LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Haaaniet
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:22

Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Haaaniet »

Vorige winter kocht ik een winterjas van €300,- bij de HoutBrox in Uden. Toen ik de jas begin deze winter uit de kast haalde om te laten stomen bleek dat er een grote vale plek zat op de plaats waar mijn schoudertas aan de voorkant op de heup hangt. Geen gezicht.
Nader onderzoek wees uit dat de jas op verschillende plaatsen slijtageplekken vertoonde.

2 Weken geleden heb ik de jas bij de winkel in Nijmegen achtergelaten met deze klacht en vandaag kwam er eindelijk een antwoord.
HoutBrox erkent dat de jas veel slijtage vertoont maar omdat het een model van vorig jaar betreft geven ze geen enkele garantie meer. :shock:

Mag dit?
Mag je er als consument niet van uitgaan dat een jas (en zeker een dure jas) een aanschaf is voor een paar jaar en geen wegwerpartikel? Ik heb hem dit jaar haast niet gedragen omdat de winter zo ontzettend laat is begonnen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Haaaniet schreef:Vorige winter kocht ik een winterjas van €300,- bij de HoutBrox in Uden. Toen ik de jas begin deze winter uit de kast haalde om te laten stomen bleek dat er een grote vale plek zat op de plaats waar mijn schoudertas aan de voorkant op de heup hangt. Geen gezicht.
Nader onderzoek wees uit dat de jas op verschillende plaatsen slijtageplekken vertoonde.

2 Weken geleden heb ik de jas bij de winkel in Nijmegen achtergelaten met deze klacht en vandaag kwam er eindelijk een antwoord.
HoutBrox erkent dat de jas veel slijtage vertoont maar omdat het een model van vorig jaar betreft geven ze geen enkele garantie meer. :shock:

Mag dit?
Mag je er als consument niet van uitgaan dat een jas (en zeker een dure jas) een aanschaf is voor een paar jaar en geen wegwerpartikel? Ik heb hem dit jaar haast niet gedragen omdat de winter zo ontzettend laat is begonnen.
Wat een kolder argument van houtbrox. Natuurlijk zit er op die jas de gebruikelijke garantie (2 jaar) en mits u die jas normaal heeft behandelt (en conform wasvoorschrift gewassen heeft) moet u gewoon een nieuwe, vergelijkbare jas krijgen of uw aankoopbedrag terug.

Dat het een model van vorig jaar betrof heb jij helemaal geen snars mee te maken. Gewoon geld terug.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

**** CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Sorry pindakaaspotje maar kan me niet voorstellen dat een jas van
€ 300,00 gemaakt is om maar 1 winterseizoen mee te kunnen mits het goed gewassen en behandeld word zoals het hoort.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

**** CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben de man van de domme vragen, en de domme opmerkingen, ik weet het. Maar toch.
Toen ik de jas begin deze winter uit de kast haalde om te laten stomen bleek dat er een grote vale plek zat op de plaats waar mijn schoudertas aan de voorkant op de heup hangt. Geen gezicht.
Nader onderzoek wees uit dat de jas op verschillende plaatsen slijtageplekken vertoonde.
Zag je die plekken dan niet toen je hem in het voorjaar weghing, of zelfs vóór die tijd? Dan had je bijna een jaar eerder terug kunnen gaan, en stond je veel sterker denk ik.

En inderdaad, een bedrag van 300 euro zegt in kledingland helemaal niets meer, als het om kwaliteit gaat. Al te vaak gaat dure kleding veel minder lang mee dan goedkopere. En anders is het wel een modeartikel, bedoeld om twee, hooguit drie seizoenen te dragen, en dan mag het naar Afrika, omdat het hier inmiddels hopeloos verouderd is.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik vind ook dat zo`n dure jas wel langer mee mag dan 1 winter.
De winkel had je op zn minst tegemoet kunnen komen, desnoods met een tegoedbon twv een bepaald bedrag.

Slechte service.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Ik ben de man van de domme vragen, en de domme opmerkingen, ik weet het. Maar toch.
Toen ik de jas begin deze winter uit de kast haalde om te laten stomen bleek dat er een grote vale plek zat op de plaats waar mijn schoudertas aan de voorkant op de heup hangt. Geen gezicht.
Nader onderzoek wees uit dat de jas op verschillende plaatsen slijtageplekken vertoonde.
Zag je die plekken dan niet toen je hem in het voorjaar weghing, of zelfs vóór die tijd? Dan had je bijna een jaar eerder terug kunnen gaan, en stond je veel sterker denk ik.

En inderdaad, een bedrag van 300 euro zegt in kledingland helemaal niets meer, als het om kwaliteit gaat. Al te vaak gaat dure kleding veel minder lang mee dan goedkopere. En anders is het wel een modeartikel, bedoeld om twee, hooguit drie seizoenen te dragen, en dan mag het naar Afrika, omdat het hier inmiddels hopeloos verouderd is.
De prijs is niet relevant. Een jas hoort langer mee te gaan dan 1 seizoen, ook al is de mode het volgend seizoen veranderd. Een jas is gewoon een consumenten artikel en daarop zit dus de wettelijke garantie. Als je als verkoper een product verkoopt dat niet aan die garantie kan voldoen kun je het beter niet verkopen.

Ergo:
- uit de mode is gewoon een smoes.
- TS heeft gewoon recht op reparatie / vervanging / geld terug.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door olaf79 »

sephora30 schreef:Ik vind ook dat zo`n dure jas wel langer mee mag dan 1 winter.
De winkel had je op zn minst tegemoet kunnen komen, desnoods met een tegoedbon twv een bepaald bedrag.

Slechte service.
Mensen het gaat hier niet over slechte service of coulance. Het gaat hier om een wettelijk recht dat je sowieso al hebt. Dat een artikel uit de mode is, is geen enkele reden waarom het na zo'n korte tijd al versleten zou zijn. Dat het artikel niet meer leverbaar is, heeft de koper niks mee te maken. In zo'n geval moet er een vergelijkbare jas geleverd worden of het geld terug.

Haaaniet
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:22

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Haaaniet »

@ witte angora:
Helemaal geen domme vraag hoor. De vale plek op de jas zit vrij laag aan de voorkant/zijkant, net boven de zak.
Omdat ik mezelf niet van top tot teen in de spiegel zie als ik een winterjas aanheb en de de kale plek van bovenaf niet zichtbaar was ivm een permanent aanwezige schoudertas, heb ik het vorig jr. idd niet gezien.
En ik heb de gewoonte om een jas vuil weg te hangen en aan het begin van het seizoen fris te laten stomen als dat nodig is.
Bij de stomerij lag de jas op de toonbank en toen zagen we het. Mevrouw van de stomerij schrok en adviseerde me ermee terug te gaan.

Ik begrijp heus wel dat men niet verplicht is de jas voor het aankoopbedrag te vergoeden maar vraag me af of een winterjas niet ook valt onder de wettelijke garantietermijn van 2 jr. Dit zou m.i. los moeten staan van mode.

In elk geval bedankt voor al jullie reacties.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Kan die vale plek komen van de schoudertas?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

**** CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Het is natuurlijk logisch wanneer u de schoudertas altijd op dezelfde plek draagt en deze schuurt constant op dezelfde plek zal de stof slijten en lichter worden, dit heeft niks met garantie te maken maar is gewoon gebruikers slijtage.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Suzanne 326 schreef:Het is natuurlijk logisch wanneer u de schoudertas altijd op dezelfde plek draagt en deze schuurt constant op dezelfde plek zal de stof slijten en lichter worden, dit heeft niks met garantie te maken maar is gewoon gebruikers slijtage.
Dat kan natuurlijk. Maar dan had houtbrox dat als argument moeten aandragen. De smoes dat de jas uit de mode is en er dus geen garantie meer op zit is een van de categorie BS.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Pindakaaspotje schreef:Wederom komt overal weer de "wettelijke" termijn van 2 jaar. Dat bestaat dus helemaal niet. De vraag is alleen of je er vanuit mag gaan dat een jas altijd langer dan 1 seizoen mee moet gaan. Dat betwijfel ik... mijns inziens volledig afhankelijk van het soort jas.

Dit zal wel weer uitlopen op een 50 kantjes vol topic over die wettelijke garantie..
De wet maakt geen uitzondering voor textiel. Wel voor bedervelijke waar, en goederen die van nature al niet langer dan 2 jaar meegaan.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Nooit gehoord dat een jas na een paar maanden dragen een slijtplek gaat vertonen van je tas. Je hebt een jas toch niet 24 uur per dag met tas aan :?:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lees het eerste bericht van TS nog eens door. Houtbrox geeft toe dat de jas veel slijtage vertoond, ergo, er is iets mis met de jas...

Alleen geeft men geen garantie omdat de jas uit de mode is...
Ergo K*tsmoes.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Jolijn »

olaf79 schreef:Lees het eerste bericht van TS nog eens door. Houtbrox geeft toe dat de jas veel slijtage vertoond, ergo, er is iets mis met de jas...

Alleen geeft men geen garantie omdat de jas uit de mode is...
Ergo K*tsmoes.
Waarschijnlijk vorige jaar verkocht met het verkooppraatje dat het een model is dat lang meegaat, niet aan modefratsen onderhevig enz.

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Spuiter »

Misschien toch maar die vieze gewoonte afleren.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jolijn schreef:
olaf79 schreef:Lees het eerste bericht van TS nog eens door. Houtbrox geeft toe dat de jas veel slijtage vertoond, ergo, er is iets mis met de jas...

Alleen geeft men geen garantie omdat de jas uit de mode is...
Ergo K*tsmoes.
Waarschijnlijk vorige jaar verkocht met het verkooppraatje dat het een model is dat lang meegaat, niet aan modefratsen onderhevig enz.
Dat maakt allemaal niks uit. Recht op garantie is niet onderhevig aan mode. Die jas moet gewoon vervangen/ dan wel geld terug geven worden.

Gesloten