LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slaagkans woningnet = oplichting

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
sipke1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2008 16:45

slaagkans woningnet = oplichting

Ongelezen bericht door sipke1970 »

Ik heb een woonduur van 13 jaar en 11 maanden. Volgens woningnet.nl heb ik met deze woonduur een kans van van 60-95 % op een 2 kamerwoning in amsterdam in de buurten centrum, oudwest, oudzuid en oost.
Herhaaldelijk heb ik op nummer 2 gestaan bij prachtige woningen in mooie buurten. Maar helaas ging ook herhaaldelijk de woning naar nummer 1: een voorrangskandidaat. Zelden is het voorgekomen dat nummer 1 iemand was met een langere woonduur dan ikzelf. In de 2 jaar dat heel actief elke twee weken me inschrijf op 3 woningen is het één keer voorgekomen dat iemand een woning kreeg met een langere woonduur dan ik; een woonduur van maar liefst 20 jaar.
Ik heb twee keer op nummer 1 gestaan, overigens voor woningen waar ik maanden terug op had gereageerd en waar ik bovendien aanvankelijk ergens tussen de 10e en 20e kandidaat was. Dit bleken krotten te zijn, waar heel veel aan opgeknapt moest worden en waar eigenlijk veel te veel voor betaald moest worden.
Eigenlijk een hele oneerlijke situatie, want ook een wachtende heeft net veel recht op een goede woning als iemand met urgentie/voorrang.
De slaagkans hangt dus niet af van je woonduur, maar van het feit of je wel of geen voorrang hebt. Je hebt in feite niets aan wachttijd, in de meeste gevallen gaan de betere huizen gewoon standaard naar voorrangskandidaten.


Na 13 jaar en 11 maanden te hebben gewoont in een éénkamerwoning van 18m2 met uitzicht op het cellencomplex van het hoofdbureau van politie in amsterdam wil ik weleens iets anders, iets groters, maar hoelang moet daar nog op wachten.....

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: slaagkans woningnet = oplichting

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

beste,
Eigenlijk een hele oneerlijke situatie, want ook een wachtende heeft net veel recht op een goede woning als iemand met urgentie/voorrang.
Nee, natuurlijk niet daarom is nou juist de urgentieregeling bedacht..

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: slaagkans woningnet = oplichting

Ongelezen bericht door Ninja »

Beste sipke,

Ik kan me wel aardig vinden in je verhaal. Ik maak zelf het zelfde mee, maar dan in de omgeving Utrecht. Ik begrijp best wel dat er mensen zijn met urgentie en dat daar een goede reden voor is, maar ik kan maar niet begrijpen dat die mensen maar op elke woning mogen reageren. Ik heb zitten zoeken in de historie waar je kan zien aan welke woonduur een bepaalde woning is toegewezen en meer dan de helft van de woningen waar ik op mag reageren, zijn toegewezen aan mensen met een urgentie. Aangezien je van te voren niet kan zien of er iemand met urgentie heeft gereageerd, kan je hier zelf ook geen rekening mee houden. Elke keer na een reactietermijn, zie ik dan weer dat ik wel een redelijke plek heb, maar dat de woning is aangeboden aan 'een kandidaat met een urgentie' en dus weet ik dan al dat ik die woning kan vergeten.

Het lijkt me eerlijker dat er wat meer woningen komen waarop mensen met een urgentie niet mogen reageren. Laten we eerlijk zijn: als je echt urgent bent dan neem je ook wel genoegen met een 'wat mindere woning'. Er zijn overigens wel woningen waarbij urgenten geen voorrang krijgen, maar dat zijn er gemiddeld 2 per reactieperiode dus dat schiet ook niet echt op.

Daarnaast blijf ik het oneerlijk vinden dat wanneer je in scheiding ligt je een urgentie kan krijgen, maar dan alleen als je kinderen hebt. Ergens is dat toch wel discriminatie... Tuurlijk moeten kinderen een huis hebben, maar een volwassene wil je toch ook niet de straat op sturen??? Ik blijf in ieder geval volhouden en probeer waar mogelijk tactisch te reageren. Het is me trouwens op gevallen dat het berekenen van je slagingspercentage bij Woningnet ook niet veelzeggend is. Daarom kijk ik steeds bij de historie om te zien welke woningen er aan mensen met een gelijke wachttijd als ik zelf heb, zijn toegewezen. Ik denk maar zo: de aanhouder wint!

Succes in ieder geval met het vinden van een woning!

yasmine23
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jan 2007 22:39

Re: slaagkans woningnet = oplichting

Ongelezen bericht door yasmine23 »

dat wat je zegt is niet waar ik heb een dochtertje van bijna 4 en zit noodgedwongen bij mijn moeder.
heb 2keer urgentie aangevraagd maar niks zelfs hoger beroep niet.dus dat mensen met kinderen urgentie krijgen is niet waar.

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: slaagkans woningnet = oplichting

Ongelezen bericht door Ninja »

Beste Yasmine23,

In de regio Utrecht krijgen mensen met kinderen wel een urgentie als ze in scheiding liggen. Ik weet niet in welke regio jij woont, maar in de regio Utrecht geldt dat dus wel. Vandaar ook mijn opmerking.

Kan me overigens wel voorstellen dat het met een kind van 4 helemaal vervelend is om bij je moeder te zitten.

yasmine23
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jan 2007 22:39

Re: slaagkans woningnet = oplichting

Ongelezen bericht door yasmine23 »

maar niet als je niet getrouwd bent zoals mij

Cynthia76
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:15

Re: slaagkans woningnet = oplichting

Ongelezen bericht door Cynthia76 »

Ook als je in scheiding ligt krijg je geen urgentie, hoor. Ik heb ruim een half jaar noodgedwongen met m'n (toekomstige0 ex nog onder 1 dak moeten wonen met 2 kinderen die beide autistisch en verstandelijk beperkt zijn. De woningbouw wist ons keer op keer een woning door onze neus te boren. Ik stond zelfs al 10 maanden ingeschreven toen mijn schoonzus na 2 weken wachttijd al een woning kreeg. Dat de ontwikkeling van mijn kinderen achteruit holde, kids en ik aan de valium zaten en ik een paar keer volledig ben ingestort was hun probleem niet werd mij medegedeeld. En toen ik eindelijk een woning kreeg hoorde ik 1 uur na het ondertekenen van het huurcontract dat ze over 1,5 jaar gaan renoveren, 1 slaapkamer badkamer wordt en ik dus weer wegmoet!! En urgentie krijgen? Vergeet 't maar. Dan moet ik nu maar alvast weer beginnen met zoeken is hun redenering.

Meghan
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 feb 2007 21:45

Re: slaagkans woningnet = oplichting

Ongelezen bericht door Meghan »

mijn moeder kreeg anders wel urgentie bij dr sheiding (toen had ze 2 minderjarige kinderen en ik was al meerderjarig)

ze mocht inderdaad alleen reageren op een huis met nét genoeg kamers
(1 woonkamer en 3 slaapkamers) waarbij ze bedachten dat het wel logisch zou zijn als ik bij mn zusje op de kamer zou slapen.
mijn moeder heeft net zo lang in de woonkamer geslapen tot ik het huis uit ging (na een jaar)

ze mocht dus inderdaad niet reageren op grotere woningen.
ook niet op huizen met een tuin, en ook niet op huizen op de onderste verdieping, en ook niet op maissonettes.

de moeder van een voormalige (meerderjarige uitwonende) vriendin, zit ook na haar scheiding op een 2 kamer flat (bovenste verdieping) met dr minderjarige dochter. die mocht ook niet op iets groters reageren

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: slaagkans woningnet = oplichting

Ongelezen bericht door rvkeuken »

logisch toch? je hebt een scheiding en hebt woonruimte nodig, je krijgt woonruimte en dan nog zeuren.... Denk eens aan al die 1000-den anderen die geen woonruimte hebben, ook niet een iets kleine woonruimte maar noodgedwongen nog thuis wonen of uren moeten reizen naar werk.
kortom: prima oplossing: eerst verhuizen naar een aparte woning en is die niet goed genoeg, dan maar netjes in de wachtrij waar nog vele anderen in staan.

Meghan
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 feb 2007 21:45

Re: slaagkans woningnet = oplichting

Ongelezen bericht door Meghan »

ja daar ben ik het dus mee eens.

ik reageerde dus ook op die post waarin staat dat ze zo'n regeling moeten maken, maar die bestaat dus al :)

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: slaagkans woningnet = oplichting

Ongelezen bericht door rvkeuken »

ok,
dan heb ik niets gezegd....

Gesloten