LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie wehkamp Beamer

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.

sta ik in mijn recht over wat ik schreef

ja wehkamp moet betalen
5
45%
nee ik moet het betalen
6
55%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Tony036
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 apr 2007 19:00

Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door Tony036 »

Beste mensen van radar en bezoekers,
Ik heb 7 maanden geleden een beamer gekocht bij de wehkamp waar mij verteld werd dat ik op het apparaat een jaar garantie heb. Nu ben ik 7 maanden verder stopt die beamer ermee laat hem ophalen in opdracht van wehkamp door e-care word mij niet verteld dat ik de vervoerskosten moet betalen en onderzoekskosten a € 99.63 euro maar goed dat terzijde na onderzoek blijkt dat de lamp stuk is wat op zich heel raar is in deze korte tijd omdat de lamp een branduur moet hebben van 2000 uur nou heb ik ff gerekend vanaf de datum dat wij hem hebben dat is op 30-08-2006 en dat hij op gehaald werd op 05-04-2007.
Stel dat wij dit scenario hebben (voorbeeld 7 maanden x 31 dagen x 8 uur per dag is 1736 uur dat hij gebrand zou moeten kunnen hebben dat is nog 264 branduren onder wat hij zou moeten kunnen) zolang heeft deze lamp niet gebrand want ik nam natuurlijk maar een voorbeeld. Er komen bij ons dagen voor dat hij helemaal niet aangaat de keren dat hij aangaat is als we een film kijken die wij graag in het groot willen zien en verder kijken wij tv op een normale tv. Dus het is al helemaal niet mogelijk dat wij de lamp nu al op verbruikt zouden hebben wij gebruikte ook nog eens de Ecco stand waardoor je meer branduren zou kunnen maken. Het apparaat hangt aan een beugel aan de muur dus wij hebben hem geplaats en niet meer aangekomen. Waar het mij nu omgaat, is dat de Sharp waar het apparaat vandaan komt geeft dus maar 90 dagen garantie op de lamp waarmee de wehkanp met een schrijven kwam van u kunt het apparaat laten maken door € 605.94 neer te tellen voor de reparatie ven het apparaat en dat de kosten ook nog wel 10% hoger konden worden. Waar het mij om gaat is dat wehkamp zegt een jaar te geven op het apparaat bij aanschaf en vervolgens ons wijst naar de 90 dagen van de Sharp op de kapotte lamp maar daar word niet op de website waar ik hem vanaf heb besteld en daarna telefonisch heb besteld werd mij daar niet of nergens daar op gewezen van die 90 dagen op de lamp. Had ik dat van tevoren geweten dat die zo kort zou zijn had ik het apparaat nooit en te nimmer besteld aangezien ik weet dat een beamer zo duur is door de lamp. Nu vragen ze mij dus ruim € 600.00 euro te betalen voor het repareren van de beamer waar ik dus niet mee akkoord ga. Ik vind dat hier een rol van de wehkamp lag omdat te melden ik heb vervolgens gebeld met de wehkamp en gevraagd als ik een beamer bij hun zou bestellen wat dan de garantie zou zijn van het apparaat er werd mij verteld dat je een jaar garantie krijgt en dat sommige artikelen van de wehkanp zelf langer garantie hadden en dat je ook nog garantie bij kon kopen dus wederom niets over die 90 dagen garantie van de Sharp op de lamp maar gewoon een jaar volledige garantie bij de wehkamp.
Mijn vraag na een lang verhaal moet ik opdraaien voor de kosten van de lamp of de wehkamp omdat die heeft nagelaten dit te melden en gewoon zegt een jaar volledige garantie op het apparaat zelfs toen ik belde naar de wehkamp met de vraag hoelang de garantie op een beamer is. Wie heeft hier ervaring mee of kan mij helpen. Overigens vertelde de E-care het bedrijf waar het apparaat door opgehaald was dat het apparaat al een keer eerder bij iemand gestaan kon hebben aangezien je 14 dagen omruilgarantie hebt bij wehkamp dus als dat ook nog eens het geval kan zijn dan ben ik daar niet echt blij mee. Help

ikbenik

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door ikbenik »

Overigens vertelde de E-care het bedrijf waar het apparaat door opgehaald was dat het apparaat al een keer eerder bij iemand gestaan kon hebben aangezien je 14 dagen omruilgarantie hebt bij wehkamp dus als dat ook nog eens het geval kan zijn dan ben ik daar niet echt blij mee.
Dat is dus het risico als je producten koopt bij een zaak die een omruilgarantie geeft.


Ik heb zelf ook veel met beamers gewerkt en dat is ook niet zonder risico's!

Een lamp is zeer teer en de beamer moet dan ook met de grootste zorg behandeld worden, veel mensen vergeten dat.

Dus waar moet je op letten?

Dat de beamer zeer stabiel staat en dat de beamer vrij is van trillingen.

En wat heel belangrijk is, is dat als je de beamer via de uittoets uitzet, dat je de stekker in het stopcontact laat zitten. Dit is om de lamp te koelen.

Dus als je de beamer uitzet en gelijk de stekkers eruit trek en de beamer gelijk opbergt, is het vragen om problemen. De lamp kan daar totaal niet tegen en zal dus dan ook voortijdig kapot gaan.

Tony036
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 apr 2007 19:00

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door Tony036 »

dat uis dus ook het geval helemaal niet onze beamer staat op een vaste plek aan de muur op een speciale beugel en de stekker blijft er altijd in dat ding komt niet van zijn plaats en hoorde dus vandaag dus pas voor het eerst van die omruilgarantie heel raar

ikbenik

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door ikbenik »

Zoals alle lampen, weet je nooit wanneer dat ze kapot gaan.

Koop je 6 lampen en je doet ze gewoon tegelijk in een armatuur, dan kan het gebeuren dat de eerste na 6 maanden kapot gaat en dat de rest 6 jaar lang het doen.

Op die lampen zit inderdaad maar een hele korte garantieperiode. Op accu's hetzelfde.

Voor de rest is het denk ik moeilijk terug te halen wat nu precies de oorzaak is van het voortijdige defect gaan van de lamp.

Ik heb aangegeven wat aangeeft hoe de lamp kapot kan gaan, en wat de meeste oorzaken zijn van het voortijdig bezwijken.

Spanningspieken op het electriciteitsnet of kleine spanningsuitvallen kan dat ook veroorzaken.

Tony036
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 apr 2007 19:00

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door Tony036 »

dank je maar gaat mij meer om het feit dat wehkamp niet heeft gemeld dat er maar 90 dagen op zitten vanuit sharp ik heb een deal met de wehkamp en die geven een jaar op het artrikel en hebben nooit iets gezegd over die 90 dagen van die lamp van sharp uit en wat voor deal wehkamp heeft met sharp daar heb ik niets mee te maken wehkamp zegt een jaar op het artikel

ikbenik

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik merk dat er hierover veel verwarring is.

De fabrikant geeft fabrieksgarantie en in de voorwaarden staan ook vaak beperkingen hierop, en ook voor welke onderdelen en onder welke condities.
De fabrikant noemt dat ook beperkte garantie.
Deze garantiebepalingen van de fabrikanten zijn geheel volgens de wetsregels.

Dat de winkeliers dat niet zo overnemen heeft met het zeer kritisch koopgedrag van de consument te maken.

Het spijt me dat ik hier de schuld bij de consument neerleg, maar helaas is dat ook de waarheid.


Waar het om gaat is het volgende:
De consument wilt geen beperkingen horen en alleen maar alles in zijn voordeel. Bij sommige mensen is dat zeer ziekelijk.

Dus als een winkelier de beperkingen aangeeft (90 dagen garantie op de lamp) en zijn collega doet dat niet (om meer klanten te winnen) dan zullen veel consumenten de eerlijke winkelier links laten liggen en naar de winkelier gaan die deze beperkingen niet zegt.

Wat steeds meer consumenten zich afvragen is waarom dat de veel winkeliers de informatie afkomstig van de fabrikant niet doorgeven.
Heel simpel, als iedereen dat zou doen is er niets aan de hand.
Als dan 1 winkelier erachter komt dat hij door sjoemelen met die gegevens meer klanten kan krijgen en dat hij ze dan ook krijgt, dan is hij dom dat hij dat dan niet doet.


Kijk maar eens om je heen hoe de grote ketens alle moeite doen om de klanten te werven:
- Laagste prijs garanties.
- De producten bijna tegen inkoopsprijs verkopen (Dynabyte is daar een heel goed voorbeeld van).
- De mensen bedonderen en niet eerlijk zijn.


De keiharde feit:
De zaken die geen eerlijke adviezen, informatie en voorlichting geven, de consumenten voor de gek houden, de consument alles beloven en niets na komen -> hebben het op dit moment ontzettend druk en draaien stevige omzetten.

De zaken die daarintegen eerlijke adviezen informatie en voorlichting geven, de consumenten totaal niet voor de gek houden, wat ze de consumenten beloofd hebben ook gewoon nakomen hebben bijna niets te doen.

En waarom is dat zo?
Omdat de eerlijke winkelier iets duurder is, dan zijn oneerlijke concurrent.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door magel725 »

ik heb vervolgens gebeld met de wehkamp en gevraagd als ik een beamer bij hun zou bestellen wat dan de garantie zou zijn van het apparaat
Ja, dan krijg je de garantie van het apparaat te horen en niet van de lamp. Op het apparaat zit ook gewoon een jaar garantie.

Verder is het een misverstand dat je de garantie van de winkelier hebt. Het is de fabrikant die de garantie geeft en de winkelier die het aanspreekpunt dient te zijn. Je hebt dus altijd met de regels van de fabrikant te maken; direct of indirect.

Op lampen van beamers zit 90 dagen en zelfs dat is al te lang. Je kunt namelijk niets garanderen bij lampen. Alles heeft er invloed op en je kunt dus nooit nagaan waardoor een lamp kapot is gegaan. Koop dus alleen een beamer als je het geld er voor hebt. Het is bekend dat je bij beamers (niet bij de nieuwe LED beamers) af en toe een lamp zal moeten kopen en wanneer je dat te duur vind zou ik geen beamer kopen.

Tony036
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 apr 2007 19:00

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door Tony036 »

Ik heb het testrapport van de technische dienst gehad en daar staat dus in dat de lamp maar 274 branduren heeft gehaald terwijl hij er 2000 zou moeten kunnen en wij hebben hem in ecco stand staan zou hij 3000 moeten kunnen halen volgend de consumentenbond en de consuwijzer hebben wij recht op vervanging van het apparaat of de lamp want de lamp zit nog niet aan zij economische branduren laat staan in de buurt er van en je maakt een deal met wehkamp en wat voor deals hun hebben met een leverancier zoals sharp daar hebben wij geen contract mee en wehkamp geegt aan een jaar volledige garantie op het apparaat dus ik denk dat wehkamp gewoon de lamp moet vervangen of de sharp want er zit dus duidelijk iets niet goed met die lamp en consuwijzer geeft aan dat wij in ons recht staan neem aan dat de consuwijzer en de consumentenbond weten waar ze het over hebben

ikbenik

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door ikbenik »

consumentenbond weten waar ze het over hebben
Geloof je het zelf? :shock:

Tony036
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 apr 2007 19:00

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door Tony036 »

consuwijzer is een overheid instelling en die hebben zelfs aangeboden het te regelen dag wehkamp

ikbenik

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door ikbenik »

Toch vind ik dat dit de hele verkeerde kant op gaat.

En daarmee bedoel ik het volgende:

De fabrikant zegt heel duidelijk dat zij de goede werking van de lamp na 90 dagen niet kunnen garanderen.

Dus wat moet de winkelier dan zeggen:

Ik garandeer je dat de lamp na 1 jaar nog goed werkt.


:?: :shock: :?: :shock: :?: :shock:

Als de fabrikant de goede werking na 90 dagen niet kan garanderen, dan kan de winkelier dat ook niet.

Wat een sukkels zijn het om dat maar niet te begrijpen!

Als je wilt dat de goede werking van de lamp nog na 1 jaar te garanderen is, ga dan de fabrikant keihard aanpakken om dit te realisteren, maar don't kill the messenger! En dat is wat er nu keihard gebeurd!

Dus als bij een notebook de accu ontploft, wie ga je dan aansprakelijk stellen? De fabrikant dus.

In dit geval heeft de lamp na 90 dagen begeven, en de fabrikant zegt dus dat ze de goede werking van de lamp na 90 dagen niet kunnen garanderen.

Dus dag consuwijzer en consumentenbond!

Want de fabrikant heeft hierin het laatste woord.

Dit is echt weer een geval van winkeliertje pesten!

Tony036
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 apr 2007 19:00

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door Tony036 »

maakt mij niet uit ik wil dat het opgelost word en hoe dat gebeurd maakt mij niet uit het is van de wehkamp onbehoorlijk dat zei het niet melden van die 90 dagen garantie op de lamp dus de consuwijzer heeft ook gezegd dat de wehkamp het op moet lossen want die hebben de deal met sharp en sharp moet zijn verantwoordelijkheid nemen over die lamp want een lamp die 274 uur heeft die 2000 moet kunnen daar is dus duidelijk wat mee aan de hand

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door mr Floppy »

Een consument heeft niets te maken met de fabrieksgarantie.
Een consument heeft een koopovereenkomst met leverancier (winkel).
Voor garantie is dus de leverancier verantwoordelijk, en de garantie ligt vastgelegd in het consumentenrecht. Men kan zich dus niet verschuilen achter de fabrieksgarantie, of achter de kreet dat er maar 1 jaar garantie is.

ikbenik schreef:
Waar het om gaat is het volgende:
De consument wilt geen beperkingen horen en alleen maar alles in zijn voordeel. Bij sommige mensen is dat zeer ziekelijk.
Weet je wat ziekelijk is?
Dat is dat bijna alle winkeliers altijd onder hun garantie- plichten uit proberen te komen als hun dat zelf geld gaat kosten. (als dus de fabrieksgarantie voorbij is) En dat gebeurd dus echt bijna altijd. Zij houden zich daarmee niet aan de wet, en komen meestal pas over de brug als een consument er een zaak van gaat maken. De meesten doen dat toch niet, en van die wetenschap maakt men dus dankbaar gebruik. (dat geld hebben ze dan weer mooi in hun zak kunnen steken)
Dat is pas ziekelijk gedrag! (en dus niet de consument die zijn recht opeist!)
Winkeliers dienen zich net als iedereen gewoon aan de wet te houden!
En als de winkelier het er niet mee eens is, dan moet hij maar geen winkel beginnen.

ikbenik moet het consumentenrecht er eens op nalezen, want hij weet dus echt niet hoe het werkt, of hij wil het niet weten. (waarschijnlijk zelf winkelier?)
Laatst gewijzigd door mr Floppy op 22 apr 2007 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Tony036
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 apr 2007 19:00

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door Tony036 »

ik laat het echt niet over mijn kant gaan heb al kassa radar en en nog wat instanties aangeschreven en staan inde rij om het aan te pakken ik vind het onterecht wat ze doen en met mij meerdere dus ik ga door tot ik mijn beamer met goed werkende lamp heb want ik heb het apparaat pas 7 maanden en dan maar 274 branduren kan gewoon niet mijn geld krijgen ze niet

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door magel725 »

Dat is dat bijna alle winkeliers altijd onder hun garantie- plichten uit proberen te komen als hun dat zelf geld gaat kosten. (als dus de fabrieksgarantie voorbij is) En dat gebeurd dus echt bijna altijd.
Behoorlijk generaliserend lijkt me, altijd, tenzij je echt bij alle gevallen zelf betrokken bent geweest. Enig idee hoeveel mensen krijgen waar ze recht op hebben? Ga voor je lol eens bij een drukke winkel in de service balie staan en kijk dan of je het nog steeds nodig vind woorden als "altijd" te gebruiken.

--
maakt mij niet uit ik wil dat het opgelost word en hoe dat gebeurd maakt mij niet uit
Als het je niet uitmaakt, koop dan een nieuwe lamp en het is opgelost. Precies zoals je zegt.
het is van de wehkamp onbehoorlijk dat zei het niet melden van die 90 dagen garantie op de lamp
Is het dan ook onbehoorlijk dat jij wél van de branduren afweet, maar ineens niet meer van de garantie? Is het dan ook onbehoorlijk dat je zelf niet gevraagd hebt naar garantie op de lamo, aangezien dat net als accu's en banden een slijtageonderdeel is? Is het dan ook onbehoorlijk dat je maar aanneemt dat lampen MINIMALE branduren hebben, i.p.v. GEMIDDELDE branduren?
ik laat het echt niet over mijn kant gaan heb al kassa radar en en nog wat instanties aangeschreven
Laat jij het maar niet over je kant gaan. Je hebt geen gelijk en je krijgt het ook niet. Vervolgens leef je nog een jaar korter door de stress om zoveel mogelijk met je vinger te wijzen naar anderen. Duur jaartje.

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door mr Floppy »

magel725,

Er staat duidelijk het woordje "bijna" bij. :wink:

ikbenik

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dat is dat bijna alle winkeliers altijd onder hun garantie- plichten uit proberen te komen als hun dat zelf geld gaat kosten. (als dus de fabrieksgarantie voorbij is) En dat gebeurd dus echt bijna altijd. Zij houden zich daarmee niet aan de wet, en komen meestal pas over de brug als een consument er een zaak van gaat maken.
Op de beamer zelf zit een jaar garantie en op de lamp zit maar 90 dagen garantie!

Dus waarom zou de winkelier zich aan zijn verantwoordelijkheid onttrekken als hij deze zaken zo naleeft?

In de wet staat niet dat als de fabrikant opgeeft dat op de beamer 1 jaar garantie zit en op de lamp 90 dagen, dat de winkelier dan verplicht is om op de lamp dan ook 1 jaar garantie te geven.


Ik heb veel met beamers gewerkt en als ik dan zie hoe stom mensen handelen met een beamer, verbaas het me niets dat die lampen voortijdig bezwijken.

Ze zetten de beamer uit en gelijk gaat de stekker eruit. Daarna gaat de beamer gelijk in de draagtas en gaan ze er niet voorzichtig mee om.
En dan verbaast zijn dat de lamp voortijdig kapot gaat.

Er wordt wel even vergeten WAAROM de fabrikant maar 90 dagen garantie geeft.
En voor de degene die gelijk gaan roepen dat ze niets met de fabrikant te maken hebben: Dat heb je wel degelijk!

ikbenik

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door ikbenik »

ikbenik moet het consumentenrecht er eens op nalezen, want hij weet dus echt niet hoe het werkt, of hij wil het niet weten. (waarschijnlijk zelf winkelier?)
Volgens de wet bepaald de fabrikant en de winkelier de lengte van de garantieperiode.
Men kan zich dus niet verschuilen achter de fabrieksgarantie, of achter de kreet dat er maar 1 jaar garantie is.


En waarom dan niet?

Als de fabrikant aangeeft dat op een product 1 jaar garantie zit en de winkelier neemt dat over, dan is dat een keiharde feit!
Dus na het verstrijken van de garantieperiode heb je géén recht op gratis reparatie of vervanging.
Als de garantie is verlopen, wordt er gekeken hoelang de economische levensduur is. Als die gesteld is op 36 maanden en het product gaat na 14 maanden kapot, dan moet je dus dan 14/36 deel zelf betalen en de rest van de kosten komen voor rekening van de winkelier.

Dus na 14 maanden heb je dus géén recht op gratis reparatie of vervanging.

Zo is dat in de wet geregeld.
Wat de mening van de consument, consumentenorganisaties, geschillencommissies, fabrikanten of winkelieren zijn doet er niet toe.
Een consument heeft niets te maken met de fabrieksgarantie.
Toch wel. De winkelier mag de garantieperiode zelf bepalen. Deze moet langer zijn dan 6 maanden en moet ook gelijk of langer zijn als de fabrieksgarantie.
Als de fabrikant 12 maanden garantie geeft en de winkelier neemt deze periode ook over en geeft dus dan ook 12 maanden garantie, dan mag jij als consument niet eisen dat op dat product dan 24 maanden garantie hoort te zitten.

De waarheid is hard en vervelend dat ik gelijk heb! :lol:

ikbenik

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door ikbenik »

Men kan zich dus niet verschuilen achter de fabrieksgarantie, of achter de kreet dat er maar 1 jaar garantie is.
Als op het product 1 jaar garantie zit, dan zit er 1 jaar garantie op!

Tony036
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 apr 2007 19:00

Re: Garantie wehkamp Beamer

Ongelezen bericht door Tony036 »

ik heb al van diverse instanties gelijk gekregen en zal je op de hoogte houden van het geheel want een jaar volledige garantie is een jaar garantie en als jij een auto koopt en de motor stopt er mee naar 500 kilometer is hij niet echt aan de economische leef duur gekomen he en dan ga je ook terug terwijl het een gebruiksvoorwerp is of laat je het dan ook zitten en dan verder ik heb een rapport gekregen over de lamp en in de garantie bepalingen bij de wehkamp word niet gesproken over die 90 dagen garantie van de sharp uit dus vandaar ik kwam er pas achter toen ik de sharp belde en de wehkamp nadat ik gebeld had over mijn bestelling heb ik het gevraagd ik kon zelf garantie bijkopen voor het apparaat dus als je niet weet waar je over praat meng je hier dan ook niet in

Gesloten