LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
wereldreiziger86
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2012 23:08

Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door wereldreiziger86 »

Wist u dat Expedia.nl bij het controleren van de creditcard gegevens voor het afronden van een boeking een pre-autorisatie op uw creditcard uitvoert? En wist u dat deze pre-autorisatie ook plaats vindt als de boeking niet voltooid kan worden? Wist u dat Expedia bedragen op uw creditcard reserveert terwijl u geen reserveringsnummer ontvangt, een boekingsbevestiging of een product via deze website afneemt? Wist u dat Expedia alleen een pre-autorisatie kan opheffen door een fax van hun Amerikaanse bank naar onze Nederlandse bank te sturen? Wist u dat Expedia niet aan deze eis kan voldoen en het gereserveerde geld niet direct aan u terug kan geven? Wist u dat Expedia zegt dat ze het probleem voor u hebben opgelost doordat ze de reservering in hun systeem hebben losgelaten maar dit feitelijk niet hebben gedaan? Wist u dat Expedia haar klanten verkeerd informeert, de fout bij de Nederlandse bank neerlegt en haar potentiele klanten met een geblokkeerde creditcard in de kou laten staan?

Als ik dit alles vooraf had geweten dan had ik nooit geprobeerd om mijn geplande reis naar New York via Expedia.nl te boeken. Ik ben nu al ruim een week bezig om het gereserveerde geld op mijn creditcard terug te krijgen maar Expedia kan niet aan de eis van de banken voldoen. Door de werkwijze van Expedia zit ik nu met een geblokkeerde creditcard en dat terwijl ik geen product bij Expedia heb afgenomen of toestemming heb gegeven om geld op mijn creditcard te reserveren. Het is niet mogelijk om een manager van Expedia aan te telefoon te krijgen omdat deze achter hun bureau zitten en de vraag waarom het onmogelijk is om een fax via de Amerikaanse bank naar mijn bank te sturen blijft onbeantwoord. Expedia Amerika reageert inmiddels niet meer op mijn Tweets en voor Expedia Nederland is mijn probleem afgehandeld. Ik moet maar wachten tot het geld automatisch na tien werkdagen wordt vrijgegeven en het enige wat Expedia mij kan aanbieden is om de reis alsnog te boeken via een creditcard van Expedia. Ik wil geen reis boeken via Expedia, ik wil dat Expedia vanuit hun bank een fax verstuurd zodat mijn bank de pre-autorisatie per direct kan opheffen.

Is het wettelijk toegestaan dat een bedrijf een bedrag op iemand zijn creditcard mag reserveren zonder een product te leveren? Wie heeft hetzelfde probleem, wie kan hier een uitspraak over doen en wie helpt mij om dit verhaal verder te verspreiden? Ik ben van mening dat iedereen die via Expedia.nl zijn reis wil boeken van deze werkwijze op de hoogte en gewaarschuwd moet zijn! Ik betwijfel of de werkwijze van Expedia wettelijk is toegestaan en het feit dat Expedia niet in staat is om een fax te versturen blijft voor mij onbegrijpelijk!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hebt u contact opgenomen met uw creditcarduitgever om de reservering ongedaan te krijgen?

wereldreiziger86
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2012 23:08

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door wereldreiziger86 »

Uiteraard. De creditcardmaatschappij kan mij alleen helpen als zij een fax vd bank van Expedia ontvangen. Echter Expedia wil en of kan niet aan deze eis voldoen. Kortom de creditcardmaatschappij stuurt mij naar Expedia en Expedia wijst naar de bank. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en dat terwijl er geen oplossing voor het probleem komt.
Laatst gewijzigd door wereldreiziger86 op 17 sep 2012 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

troyair
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 15:16

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door troyair »

Erg vervelend natuurlijk, weet u wel wat een pre authorisatie is?

Een pre authorisatie is een " proefbetaling " die op/met uw kaart wordt uitgevoerd om te kijken of de transactie uberhaupt wel kan plaats vinden. Wordt de betaling niet geaccepteerd, ligt dat meestal aan het limiet/bestedingsruimte van de creditcard.

Expedia is een van de grootste bedrijven die met een soort dynamic packaging systeem werkt. dwz boek je een pakket, is dat pakket achter de schermen opgesplitst in verschillende gedeeltes: hotel/auto en vlucht. De meeste tickets worden niet door Expedia van de creditcard afgeschreven, mar verzonden aan de luchtvaartmaatschappij, die ze na verwerking zelf afschrijven.
Doordat de betaling dus in tweeen wordt opgesplitst vinden er vrijwel gelijktijdig niet 1 maar 2 pre authorisaties plaatst. Is er onvoldoende bestedingsruimte op de kaart beschikbaar of is de beschikbaarheid van de vluchten zelf niet correct, kan het zijn dat je dus inderdaad een pre authorisatie op de kaart hebt staan: het gedeelte wat Expedia anders had afgeschreven in geval van een succesvolle transactie.

Dat uitgelegd, de creditcardverstrekker herkend tijdens de balansopmaak deze "betaling" automatisch als pre authorisatie die niet succesvol is geweest, en zal deze automatisch laten vervallen op de balansdatum ( einde van de maand, waarna er een nieuw rekening overzicht voor u beschikbaar is ).
Het is echter een fabeltje van de creditcardverstrekker dat er een fax van een buitenlandse bank nodig is. U heeft waarschijnlijk Rabobank, anders de ING.
Normaal gesproken kan elk bedrijf die een transactie/pre authorisatie op een creditcard plaatst deze schriftelijk laten vervallen, enkel de Rabobank en de ING hanteren eigen ( lees verzonnen ) regeltjes.
De twee andere creditcard verstrekers, ICS ( Visa en Mastercards van oa ABN AMRO ) en American Express verwerken dit namelijk op de normale manier electronisch via betaalsystemen.

U heeft gelijk dat dit tijdelijk bijzonder vervelend voor u is, absoluut! Echter, gezien het leedt al is geschied, ligt het probleem nu bij de bank die de authorisatie onterecht vast blijft houden tot de balans wordt opgemaakt. Das meteen het antwoordt op uw volgende vraag: Wettelijk mag Expedia een pre-authorisatie plaatsen. De creditcard verstrekker zal deze moeten verwijderen indien de betaling niet succesvol. Daarbij is het handig om te weten dat de creditcard verstrekker aansprakelijk is op het moment dat de opdrachtgevende partij reeds electronisch of schriftelijk heeft aangegeven dat de authorisatie verwijdert dient te worden. En gezien een authorisatie geen officiele betaling is, ontvangt diegene die de authorisatie heeft geplaatst, ook geen geld.
Nog een kleinigheidje; u kunt zich beter richten aan Expedia.com, aangezien die volgens uw bank de authorisatie heeft gemaakt.

Succes!!!

wereldreiziger86
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2012 23:08

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door wereldreiziger86 »

Beste Troyar,

bedankt voor uw heldere uitleg. Inmiddels kan ik het woord pre-autorisatie dromen en ben ik op de hoogte van de betekenis. Echter ik kan niet begrijpen dat deze pre-autorisatie ook plaats vindt als er geen booking heeft plaats gevonden. Op het moment dat de booking wordt afgebroken, bijvoorbeeld omdat er onvoldoende limiet op de creditcard staat, dan kan het toch niet zo zijn dat het meerendeel van de reissom alsnog op de creditcard wordt gereserveerd door Expedia? Ik ben van mening dat de pre-autorisate van het bedrag dan moet komen te vervallen of dat Expedia haar klanten hierover moet informeren. Immers de klant heeft geen product afgenomen!

dvanderwel
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2013 12:42

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door dvanderwel »

Helaas heb ik net hetzelfde meegemaakt.... Ben :oops: !!!

Keffin
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2013 14:23

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door Keffin »

De titel van jouw bericht hoeft niet in vraagstelling. De eigenlijke titel zou moeten zijn: Boek niet bij Expedia. :evil:

Juliska49
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2013 15:51

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door Juliska49 »

Het verhaal hierboven kan mijn verhaal zijn. Alleen is dit net 3 dagen geleden (6 maart 2013) gebeurd. Veel telefoontjes gepleegd word van kastje naar de muur gestuurd. Expedia verwijst naar bank en bank verwijst naar Expedia, alleen wordt hierdoor mijn gereserveerde geld door expedia niet vrijgegeven. Bank vraagt om fax van expedia met gegevens en expedia zegt dat dat niet meer mag sinds januari 2013. Dus.....wanneer wordt mijn gereserveerde geld vrijgegeven? Na 20 dagen wachten?
Superslecht en frustrerend van Expedia dat ze gewoon al geld reserveren terwijl je niets hebt geboekt.

edwin stolk
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2013 01:55

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door edwin stolk »

Precies dezelfde ervaring met expedia. afgelopen donderdag een reis geboekt van amsterdam naar ibiza, die niet voltooid kon worden door een fout op de vlucht amsterdam ibiza. De totale reissom wordt op mijn creditkaart gereserveerd een goedgekeurd door mijn creditkaart maatschappij. Vervolgens probeert expedia nogmaals een zelfde bedrag op mijn kaart te reserveren,voor een onduidelijke reden, hetgeen afgewezen wordt. Het vervolg van deze tweede poging van expedia is dat ik over mijn limiet ga en niks meer met mijn kaart kan doen. Ik heb geen reis en kan ook niks verder. Vanaf 17.00 uur bellen vanuit zuid afrika, met creditkaartmaatschappij en expedia, maar geen oplossing. de volgende dag gaat dit door. Marc, een medewerker van expedia, geeft toe dat hij eerder die dag een soortgelijke situatie heeft meegemaakt en stuurt mij een email waarin bevestigd wordt dat de authorisatie geannulleerd is. Ik check bij mijn creditkaart vervolgens of zij hiervan de bevestiging hebben ontvangen, hetgeen ontkent wordt. Caroline, eveneens een medewerker van expedia, voelt zich verantwoordelijk voor deze sitiuatie en gaat er persoonlijk voor zorgdragen dat haar manager de authorisatie gaat annuleren. Zij belt ons terug en bevestigt dat de de vlucht is geannuleerd, de creditkaartmaatschappij op de hoogte is en dat we opnieuw een reis kunnen boeken. Het gevolg hiervan is dat tevens dit bedrag geaccodeerd wordt en ik nu twee boekingen heb voor dezelfde datum, omdat de eerder door expedia toegezegde en per email bevestigde opheffing niet gebeurd is!!! Ik heb caroline wederom gebeld, maar ze is niet meer bereikbaar.Mijn kaart kan ik niet gebruiken omdat die wederom over de limiets is, ik heb geen vlucht voor as dinsdag 18 juni naar ibiza en expedia liegt de hele boel bij elkaar.Kan deze organisatie niet aangepakt worden?? Ze misleiden immers de consument en plegen fraude. Wie heeft soortgelijke ervaringen met expedia en is bereid deze maatschappij aansprakelijk te stellen voor alle schade en alles te ondernemen om van het web te weren?

estherlah
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 feb 2013 23:13

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door estherlah »

edwin stolk schreef:Wie heeft soortgelijke ervaringen met expedia en is bereid deze maatschappij aansprakelijk te stellen voor alle schade en alles te ondernemen om van het web te weren?
Zozo, zelfs van het web te weren. Dus je wilt het hele bedrijf achter Expedia van het internet weren? Vind je het erg als ik daar even heel erg hard om ga lachen?

ralph21
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2013 23:18

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door ralph21 »

Hier hetzelfde. Betaling mislukt. Geen vlucht, geen hotel.
Maar wel een bedrag van mijn creditcard dat nu ''gereserveerd'' is.

Mijn belangrijkste vraag; krijg ik dit geld wel terug?
Dat het even kan duren is erg vervelend maar kan ik nog mee leven. Als ik het uiteindelijk maar niet kwijt ben.
Bij vakanties gaat het namelijk niet om een paar euro.

Boog82
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2013 18:15

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door Boog82 »

Hier exact hetzelfde probleem. Ik ben al ruim een week aan het bellen met zowel de ING als Expedia om de reservering te verwijderen. Er lijkt een Fax procedure te zijn om de reservering door ING te laten verwijderen. Echter, Expedia "kan niet faxen" en beroept zich op het feit dat zij de afmelding via het "ICS" systeem hebben uitgevoerd. Dit ICS systeem wordt niet door ING ondersteund, en ondertussen zit ik met een creditcard die niet te gebruiken is terwijl ik binnenkort op vakantie ga.

Volgens de bank wordt de reservering overigens in 3 weken vanzelf teniet gedaan, helaas is dat voor mij te laat.

Erg vervelend dat ik bij Expedia niet met iemand in contact kan komen die echt weet war het over gaat en mij iets verder kan helpen. Ik krijg alleen de standaard autorisatie codes opgestuurd die ING niet accepteert.

Ontzettend vervelende situatie

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Beste Boog82,

Vervelend dat de incassant de onterechte reservering op jouw creditcard niet eerder ongedaan kan maken dan de aangegeven 3 weken. Als je in de tussentijd toch gebruik wilt maken van je creditcard, is dit mogelijk via ‘extra aflossen’. Hiermee maak je een bedrag over via Mijn ING of de App naar je creditcard, waardoor je bestedingslimiet groter wordt. Ik verwijs je hiervoor graag naar onderstaande website of onze telefonische Klantenservice 0900 0933 (+31 20 561 1619).

http://www.ing.nl/particulier/betalen/c ... index.aspx

Fijne vakantie.

Groet,
Robin – ING Webcare team
http://www.ing.nl/webcare

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door Barman »

ingwebcareteam schreef: Vervelend dat de incassant de onterechte reservering op jouw creditcard niet eerder ongedaan kan maken dan de aangegeven 3 weken.
Hallo! Kan jij niet lezen? :shock: Het is de bank die het niet ongedaan wenst te maken en die met eigen verzonnen regels komt. Dan kom je ook nog eens met het topadvies om het maar even met eigen geld op te lossen? :roll:

Wat een BUT bank!

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door Mk »

Heb al meerdere malen precies hetzelfde gehad met de ING. De verkoper geeft aan dat de reservering aantoonbaar gecancelled is maar hij blijft nog weken staan bij de ING.

WiebeF
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2012 20:20

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door WiebeF »

Ik denk niet dat het aan ING ligt. Mijn ervaring met Expedia toont een totaal gebrek aan administratie. En er worden continu smoesjes verzonnen, waarbij de schuld altijd bij een ander ligt.

Ik moest 3 maanden terug helaas een vakantie annuleren. Je zou zeggen dat Expedia daar enige ervaring mee heeft. Maar nee, het bleek daar één grote chaos:
  • * Op de bevestiging van de annulering was een bedrag van €1591 "zoek".
  • * Een annuleringsnota was moeilijk, ik citeer: "Maakt u even voor uzelf een kleine prijsopgave". Wat er na enig aandringen kwam was gezien de vele tekstfouten ter plekke in elkaar geflanst.
  • * Een bedrag van €521 zou binnen 60 dagen worden teruggestort. Maar er kwam niets.
  • * Op mijn vraag - na 60 dagen - waar de €521 bleef kreeg ik te horen dat het 2 - 12 weken duurde (beide tijden heb ik zwart-op-wit per mail).
  • * Toen ik na 12 weken eiste dat mijn geld per direct teruggestort zou worden, kreeg de luchtvaartmaatschappij de schuld.
  • * Toen ik mijn eis herhaalde ging Expedia het echt goed "onderzoeken". En wat bleek? Ze hadden het geld al op de dag van annulering van de luchtvaartmaatschappij ontvangen en ook direct naar mij teruggeboekt! Dat ik het niet had gekregen lag volgens Expedia aan de bank (ING), want de creditcard was verlopen. (Die creditcard is nog 3 jaar geldig.)
  • * Toen ben ik echt pissig geworden, want Expedia had op diezelfde dag van annulering een groter bedrag naar exact diezelfde creditcard teruggeboekt, wat ik wel had ontvangen.
Ik ben dus al die tijd door Expedia voorgelogen. Expedia verzint per keer een smoesje, en hoopt blijkbaar dat het probleem "vanzelf" oplost.

ruvoor
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2013 16:23

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door ruvoor »

Soortgelijk iets meegemaakt met Expedia en ING.
Vorige week donderdag proberen te boeken en werden er 3 bedragen van bijna € 400,- als pre-autorisatie op mijn creditcard gezet en 4x € 1,-. Vele telefoontjes later zijn, op maandag, de pre-autorisaties van mijn creditcard verwijderd. Uiteindelijk d.m.v. een mail met de autorisatiecodes van Expedia, via mij, naar de ING.
De reis vandaag wel kunnen boeken. In mijn geval bleek de oorzaak, van het niet kunnen verwerken van mijn betaling via mijn creditcard, dat 1 van de achternamen te lang was voor het veld, waar deze was ingevuld. Zou een verbeterpunt kunnen zijn op de site van Expedia. Jammer dat er nergens een foutmelding verschijnt van het niet accepteren van een creditcard betaling.
Vandaag ook enigszins gecompenseerd via een telefoontje van de ING.

ThomasV
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2014 10:16

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door ThomasV »

wereldreiziger86 schreef:Uiteraard. De creditcardmaatschappij kan mij alleen helpen als zij een fax vd bank van Expedia ontvangen. Echter Expedia wil en of kan niet aan deze eis voldoen. Kortom de creditcardmaatschappij stuurt mij naar Expedia en Expedia wijst naar de bank. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en dat terwijl er geen oplossing voor het probleem komt.
Nou ja, zeg.
Na al die tijd is er ook nog steeds niet veranderd.
Ik heb GEEN boeking gedaan bij Expedia. En toch maken ze die reservering. Daarmee gijzelen mijn creditcard. Vervolgens wordt je van het kastje naar de muur gestuurd om die reservering er af te krijgen, wat vervolgens dus ook niet gebeurt; letterlijk wat wereldreiziger86 beschrijft.
BOEK NIET BIJ EXPEDIA.

baar
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2014 21:02

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door baar »

Bij mij is er twee keer een flink bedrag van m'n creditcard afgeschreven door Expedia.com,
zonder dat hier ooit opdracht voor is gegeven! Ik ben zelfs nog nooit op de site van Expedia geweest.
Mijn gegevens zijn daar niet bekend, en al zeker m'n creditcard gegevens niet..

Nu een "verklaring van een betwiste transactie" ingediend bij m'n creditcardmaatschappij en hopen op een snelle afhandeling. Maar als ik zo de andere verhalen lees vrees ik het ergste..

Iemand nog nieuws?

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Waarom u niet bij Expedia moet boeken.

Ongelezen bericht door geengast »

Het blijft dus klachten regenen. Nog heel even Expedia in een notendop:
Ooit was Expedia eigendom van Microsoft. De software gigant zag al snel dat dit niet hun corebusiness was en verkocht Expedia. Daarna werd Expedia een wereldwijd bedrijf zonder aansprakelijkheid. Huh? Hoe dat kan? Heel eenvoudig, in al hun correspondentie staat dat het landelijk bedrijf waar je bij boekt (expedia Nederland dus) geen reisorganisatie is, maar dat Expedia Nederland enkel bemiddeld voor Expedia Inc. in New York. Daar moet je ook zijn als het misgaat. Wil je naar de rechter voor een klacht? Uitstekend, maar dan wel in New York.

Op deze manier krijgt het bedrijf nauwelijks een klacht binnen (logisch, alleen het indienen van de klacht kost je duizenden Euro's).

Mijn vraag blijft (als bij meerdere andere bedrijven) WAAROM boekt in hemelsnaam iemand bij een bedrijf zonder zich op de hoogte te stellen van dit bedrijf?

Gesloten