LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony's reparatiedienst levert kapotte PS3

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
PauldeK
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2013 13:57

Sony's reparatiedienst levert kapotte PS3

Ongelezen bericht door PauldeK »

Hoi,

Ik heb hulp nodig bij mijn Sony Playstation 3, ik loop vast op de vreselijke klantenservice van Sony.

Mijn Playstation 3 was 1 jaar en 11 maanden toen hij kapot ging. Het defect was de hardeschijf, zonder toedoen van mij als consument.

Ik nam allereerst contact op met de reparatiedienst van Sony, ik was in de veronderstelling dat ik 2 jaar garantie had. Sony kon mij niet helpen, zij boden 1 jaar fabrieksgarantie en ik moest +- €150,-- reparatiekosten betalen.

Ik bedankte voor hun dienst en ging naar de winkelier, zij boden wel 2 jaar garantie.
Playstation ingeleverd bij de winkelier, zij hebben hem opgestuurd naar Sony en enkele weken later kreeg ik de Playstation 3 terug.

Kapot, binnen één week. Kapotte hardeschijf.

Ik nam contact op met Sony: de toegestuurde Playstation is kapot.
De medewerker van Sony ontkende en vroeg om een pakbon. Deze jongeman zei: "Meneer, wij repareren uw Playstation, u krijgt geen andere. U krijgt dus een pakbon bij ontvangst en een officiële verklaring van Sony dat uw Playstation werkt"

Ik heb A. geen officiële verklaring gehad en B. overduidelijk een nieuw toestel. Enkele details in het uiterlijk hebben een andere kleur (zwart ipv zilver) en het serienummer is anders.


Daarnaast ook geen pakbon ontvangen dus ik naar de winkelier gebeld: ook geen pakbon. Ja hoogstwaarschijnlijk weggooit toen zij de Playstation binnen kregen.

De kassabon is inmiddels ouder dan 2 jaar, het duurde immers anderhalve maand voordat ik repareert toestel ontving.

Sony zegt: Zonder pakbon geen bewijs, de Playstation kan net zo goed van uw buurman zijn (letterlijke woorden) of uit het magazijn van de winkelier. U kunt uw Playstation laten repareren voor +-150 euro.
Winkelier zegt: Sorry, twee jaar garantie is om. Neem contact op met Sony.

Nu zit ik met een Playstation 3, net één week in mijn bezit. Kapot. Sony die weigert te helpen, tenzij ik betaal en de winkelier biedt geen garantie meer.

Ik zou niet weten wat ik verder nog zou kunnen doen. Ik weiger te betalen voor reparatie, zij sturen een kapotte toe!! En voor hetzelfde geld betaal ik, krijg ik weer een kapotte!

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Of heb ik nog rechten als consument? Wat moet ik nu doen?

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Sony's reparatiedienst levert kapotte PS3

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

PauldeK schreef:Wat moet ik nu doen?
1. Alleen als jij voldoende keihard, onweerlegbaar bewijsmateriaal in je eigen bezit hebt, zou je een rechtzaak kunnen overwegen tegen Sony, Informeer hiernaar bij bijv een rechts-en-wetswinkel

Hier een paar tips
- Zet alle aantoonbare feiten op een rijtje, op papier:
- Maak een tijdlijn van het geheel met daarin vermeld:
-> Datum, Locatie, Prijs, bonnetje en verkoop persoon tijdens de aankoop
-> Garantie bewijzen (zwart op wit) gedaan tijdens de aankoop
-> Mondelinge uitspraken

- Wat je er allemaal mee gedaan hebt me je PS3
-> Spellen die je hebt geinstalleerd
-> wat er precies met je PS3 is gebeurd (fysieke schade, heb je er zelf aan zitten hardware-modden)

- Onder welke omstandigheden je PS3 is gecrashed
-> met welke foutmelding
-> Voeg hier bewijs van bij (printscreen)

- De gehele afhandelings procedure:
-> Wie heb je gesproken (naam, tijd, telefoonnr, functie)
-> Wat hebben ze gezegd. gedaan, beloofd
-> Wat is er daadwerkelijk uitgevoerd, gerepareerd, opgestuurd

- De huidige toestand
-> Wat is de toestand nu van je PS/3

Maak een zo kompleet mogelijk overzicht van ALLES rondom je PS3
Ga daarmee naar een vestiging van het http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

===========================================================================================
2. Compleet andere (do it yourself) insteek:
TIP: Check wel effu - voordat je het doet - of je dan later nog wel online kunt gaan met je PS3
(omdat ze mogelijk! deze apparaten kunnen detecteren en weren van het PS3 online netwerk)

- Ga zelf actief op zoek naar een PS/3 reparateur,
Iemand die - uit beroeps /hobby - ervaring heeft met het succesvol repareren van PS3

- Vergaar zelf de kennis op dit zelf te doen in de toekomst:
-> Kijk omline naar een PS3 (hardware community) en stel daar je DIY reparatie vragen:
Hieronder vind je een aantal mogelijkheden... Kijk zelf maar even of er iets voor je tussen staat:

Nederlands talig hardware forum
http://gathering.tweakers.net/ - tweakers.net
http://nl.hardware.info/ - hardware.info

Buitenlands talige forums en artikelen:
http://www.tweak3d.net/articles/ps2repair/
http://community.us.playstation.com/t5/ ... -p/4451455
http://www.semperthree.com/ps3-error-codes.html

Good luck met het repareren van je PS3

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Sony's reparatiedienst levert kapotte PS3

Ongelezen bericht door olaf79 »

Vrij simpel. Reparatie, geeft weer 2 jaar garantie op je (gerepareerde) artikel. Het maakt niet uit of je de pakbon hebt of niet. Een pakbon is alleen voor de transporteur. Jij hebt het artikel ter reparatie ingeleverd en nu is het vervangen onderdeel (weer) stuk. Dat moet gewoon onder garantie vervangen

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Sony's reparatiedienst levert kapotte PS3

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

olaf79 schreef:Vrij simpel. Reparatie, geeft weer 2 jaar garantie op je (gerepareerde) artikel. Het maakt niet uit of je de pakbon hebt of niet. Een pakbon is alleen voor de transporteur. Jij hebt het artikel ter reparatie ingeleverd en nu is het vervangen onderdeel (weer) stuk. Dat moet gewoon onder garantie vervangen
Is dit je eigen mening, of een wettelijk onderbouwbaar feit Olaf79?

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Sony's reparatiedienst levert kapotte PS3

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

snuffel1 schreef:Olaf kan zijn stelling niet wettelijk onderbouwen.
Heeft jij Olaf? en hoe denk je te kunnen weten wat olaf wel/niet kan?
snuffel1 schreef:Garantie gaat in op de datum van aankoop, de verkoper garandeert een goede werking gedurende een bepaalde periode.
1. Verkopers l****** maar wat om je een product aan te smeren en er winst op te maken.
Het zijn alleen mensen die als tussenpersoon dienen om een product aan de klant te brengen.

2. Het zijn de fabrikanten van produkten die wettelijk een goede werking moeten garanderen.
Zij maken de produkten en zijn - als enige - in staat om de kwaliteit ervan te garanderen.
http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Darryl
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 feb 2013 18:55

Re: Sony's reparatiedienst levert kapotte PS3

Ongelezen bericht door Darryl »

Het probleem is dat je niet kan aantonen of het de ' gerepareerde' PS3 van jou is toch.
Heb je geen reparatie formulier waarop een serienummer van je PS3 op staat.

Als jouw serienummer overeenkomt met het reparatie formulier, dan kan SONY nagaan dat het daadwerkelijk om jouw PS3 gaat.

En volgens mij is de verkoper ook verantwoordelijk voor de reparatie, dus jij hoeft niks te bewijzen. De verkoper moet het oplossen. En misschien kan je ook nog beroepen op de economische levensduur van de PS3. Ik neem aan dat dat niet 2 jaar is of wel?

Daarnaast is het volgens mij gebruikelijk dat je 3 maanden garantie hebt op een reparatie (kan ik op dit moment niet wettelijk onderbouwen). Maar mijn laptop is laatst gerepareerd bij de MediaMarkt en die heeft mij ook 3 maanden garantie gegeven op de reparatie.

Probeer gewoon zo veel mogelijk documenten te verzamelen waarmee jij kan bewijzen dat het niet om een andere ps3 gaat.

En kijk is naar andere harde schijven? Ik heb zelf geen PS3 maar volgens mij gaat er een 2.5" HDD in.Voor 45euro op Alternate heb je al een 500GB harde schijf.

Gesloten