LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opzegtermijn huurcontract?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
kroeskop
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2009 16:36

opzegtermijn huurcontract?

Ongelezen bericht door kroeskop »

Hallo,

Sinds 1 september 2009 heb ik een huurcontract getekend, voor de duur van 1 jaar. In deze woning zou ik met mijn vriend gaan samenwonen. Helaas heeft hij het vorige week uitgemaakt, en van samenwonen is dus helaas geen sprake meer.

Omdat de huur behoorlijk hoog is (900,- euro per maand) kan ik de huur niet meer alleen betalen.

Per wanneer mag ik de huur opzeggen?
Is dat 1 maand opzegtermijn per de 1e van de maand? Of zit ik nu voor een jaar vast aan het huurcontract?

Alvast bedankt !

Hannah79
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 aug 2009 13:39

Re: opzegtermijn huurcontract?

Ongelezen bericht door Hannah79 »

Als je een contract hebt getekend met looptijd minimaal een jaar, zit je er voor een jaar aan vast. Je kunt proberen met de verhuurder te gaan praten, misschien dat ze je dan aan het contract houden totdat er een nieuwe huurder gevonden is, zodat je er toch eerder vanaf kunt. Sommige verhuurders hebben ook een boetebedrag als je binnen een jaar opzegt. Dat zou dan in je contract moeten staan. Geef aan dat je het alleen niet kunt betalen, een verhuurder zit niet te wachten op iemand die huurschuld gaat opbouwen, misschien is hij eerder geneigd om dan mee te werken aan de optie "betalen tot er een andere huurder is."

ChaWe
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 sep 2009 14:30

Re: opzegtermijn huurcontract?

Ongelezen bericht door ChaWe »

Uitgaand van je contract, zit je er denk ik toch dat jaar aan vast.
Misschien de situatie uitleggen en dan hopen dat je er toch onderuit kan komen zonder extra kosten, want veelal worden er volgens mij wel kosten in rekening gebracht voor het eerder verlaten van de woning.
Maar mag je zelf dan geen nieuwe huurder zoeken?
ik heb wel is gehoord dat je dan eerder het huis kan verlaten zonder extra kosten

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: opzegtermijn huurcontract?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ChaWe schreef:Maar mag je zelf dan geen nieuwe huurder zoeken?
ik heb wel is gehoord dat je dan eerder het huis kan verlaten zonder extra kosten
Dat zou bijzonder lullig zijn voor de mensen die achter de TS op de wachtlijst staan en misschien al een aardige tijd op een woning wachten.
Ik zou het persoonlijk raar vinden.
Is de wachtlijst leeg, dan prima.

ChaWe
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 sep 2009 14:30

Re: opzegtermijn huurcontract?

Ongelezen bericht door ChaWe »

VioletPrue schreef:
ChaWe schreef:Maar mag je zelf dan geen nieuwe huurder zoeken?
ik heb wel is gehoord dat je dan eerder het huis kan verlaten zonder extra kosten
Dat zou bijzonder lullig zijn voor de mensen die achter de TS op de wachtlijst staan en misschien al een aardige tijd op een woning wachten.
Ik zou het persoonlijk raar vinden.
Is de wachtlijst leeg, dan prima.
Ja dat ben ik met je eens dat dat lullig zou zijn voor de mensen die op de wachtlijst staan, maar heb al wel gehoord dat dat toch bij sommigen wel mag.

kroeskop
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2009 16:36

Re: opzegtermijn huurcontract?

Ongelezen bericht door kroeskop »

Bedankt voor jullie antwoorden !

Heb met mijn verhuurder gesproken, en hij zegt dat ik aan dit contract vastzit. Maar omdat hij begrip kan opbrengen voor mijn situatie, mag ik zelf een nieuwe huurder zoeken. Dus dat ga ik dan ook meteen doen !

ChaWe
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 sep 2009 14:30

Re: opzegtermijn huurcontract?

Ongelezen bericht door ChaWe »

Dat is dan wel fijn!, Hopelijk vind je gauw een nieuwe huurder. Veel succes

Gesloten