LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door sjohie »

harrie masch schreef:
sjohie schreef:Dat kan ook prima, en die kosten zijn ook wel te vinden bij de touroperator of vliegmaatschappij in kwestie, maar dat kan niet meer als het ticket al gebruikt is om in te checken. Maw je kan een ticket deels gebruiken, om in te checken, maar vervolgens kom je er niet mee het vliegtuig in, omdat er alleen initialen op staan. Dan is het ticket al gebruikt, en in de systemen ingevoerd, en dan is er niks meer aan te doen, en is het feitelijk onbruikbaar geworden.
In dat geval heeft men bij de incheckbalie een fout gemaakt door de passagier toch te laten inchecken. De klant mag daar de dupe niet van worden. In dat geval dient gewoon een nieuw (gratis) ticket aan de passagier aangeboden te worden.
Eeuh hoezo fout? Je mag wel met initialen inchecken, maar bijvoorbeeld niet met een ticket voorzien van initialen door de douane, of een andere variant daarop. Net zoals je voor sommige landen een paspoort moet hebben wat nog minimaal 1 maand geldig is bij aankomst in het land, of 3 maanden, of geen stempels uit Libanon mag bevatten als je Israël in wilt, en zo verder.

Allemaal dingen die je geacht wordt als reiziger te checken en waar nodig actie op onderneemt. vóórdat je op reis gaat.

harrie masch
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jan 2013 00:41

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door harrie masch »

sjohie schreef:Eeuh hoezo fout? Je mag wel met initialen inchecken, maar bijvoorbeeld niet met een ticket voorzien van initialen door de douane, of een andere variant daarop. Net zoals je voor sommige landen een paspoort moet hebben wat nog minimaal 1 maand geldig is bij aankomst in het land, of 3 maanden, of geen stempels uit Libanon mag bevatten als je Israël in wilt, en zo verder.

Allemaal dingen die je geacht wordt als reiziger te checken en waar nodig actie op onderneemt. vóórdat je op reis gaat.
Dat laatste bestrijd ik nergens. En als dat verzuimt wordt is het niet meer als logisch dat de kosten van de extra administratieve handelingen worden verhaalt op de klant.

Dat wel mogen inchecken met een ticket alleen met initialen is een beetje flauw gesteld. Ze weten bij de balie donders goed dat de klant daarmee problemen krijgt. Toch doorlaten en niet waarschuwen is belachelijk.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door newmikey »

harrie masch schreef:In dat geval dient gewoon een nieuw (gratis) ticket aan de passagier aangeboden te worden.
Tja, ja. De expert aan het woord? Succes ermee!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door newmikey »

harrie masch schreef: In dat geval heeft men bij de incheckbalie een fout gemaakt door de passagier toch te laten inchecken. De klant mag daar de dupe niet van worden. In dat geval dient gewoon een nieuw (gratis) ticket aan de passagier aangeboden te worden.
Incheckbalie? Inchecken doen we toch tegenwoordig gewoon thuis op de PC? Al helemaal bij de budget maatschappijen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door nevermind »

newmikey schreef:
harrie masch schreef: In dat geval heeft men bij de incheckbalie een fout gemaakt door de passagier toch te laten inchecken. De klant mag daar de dupe niet van worden. In dat geval dient gewoon een nieuw (gratis) ticket aan de passagier aangeboden te worden.
Incheckbalie? Inchecken doen we toch tegenwoordig gewoon thuis op de PC? Al helemaal bij de budget maatschappijen.

Dat heeft TS blijkbaar ook gedaan zoals te lezen is.
Wij hadden enkel de initialen van de voornamen genoteerd en dat bleek niet toegestaan te zijn. Deze veranderen in het systeem was ook niet mogelijk, omdat we al ingecheckt waren.
Nergens staat, dat dit op het vliegveld is gebeurd.

BShehi
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:48

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door BShehi »

In de voorwaarden staat dat de toegang geweigerd mag worden, maar er staat niet dat je het volledige bedrag dat je betaald hebt kwijt bent. Ik heb gisteren een mail gestuurd naar Wizzair, dus kijken wat er van komt en het is hopen dat we het bedrag terug gaan zien.

Maar het blijft toch wel vreemd als de geboortedatum en paspoortnummer er wel gewoon op staan en je alsnog een heel nieuw ticket moet kopen. Er moet wel iets zijn dat je bijvoorbeeld 50 euro pp betaald om je tickets te wijzigen en niet meteen nieuwe tickets voor 1300 euro moet halen. Deze mogelijkheid is ons helaas niet aangeboden, maar die zou een maatschappij toch gewoon moeten hebben. Iedereen maakt tenslotte fouten. En dit is naar mijn mening gewoon een fout die gewoon zonder problemen terug gedraaid zal kunnen worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door sjohie »

BShehi schreef:In de voorwaarden staat dat de toegang geweigerd mag worden, maar er staat niet dat je het volledige bedrag dat je betaald hebt kwijt bent. Ik heb gisteren een mail gestuurd naar Wizzair, dus kijken wat er van komt en het is hopen dat we het bedrag terug gaan zien.

Maar het blijft toch wel vreemd als de geboortedatum en paspoortnummer er wel gewoon op staan en je alsnog een heel nieuw ticket moet kopen. Er moet wel iets zijn dat je bijvoorbeeld 50 euro pp betaald om je tickets te wijzigen en niet meteen nieuwe tickets voor 1300 euro moet halen. Deze mogelijkheid is ons helaas niet aangeboden, maar die zou een maatschappij toch gewoon moeten hebben. Iedereen maakt tenslotte fouten. En dit is naar mijn mening gewoon een fout die gewoon zonder problemen terug gedraaid zal kunnen worden.
Jullie plekken in het vliegtuig zijn hierdoor onverkoopbaar geworden, zo kort van te voren kunnen zie die plekken niet nogmaals verkopen.

Dus waarom zou de vliegmaatschappij de ticketprijs moeten restitueren, als de foute aanname/onoplettendheid tocht echt bij jullie ligt? Dan kun je wel blijven zoeken in de punten en komma's, maar na (digitaal) inchecken kunnen die tickets niet meer veranderd worden, aangezien ze gebruikt zijn.

Daarnaast is het ook nog eens zo, dat je op diverse plekken wordt gewezen op de mitsen en maren, en wat de gevolgen zijn van niet volledige gegevens opgeven bij het boeken.

Ik citeer van hun website.
REISDOCUMENTEN

Wizz Air vereist dat alle passagiers de benodigde, geldige reisdocumenten overleggen bij het inchecken en voldoen aan de vereisten van het land van vertrek, transit of bestemming. Wizz Air aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele bijkomende kosten indien de passagier de toegang tot een land wordt geweigerd vanwege het ontbreken van een geldig paspoort of visum.

U bent verplicht om ons te voorzien van de volledige naam van de Passagier zoals vermeld op het reisdocument van de Passagier die het reisdocument gebruikt om te reizen. Als u dit verzuimt tijdens het boeken of binnen 2 uur na de boeking via ons Callcenter, moet een kleine vergoeding voor naamswijziging van de Passagier worden betaald. De hoogte van het bedrag is beschikbaar op onze Website en bij ons Callcenter
Deze fout had dus van te voren, tegen een kleine vergoeding, nog aangepast kunnen worden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door kokka »

harrie masch schreef:
In dat geval heeft men bij de incheckbalie een fout gemaakt door de passagier toch te laten inchecken. De klant mag daar de dupe niet van worden. In dat geval dient gewoon een nieuw (gratis) ticket aan de passagier aangeboden te worden.
ik heb het stukje gemist waarin werd geschreven dat TS bij de incheckbalie is geweest. misschien heeft hij via internet ingechecked.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door sjohie »

kokka schreef:
harrie masch schreef:
In dat geval heeft men bij de incheckbalie een fout gemaakt door de passagier toch te laten inchecken. De klant mag daar de dupe niet van worden. In dat geval dient gewoon een nieuw (gratis) ticket aan de passagier aangeboden te worden.
ik heb het stukje gemist waarin werd geschreven dat TS bij de incheckbalie is geweest. misschien heeft hij via internet ingechecked.
Dan had er natuurlijk bij het online inchecken een popup moeten verschijnen, net zoals de medewerker achter de incheckbalie dit had moeten signaleren. :wink:

BShehi
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:48

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door BShehi »

Ik heb gewoon thuis ingecheckt.

Maar vanmiddag heb ik gesproken met een medewerkster van Wizzair en die gaf ons in het gelijk dat de tickets gewoon voor een bedrag van 200 euro gewijzigd konden worden. Echter is dit ons bij de informatiebalie niet aangeboden. Enkel nieuwe tickets ter waarde van 1300 euro.

Het is nu echter afwachten op de mail, want over het geldbedrag durfde ze niets te zeggen. Dus hopelijk krijg ik via de mail duidelijkheid.

estherlah
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 feb 2013 23:13

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door estherlah »

BShehi schreef:Ik heb gewoon thuis ingecheckt.

Maar vanmiddag heb ik gesproken met een medewerkster van Wizzair en die gaf ons in het gelijk dat de tickets gewoon voor een bedrag van 200 euro gewijzigd konden worden. Echter is dit ons bij de informatiebalie niet aangeboden. Enkel nieuwe tickets ter waarde van 1300 euro.

Het is nu echter afwachten op de mail, want over het geldbedrag durfde ze niets te zeggen. Dus hopelijk krijg ik via de mail duidelijkheid.
Dat kan dus niet. Als je nou gewoon even goed had gelezen op de website van Wizzair, dan was je het volgende tegengekomen:
Na het inchecken online is het nog steeds mogelijk om wijzigingen in de boeking te maken (met uitzondering van de vlucht en naam) of aanvullende diensten te kopen. Houdt u er rekening mee dat in het geval van het toevoegen van WIZZ Xpress, WIZZ XXLong of WIZZ Reserved Seat aan de boeking, dat u het volgende moet doen
- Uw instapkaart opnieuw afdrukken
of
- Naar de check-in balie op de luchthaven gaan voor een sticker voor wijzigingen op de bestaande instapkaart.
Het veranderen van de initialen naar de voornaam is een naamswijziging en dit is dus duidelijk niet mogelijk na het online inchecken. Het is dus een nogal domme fout die je gemaakt hebt bij het boeken en er is voor de maatschappij dan ook totaal geen reden om het geld te restitueren.

BShehi
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:48

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door BShehi »

Tja, ik heb het ook niet verzonnen. Vanmiddag zei een mevrouw van Wizzair aan de telefoon, dat het wel degelijk mogelijk was en dat er gewoon tegen een betaling de tickets gewijzigd konden worden.

Maar ok, ik ga het hier dus echt niet bij laten zitten. Als je een regel hebt, prima! Maar dan moet je deze ook altijd toepassen en niet bij sommige passagiers wel en bij de anderen niet. Paspoortnummer en geboortedatum staat op de ticket, dus om meteen de ticket als ongeldig te verklaren slaat gewoon nergens op en is gewoon oplichting. En natuurlijk weet ik dat wij fout zaten betreft de initialen, maar dan is het toch vreemd dat ik gewoon nieuwe tickets moet halen voor 1300 euro en dat ik het ander bedrag van 500 euro kwijt ben. Ik heb bewijs dat ik betaald heb en dat het ticket van mij is, wat moet ik nog meer doen? Nog een fooitje geven zeker? Belachelijk.

Sorry voor de vele frustratie in de post, maar het is gewoon echt balen, zeker omdat we als gezin zijnde verheugd hadden op de vakantie en we nu zonder vakantie zitten en zonder het betaalde bedrag.

estherlah
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 feb 2013 23:13

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door estherlah »

Als jij een camera koopt in de winkel en deze na aankoop laat vallen, vraag je dan ook je geld terug aan de winkel? Je kan in dit geval ook door jouw eigen fout geen gebruikmaken van het product. Dat is in het geval van dit ticket ook het geval. Waarom zou WIzzair jou moeten compenseren voor deze uitermate domme fout? Er staat in het boekingsscherm duidelijk VOORNAAM. Is een initiaal een voornaam? Nee! Vul dit dan ook niet in!

Het enige waar je recht op hebt is teruggave van de belastingen omdat het ticket niet gebruikt is, maar de fare zul je nooit terug gaan krijgen van Wizzair.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door berndv »

BShehi schreef:Als je een regel hebt, prima! Maar dan moet je deze ook altijd toepassen en niet bij sommige passagiers wel en bij de anderen niet.
Deze regels worden ook altijd toegepast zoals u heeft gemerkt, of waren de mensen op uw vlucht die konden wijzigen ook al ingecheckt? Dat de regel dan eventueel daar niet is toegepast kunt u niet bewijzen, dat zij zich bij u houden aan de regels, staat wel op papier vast.
BShehi schreef:Paspoortnummer en geboortedatum staat op de ticket, dus om meteen de ticket als ongeldig te verklaren slaat gewoon nergens op en is gewoon oplichting.
Oplichting?

Nee, uw geboortedatum en paspoortnummer staan op het ticket welke niet overeenkomt met uw naam. Dat zou hetzelfde zijn als wanneer uw paspoortnummer niet zou kloppen maar uw naam en geboortedatum klopt wel, dan is het ook niet gek dat het geweigerd wordt.
BShehi schreef:En natuurlijk weet ik dat wij fout zaten betreft de initialen, maar dan is het toch vreemd dat ik gewoon nieuwe tickets moet halen voor 1300 euro en dat ik het ander bedrag van 500 euro kwijt ben.
Inderdaad klopt die 500 niet meer omdat eventuele belastingen er nog afgehaald dienen te worden, voor de rest? Ja het is uw fout, en dat de tickets duurder zijn aan de balie is logisch.
BShehi schreef:Ik heb bewijs dat ik betaald heb en dat het ticket van mij is, wat moet ik nog meer doen?
Ja en nee, degene op het ticket kan zich niet officieel legitimeren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door GJvdZ »

harrie masch schreef:
sjohie schreef:Dat kan ook prima, en die kosten zijn ook wel te vinden bij de touroperator of vliegmaatschappij in kwestie, maar dat kan niet meer als het ticket al gebruikt is om in te checken. Maw je kan een ticket deels gebruiken, om in te checken, maar vervolgens kom je er niet mee het vliegtuig in, omdat er alleen initialen op staan. Dan is het ticket al gebruikt, en in de systemen ingevoerd, en dan is er niks meer aan te doen, en is het feitelijk onbruikbaar geworden.
In dat geval heeft men bij de incheckbalie een fout gemaakt door de passagier toch te laten inchecken. De klant mag daar de dupe niet van worden. In dat geval dient gewoon een nieuw (gratis) ticket aan de passagier aangeboden te worden.
Tenzij je via het web hebt ingecheckt...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door GJvdZ »

harrie masch schreef: Maar het lijkt me toch meer als kostendekkend (en klantgericht) als voor deze administratieve handeling ter plekke een bedrag van bijvoorbeeld 50,00 pp wordt gevraagd.
Hoe hoog zijn de kosten dan van de wijziging?

BShehi
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:48

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door BShehi »

Deze regels worden ook altijd toegepast zoals u heeft gemerkt, of waren de mensen op uw vlucht die konden wijzigen ook al ingecheckt? Dat de regel dan eventueel daar niet is toegepast kunt u niet bewijzen, dat zij zich bij u houden aan de regels, staat wel op papier vast.
Ik heb via klacht.nl en andere soortgelijke websites van verschillende personen gelezen dat ze op de heenweg gewoon met initialen hebben gevlogen, maar op de terugweg juist problemen ondervonden. Dus het is niet iets dat ze structureel toepassen.

Een medewerkster van Wizzair zei telefonisch dat we voor een bedrag van 50 euro pp de tickets konden wijzigen, maar daar hebben we geen schriftelijk bewijs voor. Ach, het is verder afwachten op de mail die ik naar Wizzair gestuurd heb. En dan kijken we wel weer verder.

Mijn juridische positie is in deze niet stabiel, door de voorwaarden, maar aan de andere kant staat er nergens dat ik het bedrag niet terug krijg. Er staat enkel dat de toegang geweigerd kan worden en dat ik nieuwe tickets moet bestellen. Dus wellicht nog een sprankje hoop.

estherlah
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 feb 2013 23:13

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door estherlah »

BShehi schreef:Mijn juridische positie is in deze niet stabiel, door de voorwaarden, maar aan de andere kant staat er nergens dat ik het bedrag niet terug krijg. Er staat enkel dat de toegang geweigerd kan worden en dat ik nieuwe tickets moet bestellen. Dus wellicht nog een sprankje hoop.
Dat staat duidelijk in de algemene voorwaarden van Wizzair, maar die heb je niet gelezen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Heb jaren met Wizz Air gevlogen vanaf Dortmund en elke keer waren er weer personen welke veels teveel bagage hadden, namen niet goed ingevuld, etc etc etc

Mij is ook 1 keer overkomen dat achernaam een dubbel teken bevatte welke ik over het hoofd had gezien maar zwijnde er door heen.

Maar toch, WizzAir is low budget en als er maar iets niet klopt ben je de sjaak en kan je fluiten naar je centen.
Ik heb tot nu toe niemand meegemaakt welke hun centen hebben terug gekregen ook niet na juridische stappen.

Mijn ervaring is dat veelal net is hoe de pet staat van de Wizzair medewerker.....en in Duitsland lijken ze soms in de communistische tijd te zijn blijven hangen.


Enkele jaren geleden kon alleen nog met creditcard worden betaald tegen 30 euri kosten, na veel zeikzeuren en dreigen kan sinds paar jaar ook worden overgeschreven.

s6 ermee , maar houd maar rekeing dat je duur leergeld hebt betaald.

zusjej21
Berichten: 171
Lid geworden op: 19 okt 2011 22:11

Re: Tickets niet geldig vanwege initialen - Wizzair

Ongelezen bericht door zusjej21 »

Ik weet niet beter dat je gegevens in moet vullen zoals in je paspoort vermeld.
Misschien was er iets te regelen, maar ik ben toch ook wel eens benieuwd hoe je je gedragen hebt op het vliegveld? Rustig, opgewonden, boos? Stennis maken? Wil ook wel verschil maken.
Neem je verlies en zie het als een leer voor een volgende keer.
(toch nog succes met je poging het geld terug te krijgen en bedenk wel: met vriendelijk blijven en zakelijk kan je misschien verder komen dan een brief/mail op poten). :!:

Gesloten