LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mondelinge huuropzegging

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Maniakje
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 okt 2010 17:59

Mondelinge huuropzegging

Ongelezen bericht door Maniakje »

Hallo Mensen,

Ik huur op dit moment een kamer in een studentenhuis. Ik heb op 17 maart 2011 een telefoontje gepleegd naar mijn huurbaas om te melden dat ik de huur wil opzeggen. Hij ging hiermee akkoord en vroeg nog wel even om een schriftelijke bevestiging, maar gaf wel aan dat we het eens waren dat ik per 1 mei 2011 de woning zou verlaten.

Nu zijn we inmiddels een paar week verder en kwam mijn huurbaas vanochtend eens aanzetten dat ik door moet huren tot juni omdat ik niet schriftelijk heb opgezegd. Ik heb wel een bevestiging gestuurd van de mondelinge overeenkomst, maar deze heb ik na 1 april verstuurd.

Ik ging er vanuit dat het was geregeld, aangezien hij er ook niet eerder over was begonnen en ik zelfs met hem had besproken waar ik nu zou gaan wonen. Daarnaast heeft hij mensen laten langskomen die belang hadden voor mijn kamer.

Mijn vraag is dus; Sta ik nu in mijn recht?, want hij heeft de kamer al lang te huur staan, maar ik vermoed dat hij hem niet kwijt kan en daarom nu ineens mee komt aanzetten.

Ik heb een schriftelijke bevestiging gestuurd waarin verwezen wordt naar de mondelinge overeenkomst van 17 maart, dus ik heb geen schriftelijke opzegging gestuurd, aangezien ik dit mondeling al had gedaan.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Mondelinge huuropzegging

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Aan de ene kant begrijp ik uw punt helemaal.
U heeft opgezegd, de verhuurder heeft uw kamer al als 'te huur' staan, dus wat is het probleem?
Aan de andere kant is het natuurlijk geen logische zaak om enkel mondeling op te zeggen en dan de schriftelijke bevestiging niet minimaal 1 maand van te voren bij uw huisbaas te krijgen.
De enige manier om er achter te komen wat uw rechten zijn, is uw huurcontractde algemene voorwaarden (mits aanwezig) goed te lezen.
Staat daar in dat u minimaal 1 maand van te voren schriftelijk moet opzeggen, dan vrees ik dat u inderdaad voor mei zal moeten betalen, omdat u niet aan de opzegtermijn heeft voldaan.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Mondelinge huuropzegging

Ongelezen bericht door tiptoo »

Vind het niet handig mondeling de huur opzeggen , maar heb je nog een copie van die schriftelijke bevestiging?

Maniakje
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 okt 2010 17:59

Re: Mondelinge huuropzegging

Ongelezen bericht door Maniakje »

kopie heb ik nog. Het is niet handig nee, maar heb er niet zo bij stil gestaan. Dit is de eerste keer dat ik huur moet opzeggen, ik ben pas sinds een jaar uit huis.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Mondelinge huuropzegging

Ongelezen bericht door tiptoo »

Toch even zoals hierboven Violet Prue zegt , je contract nakijken bij de voorwaarden en anders effe lang het juridisch loket voor advies , is gratis.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Mondelinge huuropzegging

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ben het met de rest eens, zelf de voorwaarden lezen en even informeren bij juridisch loket. Als je er naartoe gaat, neem dan wel alle relevante stukken mee zoals huurovk en bevestigingsbrief van het telefoongesprek e.d.

Denk ook dat hij het jou in de schoenen wil schuiven dat de huurbaas nog geen nieuwe huurder heeft. Het gaat eerder richting einde van een studiejaar dan begin.

Het zou wel interessant zijn als in die bevestigingsbrief iets in de trant van het volgende zou staan: Naar aanleiding van ons telefonisch onderhoud van xx.xx.xxxx bevestig ik hierbij de gemaakte afspraak dat... (enz)
Ik zou niet weten of dat juridisch nog van belang is, maar dat zullen ze bij het juridisch loket wel weten.

Maniakje schreef:kopie heb ik nog. Het is niet handig nee, maar heb er niet zo bij stil gestaan. Dit is de eerste keer dat ik huur moet opzeggen, ik ben pas sinds een jaar uit huis.
Achja, weer wat bijgeleerd, zou ik zo zeggen.
Succes ermee.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mondelinge huuropzegging

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou eens kijken of je een schriftelijke reactie van de verhuurder kunt uitlokken waarin hij bevestigd dat je eerder mondeling hebt opgezegd.

Maniakje
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 okt 2010 17:59

Re: Mondelinge huuropzegging

Ongelezen bericht door Maniakje »

In het contract staat niet dat ik schriftelijk moeten opzeggen, er staat alleen dat 4 week van te voren opgezegd dient te worden en dat heb ik gedaan.

De methode van opzeggen is niet vermeld in het contract. Heb ook gebeld met Jurofoon, die zeggen dat de mondelinge overeenkomst geldig is, maar moeilijk aan te tonen is, maar het feit dat in het contract niet staat dat we schriftelijk moeten opzeggen geeft een andere kijk op de zaak?

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Mondelinge huuropzegging

Ongelezen bericht door tiptoo »

Maniakje schreef:
, maar het feit dat in het contract niet staat dat we schriftelijk moeten opzeggen geeft een andere kijk op de zaak?

ik denk wel dat mondeling dan genoeg is, alleen als je huurbaas ontkent heb je een probleem. dan krijg je een welles nietes spelletje.

misschien dat je hem het contract onder zijn neus ken duwen en hem daarop wijzen. succes.

Gesloten