LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Samsung/Selectro/Mediamarkt

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
stoe
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2017 11:43

Samsung/Selectro/Mediamarkt

Ongelezen bericht door stoe »

Via Mediamarkt 2,5 jaar geleden Samsung wasdroger gekocht. In 2 jaar tijd 3 reparaties voor dezelfde klacht (warmt wel, droogt niet). Na contact met mediamarkt naar Selectro Service van Samsung verwezen. Eerste aanbod was 4e reparatie waarbij de maximale kosten 'slechts' 151 euro zouden kunnen bedragen. Na diverse mails en belletjes met zowel Mediamarkt als Selectro/Samsung nu het aanbod gekregen om voor 100 euro een andere wasdroger te krijgen. Het alternatief is 'creditering'/ontbinding van de verkoop waarbij de rest/dagwaarde van de droger wordt uitgekeerd. Welk bedrag dat is, is volgens de Samsung-medewerker 'top secret' en wordt op het hoofdkantoor bepaald? Tevens zal ik dit bedrag pas weten als het gestort is aan de verkopende partij, Mediamarkt dus. Hoe kun je als consument een keuze maken als je niet volledig wordt geinformeerd? En mag dit? Iemand anders tips/trics, ervaringen?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Samsung/Selectro/Mediamarkt

Ongelezen bericht door JvandeW »

snuffel1 schreef:De volledige aanschafprijs retour ontvangen gaat hem niet worden want de droger heeft toch een bepaalde tijd goed gewerkt.
Ik lees nergens dat de wasdroger een bepaalde tijd goed heeft gewerkt. Alleen dat er vanaf begin af aan al een non-conform product geleverd is waarvoor de verkoper meerdere keren de kans heeft gekregen het probleem op te lossen en nu zelfs geld vraagt omdat het de verkoper blijkbaar teveel geld kost.

Nee, de koopovereenkomst bij Media Markt ontbinden is hier van toepassing en Media Markt moet het hele aankoopbedrag terugbetalen. Media Markt mag niet schuilen achter dagwaardes die Samsung wilt uitkeren, dat is een probleem tussen Media Markt en Samsung.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Samsung/Selectro/Mediamarkt

Ongelezen bericht door JvandeW »

snuffel1 schreef:De wasdroger is na 2,5 jaar buiten de garantie
Garantie in Nederland duurt langer dan 2 jaar. Die wasdroger kan nooit buiten garantie zijn.
Het is ook niet zo dat de consument er beter van mag worden
Jawel.

Ingeval de verkoper een niet-conform goed levert, voert hij de verbintenis die hij bij de verkoopovereenkomst is aangegaan, niet correct uit en moet hij dus opkomen voor de gevolgen van de slechte uitvoering van die verbintenis. Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.

CELEX:62006CJ0404: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 2006CJ0404

Het is niet de eerste keer dat je zomaar iets roept zonder het te onderbouwen. Ga eerst na of het wel waar is wat je zegt, want het kan voorkomen dat consumenten die echt hulp nodig hebben met verkeerde informatie komen te zitten.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Samsung/Selectro/Mediamarkt

Ongelezen bericht door JvandeW »

snuffel1 schreef:Gaan we weer
Klopt, want na andere topics ga je hier ook gewoon weer de fout in door dezelfde onzin te verkondigen die allang is weerlegd door betrouwbare bronnen.
Nederland heeft de Europese richtlijn wat betreft de garantie niet tot wet gemaakt maar fabrikanten houden zich over het algemeen wel aan de Europese richtlijn op Apple na dan. Het is wel zo dat de consument bepaalde verwachtingen van een product mag hebben omtrent deugdelijkheid en het aantal jaren een product mee zou kunnen gaan. Consuwijzer geeft op de site aan dat de verkoper/fabrikant met een passende oplossing dient te komen en dat is door Selectro/mediamarkt ook gedaan. Non conform is als je een wasdroger aanschaft en je krijgt een koelkast geleverd.
*Zucht* Ga de vorige topics na waarin je in betrouwbare bronnen van o.a. de Europese Unie zelf kunt lezen dat hetgeen jij steeds herhaalt niet klopt. Ook non-conformiteit betreft meer dan iets anders leveren dan besteld is, waaronder defecten.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Samsung/Selectro/Mediamarkt

Ongelezen bericht door JvandeW »

snuffel1 schreef:Betrouwbare bronnen binnen de Europese unie!! noem er dan eens een paar bij naam want ik heb geen weet van betrouwbare bronnen.
Met dergelijk kinderachtige berichten ben je al helemaal niet meer serieus te nemen..

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Samsung/Selectro/Mediamarkt

Ongelezen bericht door JvandeW »

snuffel1 schreef:Niemand vraagt u om mij serieus te nemen. Maar ik heb consuwijzer als bron gebruikt
Consuwijzer bevestigt helemaal niet wat jij zegt.
en u heeft het van betrouwbare bronnen binnen de Europese unie.
Niet wat ik zei. Lees het even goed.
Als ik vraag welke bronnen dat dan zijn ben ik kinderachtig.
De manier waarop maakt het inderdaad nogal kinderachtig.
Een consument heeft recht op een deugdelijk product dat is waar maar dat wil nog niet zeggen dat een product binnen een bepaalde periode niet defect mag gaan want alles wat defect kan gaan zal ooit eens defect gaan het enige wat onbekend is is wanneer het product defect gaat. Als dat defect ontstaat en te wijten is aan een fabricagefout dan zal de verkoper/fabrikant best wel genegen zijn om tot een oplossing te komen gaat Ts daarmee niet accoord dan blijft enkel een gang naar de rechter over waarbij Ts dient aan te tonen dat het een ondeugdelijk product betreft. Ik ben gelukkig geen rechter maar het coulance aanbod van 100 euro bijbetalen op een wasdroger uit hetzelfde segment lijkt mij redelijk en billijk.
Zo werkt het dus absoluut niet. Het is dus maar goed dat je geen rechter bent.

Lees nogmaals even het Quelle AG arrest door. Die link, die naar de website van de Europese Unie gaat en welke o.a. door mij wordt bedoeld, staat in dit topic. Daar kun je lezen hoe het er echt in recht aan toe gaat.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Samsung/Selectro/Mediamarkt

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Snuffel, het wordt een beetje awkward. JvandeW heeft gelijk. Het Quelle Arrest is doorslaggevend in deze discussie.


Aanname van mij: U verwart het 'consument mag er niet beter van worden' misschien met het indemniteitsbeginsel uit het verzekeringsrecht?

stofzuigertje

Re: Samsung/Selectro/Mediamarkt

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraagje;

Wel warm en niet drogen, dat is 2 mogelijkheden.
Vuil filter en te laat schoongemaakt en daarmee ook hoger energie verbruik.
Of ventilator blaast niet dus alleen warm en geen afvoer van warme vochtige lucht.

Helaas ontbreekt het type wasdroger, condens of afvoer want daar zit ook verschil tussen.
Maar als je voor maar €100,- bijbetalen denk ik aan voordelige en niet zuinige afvoer droger!
Een condens droger kost meer maar is zuiniger.
Weet je hoeveel stroom een droger gebruikt?
Soms is meer betalen voor betere type gunstiger.

Zolang type ontbreekt kan ik geen betrouwbare uitspraak doen.

stoe
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2017 11:43

Re: Samsung/Selectro/Mediamarkt

Ongelezen bericht door stoe »

Dank voor al jullie reacties! Het betreft een Samsung wasdroger DV70H4300CW/EN met oorspronkelijke verkoopprijs van 389 euro. Type condensdroger, altijd netjes alles schoongemaakt en niet 'uitbundig' gebruikt met mijn 1 persoonshuishouden.
Het voorstel van Samsung is 100 euro bijbetalen voor het type DV70F5E0HGW/EN. Heb de reviews over deze Samsung droger gelezen en wordt er niet vrolijk van.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Samsung/Selectro/Mediamarkt

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

stofzuigertje schreef:Zolang type ontbreekt kan ik geen betrouwbare uitspraak doen.
stoe schreef:Het betreft een Samsung wasdroger DV70H4300CW/EN met oorspronkelijke verkoopprijs van 389 euro.
Brand los...

Gesloten