LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar kan ik online vinden wat mijn rechten als huurder zijn?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Waar kan ik online vinden wat mijn rechten als huurder zijn?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Wij huren twee etages van een pand (begane grond als winkel, de etage erboven als woning) en sinds enige tijd hebben wij wat problemen met de huisbaas - namelijk dat hij maar te pas en te onpas verbouwingen aan het pand uitvoert zonder ons daarvan te verwittigen). Om nu in ieder geval goed geïnformeerd te zijn over mijn rechten (en plichten) als huurder, probeer ik online iets hierover te vinden. Dat is mij echter tot nog toe niet gelukt.

Weet iemand hier wellicht een website waar ik die informatie kan vinden?

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: Waar kan ik online vinden wat mijn rechten als huurder zijn?

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Hoi Zippy,

je kunt beginnen op http://www.woonbond.nl. Die hebben online al een veel zaken staan die wellicht voor jou van belang zijn en wat helderheid kunnen verschaffen.

Succes!

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Waar kan ik online vinden wat mijn rechten als huurder zijn?

Ongelezen bericht door jsp »

Ook vanuit de overheid zijn er regels over de rechten en plichten van huurder en verhuurder. Je vindt ze hier op de website van het ministerie van VROM.

Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Re: Waar kan ik online vinden wat mijn rechten als huurder zijn?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Helaas vind ik op de gegeven links niet de informatie die ik zoek. Dat wil niet zeggen dat het daar niet staat, dat wil alleen zeggen dat ik het niet kan vinden. ;)

Wellicht kan ik mijn problemen hier aan jullie voorleggen.

Wij hebben sinds 1.5 jaar een nieuwe huisbaas waar we erg veel problemen mee hebben. Laat ik eerst de situatie uitleggen zoals hij met de oude huisbaas bestond.

Wij huren sinds 12 jaar 2/3 van een monumentenpand. Het pand bestaat uit een kelder van ongeveer 2 vierkante meter (2m x 1m en ongeveer 1.5m hoog, je kan er dus niet staan), de begane grond waar winkelruimte zit, een gezamelijke opgang naar de eerste etage van zo'n 60m2 en de tweede etage van ongeveer 45m2.

Wij huren de kelder, winkelruimte en eerste etage. Ook was er met de huurbaas destijds afgesproken dat bij onze etage de helft van de zolder zat, zodat wij bergruimte zouden hebben. Uiteraard betekende dit wel dat toegang tot de zolder in overleg met de bewoners van de 2e etage zou gaan (om bij de zolder te komen, moet je door de tweede verdieping gaan).

De 2de etage (van 45m2) heeft in de afgelopen 12 jaar al zo'n 6 verschillende bewoners gehad - meestal studenten die hooguit 2 jaar de woning huurden - sommigen leefden de woning helemaal uit.

Het hele pand heeft maar één boiler en één gas- en water aansluiting. Wij betalen de rekening voor het hele pand en regelen dan onderling met de verhuurder van de 2de etage de afrekening. Verder verzorgen wij het onderhoud van de gezamelijke opgang - twee jaar geleden nog volledig op onze kosten opnieuw gestoffeerd en geverfd, en we zuigen 2 keer per week.

Omdat het een monumenten pand is, wordt het in de zomer in onze woning zéér warm. Temperaturen liggen rond het middag uur al op de 30 graden, en stijgt dan gestaag door naar temperaturen van rond de 35 graden. Hiervoor hebben wij een simpele split-unit airco aangeschaft. Hiervoor hoeven we alleen maar een klein donkergrijze ventilator buiten te hangen (40x40x30). De ventilator hangt aan banden die aan de radiator aan de binnenzijde bevestigd is. Deze ventilator hangt hooguit 2-3 maanden buiten, tijdens de warmste zomermaanden. Hierdoor is het net aan uit te houden in onze woning (de temperatuur zakt naar 26 graden).

De woning is langwerpig (5 meter breed en zo'n 12 meter diep). We hebben wel eens geprobeerd om de airco aan de achterzijde te plaatsen, maar daarmee krijgen we de woning niet koel (om dat aan de achterzijde van het pand twee kleine slaapkamers zitten).

Onze fiets en kinderfiets konden wij altijd in de opgang plaatsen (zoals wel vaker gebeurd bij kleine panden).

Naast de opgang is op de eerste verdieping (onze verdieping) ook een klein erkertje. Eigenlijk een rare loze ruimte achter een groot schuifraam, helemaal open (dus zonder afdakje of zo). Omdat we in de woning geen enkele bergruimte hebben (zelfs geen kast), gebruikten we deze ruimte om onze vuilniszakken te bewaren tot het vuilophaaldag was. Er kunnen daar geen muizen/ratten of ander ongedierte komen, en omdat het achter een raam zit, heb je ook geen last van stank of zo. En voor het raam zat een gordijn dus ze waren ook uit het zicht.

En zoals ik al zei, we huren ook de winkelruimte waar we een prachtig kapsalon in hebben. Deze kapsalon hebben we in zijn geheel 2 jaar geleden verbouwd.

Zo hebben wij de afgelopen 10 jaar met veel plezier gewoond en gewerkt. We hadden een zeer goede verstandhouding met de huurbaas. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat wij bijna 85% van de totale huurkosten van het pand opbrengen.

En toen verkocht de huurbaas het pand aan een nieuwe huurbaas. Dit was - volgens mij - een gepensioneerde bollenboer (gepensioneerd is hij zeker, maar ik weet niet meer zeker of hij nou wel of niet een bollenboer was) en zijn vrouw. Hij heeft al wat meer panden in de stad gekocht en "knapt ze op" - meer als hobby dan voor het genereren van inkomsten.

3 Maanden nadat zij de nieuwe eigenaren geworden waren, meldden ze ons dat ze onderhoud aan de achterkant van het pand wilden uitvoeren, en de opgang opnieuw wilden schilderen. Op zich vreemd, sinds de achtergevel een paar jaar eerder volledig nieuw was opgetrokken. Maar goed, hij zou dit in onze vakantie doen dus stemden we hierin toe. Er zijn 3 manieren om bij de achtergevel te komen: door onze woning, over het dak (met stelling) of via het dak van de buren.

Een vrouwelijke collega van de kapsalon zou op ons huis passen.

Een week in onze vakantie werden we gebeld door deze collega - volledig in stress. De huisbaas stond iedere ochtend om 7 uur s' ochtends aan te bellen omdat hij aan de slag wilde. Ook "beval" hij haar om ervoor te zorgen dat ze tussen 17:00 en 19:00 aanwezig was zodat hij in die tijdspanne kon stoppen en naar huis gaan - ook op haar vrije dagen. Alle pogingen om tot een compromis te komen (zoals op een wat later tijdstip beginnen, en wellicht 's avonds via het (platte) dak van de buren weg te gaan, kregen nul op request.

Toen we thuis kwamen van vakantie, hadden we een zwaar oververmoiede en gestresste collega. Bovendien bleek dat de "werkzaamheden" aan de opgang iets omvangrijker waren dan schilderen alleen. Ze hadden het hele raam vervangen en ervoor gezorgd dat het raam nog maar een 15 centimeter open kon - naar zijn eigen zeggen zodat we daar geen vuilniszakken meer zouden plaatsen. Een alternatief hadden ze echter niet gecreerd waardoor nu onze volle huisvuilzakken gewoon in de keuken staan (en met een kind van 4 en twee poezen, hebben we nogal wat huisvuilzakken idere week).

Ook bleek dat ze uit onze woning zonder te vragen onze Dyson stofzuiger hadden gebruikt om bouwpuin op te zuigen. Uiteraard had de Dyson dit niet overleeft. Er zat geen briefje bij of zo. Ze hadden gewoon de Dyson, helemaal vol met klein puin en onder het stof, terug gezet in de kast.

De achterzijde was volgens hun eigen zeggen helemaal gerenoveerd, alhoewel ik geen verschillen kon ontdekken.

Omdat zij alle communicatie via email doen, stuurden wij hun een email met daarin de vraag of ze van plan waren onze Dyson te vergoeden of te repareren. Hier kregen wij geen enkele reactie op.

Omdat deze mensen slechts 3 maanden onze nieuwe huisbaas waren, besloten wij het er maar bij te laten. Maar dit was echter nog maar het begin van de ellende.

Gedurende de wintermaanden hebben we niets van ze gehoord. Onze redelijk nieuwe bovenburen (die er nog geen 2 jaar zaten), zouden per 1 juli de woning verlaten.

Begin Juni kregen we van de huisbaas een drie regelig emailtje met daarin de mededeling dat "in navolging op ons gesprek" (terwijl we helemaal geen gesprek met ze gehad hadden) wilden mededelen dat

"het niet is uitgesloten dat wij in de tweede helft van jullie vakantieperiode enig onderhoud aan de voorgevel zullen gaan plegen. Dit zullen in eerste aanleg alleen werkzaamheden aan de buitenzijde van het pand en aan de binnenkant op de tweede etage zijn".

Verder werd er niet gesproken over een datum en wat precies die werkzaamheden zouden zijn. Vervolgens kregen we tijdens onze vakantie dit emailtje op 9 Juli:

"Vanaf volgende week zullen wij onderhoud plegen aan de voorzijde van het pand.
Ten behoeve hiervan zal een dezer dagen een steiger worden geplaatst.
Afhankelijk van weer en staat van onderhoud trachten wij de werkzaamheden met 3-4 weken afgerond te hebben.
Tevens gebruiken wij deze periode nu de bovenste verdieping tijdelijk niet in gebruik is, hiermee kunnen wij de overlast voor jullie nog verder beperken."

Toen wij een aantal dagen later naar de salon belden, stond de steiger er al. Voor onze winkel en voor onze woning. Zonder enig overleg met ons. De winkel werd deels aan het oog onttrokken door de steiger.

Inmiddels staat die steiger er een maand en ziet het er niet naar uit dat ze bijna klaar zijn.

De huisbaas werkt in zijn eentje (soms met een hulpje die klinkt als een schoonzoon of zo) aan de voorzijde van het pand. 7 dagen per weerk dus ook op zaterdag en zondag. Wij hebben in onze woning dus geen enkele privacy meer.

Zoals ik al eerder zei, hebben wij de helft van de zolder in gebruik. Een aantal weken geleden kwam dit keer de huisbazin met haar dochter de kapsalon binnen lopen. Ze vertelde mijn vrouw dat we "die bende op zolder op moesten ruimen "omdat ze net met haar dochter op zolder had gekeken. Mijn vrouw vertelde mij dit en op dat moment drong het niet eens tot ons door dat ze dus blijkbaar ergens waren geweest waar ze naar onze mening niets te zoeken hadden. Omdat ik alles keurig netjes op orde had, in dozen en dusdanig gestapeld dat ik overal simpel bij kon, wilde ik toch even gaan kijken. Sommige dozen bevatte zeer fragiele electronische apparatuur.

Toen we op zolder kwamen, schrokken wij ons wezenloos. Al onze spullen waren op één grote hoop gegooid en alles zat onder een gigantische laag stof. Een deel van de electronische apparatuur (audio-mixers) is hierdoor onbruikbaar geworden.

Toen ik de huisbaas hiermee confronteerde en vroeg of zij onze spullen op een hoop hadden gegooid, ontkende hij dat hij op de zolder was geweest omdat hij "daar niets te zoeken had". Toen we hem vertelde dat we wisten dat ze daar geweest waren omdat zijn vrouw dat verteld had, zij hij "nee hoor, wij zijn daar niet geweest, misschien je oude buren toen ze hun spullen daar weghaalden". Nu konden wij erg goed met onze oude buren opschieten en die zouden zoiets nooit doen. Hij zat dus gewoon knalhard te liegen.

Weer een week later kwam zijn vrouw wéér de salon in. Dat we de airconditioning weg moesten halen omdat je van monumentenzorg niets aan de gevel mag monteren (terwijl de ventilator gewoon uit het raam hangt) en omdat het "lelijk" stond. Nu is het zo dat we deze airco al 7 jaar hebben, en nog nooit iemand geklaagd heeft - ook monumentenzorg niet - en die houdt de panden nauwlettend in de gaten. Bovendien is één van de redenen dat we deze aitco hadden uitgekozen, de kleur was. Het grijs valt amper op en je moet weten dat er een ventilator hangt voordat hij opvalt.

De huisbaas bood aan om een gat in de achtergevel te maken (wat overigens écht niet mag van monumentenzorg) zodat we de airco daar aan konden sluiten. Dat hebben we al vaker geprobeerd en omdat daar de slaapkamers zitten, kunnen we daar vandaan het woongedeelte niet koelen. Dat hebben we hem verteld.

Nu moesten we vorige week weer voor een weekje naar het buitenland. Toen we terugkwamen, vonden we een email in onze Inbox. Daarin werd ons medegedeeld dat na overleg met ons (wat nooit heeft plaatsgevonden), ze onze airco zouden verplaatsen naar de achterkant. Wij zijn hier dus nooit mee akkoord gegaan. Ook vertelden ze ons dat we onze fietsen niet meer in de opgang mochten plaatsen, en dat het nergens contractueel vastgelegd stond dat wij de helft van de zolder in gebruik mochten nemen. Maar ze zouden het toestaan als wij onze spullen naar de andere kant van de zolder zouden verplaatsen.

M.a.w., in nog geen twee jaar tijd heeft deze nieuwe huisbaas ons het woongenot volledig ontnomen. Het stinkt in huis omdat we nergens onze volle vuilniszakken kunnen neerzetten. Onze dure fietsen moeten buiten staan in de regen (er is geen afdakje of zo en een fiets houdt het buiten nog geen week uit voordat hij gestolen wordt of vernield). Onze spullen mogen eigenlijk niet meer op zolder staan, maar dat "staan ze toe" voor nu. We kunnen onze woning niet meer koelen en wonen en slapen in een woning die 's zomers overdag tussen de 30-40 graden is, en 's nachts niet koeler wordt dan 27 graden. Ook hebben we op dit moment geen privacy meer omdat hij 7 dagen in de week op de steiger voor onze ramen heen en weer loopt.

Dat het deze man niet om het geld te doen is, blijkt wel uit het feit dat wij 85% van de huur van het pand betalen (effectief zijn hypotheek), en allerlei maatregelen treft om het de bovenburen, die er nog geen maand in zitten, "een hoger woongenot te bieden" (verbatim uit zijn laatste email). Dat hij daarmee ons woongenot vernietigt, interesseert hem blijkbaar niets.

Ik heb dan ook het vermoeden dat hij ons er probeert uit te pesten omdat hij andere plannen met het pand heeft.

Goed, dit was een enorm lang verhaal en ik weet zeker dat ik een aantal zaken vergeten ben.

Wat zijn jullie ideeën hierover.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Waar kan ik online vinden wat mijn rechten als huurder zijn?

Ongelezen bericht door roro25 »

ik reageer even kort.

Schrijf een aangetekende brief, waarin je al de punten opneemt en waarin je je broept op gemaakte afspraken met vorige huurbaas. Die zijn nl. nog steeds rechtsgeldig. Huurbaas neemt ovk in zijn geheel over van oude huurbaas. EN tevens geef je aan dat je geschaad wordt in je woongenot en dat je hem aansprakelijk stelt voor geleden schade (kapotte stofzuiger en elec. apparatuur). Stel de huurbaas een redelijke termijn van max 2 werkweken om te reageren.
Komt er geen reactie stap dan naar de huurcommissie in je woonplaats.

HEt lastige is dat je zowel huur van woonruimte en huur van bedrijfsruimte. Je kan al wel info bij de huurcommissie inwinnen wat je rechten zijn.

succes

Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Re: Waar kan ik online vinden wat mijn rechten als huurder zijn?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Schrijf een aangetekende brief, waarin je al de punten opneemt en waarin je je broept op gemaakte afspraken met vorige huurbaas. Die zijn nl. nog steeds rechtsgeldig.
Maar geldt dat ook voor mondeling overeengekomen afspraken? Het gebruik van de zolder staat inderdaad niet in het huurcontract. Niet in die van ons of de bovenburen. Dat is gewoon altijd een mondelinge afspraak geweest tussen de huurders en de verhuurders.

overname
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 jul 2007 13:08

Re: Waar kan ik online vinden wat mijn rechten als huurder zijn?

Ongelezen bericht door overname »

Word lid van de woonbond. Die kunnen je dan helpen.

op zoek
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2008 12:18

Re: Waar kan ik online vinden wat mijn rechten als huurder zijn?

Ongelezen bericht door op zoek »

http://www.huurders.info/Default.aspx?i ... dpath=,372,

Hoop dat je hier alsnog iets aan hebt. Succes.

Gesloten