LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Vera94
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2018 15:39

Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door Vera94 »

Beste lezers,

Op zaterdag 19 mei jl. ben ik samen met een vriendin vanaf Brussel Zaventem naar Barcelona met Ryanair gevlogen. Wij zouden op dinsdag 22 mei (vandaag) terugvliegen met Ryanair (vluchtnummer FR2922). Echter kregen wij op zondag 20 mei om 17:20 een SMS dat deze vlucht geannuleerd was wegens een staking van de Franse air traffic control (ATC). Deze SMS bevatte een link waardoor wij op de Ryanair website uitkwamen. Hier werd ons twee opties voorgelegd, optie 1 een refund oftewel het terugkrijgen van het bedrag van de vlucht en optie 2 het gratis omboeken van de vlucht. Wij hebben gekozen voor optie 2. Doordat het voor ons niet mogelijk was (wegens een toets op 23 mei) om een dag later de vlucht terug te nemen moesten wij er noodgedwongen voor kiezen om een terugvlucht op maandag 21 mei jl. te nemen. Deze vlucht vertrok om 6.15 's morgens. Een latere vlucht was niet mogelijk omdat deze vol waren. Mijn vriendin probeerde in de tussentijd Ryanair te bereiken, echter zoals de consumentenbond ook al een aantal keer heeft geschreven is contact leggen met Ryanair bijna onmogelijk. Ook in dit geval. Verschillende telefoonnummers hebben wij geprobeerd echter deze waren niet bereikbaar omdat óf het niet mogelijk was om dit nummer vanuit Spanje te bellen óf wij eruit gegooid werden. Uiteindelijk hebben wij via de mail die ons omtrent de annulering gestuurd was een nummer kunnen vinden, echter was het omroepbandje in het Spaans en uiteindelijk werd ook hier het gesprek beëindigd zonder iemand gesproken te hebben. Ook op het bericht die wij via de messenger van Facebook hadden gestuurd kregen wij geen antwoord (dit kregen wij pas toen wij al in de auto vanuit Brussel naar huis reden). Uiteindelijk zijn we dus met grote tegenzin maandag ochtend terug naar Brussel gevlogen terwijl wij ons verblijf en de parkeerkosten op het vliegveld wel tot en met vandaag 22 mei betaald hadden.

Om te kijken of wij deze kosten terug kunnen krijgen hebben wij ieder contact opgenomen met onze reisverzekering. Echter konden zij in beide gevallen niks doen. De reden die ik kreeg was dat wij zelf gekozen hadden om een dag eerder terug te gaan en hierdoor dus de kosten bij Ryanair moesten proberen terug te krijgen en de reden die mijn vriendin kreeg was dat het om een staking ging. Wederom werd ook bij haar verwezen naar Ryanair.

In de annuleringsmail, die wij naast de SMS hadden ontvangen, kregen wij als bijlagen o.a. onze rechten met betrekking tot annulering (bijgevoegd
EU261 for ALL OTHER CULTURES - EN V14.pdf
Rechten met betrekking tot annulering
(206.31 KiB) 68 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
).

De medewerkster van de consumentenbond vertelde mij dat bij sprake van overmacht er geen vergoeding gegeven wordt en bij sprake van geen overmacht er wel een vergoeding gegeven kan worden door de gevolgschade die wij hebben opgelopen. Echter zei zij dat dit dus afhangt van Ryanair. Zij vroeg of het om een aangekondigde of onaangekondigde staking ging. Dit werd niet vermeld in de email en het internet gaf ook niet direct een antwoord.
Om hier achter te komen heb ik contact opgenomen met Ryanair (het 0900 nummer is natuurlijk wel bereikbaar vanaf Nederland). Hier sprak ik een werkneemster waarvan haar Engels niet optimaal was. Ik heb haar de vraag voorgelegd en haar antwoord hierop was dat het ging om een aangekondigde staking omdat alle passagiers een bericht hebben ontvangen. Ook heb ik haar gevraagd hoe het komt dat de andere twee geplande vluchten van 22 mei (een ochtend en avondvlucht) niet geannuleerd zijn. Ik vond het namelijk raar dat alleen onze middag vlucht geannuleerd werd door de staking en de andere twee (volgeboekte) vluchten van die dag niet. Hier kon zij mij natuurlijk geen antwoord op geven. Inmiddels was mijn en haar irritatie level al behoorlijk omhoog gegaan en nadat ik vroeg of ik misschien iemand anders kon spreken kreeg ik een verveelde reactie dat het ging om een aangekondigde staking/annulering. Daar moest ik het voor mijn gevoel dus maar mee doen. Toen ik vroeg wie ik gesproken had kreeg ik een voornaam en een achternaam die zij zo snel uitsprak en afraffelde dat het onmogelijk was om dit te noteren.

Ik heb inmiddels een claim ingediend op de website van Ryanair, echter heb ik er een hard hoofd in dat wij een vergoeding krijgen omdat wij dus eerder i.p.v. later teruggevlogen zijn. Mijn vraag is dus hoe het eigenlijk zit met een eventuele vergoeding in deze situatie zoals die hierboven beschreven is? Is er iemand die en soort gelijke ervaring heeft gehad en of tips heeft voor ons?

Het bedrag dat wij kwijt zijn is niet torenhoog maar wij zijn beiden studenten die hard gewerkt hebben om een weekendje weg te kunnen. Het ergste vinden wij dan ook nog wel dat ons 1,5 dag is afgenomen en wij eigenlijk niet hebben kunnen genieten van onze vakantie.

Met vriendelijke groet,

Vera

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door mahadma »

Als die toets er niet geweest was, dan had u graag gratis langer verbleven, denk ik. Een staking is en blijft overmacht.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door tttlocke »

Vera94 schreef:....vergoeding....
Waarom wilt u een vergoeding?

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar u heeft toch geen schade geleden, behalve dat u een dag minder vakantie heeft gehad? Dit is moeilijk in geld om te zetten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hoeveel kostte die parkeerplaats meer omdat je eerder de auto ging halen?

Vera94
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2018 15:39

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door Vera94 »

In principe heb ik schade geleden doordat ik dus wel betaald had voor verblijf tm de dinsdag en maar gebruik heb gemaakt van het verblijf tm maandag.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door mahadma »

Vera94 schreef:In principe heb ik schade geleden doordat ik dus wel betaald had voor verblijf tm de dinsdag en maar gebruik heb gemaakt van het verblijf tm maandag.
Door de staking is er sprake van overmacht. En als u later was vertrokken had u de toets gemis, dan had u daar een probleem mee gehad. U heeft in elk geval de eerste dagen gewoon kunnen genieten, dus niet HEEL uw vakantie is vernield. Ik vrees dat u in uw leven nog wel meer teleurstellingen zult gaan ervaren.

stofzuigertje

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zaventem is goedkoper of gratis parkeren mogelijk wat op Schiphol een ander verhaal is.......

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vera94 schreef:Ik heb inmiddels een claim ingediend op de website van Ryanair, echter heb ik er een hard hoofd in dat wij een vergoeding krijgen omdat wij dus eerder i.p.v. later teruggevlogen zijn. Mijn vraag is dus hoe het eigenlijk zit met een eventuele vergoeding in deze situatie zoals die hierboven beschreven is? Is er iemand die en soort gelijke ervaring heeft gehad en of tips heeft voor ons?
Als er geen sprake is van overmacht, dan heb je gewoon recht op een schadevergoeding. Als er wel sprake is van overmacht, dan niet. Bij niet nakoming door overmacht heb je alleen recht op teruggave van je geld. Ryanair is de overeenkomst niet correct nagekomen, maar is wel een vlucht geweest.
mahadma schreef:Een staking is en blijft overmacht.
Lees dit eens:
https://www.travelpro.nl/staking-is-wet ... overmacht/
http://www.voyagerinfo.com/nl/een-staking-overmacht
https://www.akd.nl/b/Paginas/Contractue ... ingen.aspx
Nijogeth schreef:Maar u heeft toch geen schade geleden, behalve dat u een dag minder vakantie heeft gehad? Dit is moeilijk in geld om te zetten.
Dat kan heel goed: gewoon een zoveelste deel van dit en een zoveelste deel van dat.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 24 mei 2018 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef: Als er geen sprake is van overmacht, dan heb je gewoon recht op een schadevergoeding. Als er wel sprake is van overmacht, dan niet. Bij niet nakoming door overmacht heb je alleen recht op teruggave van je geld. Ryanair is de overeenkomst niet correct nagekomen, maar is wel een vlucht geweest.
mahadma schreef:Een staking is en blijft overmacht.
Lees dit eens:
https://www.travelpro.nl/staking-is-wet ... overmacht/
http://www.voyagerinfo.com/nl/een-staking-overmacht

...
In dit geval, als de lezing van Ryanair klopt, is een blijft een dergelijke staking overmacht.
Het betreft namelijk een staking niet van het eigen personeel, maar van andermans personeel (de luchtverkeersleiding).
Staat in de tweede link.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar Alfatrion. Het gaat in dit geval alleen om minder plezier en dat is niet in geld onder te brengen. Men heeft nergens extra kosten gemaakt, dus kan men deze ook niet in rekening brengen.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door alfatrion »

Schade wordt begroot door een verschil te nemen tussen de hypothetische situatie, waarin de overeenkomst correct is nagekomen, en de feitelijke situatie, waarin dat niet is gebeurt. In de hypothetische situatie had men bijvoorbeeld 10 nachten in een hotel kunnen slapen, terwijl in de werkelijke situatie dat 9 nachten zijn geworden. De schade is dan 1 nacht en dat is om te zetten in geld. Dat TS geen extra kosten heeft hoeven maken doet er niets aan af dat TS wel een nacht kwijt is, een vakantiedag, parkeergeld, ect.. Met de vergoeding kun je dat dan later inkopen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door mahadma »

@Alfatrion,

ik snap wat je schrijft, echter, leg mij eens uit: korter parkeren wat meer kost.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door tttlocke »

mahadma schreef:@Alfatrion,

ik snap wat je schrijft, echter, leg mij eens uit: korter parkeren wat meer kost.
Schade is dat je vooruitbetaald hebt om ergens te mogen parkeren, maar dat je er geen gebruik van kunt maken. Net als met de overnachtingen.

Allemaal off topic uitweidingen overigens: de schade-vlieger gaat pas op als je je op het standpunt kunt stellen dat er geen sprake is van overmacht voor Ryanair. Terwijl alles erop wijst dat er gewoon sprake is van overmacht.
Kunnen we daar in onze bespiegelingen dan ook vanuit gaan? Dan blijven we tenminste on topic.

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door angel1978 »

je reserveert en betaalt een parkeerplek voor 4 dagen en komt 'm na 3 dagen al ophalen. 1 dag teveel betaald.
Wil je later je vakantie verlengen met een dag van de compensatie die je gekregen hebt, zul je daar ook een dag extra parkeren weer bij nodig hebben, dus ook deze kosten zul je dus moeten terugkrijgen.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zou je die kosten dan niet moeten terugkrijgen van het hotel of de parkeergarage? Aangezien zij de dienst aanbieden en deze niet aan Ryanair zijn betaald? En dan zouden deze moeten aankloppen bij Ryanair of bij de Franse autoriteiten.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:Zou je die kosten dan niet moeten terugkrijgen van het hotel of de parkeergarage?
Je hebt alleen recht op een schadevergoeding als de schade aan iemand kan worden toegerekend. De schade kan niet aan het hotel of de parkeergarage worden toegerekend, omdat niet tekortgeschoten zijn in hun overeenkomst. Ryanair is wel tekortgeschoten, maar mogelijk kan hen dit toch niet worden toegerekend (overmacht).

Als hier sprake was geweest van een pakketreis, dan was het makkelijker, omdat bij overmacht je geen recht hebt op een schadevergoeding, maar wel op je geld terug of een deel daarvan.

Ivo.w
Berichten: 1758
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door Ivo.w »

mahadma schreef:
Vera94 schreef:In principe heb ik schade geleden doordat ik dus wel betaald had voor verblijf tm de dinsdag en maar gebruik heb gemaakt van het verblijf tm maandag.
Door de staking is er sprake van overmacht. En als u later was vertrokken had u de toets gemis, dan had u daar een probleem mee gehad. U heeft in elk geval de eerste dagen gewoon kunnen genieten, dus niet HEEL uw vakantie is vernield. Ik vrees dat u in uw leven nog wel meer teleurstellingen zult gaan ervaren.
Hoe is het met jouw topografie gesteld? Barcelona ligt in Spanje, Brussel Zaventem ligt in België. Het vliegtuig kon simpelweg in Spanje opstijgen, om Frankrijk heen vliegen en landen op de bestemming. Dat Ryanair er voor kiest om niet de extra kilometers te makelaar de vlucht te annuleren, valt niet onder overmacht!

Wanneer de vlucht wel op de geplande tijd was vertrokken, maar door het noodzakelijk om vliegen bijvoorbeeld 3,5 uur te laat op de bestemming zou aankomen dan zou de vertraging wel het gevolg zijn van overmacht en geen recht op een vergoeding bestaan.

Aangezien geen sprake is van overmacht mbt het volledig annuleren van de geboekte vlucht, heeft TS dus het wettelijk recht op vergoeding van de geleden schade. Helaas is er gekozen voor een eerdere vlucht, waardoor niet de standaard 250-400-600 vergoeding bij vertraging van toepassing is.

De schade zal nu specifiek vastgesteld moeten worden en bestaat in elk geval uit de kosten van de laatste geboekte (hotel)overnachting in Barcelona waarvan TS geen gebruik heeft gemaakt. Daarnaast is er mogelijk een dag verlof van het werk opgenomen, maar is deze door de puinhoop bij Ryanair niet op de gewenste wijze 'genoten'. En kan er dus aanspraak gemaakt worden op de kosten van een dag 'onbetaald verlof'.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Annulering vlucht Ryanair en kosten door KORTER verblijf

Ongelezen bericht door mahadma »

Daarnaast is er mogelijk een dag verlof van het werk opgenomen, maar is deze door de puinhoop bij Ryanair niet op de gewenste wijze 'genoten'. En kan er dus aanspraak gemaakt worden op de kosten van een dag 'onbetaald verlof'.

Bij de OP staat dat het studenten zijn, dus die dag "onbetaald" verlof zal wel meevallen denk ik zo. Wat ik lees in deze teks is schieten met een kruisraket op een babymug.

Gesloten