LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
daronann
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2006 09:49

luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door daronann »

Vraag 1: Wie kan voor mij de luchthavenbelasting specificeren die ik betaal bij het boeken van een reis? Een duidelijk antwoord op deze vraag aan de reisvereniging waar ik heb geboekt is tot nu toe niet ontvangen.

Vraag 2: Wie kan mij vertellen waarom de brandstoftoeslag wel wordt verhoogd en niet verlaagd? :( Voorbeeld: Voor een vat olie werd rond de 80 euro betaald en nu nog rond 60 euro. Dit is een groot verschil! Ik heb niets gelezen over verlaging van de toeslag alleen over verhoging. De reisvereniging die ik hierom vroeg antwoordde: er wordt alleen terugbetaald als de verlaging meer dan 30 euro is :cry: ! Er wordt toch ook verhoogd met een lager bedrag dan die 30 euro? Ik vind dit moeilijk te begrijpen, maar misschien kan iemand mij een duidelijke uitleg geven. Alvast bedankt.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Henri42 »

Ik meen gelezen te hebben dat de brandstof toeslag niet meer bestaat, bij enkele charterbedrijven meot je nog 10 euro, bv naar Turkije betalen, de lijndiensten hanteren een all inn prijs, de prijzen van de tickets zijn deze week verlaagd door KLM :o

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door diepezucht »

Toets op luchtvaartnieuws.nl de zoekterm 'brandstoftoeslag' in en je krijgt een hele rits recente berichten over de verlaging er van. :idea:

daronann
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2006 09:49

Re: luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door daronann »

Bedankt voor de snelle reactie :D . Heb de site gevonden.
Het is toch een rare ervaring dat de verlaging van de brandstoftoeslag niet wordt doorberekend als die niet minder dan 30 Euro bedraagt. Wat is jullie mening hierover?

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door janxx »

boek bij een fatsoendelijke lijndienst en je heb hier geen problemen mee.

Mr1
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 apr 2006 14:22

Re: luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Mr1 »

Hangt van de touroperator af,er zijn genoeg touroperators die er tientallen euro's bovenop doen om zo even een paar extra centjes te scoren, en geen klant die er over begint....

daronann
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2006 09:49

Re: luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door daronann »

Quote:
"Hangt van de touroperator af,er zijn genoeg touroperators die er tientallen euro's bovenop doen om zo even een paar extra centjes te scoren, en geen klant die er over begint...."

Bedankt voor je reactie. Dit gevoel had ik ook en zeer onlangs is de luchthavenbelasting weer verhoogd en met 14 Euro. Dit nadat ik ze erop wees dat er ten onrechte voorboekingskosten ad 30,-- Euro in rekening was gebracht. Het verbaasde mij dat er zo weinig reacties kwamen van andere mensen.
De touroperator had trouwens als antwoord dat ze geen specificatie kunnen geven van de luchthavenbelasting omdat ze dat niet weten. Wat een raar verhaal is dat. Ze vragen de klant dus geld zonder dat ze dit kunnen verantwoorden. Het lijkt er inderdaad op dat er tientallen euro's bovenop worden gedaan om extra geld binnen te halen. Van een goed bekend staande touroperator had ik dit niet verwacht. Na deze reis zijn ze dan ook een goede klant kwijt. Hopelijk is er iemand die hier iets meer mee kan doen om dit bredere bekendheid te geven.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Henri42 »

Tansavia vraagt nu Euro 11,50 brandstroftoeslag.

luis in de pels
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 sep 2006 12:49

Re: luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door luis in de pels »

daronnan, luchthavenbelasting is per luchthaven waar je vertrekt of aankomt verschillend. Zo moet je op Schiphol buiten de kosten die gemaakt worden om te landen ook nog betalen voor de isolatie van de huizen rondom deze luchthaven, veiligheidstoeslagen van alle bewakers enz. in Londen moet je ook een soort city tax betalen. Brandstoftoeslag verlaging is zover ik weet bij een paar maatschappijen twee weken geleden doorgevoerd, niet lachen hoor maar het was voor een transatlantische vlucht nog geen 2 euro. dus prijzen gaan wel omlaag maar het duurt even brandstof wordt op termijn ingekocht op de dus alles werkt langer door.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door hharteman »

Berekende luchthavenbelasting is vaak duimzuigerij van de touroperators.
Een normaal reisje in Europa/Turkije zou 60-70 Euro moeten zijn.
Soms hebben ze een aanbieding waar het bedrag van de aangeboden reis aanzienlijk lager is en rekenen ze bedragen van 90-120 euro.

Ook het fenomeen extra toeslag zie ik nogal eens voorbij komen.
Deze toeslag is niet gespecificeerd en vaak volledig uit de lucht gegrepen.

Ik heb begrepen dat hier wettelijke maatregelen voor komen.
Het echte totaal van een reis moet dan onmiddellijk duidelijk zijn.
Dat gaat een hoop zoekwerk schelen.
Nu moet je vaak nog veel doorklikken bij aanbiedingen om erachter te komen dat de aanbieding niet klopt door verborgen bedragen.

Nikonian
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 aug 2006 15:34

Re: luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Nikonian »

Daronann: Het is toch een rare ervaring dat de verlaging van de brandstoftoeslag niet wordt doorberekend als die niet minder dan 30 Euro bedraagt. Wat is jullie mening hierover?
Dus als een stijging van de brandstofprijs minder dan 30 Euro bedraagt moet deze ook worden doorberekend? Het werkt namelijk wel twee kanten op !! De reden dat zo'n regel is ingevoerd is dat niet om de haverklap prijzen veranderen. Dat kan dus in je voordeel werken, en in je nadeel, maar gezien de continue stijging van de brandstofprijzen, denk ik eerder in je voordeel.
En belastingen zijn inderdaad altijd lokaal, en kan dus per luchthaven, per land verschillend zijn.

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Zarine »

Zoals al eerder aangegeven hangt het ervan af welke luchthavens worden aangedaan en welke maatschappij het betreft. Touroperators die stoelen inkopen zijn op de hoogte van de exacte specificaties. Wij hebben bijvoorbeeld de gehele specificatie van Amsterdam - Malta in ons bezit aangezien wij rechtstreeks bij Air Malta inkopen.

Wij moeten als reisorganisatie natuurlijk wel de specificaties van Air Malta aanhouden en geloven :) Verder is het zo dat wij alle toeslagen hebben getotaliseerd tot 1 bedrag aan luchthavenbelasting. Hier is overigens niets bovenop gezet. De vluchttoeslagen die gelden zoals bv voor het weekend komen ook bij de luchtvaartmaatschappijen vandaan. Een ticket op zaterdag is meestal duurder dan een ticket op maandag. Ook is er vaak sprake van hoog- midden en laagseizoen prijzen. Het is de keuze van de touroperator hoe dit gepresenteerd wordt bij de prijsopgave, apart of opgeteld bij een basis reissom.

Uiteindelijk zijn de luchtvaartmaatschappijen degenen die bepalen wat zij vragen voor hun ticket. Ook in de contracten met touroperators mogen achteraf wijzigingen worden doorgevoerd m.b.t. brandstof toeslagen e.d. Aangezien de inkoop van de touroperator daarmee verhoogd wordt zullen zij dit verschil doorberekenen aan de klant.

Uiteindelijk bent u als eindklant degene die beslist of u het wel of niet eens bent met de prijs, en het produkt wel of niet koopt. Dat in uitzonderlijke gevallen de prijs achteraf wijzigt (bv er wordt achteraf een toeslag verhoging aan u doorberekend) is natuurlijk vervelend, maar mag volgens de meeste reisvoorwaarden. Ik heb het persoonlijk gelukkig nog niet meegemaakt dat wij alle klanten moesten bellen met zulk nieuws.

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: luchthavenbelasting/brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Zarine »

woensdag 18 oktober 2006 17:16 Austrian Airlines ** VERLAGING BRANDSTOFTOESLAG ** Update Handbagage regeling Nepal,India **

Geachte Agent,

Bijgaand treft u onze Newsfact 11 aan, waarin de aankondiging van de verlaging van onze brandstoftoeslag met onmiddelijke ingang .

Tevens de update van de handbagageregeling voor Nepal en India.

<<NEWSFACT NR 11 Verlaging YQ tax & handbagage Nepal,India-18oct06-.pdf>> Voor meer informatie verwijs ik u naar uw CRS en naar onze website www.austrian.com (Agentnet login: XXX)

Met vriendelijke groet,

Austrian Airlines

8)

Gesloten