LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Corendon past prijs aan na boeken

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Corendon past prijs aan na boeken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je zou van een club als de ANVR toch wel verwachten dat ze geen bedingen opnemen die rechtens geen stand houden.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Corendon past prijs aan na boeken

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Onredelijk bezwarend kan je blijven roepen maar huidige jurisprudentie zegt wat anders. Ik hoop dat je gelijk hebt maar behalve jouw argumenten (of interpretatie van wetgeving) wijst alles op het tegendeel.

TS vraagt wat eraan te doen: helaas niets en accepteren. En geloof niet in sprookjes dat dit te winnen is.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Corendon past prijs aan na boeken

Ongelezen bericht door alfatrion »

StevieNL81 schreef:
17 feb 2019 13:58
Onredelijk bezwarend kan je blijven roepen maar huidige jurisprudentie zegt wat anders.
Als jij over jurisprudentie beschikt waarin de rehter art. 4.4 niet onredelijk bezwarend acht dan verneem ik dat graag.

Artikel 6:237 aanhef en onder d BW:
"Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

dat de gebruiker van zijn gebondenheid aan de overeenkomst bevrijdt of hem de bevoegdheid daartoe geeft anders dan op in de overeenkomst vermelde gronden welke van dien aard zijn dat deze gebondenheid niet meer van hem kan worden gevergd;"

Ik ben er zeker van dat "Ik mag binnen 24 uur me bevrijden van mijn gebondenheid, omdat ik dat wil" hier onder valt.
Moneyman schreef:
17 feb 2019 13:06
Je zou van een club als de ANVR toch wel verwachten dat ze geen bedingen opnemen die rechtens geen stand houden.
Ik heb van partijen, waar je het niet van verwacht, gezien dat ze tegen dwingend recht in gingen. Dat het hier om de ANVR gaat maakt ze niet immuun voor menselijke fouten.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Corendon past prijs aan na boeken

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 009:BL0530

In uitspraak overweegt de kantonrechter dat (hoewel niet spicifiek op 4.
4 gericht) omdat de ANVR voorwaarden samen met de consumentenbond zijn opgesteld, de reiziger bij het opstellen van die voorwaarden voldoende was vertegenwoordigd. Artikelen uit die voorwaarden zullen daarom niet snel onredelijk bezwarend zijn.

Ik begrijp het (constant herhaalde) argument welke je noemt maar het blijkt nergens uit.

TS kan ofwel het gewoon accepteren omdat alles erop wijst dat voorwaarden stand zullen zouden. Ofwel specifieke jurisprudentie voor 4.4 "creëeren" maar om dat op basis van jouw argumenten te doen is behoorlijk risico voor TS

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Corendon past prijs aan na boeken

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je hiervoor een rechtszaak wil beginnen kom je vermoedelijk helemaal niet meer aan vakantie toe.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Corendon past prijs aan na boeken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik deel de opvatting niet dat de consument invloed heeft uitgeoefend op de voorwaarden indien deze in overleg met de Consumentenbond tot stand zijn gekomen. De Consumentenbond heeft naar eigen zeggen 1,5 miljoen leden, terwijl er ruim 13 miljoen volwassenen zijn in Nederland. De Consumentenbond kan haar leden vertegenwoordigen, maar niet de Nederlandse consument.

Overigens wordt met het begrip "de consument" niet geduid op de gemiddelde consument, maar de consument die bij de overeenkomst betrokken is. Dat de voorwaarden in overleg met de Consumentenbond zijn opgesteld maakt niet dat deze consument direct of indirect invloed heeft gehad op de voorwaarden. In het arbeidsrecht is een CAO alleen van toepassing tussen de leden van de betrokken bonden of als de CAO algemeen verbindend is verklaart.

Ik zie dus geen goede aanwijzingen dat art. 4.4 AV ANVR stand houdt bij de rechter. TS gaat dit waarscheinlijk verliezen op basis van art. 3:33 en 3:35 BW, laat daar geen misverstand over bestaan.

Gesloten