LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] X-travel en vluchtwijzigingen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Hans-Peter
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2012 16:15

X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door Hans-Peter »

Hallo allemaal,

Ik heb samen met mijn vriendin een zomervakantie geboekt naar Kreta bij X-travel reisorganisatie.

Een paar dagen geleden heb ik een e-mail gekregen van X-travel met de informatie over een vluchtwijzing van de heenreis. De reden van deze vluchtwijziging is volgens hun een te instabiele economische vooruitzichten in Griekenland waardoor zij de verschillende vluchten niet vol kregen. Een reden waar wij nergens mee te maken hebben en onze vakantie al betaald hebben.

Ons vliegtuig zou om 22 juli om 11:55 uur vertrekken en na deze wijziging vertrekt ons vliegtuig pas in de avond op 22 juli om 21:20 uur.

Hierbij komen wij om 01:50 uur in de ochtend aan op Kreta en zijn wij pas om 03:00 á 03:30 uur ‘s ochtends bij ons appartement en hebben we dus opeens een nachtvlucht.

Hierdoor word onze 15 daagse vakantie verkort met bijna een halve dag.

Wij vragen ons af of wij recht hebben op een compensatie naar aanleiding van deze vervelende verandering op onze vakantieplanning. Vanuit X-travel zijn er mailtjes gekomen dat wij per persoon 15 euro korting krijgen vanwege de vluchtwijziging maar dat staat natuurlijk niet tegen de verkorting en de nachtvlucht op.


geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door geengast »

U heeft nergens recht op (zie vele en vele andere topics met dit onderwerp). De 15 Euro vergoeding hoeven ze niet te geven, is dus heel coulant!

Helaas, maar het is niet anders.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Hans-Peter schreef:Hallo allemaal,

Ik heb samen met mijn vriendin een zomervakantie geboekt naar Kreta bij X-travel reisorganisatie.

Een paar dagen geleden heb ik een e-mail gekregen van X-travel met de informatie over een vluchtwijzing van de heenreis. De reden van deze vluchtwijziging is volgens hun een te instabiele economische vooruitzichten in Griekenland waardoor zij de verschillende vluchten niet vol kregen. Een reden waar wij nergens mee te maken hebben en onze vakantie al betaald hebben.

Ons vliegtuig zou om 22 juli om 11:55 uur vertrekken en na deze wijziging vertrekt ons vliegtuig pas in de avond op 22 juli om 21:20 uur.

Hierbij komen wij om 01:50 uur in de ochtend aan op Kreta en zijn wij pas om 03:00 á 03:30 uur ‘s ochtends bij ons appartement en hebben we dus opeens een nachtvlucht.

Hierdoor word onze 15 daagse vakantie verkort met bijna een halve dag.

Wij vragen ons af of wij recht hebben op een compensatie naar aanleiding van deze vervelende verandering op onze vakantieplanning. Vanuit X-travel zijn er mailtjes gekomen dat wij per persoon 15 euro korting krijgen vanwege de vluchtwijziging maar dat staat natuurlijk niet tegen de verkorting en de nachtvlucht op.

Oh help, zijn hier niet al genoeg topics over te vinden ?

Dit mag gewoon en u heeft geen recht op vergoeding of compensatie. Wees blij met de 15 euro korting per persoon en ga er geen halszaak van maken.

U heeft een reis geboekt met vervoer op een bepaalde dag en meer niet. Overal is te lezen en vinden dat vluchttijden altijd onder voorbehoud zijn. Zolang u op de geboekte dag gaat vliegen, mag dit.

Soms heeft met gunstige tijden en soms niet, soms zijn wijzigingen in het voordeel en soms niet. Ik kan me goed voorstellen dat ze de vliegtuigen niet vol krijgen ik zou ook niet naar Griekenland willen, maar dit terzijde.

En nee ik werk niet in de reisbranche.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

:lol: :lol: here we go

zoek even in de zoekfunctie en u zult genoeg topics vinden...

u heeft nergens recht op,charter vluchten mogen gewijzigd worden!
boven in kunt zoeken..veel succes :wink:

Choco2009
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 okt 2010 08:28

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door Choco2009 »

De eerste en de laatste dagen, zijn volgens de ANVR voorwaarden, reisdagen.
Dezen kun je als verloren beschouwen.
Maar even eerlijk, over een halve dag vakantie, minder moet je echt niet zeuren!
Vooral op een vakantie van 2 weken.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Deze mensen zijn meer kwijt als een halve dag.

Zou je eerst in de middag aankomen en kun je dan nog genieten van eerste avond op kreta en is dag 2 een normale dag, nu kom je midden in de nacht aan en vroeg in de ochtend op het appartement. Dag 1 is weg en dag 2 is grotendeels weg want je gaat meteen slapen en wordt in de loop van de middag een keer wakker. En anders ben je geradbraakt.

Ik ben het met de mensen eens dat dag 1 en dag laatste een reisdag is, maar in dit geval is dag 2 ook een reisdag en heeft de klant de naweeen van de reis.

Dat betekent gemist vakantiegerief en dient gewoon gecompenseerd te worden. Het wordt eens tijd dat daarvoor geknokt gaat worden. Nu kunnen de maatschappijen naar believen aangegeven reistijden aan hun laars lappen zonder financiele consequentie.

Ik zou gewoon de maatschappij melden dat door deze wijziging niet alleen dag 1 maar ook dag 2 grotendeels verknoeit is en dat U het niet meer als redelijk vind om hierin redelijk gecompenseerd te krijgen (en dus geen belachelijke 15 euro)

Choco2009
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 okt 2010 08:28

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door Choco2009 »

Vluchttijden, zijn altijd ondervoorbehoud.
Het is zelfs zo als je bijvoorbeeld op 1September vliegt, dat je nog om 23:59 uur mag vertrekken.
Als je maar op de dag van vertrek vertrekt.
Leuk is anders, ik heb deze tijden ook weleens gehad, maar 9 van de 10 vluchten, heb je gewoon vluchttijden overdag.
Als je zeker wilt zijn, van je vluchttijden, of echt op een bepaald tijdstip wilt vliegen met je een lijndienst vlucht boeken, is wel duurder.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

dat zijn u gedachten,helaas zijn die niet juist,
zou even de anvr voorwaarden erop nalezen..
dit is allemaal heel normaal en elke zomer komen dit soort vragen weer voorbij ,met dezelfde klaagzangen...

zelfs als u 1 minuut voor 12 vertrekt dan nog,mag dat !
hoe irritant het ook ,maar helaas,ze werkt het nu eenmaal

volgende keer dan maar een lijnvlucht nemen is wel wat duurder maar dan ben u verzekerd van een vast tijdstip,zelf hotel regelen en klaar is kees...

http://www.anvr.nl

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Ik weet dat deze topics vaker voorkomen

Maar dat betekent niet dat we dat allemaal maar zomaar moeten blijven slikken want voorwaarden zijn voorwaarden

Er is al het een en ander veranderd in de luchtvaartwereld, zo accepteren we tegenwoordig ook niet meer allerlei onduidelijke toeslagen die er later bijkomen. Maar vroeger stonden die ook in de voorwaarden.

Tijd nu dat dit veranderd wordt.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

dit gaat niet veranderen....

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door b767-300er »

wat wil je veranderd hebben. dat je niet om 2120 mag vertrekken?
waar leg je die grensdan? 20 uur? 19 uur? 18 uur? 17 uur?
Gaat mijns inziens nergens over.
Een hotel boek je volgens internationaal gebruik nog steeds per nacht en niet per dag. Dat betekend dat je de dag voor de eerste overnachting vertrekt en de dag na de laatste overnachting weer huiswaarts keert. De touroperator heeft een vervoersplicht op die dagen en komt die gewoon na met bovengenoemde tijden.

Maar zoals jij het zegt wil je alleen een vroege ochtendvlucht heen en een late avondvlucht terug. De rest van de dag moeten de vliegtuigen maar stil staan.
3x raden wat dat met de prijzen zal gaan doen.

Je vliegt met een charter en die mogen tijden wijzigen. Als ze dat niet meer mogen kom je straks op het punt dat ze vooraf helemaal geen tijden meer verstrekken en dat je tijden pas een paar dagen tevoor ziet op je tickets. Daar zit al helemaal niemand op te wachten.

Er zullen nog veel van sit soort topics volgen vrees ik deze zomer.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Josephien12 schreef:Ik ben het met de mensen eens dat dag 1 en dag laatste een reisdag is, maar in dit geval is dag 2 ook een reisdag en heeft de klant de naweeen van de reis.
U kunt het gevecht aangaan dat de reiswereld het oplost maar de consument kan het ook zelf oplossen door er rekening mee te houden dat dit kan gebeuren en de reisduur daar op af te stemmen. Als er dan wel wat nuttigs van de reisdagen overblijft is het alleen maar meegenomen.

De een is niet tevreden omdat ze laat moeten vlliegen en laat aankomen de ander gaat zeuren als ze vroeg moeten vliegen naar de vakantie omdat bij aankomst dan de kamer nog niet klaar is.

U kunt bijvoorbeeld ook met een lijnvlucht vliegen maar gek genoeg doen heel veel mensen dat niet.
Choco2009 schreef: Het is zelfs zo als je bijvoorbeeld op 1September vliegt, dat je nog om 23:59 uur mag vertrekken.
Op alle andere dagen mag dat ook hoor. :mrgreen:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

daarom ga ik dus 9 van de 10 keer met een lijnvlucht,kan ik zelf mijn tijden kiezen,

en als ik wel een charter heb dan neem ik het zoals het komt...
ben ook wel eens pas om half 2 in de nacht aangekomen ,ja het is niet anders.
andere vakantie had ik dat ik om 9 uur al aan het ontbijt zat op mijn eerste dag!!

maar ook dan klagen mensen dat ze niet zo vroeg willen vertrekken want dan zijn ze moe heel de dag...

het is gewoon nooit goed,de ideale tijd is er niet ,als je alle klachten leest.

nogmaals als je zeker wilt zijn dat je een bepaalde tijd wilt vliegen neem een lijnvlucht...

verschil een lijnvlucht is duurder(hoeft niet eens altijd) deze moet vliegen,hoe vol of hoe leeg hij ook is
moet men vergelijk met een bus,gaat heen en weer...

zal voorbeeld geven een makkelijke...
londen heatrow...7.00 vanaf rdam aankomst londen 7.00 ,(uur terug he)
vertrekt in londen om 7,30 naar rdam....kom in rdam aan om half 10(uur voorruit)en zo gaat dat de hele dag door...
maar naar alle landen!
dan zullen ze niet zo vaak per dag gaan ,maar wel geregeld!

ook dan kan er een tijd tussen zitten die u niet wenst,maar ja?niet alles is zoals u het wilt..
maar u bent wel zeker van de tijd,want hij moet vertrekken(volgens de regels).

daar in tegen ,mag een charter (,zoveel vluchten worden er berekend voor die end ie reis) en als dat tegenvalt,mogen ze dus schrappen,meer mensen op 1 vlucht..dat is het verschil met charter en lijn.

charter is vaak een pakketreis oftwel vlieg met hotel
lijndienst kan ook best een pakketreis zijn...maar kan ook los..

ik wil wel even zeggen dat ik het nu neer heb gezet en ik vind het nu best...
dit is mijn bijdrage voor deze zomer :lol: :lol: :lol:

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door sprookje »

ik wil wel even zeggen dat ik het nu neer heb gezet en ik vind het nu best...
dit is mijn bijdrage voor deze zomer

Goed zo rozemarijntje,gelukkig kan je dit nog heel de zomer kopiieren.
Wij zijn ooit om 5 uur s'morgen bij ons hotel aangekomen en ja je bent dan wel stik kapot maar het mag.
Niet zeuren en lekker op vakantie zou ik zeggen.Er zijn genoeg mensen die geen vakantie kunnen betalen.Als iedereen zich dat herinnerd zullen er minder zeuren.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik heb altijd wat twijfels over die vluchttijden onder voorbehoud
ik ga er namelijk niet van uit de de vlucht van tijd is veranderd, maar dat ze een andere vlucht heeft gekregen
ofwel een ander vluchtnummer
zou de redenatie dat dit kan dan nog steeds opgaan?

Choco2009
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 okt 2010 08:28

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door Choco2009 »

Ook al, zouden deze mensen, een ander vlucht nummer gekregen hebben.
Dit mag ook.
Je boekt een pakketreis, met charter vlucht, van bijv. Transavia.com. Zelfs de vertrek of aankomst luchthaven, mag gewijzigd worden binnen Nederland.
Er moet dan wel vervoer geregeld worden...
Dat is het nadeel van met een Charter opvakantie gaan.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ruud_a schreef:ik heb altijd wat twijfels over die vluchttijden onder voorbehoud
ik ga er namelijk niet van uit de de vlucht van tijd is veranderd, maar dat ze een andere vlucht heeft gekregen
ofwel een ander vluchtnummer
zou de redenatie dat dit kan dan nog steeds opgaan?
Ja, ook dat mag gewoon gewijzigd worden. In principe krijgt men ook de definitieve vluchtnummers pas op het moment dat de tickets geleverd worden.

Men boekt een reis met vertrek en aankomst op bepaalde dagen vanaf en naar een bepaalde luchthaven. Zolang men maar op de geboekte dag vertrekt en aankomt mag er vanalles gewijzigd worden.
Choco2009 schreef: Je boekt een pakketreis, met charter vlucht, van bijv. Transavia.com. Zelfs de vertrek of aankomst luchthaven, mag gewijzigd worden binnen Nederland.
Er moet dan wel vervoer geregeld worden...
Volgens mij mag de luchthaven niet zomaar gewijzigd worden in die zin dat men die wel kan wijzigen, waarbij de touroperator ook voor vervoer moet zorgen als de klant nog gebruik wil maken van de reis. Volgens mij mag je een dergelijke wijziging ook weigeren als zijnde een essentieel punt.

Ook al wordt vervoer geregeld is het niet bepaald redelijk dat iemand uit oost-groningen geboekt voor vliegveld Groningen zomaar een wijziging krijgt naar vliegveld Maastricht.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door ruud_a »

Emmy75 schreef:
ruud_a schreef:ik heb altijd wat twijfels over die vluchttijden onder voorbehoud
ik ga er namelijk niet van uit de de vlucht van tijd is veranderd, maar dat ze een andere vlucht heeft gekregen
ofwel een ander vluchtnummer
zou de redenatie dat dit kan dan nog steeds opgaan?
Ja, ook dat mag gewoon gewijzigd worden. In principe krijgt men ook de definitieve vluchtnummers pas op het moment dat de tickets geleverd worden.

ik geef mij gewonnen, want ik weet er niet genoeg van
maar het leek mij een leuk idee

Zante
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 jul 2010 21:03

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door Zante »

Josephien12 schreef:Ik weet dat deze topics vaker voorkomen

Maar dat betekent niet dat we dat allemaal maar zomaar moeten blijven slikken want voorwaarden zijn voorwaarden

Er is al het een en ander veranderd in de luchtvaartwereld, zo accepteren we tegenwoordig ook niet meer allerlei onduidelijke toeslagen die er later bijkomen. Maar vroeger stonden die ook in de voorwaarden.

Tijd nu dat dit veranderd wordt.
Dit is geen kwestie van blijven slikken. Dit is hoe het gaat met chartervluchten. Wil je dit niet 'blijven slikken'? Dan niet boeken. Of boek een lijndienst, dan betaal je waarschijnlijk wel het driedubbele maar dan heb je niet dat de vlucht zomaar verandert. Dit is hoe het werkt met chartervluchten, take it or leave it.
Weer heel typisch, voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. De touroperator is bij een vluchtwijziging niet verplicht een compensatie te geven, dus 15 euro is puur coulance zoals al eerder opgemerkt is.

Zoals in de ANVR voorwaarden is vermeld kan de vakantie op de eerste dag beginnen met een vertrek om 23.59 uur, dat de reiziger dan op de tweede dag aankomt is vervelend maar het mag. Dus nogmaals: het is zoals het is met chartervluchten en dat zal zo blijven. Net zoals cola zwart blijft, ijs koud blijft en de bakker broden blijft verkopen. Daar kunnen we ook wel over klagen maar het zal de wereld niet veranderen.

siggy
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 mar 2008 10:37

Re: X-travel en vluchtwijzigingen

Ongelezen bericht door siggy »

Ben een keer met ryanair gevlogen. Terugreis zou op een bepaalde dag om zeg 22.50 zijn. Ik kreeg de tickets en de terugreis was een dag later om 1.20. Toen we om 1.20 in het vliegtuig zaten moesten we nog een uur wachten. Het bleek dat er namelijk pas om 06.00 geland mocht worden op Weeze.

Je weet het, het kan er allemaal bijhoren !

Gesloten