij.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Als ze door bepaalde redenen geen geld meer heeft kan ze toch ook de huur niet betalen? Dan moet er toch een regeling zijn die het mogelijk maakt om eronderuit te komen?
Helaas is dat niet het probleem van de verhuurder, die haar gewoon aan dat ene jaar kan houden.

supernov
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jan 2005 20:05

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door supernov »

Lees het contract even zeer nauwkeurig door. Vooral wat de minimum-periode betreft. Ik denk echter dat het heel lastig zal zijn om op deze gronden de eerste periode op te kunnen zeggen, hierbij wordt de verhuurder (terecht) ook weer beschermd tegen snel wisselende huurders.

Een schuld bij de bank en hierdoor de huur niet meer kunnen betalen, vind ik vrij apart, dan is ze erg onverstandig omgesprongen met haar geld. Het enige wat ze zou kunnen proberen is hierover met de huisbaas spreken, aangezien deze natuurlijk ook niet zit te wachten op achterstallige betalingen en een goed voorstel doen. Bijvoorbeeld de minimum-periode verkorten en het zelf zorgen voor een nieuwe huurder, het lijkt mij de enige oplossing.

Verder dan nog de vriendjes; die verblijven daar gewoon illegaal, dit zou in het contract duidelijk moeten staan en behoort de huisbaas aan te pakken.

Groeten, Vincent

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Atmoz »

Bedankt voor de reacties mensen!!
Vreemd dat je niet onder je contract uit kan komen als je geen geld hebt. Wat als je ineens werkeloos wordt? Dan kun je het toch ook niet meer betalen?

Die vriendjes zijn er nog steeds. Daar doet de huurbaas niets aan, terwijl die het wel weet. Bovendien maken de andere 2 dames steeds ruzie met m'n vriendin en treiteren haar de hele tijd. Ze leggen steeds spullen wat van haar zijn en in de woonkamer stonden zomaar zonder pardon op haar (prive) slaapkamer neer. Ondanks dat ze meerdere malen netjes gevraagt heeft om niet op haar slaapkamer te komen. Ze maken d'r echt een potje van daar. Zelfs tot ruzie (slaan) toe. Ben al meerdere keren mee moeten gaan om te "helpen". Met hun 4e (dames + vriendjes) durven ze natuurlijk wel tegen 1 meisje. :evil:

Ze wil daar weg, dus alle opties zijn welkom!!

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Frankkk »

tja, wat kun je doen...

- slot op deur.
- bij slaan (mishandeling) aangifte doen.
- incidenten bijhouden en per aangetekende brief aan de dames en aan de verhuurder waar ze overal last van heeft.

En houd dit vol... bij acute nood direct politie bellen...

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste

ik begrijp je problemen met de overlast.

ik begrijp niet je stelling dat je onder een contract uit moet kunnen als je geen geld hebt. Het is nu juist de bedoeling dat je dit soort overwegingen maakt voordat je tekent.

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Atmoz »

Ja sorry heb daar zeker een verkeerd beeld van. Weet er persoonlijk maar heel weinig van. Ik betaal als student gewoon netjes m'n 525 euro huur per maand en alles komt goed. Maar dacht gewoon dat als je in geldproblemen zat dat je op steun kon rekenen...

Maargoed, de verhuurder moet natuurlijk ook weer beschermd worden tegen dit soort zaken waar hij idd niets aan kan doen!! Dat snap ik.

Greetz,

Atmoz

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Vreemd dat je niet onder je contract uit kan komen als je geen geld hebt. Wat als je ineens werkeloos wordt? Dan kun je het toch ook niet meer betalen?
Het is natuurlijk een beetje domme redenering dat je niet meer hoeft te betalen als je geen geld hebt. Dan zou ik elke maand zeggen dat ik geen geld heb en ben ik van het hele probleem af.

Als je werkloos raakt krijg je een uitkering, dus betalen kun je altijd wel.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Vreemd dat je niet onder je contract uit kan komen als je geen geld hebt. Wat als je ineens werkeloos wordt? Dan kun je het toch ook niet meer betalen?
Dat is niet vreemd want daar kan je vantevoren op anticiperen. Dat is overigens ook waarom veel starters bij veel verhuurders niet kunnen huren: ze moeten een arbeidscontract voor onbepaalde tijd hebben.

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Atmoz »

Het is natuurlijk een beetje domme redenering dat je niet meer hoeft te betalen als je geen geld hebt. Dan zou ik elke maand zeggen dat ik geen geld heb en ben ik van het hele probleem af.
Ik zeg ook niet dat je dan niet meer hoeft te betalen terwijl je er wel nog mag blijven wonen. Je hoeft niet meer te betalen, maar moet natuurlijk wel uit de woning... :wink:

Maargoed, ik snap nu hoe het precies in elkaar zit. Je krijgt dan inderdaad een uitkering zodat je het wel weer kunt betalen.

Verder heb ik vandaag naar 't juridisch loket gebeld, en die konden me vertellen dat een normaal huurcontract 1 maand opzegtermijn heeft. (of in ieder geval diezelfde tijd als dat 1 betaaltermijn duurt).

Is ook gek dat je niet zomaar kunt opzeggen!! Wat nu als ik een huis wil gaan kopen met m'n vriendin? Moeten we dan precies zolang wachten totdat haar contrat is afgelopen? Zou een beetje gek zijn. Alleen als er een GELDIGE reden zou zijn waarom het 1 jaar zou moeten worden verhuurd dan zou dat gelden. Bijvoorbeeld als de verhuurder 1 jaar op vakantie is ofzo, dan kun je natuurlijk niet in de tussentijd zeggen van "hoi he, ik ben weg, zoek maar een ander". Dan zou hij dus van een verre locatie alles moeten gaan regelen. Nu kan hij gewoon alles regelen, dus betaald m'n vriendin nog maar 1 maand huur (december). Bedankt voor jullie antwoorden en voor jullie hulp!!

Atmoz

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Beste Atmoz,

Wat het juridisch loket zegt is pertinent onjuist!

Als je een contract voor bepaalde tijd tekent zal je daar aan gebonden zijn, en daarna wordt het een contract voor onbepaalde tijd waar je met inachtneming van de opzegtermijn van een maand vanaf kan.

Die "geldige redenen" gelden slechts als de verhuurder wil opzeggen. Aan de kant van de huurder krijg je dus zeer sterke bescherming, maar daar staat tegenover dat je een tijdelijk contract gewoon moet uitzitten.

Ik raad je sterk aan ergens anders een second opinion te vragen voor je opzegt!!

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Atmoz »

Bedankt Bor!!

Je zegt het zo "DUIDELIJK" en vetgedrukt dat ik het wel moet geloven :wink: Dan hebben ze me dus totaal verkeerd ingelicht vandaag. Erg jammer, want ik ga ervan uit dan zo'n juridische man wel alles ervanaf weet....

Moeilijke situatie dit.. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat m'n vriendin niet meer naar haar woning gaat. Erg zonde als ze dan iedere maand (tot september) nog moet blijven betalen.

We zijn ondertussen al iemand anders aan het zoeken die erin wilt trekken, maar dit schiet nog even niet op eigenlijk. Je zou denken dat er erg veel vraag naar is naar een kamer naast het station in Maastricht...

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Atmoz,

Ik had precies dezelfde situatie, en in eerste instantie dacht ik ook er op deze manier van af kon komen. Ook ik kreeg aanvankelijk te horen dat een contract voor bepaalde tijd niet zou gelden tenzij een bepaalde reden.

Wat bleek: ze dachten dat de verhuurder mij eruit wilde zetten na afloop van het contract voor bepaalde tijd. En dat mag inderdaad niet, tenzij een van die redenen aanwezig is. Maar hier staat tegenover dat de huurder dus in principe niet kan opzeggen voor de afloop van dit contract.

Dus dat betekende ook voor mij uitzitten. Tal van verhuurders doen het op deze manier, zowel particulieren als commerciele bedrijven. Ik ken mensen die zelfs aan een contract van 3 jaar vastzitten.

Het is dus niet anders. Succes!

supernov
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jan 2005 20:05

Re: 1 jarig huurcontract - onderuit komen?

Ongelezen bericht door supernov »

Wat mij is opgevallen tijdens ons geschil met de verhuurder, was dat je als consument ook zeer kritisch moet kijken naar de adviezen die worden gegeven. Het is natuurlijk van de zotte dat de ene keer dat je belt je het ene advies krijgt en de andere keer een ander. Ik ben er alleen uitgekomen toen ik zelf de hele wet ben gaan doorspitten, ofwel mensen die toevallig niet de know-how hebben zijn altijd de dupe.

In dit geval Atmoz, is je verhuurder op meerdere punten in gebreke. Wat je zou moeten doen is een aangetekende brief naar hem sturen met de klacht, goed geformuleerd en met verwijzingen naar punten in het huurcontract of in de wet (kijk eens op vrom.nl). En dan heb ik het natuurlijk over de overlast, dit dient hij aan te pakken. Zo niet, dan zou je een rechtsgang kunnen overwegen, want wanneer overlast zo erg is dan lijkt mij dat wel een punt waarop je onder het contract uit moet kunnen komen. Maar dat is uiteraard niet zeker, dat ligt weer aan de rechter. Je zou eens kunnen mailen/bellen met het juridisch loket of er een uitspraak van de rechter in een soort gelijk geval bestaat, zo ja, dan kan je dat als extra sterk punt aangeven in een tweede brief aan de huisbaas.

Gesloten