LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Service,bestaat dat nog?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door Ophidia »

Als je iets koopt betaal je daar toch genoeg voor om ook een klein beetje service te krijgen als dat nodig is?

Ik vind het namelijk een beetje vreemd,dat als je beroep moet doen op garantie,dat je dan administratiekosten moet betalen.
Je hebt er immers niet om gevraagd dat iets stuk gaat. :(

ikbenik

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Je krijgt voor een bepaalde periode garantie.
Als een garantie terecht is, mag er totaal géén kosten in rekening worden gebracht.
Als ik zelf iets moet opsturen en ik heb daar kosten van, dan is dat voor mijn eigen rekening.
Dus wat je zegt ben ik mee eens.

Daarnaast is het zo dat, mocht ik per ongeluk iets kapot maken, dat ik dan het kapot gemaakte onderdeel kosteloos repareer of vervang. Dan breng ik ook geen materiaalkosten en/of uurloon in rekening.
Mocht ik iets perongeluk iets kapot maken, dan stel ik de klant dan altijd in kennis. Dus ik moffel iets niet weg. De mensen mogen altijd er bij blijven als ze met een reparatie komen. Ik heb niets te verbergen, en de mensen mogen zien wat ik doe.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door Ophidia »

Mores denkt daar anders over. :(
E6,95 moet ik extra betalen aan administratiekosten. :?

ikbenik

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Administratiekosten in rekening brengen tijdens een terechte garantieclaim.
Oke, als ik met de garantieafwikkeling bezig ben, dan kost mij dat tijd. Dat is iets wat heel duidelijk is. Maar om die kosten nu te claimen op de klant, vind ik behoorlijk onbeschoft. :evil:

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door Ophidia »

Mores rekent ook nog eens vracht- en voorrijkosten.
(evenredig aan de afschrijving)
In het eerste jaar volledige garantie niet,
maar in het tweede jaar 1/3 deel en in het derde jaar 2/3 deel. :x

ikbenik

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik ben bang dat je bij de verkeerde winkel gekocht heb.
Met schaamte moet ik bekennen dat ik ook nooit voorrijkosten reken.
:oops: :oops: :oops:

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door Ophidia »

Nou,ik prijs je daarvoor! :D
Verkoop je toevallig goede ergonomische bureaustoelen? :shock:

ikbenik

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Helaas. Alleen alles wat met computers te maken heeft.

ehltech
Berichten: 166
Lid geworden op: 15 mei 2006 21:59

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door ehltech »

Ik denk dat ook afhangt wat je onder service verstaat ,als je iets koopt bij bv morres en je woont een paar 100 km van uit de buurt ,had je wellicht vooraf moeten vragen hoe het zit met garantie e.d .wellicht staat ergens vermeld dat ze kosten rekenen binnen de garantie voor administratie.ed.. ik lees weinig klachten over morres op trosradar

ikbenik

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik denk dat ook afhangt wat je onder service verstaat ,als je iets koopt bij bv morres en je woont een paar 100 km van uit de buurt ,had je wellicht vooraf moeten vragen hoe het zit met garantie e.d .wellicht staat ergens vermeld dat ze kosten rekenen binnen de garantie voor administratie.ed.. ik lees weinig klachten over morres op trosradar.
Service is wat je extra krijgt van een bedrijf bovenop waar je recht op hebt.
Als je iets bij bijvoorbeeld Morres zou kopen en er is iets mee, dan is het logisch dat de verzendkosten van en naar het bedrijf dat die voor rekening komen van de klant. Mocht het bedrijf de verzendkosten niet in rekening brengen dan valt dat onder service. Maar hij mag het wel.
Wat weer niet onder garantie mag is het product van het bedrijf naar de toeleverancier/fabrikant de verzendkosten in rekening worden gebracht.

Daarbij hebben sommige consumenten een hele andere mening qua service. Als de winkelier zijn knip trekt dan vinden zij dat goede service. Echter doet de winkelier dat niet, dan vinden zij de service waardeloos.

Bijvoorbeeld in mijn eigen situatie. Men mag mij altijd bellen, dus ook na sluitingstijd. Ik reken geen voorrijkosten. Als men een nieuwe computer of een printer bijvoorbeeld bij mij koopt dan reken ik geen installatiekosten.
Dit vind ik onder service vallen.
Maar als een monitor na 4 jaar kapot gaat en ik geef de mensen niet gelijk een nieuwe monitor, dan vinden ze de service waardeloos.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door Ophidia »

Ik woon nog geen 2 km. van Morres vandaan.

Maar als iets stuk gaat in de garantieperiode,is het toch niet rechtvaardig dat ik de kosten moet betalen?
Ik bedoel,dan had Morres maar een goede stoel moeten leveren.
Omdat Morres dat niet heeft gedaan,moet ìk nu kosten maken. :?

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Als je iets koopt betaal je daar toch genoeg voor om ook een klein beetje service te krijgen als dat nodig is?

Nee.

Je betaalt voor een deugdelijk produkt, deugt je produkt niet wordthet hersteld of krijg je een nieuwe. Transportkosten staan daar los van.
Sommige bedrijven doen hier niet moeilijk over, maar daar kan je geen rechten aan ontlenen, het is voor een bedrijf niet verplicht om transport/verzendkosten te betalen, wel om een goed produkt te leveren.
Wat nou als je was geëmigreerd, moest het ding dan op het vliegtuig op hun kosten?

ehltech
Berichten: 166
Lid geworden op: 15 mei 2006 21:59

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door ehltech »

veel mensen denk alleen wel dat er hele grote winstmarges zitten op veel goederen en dat is niet altijd zo ,verder krijg ik niet een reactie op de vraag of dit ergens vermeld word door morres in hun verkoop of servicevoorwaarden.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door Ophidia »

Ja,het staat in de voorwaarden van Morres.
Maar die krijg je pas als de koop gedaan is.

ikbenik

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ja,het staat in de voorwaarden van Morres.
Maar die krijg je pas als de koop gedaan is.

Nu komt het leuke. Als je vóór de koopafsluiting niet de gelegenheid krijgt om de algemene voorwaarden in te zien, dan geldt deze niet.

Ik heb mijn algemene voorwaarden gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.
Of de algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de rechter of de Kamer van Koophandel maakt niet uit.
Als je voor de afsluiting van de koop om de algemene voorwaarden vraagt en het wordt geweigerd deze te verstrekken, maar deze worden pas verstrekt als de koop is geschiedt dan gelden deze niet.

Dus in jou geval gelden de algemene voorwaarden van Morres niet. Ze mogen en kunnen nu hier niet op terugvallen. Het is echt waar.

Een quote van hun algemene voorwaarden:
2. De ondernemer verstrekt bovenop zijn wettelijke verplichting genoemd in lid 1 de afnemer garantie op de geleverde zaak, voor zover het betreft gebreken waarvan de ondernemer niet aannemelijk kan maken dat deze het gevolg zijn van niet met de bestemming corresponderend gebruik. Tenzij uitdrukkelijk bij het aanbod naar voren gekomen en schriftelijk of elektronisch anders overeengekomen, wordt de garantie gegeven volgens het volgende systeem:
- tot één jaar na factuurdatum: de kosten van reparatie resp. vervanging, met inbegrip van de vracht- en voorrijkosten, komen volledig voor rekening van de ondernemer;
- één jaar en tot twee jaar na factuurdatum: de kosten van reparatie, resp. vervanging, met inbegrip van de vracht- en voorrijkosten, komen voor 2/3 gedeelte voor rekening van de ondernemer;
- na twee jaar en tot drie jaar na factuurdatum: de kosten van reparatie resp. vervanging, met inbegrip van de vracht- en voorrijkosten, komen voor 1/3 gedeelte voor rekening van de ondernemer.
Het recht op vervanging komt de afnemer niet toe voor zover het gebrek redelijkerwijs is te herstellen.
Het recht op vergoeding van de vracht- en voorrijkosten wordt na verhuizing buiten Nederland beperkt tot die kosten die de ondernemer kwijt zou zijn geweest als de afnemer was blijven wonen op het adres waarop de zaak is afgeleverd.
3. De verplichting van de ondernemer met betrekking tot conformiteit genoemd in lid 1 en zijn eventuele productgarantie genoemd in lid 2 vallen niet onder de aanbetalingsgarantie genoemd in artikel 17 lid 1.
4. De datum van indiening van de klacht door de afnemer is beslissend voor de toepassing van bovengenoemd systeem.
Dit rammeld aan alle kanten. Ik vind het als ondernemer dit echt schandalig dat ze dit hanteren. Ik ga zelf best wel soepel met garantieclaims om en ik heb veel voor de klanten over (al zou je dat uit mijn reacties hier niet zeggen), maar ik vind dit niet kunnen.
Als ik 2 jaar garantie geef, dan betekend dit voor de klant als de garantieclaim terecht is, dat de klant géén kosten hoeft te betalen. Punt!

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door Ophidia »

Toen ik in de winkel was om de stoel te kopen/bestellen heb ik zelf niet naar de voorwaarden op papier gevraagd.
Ik heb gevraagd hoelang de garantie was,waarop werd geantwoord dat dat 3 jaar was. (wist ik veel dat het hier om een gedeeltelijke garantie ging! en daar ga je dan toch ook niet vanuit)

Het is alleen de moeite niet om er nog wat aan te doen,want het gaat om zo`n klein bedrag. (E6,95 administratiekosten + E5,- voor het wiel)
Maar eèn ding staat vast; Ik koop niets meer bij Morres.
En als ik elders iets wil kopen,dan zal ik voordat ik iets koop de voorwaarden op papier vragen en deze `t huis goed bestuderen.

ikbenik

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door ikbenik »

En als ik elders iets wil kopen,dan zal ik voordat ik iets koop de voorwaarden op papier vragen en deze `t huis goed bestuderen.

Of op de website van de betreffende bedrijf kijken.
Ik heb zelf mijn algemene voorwaarden ook op internet gezet.
Men heeft dan altijd de gelegenheid om deze te lezen.
Daarbij staan de algemene voorwaarden bij mij ook op de achterkant van de facturen, offertes, e.d.
Als men van te voren de algemene voorwaarden opvraagd, kan men deze nog apart krijgen.

Let wel op! Als de algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de KvK of bij de rechtbank, zijn deze pas geldig als men vóór de werkelijke betaling heeft aangegeven dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn. Doet men dit nadat de betaling geschied is, dan gelden de algemene voorwaarden NIET!
Dus in jouw geval gelden de algemene voorwaarden niet en ze kunnen dus hierop ook niet terugvallen.
Maarja, ze blijven star. :evil:

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door Ophidia »

Dankje voor je adviezen,ikbenik! :D

kazana
Berichten: 170
Lid geworden op: 18 nov 2005 18:59

Re: Service,bestaat dat nog?

Ongelezen bericht door kazana »

Vind jou geloof ik best een aardige winkelier :D

Gesloten