LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Negatief reisadvies

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Negatief reisadvies

Ongelezen bericht door Pientjelien »

Hallo allemaal,

zo'n twee weken geleden heb ik een reis naar Israel geboekt met vertrek over ruim twee weken. Op het moment van boeken was er nog niet 'veel' aan de hand, maar zoals iedereen wel weet is de situatie inmiddels wel heel vervelend geworden (op de eerste plaats vooral voor de bevolkingen daar).

Er is nog geen officieel negatief reisadvies gegeven (of alleen voor het noorden van Israel), maar gisteren werd bv gemeld dat er een raket op Israel is gevuurd die veel verder Israel in kwam (zo'n 30km verder dan Haifa).

Nou is het zo dat ik gisteren pas de boekingsbevestiging heb ontvangen, en ik moet dus nog betalen. Mijn grootste angst is dat er geen negatief reisadvies wordt gegeven, maar gezien de situatie is het realistisch dat ik, als ik er eenmaal ben, wel heel concreet met het geweld te maken kan krijgen. Kortom, ik durf het eigenlijk niet aan.

Mijn vraag is: wat nu te doen?
Ben ik juridisch al gebonden aan de reis, ook als ik nog niet heb betaald?
Mevrouw van de reisorganisatie zei trouwens wel dat als er niet 'tijdig' werd betaald, dat de plaatsen in het vliegtuig kunnen worden vergeven aan anderen. Ik kan overigens niet een andere periode dit jaar (ivm omboeken van de reis ofzo).

In het andere geval, als ik wel betaal, dan kan ik via het Calamiteitenfonds het geld terugkrijgen als er een negatief reisadvies komt.
Probleem is dan wel dat ik al betaald heb, en dat de situatie ondanks het ontbreken van het neg reisadvies toch niet prettig is om te gaan. Wat kan ik dan nog doen?

Ik ben er best bezorgd om, dus ik stel jullie adviezen erg op prijs.
Alvast dank.

Nadine
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mei 2006 22:07

Re: Negatief reisadvies

Ongelezen bericht door Nadine »

Overleg eens met de touroperator (al dan niet via het reisbureau)

Mijn ervaring is dat de touroperators vrij flexibel zijn in dit soort situaties. Meestal staan ze omboekingen wel toe.

Succes!

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: Negatief reisadvies

Ongelezen bericht door Pientjelien »

Nadine, dank je wel voor je antwoord.

Het gaat hier om een reisorganisatie dat vooral reizen verzorgt in andere landen in het Midden Oosten, dus omboeken zou niet mijn eerste keuze zijn.

Is het zo dat een factuurbevestiging (dus nog niet betaald) juridisch betekent dat ik al gebonden ben aan deze reis en dus MOET betalen, of gedt dat pas NA betaling?

Ik probeer een goed beeld te krijgen van m'n rechten/plichten.

Alvast dank.

Nadine
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mei 2006 22:07

Re: Negatief reisadvies

Ongelezen bericht door Nadine »

Ja, de factuurbevestiging geldt als overeenkomst en is juridisch bindend. Dat je nog niet betaald heeft geeft je geen recht om kosteloos te annuleren. De touroperator hefet tenslotte de reis ook al volledig voor jou gereserveerd.

Ik hoop dat je toch een oplossing vind. Ik denk dat die toch in het overleg ligt.

Succes

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Negatief reisadvies

Ongelezen bericht door hharteman »

Je kan natuurlijk het betalen uitstellen tot de laatste aanmaning.
Althans zo zou ik het doen.
Dat geeft je weer wat tijd.
Het is geen nette manier, maar in geval van liefde en oorlog is alles geoorloofd.

Dat het vliegtuig naar Israel volgeboekt kan zijn volgens de reisorganisatie, lijkt me een loos dreigement.
Ik denk niet dat veel mensen staan te springen om naar Israel te gaan op dit moment.

Deze week was trouwens in het nieuws dat de meeste hotels in de gevarenzone dicht zitten.

Just my 2 cents.

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: Negatief reisadvies

Ongelezen bericht door Pientjelien »

Veel dank voor jullie reacties weer.
Als ik juridisch gebonden ben, dan betaal ik ook. Ik ga morgen bellen voor een oplossing !

nogmaals dank

Lau10
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2006 15:46

Re: Negatief reisadvies

Ongelezen bericht door Lau10 »

Bel eerst even met het ministerie en ANVR. Succes

Gesloten