LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bijna op straat met drie kleine kindjes

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
anietje40
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2010 19:43

bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door anietje40 »

Mijn partner en ik gaan uit elkaar na de zoveelste ruzie.
Hij heeft een koophuis,geheel op zijn naam.
We hebben voor die tijd samengewoond en hier dus vanaf dag 1 samen met de kinderen gewoond.
Schijnbaar heb je dan geen rechten,je mag een maand of 4 of zo in het huis blijven tot je een andere woning hebt gevonden.
Nou zie dat sowiezo maar eens te doen binnen 4 maanden.
Ik werk als gastouder in dit huis,dus heb ik straks geen inkomen als ik vertrek.
Wie neemt je dan nog aan als huurder?
Bij wie kan ik aankloppen? Heeft iemand een idee?
Ik had al gehoord van het Leger des Heils,maar met drie kleine kinderen lijkt me dat niet zo geschikt of wel?
Wat vinden jullie of wie kan mij iets adviseren?

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

Ik weet niet waar u woont maar als u in regio amsterdam woont kunt u proberen bij het Jannahuis, dat is een opvang voor moeders en kinderen van het Leger des Heils. Als u in een andere regio woont kunt u natuurlijk altijd het Leger des Heils bellen om te vragen voor hulp en adressen.

Wat u echt moet doen is zo snel mogelijk de GGD in uw gemeente bellen, zij zijn de instantie die bij dreigende dakloosheid de plicht hebben te helpen. Het is hun taak zo snel mogelijk vervangende woonruimte aan te vragen, ook kunnen ze u helpen met een uitkering.

Trudy

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door witte angora »

Opvang kun je in principe ook doen als je een andere woning hebt. Je werk kan dan gewoon doorlopen, al zullen de omstandigheden in het begin niet ideaal zijn.

Geen idee of je inkomen toereikend is, en hoe een en ander geregeld is. Voor een aanvulling kun je uiteraard bij sociale zaken terecht. Geen idee of ze de aanvraag direct in behandeling nemen.

Wat je altijd kunt proberen is aan een sloopwoning te komen. Toen ik bij mijn ex weg ging, had ik er binnen 14 dagen een. De afspraak was in eerste instantie voor een half jaar, uiteindelijk ben ik een jaar gebleven, maar de mensen die er na mij in kwamen, konden ook nog een half jaar blijven zitten.

In de tussentijd kun je, behalve tot rust komen, op zoek naar wat anders.

Het beste is niet te bellen, maar gewoon een korte brief te schrijven naar de woningbouwstichtingen. Als je belt hebben ze nooit wat, maar als er een brief ligt, dan wordt die wel boven tafel gehaald als er iets beschikbaar komt.

Succes ermee.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik sluit me helemaal bij WA aan, maar toch effe de GGD bellen, hun lijntje met de woningbouw is korter.

Trudy

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Nee zo werkt dit echt niet, wettelijk gezien, hoe oud zijn jullie kinderen en hoelang wonen jullie al samen? Hij kan en mag jullie niet op straat zetten, het is eerder dat hij moet vertrekken. Ik neem even voor het gemak aan dat het ook zijn kinderen zijn. Als je duurzaam samenleeft en volgens de belasting ook samen woont, of zelfs maar een samenleving contract hebt, moet hij je uitkopen. Dat het huis alleen op zijn naam staat boeit niet voor de wet, hij kan en mag niet jou en je kinderen op straat zetten!

Zoek een advocaat op, sta op je strepen en laat je niet aftroeven!
Je laat je verderrie toch niet op straat zetten met drie kinderen, dan zou het hier hij of ik zijn. Leuke vader lijkt me dit trouwens, komt leuk over bij de rechter!

anietje40
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2010 19:43

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door anietje40 »

Wij wonen in Tilburg trouwens.
Het huis betreft een koophuis en we hebben geen samenlevingscontract.
Staan ook niet als partners bij de belastingdienst.
Ik moet sowieso wel naar een advocaat ivm alimentatie,want dat er betaald gaat worden,dat lijkt me wel logisch.
Dankjewel alvast voor jullie reactie.
Ik heb wel gehoord dat ik de inschrijfduur bij de woningbouw kan verlengen met 1 jaar,maar urgentie is niet van toepassing inderdaad.
Maar ja dan sta je nog steeds,ik heb geen familie waar ik terecht kan en bij vrienden kom ik wel met vier man tegelijk aanzetten he?

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door tiptoo »

je ken ook of je nou wel of niet gelovig bent even proberen bij een kerk die mensen hebben ook vaak adressen en weten ook vaak de weg, sterkte met alles.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Antje heeft WonenBreburg geen antikraak voor je? Het is in ieder geval een oplossing voor even!

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door snepke »

troubleshooter schreef:Antje heeft WonenBreburg geen antikraak voor je? Het is in ieder geval een oplossing voor even!
Anti-kraak zet er alleen studenten en alleenstaanden in.
Die begint niet aan moeders met kinderen,omdat je soms 14 dgn zit en dan kun je verkassen.

Je kan beter om afbraak woningen vragen.Dan weet je precies waar je aan toe bent.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Dan kan verkeren maar er zijn ook antikraak dit enkele jaren leeg staan vandaar mijn opmerking/idee!

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door snepke »

troubleshooter schreef:Dan kan verkeren maar er zijn ook antikraak dit enkele jaren leeg staan vandaar mijn opmerking/idee!
Dat klopt ,maar dan nog.
Ze zetten geen kinderen in een anti-kraak pand.

Die anti-kraak woningen vallen niet onder een gemeente instelling of woningbouwvereniging.

Je moet er sowieso ook huur betalen,niet zo veel maar als je een redelijke woning hebt rond 200 euro(je krijgt geen huurtoeslag) en vaste lasten moet je ook betalen,net als een normale huurder.

Misschien als er familie of vrienden een grote plaats/ tuin hebben een grote caravan neerzetten als dat mag.En daar zolang gaan wonen tot je een vaste woning hebt

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door witte angora »

Ze zetten geen kinderen in een anti-kraak pand.
Niet snel nee, vanwege de onzekerheid. Het is al eerder gezegd, antikraak, het kan best zijn dat je van het ene op het andere moment weg moet.

Juist omdat TS ook in de kinderopvang werkt, aan huis nota bene, zal dit niet werken.

Sloopwoning is een beter optie. Of eventueel, als het toch antikraak zou moeten worden, een (deel van) een leegstaande school. Dat wordt ook wel eens antikraak verhuurd (was tenminste een keer in Wijchen zo, als ik het me goed herinner), en de omstandigheden zijn ideaal om kinderen op te vangen.

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Even een paar vragen, is me niet duidelijk of het drie kindjes hun vader betreft en: als het zijn kinderen zijn begrijp ik niet dat er geen samenlevingscontract is (snap ik so wie so niet, vergeef me die kritiek)
Indien het de vader betreft: die schopt toch zijn eigen kinders niet op straat :shock: ?

Maar goed, als de nood idd zo hoog is kun je ook eens informeren bij recreatieparken, veel bezitters van vakantiewoningen op recreatieparken willen graag (indien het park het toestaat maar de meesten wel) in het naseizoen en de wintermaanden huurders in hun huisje hebben, vaak tegen zeer lage huurprijzen. Wellicht zou je dat eens kunnen navragen, je bent dan voorlopig onder de pannen in een prettige omgeving en hebt wat meer tijd rustig op zoek te gaan naar andere woonruimte zonder dat je in een half krot zit.

Nadeel is wel dat je op zo'n park dan geen bedrijfsaktiviteiten mag uitoefenen, dat is dan een minpunt maar toch, je moet ergens heen.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door WilWil »

Heb je een eigen advocaat? Die kan je hierin adviseren. De advocaat kan voorlopige voorzieningen aanvragen (waaronder dus tijdelijk verblijf in de woning)De rechter beslist hierover. En ondanks dat je je de zaken slecht geregeld hebt, zul je niet de eerste zijn die een gunstige uitspraak van de rechter ontvangen. Dus dat jij tijdelijk in de woning mag blijven. Hieraan wordt uiteraard wel een limiet gesteld.

Aangezien elke situatie anders is, ga naar een advocaat en regel de boel. Kom nu wel voor jezelf en de kinderen op. Zijn de kinderen wel erkend e.d.?

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Ik woon zelf ook in Tilburg en weet als geen ander dat men van het ene moment op het andere moment op straat kan worden gezet wanneer je in een anti-kraakpand woont maar omdat ik hier nog wat achteringangetjes heb zou ik de mogelijkheid niet ongemoeit laten zodat ik even wat meer tijd heb iets te regelen. Nee heb je, ja kan je krijgen toch?

anietje40
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2010 19:43

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door anietje40 »

De kinderen zijn erkend door hem ja.
En inderdaad een vader van niks,vandaar zoveel ruzie.
De druk is alweer ietsje van de ketel af dwz de afspraak met de taxateur is even uitgesteld door hem,maar dat neemt niet weg dat ik nu alsnog doorga met het vinden van andere woonruimte.
Ben voor de laatste keer "bedreigd" met uithuiszetting.
Dankjewel voor al jullie reacties!

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door trudy81 »

Wat een onzin! De GGD houdt zich helemaal niet met dit soort zaken bezig!
Het is de wettelijke plicht van de GGD zich hiermee bezig te houden.
Meeste mensen denken dat de GGD alleen over vaccinaties gaan en dat is ook de meest zichtbare functie, maar de GGD doet tegenwoordig veel meer. In de meeste regios heet de afdeling van de GGD die daarmee belast is 'vangnet en advies'. De taak van deze afdelingen is het 'leiden naar zorg' dat wil dus zeggen dat de GGD u geen huis gaat geven (want de GGD heeft geen huizen natuurlijk) maar dat zij wel voor u bij de woningbouw kunnen bemiddelen.
U kunt hen altijd even bellen voor advies.

Ik weet niet of kinderen in anti-kraak gezet kunnen worden, dat zou u kunnen navragen want inderdaad kan u dit een adempauze geven.

heel veel succes!

Trudy

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Dan bekommert BJZ zich over de kids en moeder moet maar zien! Dat is het resultaat van het beleid in Nederland.

bingo67
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 okt 2010 16:17

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door bingo67 »

Het eerste wat je moet doen is zo spoedig mogenlijk n afspraak maken met maatschappelijk werk.
Zij kunnen je met veel dingen helpen en mocht je ineens uit huis gezet worden kunnen ze je helpen aan onderdak in bijv. n vrouwenopvang.
n Anti kraak woning zou ik nooit doen,indien mogenlijk,want dan komt zeker BJZ eraan en voor je het weet zijn je kinderen weg.
Maatschappelijk werk kan je helpen met aanvraag voor n uitkering,zoeken naar n advocaat van onvermogen,kontakt maken met team huiselijk geweld(ruzie ondeling waar kinderen bij zijn is ook huiselijk geweld).
Team huiselijk geweld kan je ook helpen om n oplossing te zoeken want uit je verhaal begrepen te hebben is er veel ruzie en dit is geen gezonde omgeving voor kinderen.
Maar dit moet je wel eerst overleggen met maatschappelijk werk,ook over de voor en nadelen.
Veel sterkte

pukkie63
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2010 15:40

Re: bijna op straat met drie kleine kindjes

Ongelezen bericht door pukkie63 »

anietje wat een ellende joh
Ik kom ook uit Tilburg ( valt me nu ineens op dat er best wel wat mensen uit onze stad op dit forum zitten) en misschien is het een oplossing om eens bij het juridisch loket binnen te stappen ( zit schuin tegenover het station op de Spoorlaan) daar kan je in ieder geval het een en ander aan informatie krijgen en misschien kunnen hun je hier mee verder helpen
Misschien kan net als eerder gezegd is WonenBreburg je verder helpen of de Tiwos.

Ook al zou je dan nog wat maanden 'mogen' blijven het is natuurlijk geen ideale situatie en de kids krijgen de ellende nog steeds mee:(

Wens je heel veel succes meid en hou ons op de hoogte!

Gesloten