LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Lucy2011 schreef:Violet ik begrijp je opmerking niet helemaal, maar je wilt zeggen dat ik geen recht heb om een belangrijke melding op meerdere forums te plaatsen en moet me volgens jou alleen bij mijn eigen forum houden? Dit noem jij spammen?
Inderdaad.
Volgens de gedragsregels van dit forum mag je een bijdrage maar éénmaal plaatsen:
•Bijdragen mogen niet te lang zijn en maar één (1) keer worden geplaatst.
http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels
Lucy2011 schreef:Ik vermoed dat je weinig anders te doen hebt.
Het is wel heel opvallend dat mensen met twee tot drieduizend reacties altijd zo fel reageren, vooral als het om trieste zaken gaat.
Blijf rustig verder vermoeden.
Feit blijft, dat je akkoord bent gegaan met de gedragsregels toen je je aanmeldde, dus zou je je er ook aan moeten houden.
Hoe triest en belangrijk jij persoonlijk dat onderwerp ook vindt.

knabbab
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 okt 2011 20:52

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door knabbab »

Ja ik heb het gevonden

*Impressie van een 'gratis' dagje uit. Senioren worden per bus naar een zaaltje gebracht en krijgen daar verkoopdemonstraties van diverse producten voorgeschoteld.
UPDATE Jaarlijks worden in Nederland 347.000 ouderen het slachtoffer van agressieve en misleidende verkoopuitjes. Europese toezichthouders werken samen om de dubieuze praktijken van met name Duitse organisaties te stoppen. Zij kloppen de ouderen jaarlijks 103 miljoen euro uit de zakken.

Dat meldt het AD.

De 65-plussers worden gelokt met een uitnodiging voor een dagtocht. In werkelijkheid krijgen ze in afgelegen zalen een urenlange verkoopdemonstratie. Daar kopen ze onder zware druk peperdure gezondheidsmatrassen, voedingssupplementen en vakanties. De verkopers kloppen zo jaarlijks 103 miljoen euro uit de zakken. Slachtoffers van deze praktijken klagen over intimidatie en oplichting.

'Het zijn schrijnende situaties,' zegt Geraldine Huijssoon, plaatsvervangend hoofd toezicht van de Consumentenautoriteit. 'Verleiding en misleiding liggen op de loer. Er wordt oneigenlijke druk uitgeoefend, waardoor de consument geen eerlijke keus maakt. En het is een kwetsbare groep.'

Het onderwerp mag best vaker terugkomen op de site niks mis mee hoe meer negativiteit hoe eerder er een stop komt.Een van je ouders zal maar tot die kwetsbaregroep horen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door VioletPrue »

knabbab schreef:Het onderwerp mag best vaker terugkomen op de site niks mis mee hoe meer negativiteit hoe eerder er een stop komt.Een van je ouders zal maar tot die kwetsbaregroep horen.
Het onderwerp kan vaker voor komen, maar om drie keer hetzelfde bericht neer te zetten is wat anders, dat mag namelijk niet.
En als je ouders tot die kwetsbare groep behoren, moet je ingrijpen.
Zorgen dat zij geen spullen meer kopen en niet meer mee kunnen met die reisjes.
Als je ouders zelf niet meer kunnen bepalen wat goed voor ze is, moet je dat als kind overnemen.

knabbab
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 okt 2011 20:52

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door knabbab »

Je zegt :En als je ouders tot die kwetsbare groep behoren, moet je ingrijpen.
Zorgen dat zij geen spullen meer kopen en niet meer mee kunnen met die reisjes.
Als je ouders zelf niet meer kunnen bepalen wat goed voor ze is, moet je dat als kind overnemen.[/quote]

Zo makkelijk is het niet om als kind beslissingen over te nemen als je vindt dat je ouders dat niet meer zelf kunnen.Dan gaat het over in bewindsvoering of word de ouder onder curitele gesteld.

Het gaat mijn inziens niet om een doelgroep die niet meer zelfstandige beslissingen kan nemen maar gaat het hier om de kwetsbare doelgroep

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik vind dat als je iemand (jong of oud) na een tijdje praten precies kan laten doen wat jij wilt (dus troep laten kopen) dat ze danwel meer dan kwetsbaar zijn.
Moet je die mensen dan niet gewoon tegen zichzelf beschermen?
Dan moet je ingrijpen!
Via de wet zal dit echt niet gaan gebeuren, als dit op jouw ouders slaat, zul je dus moeten ingrijpen.
Als je echt na een tijdje kletsen allerhande troep koopt die je niet nodig hebt, dan hou ik mijn hart vast.
Ze kunnen opeens wel het CIZ bellen en zeggen 'Die persoonlijke verzorging die ik krijg, laat die maar zitten!'.
Dat is dan namelijk wel de volgende stap.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door Henri42 »

VioletPrue schreef:Ik vind dat als je iemand (jong of oud) na een tijdje praten precies kan laten doen wat jij wilt (dus troep laten kopen) dat ze danwel meer dan kwetsbaar zijn.
Moet je die mensen dan niet gewoon tegen zichzelf beschermen?
Dan moet je ingrijpen!
Via de wet zal dit echt niet gaan gebeuren, als dit op jouw ouders slaat, zul je dus moeten ingrijpen.
Als je echt na een tijdje kletsen allerhande troep koopt die je niet nodig hebt, dan hou ik mijn hart vast.
Ze kunnen opeens wel het CIZ bellen en zeggen 'Die persoonlijke verzorging die ik krijg, laat die maar zitten!'.
Dat is dan namelijk wel de volgende stap.
Ik beslis zelf wat ik koop of niet koop, de kids gaat dat niets aan, er is geen vertegenwoordiger die ons omver praat, Lucy zo,n actie is totaal overbodig en behandel senioren niet als kleinde kids :twisted:

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Henri, je schrijft mij dat ik ouderen niets als kids moet behandelen, dat is juist het laatste wat ik wil en vind het erg als 'kinderen' zo makkelijk kunnen zeggen zet je ouders onder curatele stellen terwijl het alleen maar om kwetsbare ouderen gaat. Ik denk dat de opmerking voor Violet bedoelt was.

Violet zit hier alleen maar iedereen onderuit te halen en de les te lezen!
Misschien heeft zij zelf al zo' n leeftijd dat kinderen je vertellen dat ze je onder curatele gaan stellen, denk je dit eens in.
Ik vind dit te erg voor woorden tegenover de oudere mensen.

Het is precies wat Henri schrijft, het gaat hier vooral om kwetsbare oudere mensen. Maar gezien je aantal reacties reageer ik hier maar niet meer op.

ageeth12
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2005 12:37

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door ageeth12 »

Ik ben afgelopen dinsdag met een verkoopdagtocht meegeweest. De verkoper wist al van dit artikel af en deze is niet genoemd in het artikel.

Ik kreeg dit artikel van mijn vader afgelopen dinsdag en heb een paar mensen laten lezen met de dagtocht en mensen op mijn werk. Sommige vonden het artikel een aanfluiting en loze kreten die in het grijs stonden ook.

Er stond een kreet in het grijs vermeld. Als de chauffeur bij mij dat zou zeggen. Kreeg hij de wind van voren, dat slaat nergens op. Aangezien ik weet wat de procedure hiervoor is om naar een deurwaarder te gaan.

De journalist heeft wel goed zijn werk gedaan op bepaalde punten. Hij heeft gepraat met de verkoper, die ik ken. Zodat ook zijn verhaal aan de orde kon komen. En ook met de verkooporganisaties proberen te praten om hun verhaal aan te horen.

Ik denk dat deze verkoopdagtochten wel blijven bestaan. Anders moet de colpertagewet worden aangepast. Daar vallen ze eigenlijk onder aangezien je 8 dagen bedenktijd heb met het kopen van grote produkten.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

ageeth12 schreef:De journalist heeft wel goed zijn werk gedaan op bepaalde punten. Hij heeft gepraat met de verkoper, die ik ken. Zodat ook zijn verhaal aan de orde kon komen. En ook met de verkooporganisaties proberen te praten om hun verhaal aan te horen.

Ik denk dat deze verkoopdagtochten wel blijven bestaan. Anders moet de colpertagewet worden aangepast. Daar vallen ze eigenlijk onder aangezien je 8 dagen bedenktijd heb met het kopen van grote produkten.
Het bevreemd ons niets dat Ageeth ook die verkoper kent als je al 500 reisjes met hen mee hebt gemaakt zoals je zelf schreef.
Dus nu 501 reisjes. Als je goed de krant hebt gelezen was er alleen maar een gesprek mogelijk met Cyril, de rest van de verkopers waren niet bereikbaar of brak hing tot vier keer toe op.
Cyril durft zelfs nog te beweren dat de mensen de uitnodigingen niet goed lezen en vind het allemaal zeer zuiver! Meerdere mensen onder ons zijn met zo' n uitnodiging meegeweest, er zou direcht een fiets overhandigd worden, de fietstegoedbon zat op de uitnodiging! We houden het er maar op dat wij niet helemaal zuiver zijn.

Wat een opmerking dat de colprtagewetregels aangepast moeten worden volgens jou. Nee, deze lui moeten zich aanpassen aan deze regels waar ze zich niet aan houden. Je kunt niets retourneren binnen acht dagen.
Je verdedigt maar, gaat mee met de reisjes terwijl je nu zelf hebt kunnen lezen hoeveel schrijnende gedupeerde mensen er zijn en wat een miljoenenbedrijven dit zijn, ongelooflijk!!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Lucy2011 schreef:Violet zit hier alleen maar iedereen onderuit te halen en de les te lezen!
Misschien heeft zij zelf al zo' n leeftijd dat kinderen je vertellen dat ze je onder curatele gaan stellen, denk je dit eens in.
Ik vind dit te erg voor woorden tegenover de oudere mensen.

Het is precies wat Henri schrijft, het gaat hier vooral om kwetsbare oudere mensen. Maar gezien je aantal reacties reageer ik hier maar niet meer op.
Ik haal mensen onderuit en lees ze de les?
Op welke manier dan?
Door je te wijzen op de regels omtrent bijdragen meerdere keren plaatsen?
Je begint weer aannames omtrent mij te doen die nergens op slaan, m.b.t. mijn leeftijd.
Lachwekkend gewoon!

Feit blijft, dat je als kind verantwoordelijkheid hebt tegenover je ouders als zij een dagje ouder worden.
Als ouderen inmiddels zó kwetsbaar zijn dat ze na een tijdje tegen ze aanpraten allerhande troep gaan kopen die ze niet nodig hebben, dan moet je als kind iets doen.
Dan kun je dus kiezen, je kunt op een forum een onderwerp openen en hard van de daken schreeuwen dat het allemaal zo onrechtvaardig is, óf je kunt echt iets doen en zorgen dat pa en ma niet meer bevoegd zijn om spullen te kopen!
En wat zet op de korte termijn voor pa en ma meer zoden aan de dijk?
En als het nog 'te vroeg' en 'te erg voor woorden' is om die actie te ondernemen, wat ZEUR je dan?
Dan is het probleem kennelijk niet erg genoeg om écht in te grijpen.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Je opmerking, ouderen als handelsonbekwaam te bestempelen komt een beetje erg hard over.
Dan hebben we het maar over een klein groepje onder de oudere mensen waar dit bij nodig zou moeten zijn, maar Violet het blijft goed om je ouders of ouderen hiertegen te waarschuwen, dat ben ik helemaal met je eens
Het gaat er in dit geval om wie er fout zijn, dat zijn de verkopers en niet de oudere mensen, zij denken een leuk dagje uit te hebben.
Wat ze zelf doen is dan hun eigen verantwoording want een gewaarschuwd mens telt immers voor twee.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door Henri42 »

Lucy2011 schreef:Je opmerking, ouderen als handelsonbekwaam te bestempelen komt een beetje erg hard over.
Dan hebben we het maar over een klein groepje onder de oudere mensen waar dit bij nodig zou moeten zijn, maar Violet het blijft goed om je ouders of ouderen hiertegen te waarschuwen, dat ben ik helemaal met je eens
Het gaat er in dit geval om wie er fout zijn, dat zijn de verkopers en niet de oudere mensen, zij denken een leuk dagje uit te hebben.Wat ze zelf doen is dan hun eigen verantwoording want een gewaarschuwd mens telt immers voor twee.

Lucy wie en wat zijn oudere mensen, alsof wij niet weten wat we doen, treurig verhaal :(

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Henri, je moet denk eens eens goed de reacties volgen, juist ik schrijf dat oude mensen heel goed weten wat ze doen, maar dat er maar een klein groepje - denk aan bv. dementerende mensen - vaak niet meer goed handelsbekwaam zijn. Je zit mij te berispen over opmerkingen die ik niet plaats maar Violet, dit is nu al de derde keer dus ik verzoek je vriendelijk de reacties eerst eens goed door te lezen en van wie ze afkomstig zijn.
Je gaat beschuldigend door alle forums heen zonder echt goed te lezen wat er staat en wie het schrijft.
De ene keer zit je de reisjes goed te praten en in de volgende reactie zit je het af te kraken. Je hebt ook al bijna 3000 reacties op naam staan.
Dit werkt erg verwarrend op het forum

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Lucy2011 schreef:Je opmerking, ouderen als handelsonbekwaam te bestempelen komt een beetje erg hard over.
Wat is jouw oplossing dan?
Alles dat die ouderen die daadwerkelijk zo beïnvloedbaar zijn, verbieden en illegaal maken?
Je kunt de symptomen bestrijden, maar je kunt ook de oorzaak aanpakken.
Hoe hard dat ook klinkt.
Want nu zijn het busreisjes, straks zijn het bingomiddagen die toch wel erg veel geld kosten en daarna de modeshow in het bejaardenhuis waar toch wel erg dure kleding wordt verkocht.
Je kunt niet alles om die mensen heen gaan aanpassen, je moet dan 'ingrijpen' om die mensen tegen zichzelf te beschermen.
Lucy2011 schreef:Dan hebben we het maar over een klein groepje onder de oudere mensen waar dit bij nodig zou moeten zijn, maar Violet het blijft goed om je ouders of ouderen hiertegen te waarschuwen, dat ben ik helemaal met je eens
Het gaat er in dit geval om wie er fout zijn, dat zijn de verkopers en niet de oudere mensen, zij denken een leuk dagje uit te hebben.

Dit laatste ben ik echt niet met je eens.
Het zijn geen nette praktijken, maar die oudjes houden die bedrijven in stand door er telkens weer in te trappen.
Als die ouderen zelf dit blijven doen, moet je als kind ingrijpen.
Lucy2011 schreef:Wat ze zelf doen is dan hun eigen verantwoording want een gewaarschuwd mens telt immers voor twee.
Nu spreek je jezelf keihard tegen.
Eerst zeg je dat die verkopers fout zijn, nu zeg je dat het de eigen verantwoording van de oudjes is.
Als het hun eigen verantwoordelijkheid is, wat ik met je eens ben, dan zijn we toch uitgekletst?

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Violet, dat probeer ik dus ook al langer via deze forums te zeggen, de oudere mensen die weten wat er gebeurd - hoe fout het ook is - en gewaarschuwd zijn, ook door hun eigen kinderen moeten dan ook zelf de consequenties dragen, maar dat wil niet zeggen dat de hoofdverantwoording niet bij deze foute verkopers ligt. Er geloven nog steeds teveel oudere mensen dat ze iets gewonnen hebben maar er zijn er ook genoeg die weten dat het niet zo is.
De mensen die blijven gaan en weten hoe fout ze zijn houden het inderdaad in stand. Maar het leed is ook groot onder veel oudere mensen, ze kopen spullen waar ze thuis gekomen ontzettend veel spijt van hebben en kunnen er niet meer vanaf komen.
Laten we ophouden met 'bekvechten' want dit draagt niet echt bij aan deze forums. Lucy ik draag je een warm hart toe, je brengt het gewoon iets harder maar begrijp heel goed je bedoelingen.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door Henri42 »

Lucy2011 schreef:Henri, je moet denk eens eens goed de reacties volgen, juist ik schrijf dat oude mensen heel goed weten wat ze doen, maar dat er maar een klein groepje - denk aan bv. dementerende mensen - vaak niet meer goed handelsbekwaam zijn. Je zit mij te berispen over opmerkingen die ik niet plaats maar Violet, dit is nu al de derde keer dus ik verzoek je vriendelijk de reacties eerst eens goed door te lezen en van wie ze afkomstig zijn.
Je gaat beschuldigend door alle forums heen zonder echt goed te lezen wat er staat en wie het schrijft.
De ene keer zit je de reisjes goed te praten en in de volgende reactie zit je het af te kraken. Je hebt ook al bijna 3000 reacties op naam staan.
Dit werkt erg verwarrend op het forum
Lucy jouw kruisvaart werkt verwarrend op dit PB, wat heeft een aantal reacties met de werkelijkheid te maken???

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Lucy2011 schreef:Laten we ophouden met 'bekvechten' want dit draagt niet echt bij aan deze forums. Lucy ik draag je een warm hart toe, je brengt het gewoon iets harder maar begrijp heel goed je bedoelingen.
Naja, bekvechten zou ik het niet noemen, maar je hebt een punt, we zien het probleem gewoon wat anders.
Ik wens je veel succes met je campagne!

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Violet, ik denk dat we het beiden hetzelfde zien maar ons alleen anders uitdrukken. Maakt ook niet uit.

Henri, ik/wij spreken duidelijk op dit forum maar jij bent juist degene die alle reacties door elkaar gaat halen waardoor het 'verband' uit elkaar gerukt wordt. Het vreemde is dat je een paar dagen geleden een oproep op deze forums hebt gezet met een e-mailadres onder de naam gstoffen@.... omdat je een uitnodiging nodig had voor publicaties, net als bij bioboerenbedrog en ineens zijn deze oproepen op beide forums weggehaald. Of het is de moderator die hier ingrijpt! Heel vreemd en erg verwarrend. Bij navraag hebben we vernomen dat je zelfs niet reageert naar de mensen die hierop reageerden! Net is weer je eigen bericht weg gehaald.
Probeer alsjeblieft te lezen wie wat schrijft om deze verwarringen op de forum te voorkomen.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Henri, ik zie nu door al je quotes die je aanhaalt dat jij die oproep niet gedaan hebt maar Johanna. Hier krijgt men dus al die verwarringen door, constant herhalen wat iemand erboven schrijft. Neem me niet kwalijk want je had dit stukje van Johanna alweer via quote aangehaald via het forum dubieuze dagtochten.
zie je eigen wel heel 'aparte' reactie wij zijn dubieus:

Beste lezers,
mocht een van u in het bezit zijn van een uitnodiging voor een dubieuze dagtocht met een van de genoemde maatschappijen, zou u dan contact met mij willen opnemen via het mailadres [email protected]?
Dit in verband met een mogelijke publicatie over de oplichtingspraktijken.
Met vriendelijke groet,
Johanna
Jouw reactie:
welke maatschappij?
dubieuze dagtocht ? staat dit in de uitnodiging: wij zijn dubieus
Elke busonderneming rijdt met senioren rond enn dropt ze in restaurants ed, wij zijn zelf best in staat om te oordelen over de warde van het aangebodene,iedereen staat vrij om te kopen of niets te kopen .

Op jouw reacties reageren wij ook maar niet meer om wat rust in 'de tent' te houden. Lijkt ons wel zo verstandig.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

Ongelezen bericht door trebelski »

Het onderwerp word nu behandeld met de verborgen camera op Ned 1 bij VaraKassa.Later de link. :wink:

Gesloten