LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] X-BOX 360 (garantie)

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Vernooy
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2007 17:01

X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door Vernooy »

Hallo ik heb een tijd geleden van iemand een x-box over gekocht.
Ik ging op een dag naar mijn kamer om te Gamen.
Doet mij x-box het niet meer (3 Rode lampjes ,bekend probleem bij Microfoft).
Ik bel op naar de Helpdesk(0800 023 3894).

Ik kreeg een medewerker aan de lijn die zocht netjes alle gegevens op via de Serial code die op je console vermeld staat.
Hij constateerde dat ik de 2de eigenaar was en hoewel er nog garantie op het apparaat zit.
Heb ik daar geen recht op om dat ik niet de eerste eigenaar ben.

Maar via de consumenten bond ben ik aan de volgende informatie gekomen (het volgende is letterlijk overgenomen.):

Garantie op tweedehands apparaten
Op vrijwel alle witgoed- en elektronicaproducten wordt een standaardfabrieksgarantie van een jaar gegeven. Bij bepaalde merken kunt u de fabrieksgarantie tegen betaling uitbreiden tot vijf of tien jaar. Ook veel winkeliers bieden zo'n aanvullende garantie aan. Wanneer u een tweedehands apparaat koopt, kan er dus nog garantie op het product zitten. Vraag daarom altijd naar de originele kassabon en de originele garantiepapieren.

Naar de mening van de Consumentenbond wordt een garantie verleend aan een product en niet aan een persoon, en is garantie dus overdraagbaar (je zou anders iemand ook niets cadeau kunnen doen), zeker wanneer zoals tegenwoordig gebruikelijk de (niet-gepersonificeerde) kassabon als garantiebewijs dient. Het voordeel van garantie is de 'omgekeerde bewijslast'. Dat wil zeggen dat u, als het product ondeugdelijk blijkt, niet hoeft te bewijzen dat u onschuldig bent aan het probleem. Tijdens de garantieperiode moet juist de fabrikant aantonen dat het product deugdelijk is en dat het niet-functioneren te maken heeft met onjuist gebruik door de koper.


Dus ik weer bellen met de Microsoft x-box 360 helpdesk.
En dit voor gelegd dat de garantie dus op het apparaat word gegeven en niet op een persoon.
Zij vertelde me toen dat in het boekje van de x-box op bladzijde 46 staat:
Registratie.
Je hoeft je aanschaf van het x-box product niet te registreren als je voorwaarde voor de geldigheid van deze garantie.

Personlijke Garantie.
Deze garantie is bestemd voor jou, de eerste gebruiker van het apparaat.Het is een persoonlijke garantie en kan niet door iemand anders worden gebruikt.


Dit vnd ik zeer vreemd want het apparaat zit nog in de garantie.

Dit wilde ik even melden ik vind dit rond om schandalig dat het zow geregeld is bij Microsoft.

Met vriendelijke groet Dave

ikbenik

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Naar de mening van de Consumentenbond wordt een garantie verleend aan een product en niet aan een persoon, en is garantie dus overdraagbaar (je zou anders iemand ook niets cadeau kunnen doen),
Zonder bon, geen garantie.

En zoals het precies staat:
Naar de mening van de consumentenbond!

En die mening is niet rechtsgeldig.
Het voordeel van garantie is de 'omgekeerde bewijslast'. Dat wil zeggen dat u, als het product ondeugdelijk blijkt, niet hoeft te bewijzen dat u onschuldig bent aan het probleem. Tijdens de garantieperiode moet juist de fabrikant aantonen dat het product deugdelijk is en dat het niet-functioneren te maken heeft met onjuist gebruik door de koper.
Weer compleet fout!

Alleen de eerste 6 maanden na aankoopdatum moet de fabrikant/winkelier met de bewijslast komen.
Na die 6 maanden moet de koper met de bewijslast komen.

Dus jij bent de 2e koper en als de vorige eigenaar de Xbox 12 maanden heeft gehad, dan heb je zeker géén recht op de eerste 6 maanden bewijslast van de fabrikant!

De garantieperiode van de fabrikant gaat in op vanaf de eerste aankoop.

Ten tweede:
De garantieperiodes vangen niet opnieuw aan op het moment dat jij de xbox van iemand anders overkoopt.

Punt 3:
De regels die jij aanhaald zijn alleen van toepassing als jij de xbox in de winkel 2e hands gekocht zou hebben.

Koop jij die xbox van iemand particulier, dan zijn deze regels al helemaal niet geldig.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door D1RK »

Vanaf de aankoop in winkel door eerste eigenaar begint de garatie termijn te lopen!

Als je nog een rest fabrieksgarantie hebt, ik was uitgespeeld en verkocht het voor een andere, mag toch!
Bij verhuizen klopt het adres ook niet, en ik en mijn vrouw gebruiken onze eigen namen, dus verkeerde naam mag ook.

Omdat er wel eens valse kassabonnen worden geprint, en bovendien, weten ze daar niet hoe een orginele bon van die winkel eruit ziet, daarom doen ze deze registratie online!
Ik heb zelf ook een kassa en een bon is zo gemaakt!
Dus die registratie en de kassa bon moeten overeen komen.
Als er niets in de garantie voorwaarden staat is het overdraagbaar, tenzij uitgesloten!
Omdat dit niet het geval is, dus niet duidelijke uitsluitingen heeft U garantie, ik heb gekeken op de huidige Xbox in winkel, dus als U een iets oudere heeft,maar vermoedelijk bleef het hetzelfde.
Succes.

ikbenik

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Vanaf de aankoop in winkel door eerste eigenaar begint de garatie termijn te lopen!

Als je nog een rest fabrieksgarantie hebt, ik was uitgespeeld en verkocht het voor een andere, mag toch!
Bij verhuizen klopt het adres ook niet, en ik en mijn vrouw gebruiken onze eigen namen, dus verkeerde naam mag ook.

Als er niets in de garantie voorwaarden staat is het overdraagbaar, tenzij uitgesloten!
Omdat dit niet het geval is, dus niet duidelijke uitsluitingen heeft U garantie, ik heb gekeken op de huidige Xbox in winkel, dus als U een iets oudere heeft,maar vermoedelijk bleef het hetzelfde.
Alleen vangen die garantieperiodes niet opnieuw aan.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door magel725 »

Naar de mening van de Consumentenbond
Dit zegt al genoeg. Naar mening van de wet is het toch anders. Als een merk alleen garantie geeft aan de eerste koper, dan moeten ze dat zelf weten. Als je iets tweedehands koopt heb je niet het voordeel van een nieuw produkt, daarom betaal je ook niet de nieuwprijs.

ikbenik

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dit zegt al genoeg. Naar mening van de wet is het toch anders. Als een merk alleen garantie geeft aan de eerste koper, dan moeten ze dat zelf weten. Als je iets tweedehands koopt heb je niet het voordeel van een nieuw produkt, daarom betaal je ook niet de nieuwprijs.
Als jij in de winkel een tweede hands product koopt vangt nooit de fabrieksgarantie opnieuw aan.

Als jij van iemand een product overkoopt en op dat product zit dan nog maar 2 maanden fabrieksgarantie en 2 maanden winkel garantie, dan heb je van beide nog maar 2 maanden garantie over.
Naar de mening van de Consumentenbond
De mening van de consumentenbond is geen wet.

Als zij vinden dat bij aankoop van tweede hands producten de winkelgarantie en de fabrieksgarantie opnieuw moeten aanvangen, dan hoeven de winkelieren en de fabrikanten daar niet aan te houden.

Daarbij kletst de consumentenbond veel vaker uit hun nek.
Echt geloofsmatig zijn ze ook al niet meer.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door magel725 »

Naar mening van de consumentenbond moest de zwaartekracht ook ondersteboven werken. De praktijk leert echter dat dat niet zo is.

ikbenik

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Naar de mening van de Consumentenbond wordt een garantie verleend aan een product en niet aan een persoon, en is garantie dus overdraagbaar (je zou anders iemand ook niets cadeau kunnen doen), zeker wanneer zoals tegenwoordig gebruikelijk de (niet-gepersonificeerde) kassabon als garantiebewijs dient.
De garantie wordt verleend aan het product en aan het persoon die het koopt.

De reden hiervoor is dat mensen er anders vet misbruik van maken.

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door mr Floppy »

In de rechtbank zal het standpunt van Microsoft geen stand houden.
Het is een verboden beding in de voorwaarden.

Het is gewoon schofterig gedrag van Microsoft om zo onder hun verantwoordelijkheden uit proberen te kunnen komen. (er is namelijk geen enkele andere reden te verzinnen om de garantie te weigeren)

Verstandigste is in dit geval om de verkoper om de bon te vragen, en ermee terug naar de winkel te gaan.
Indien geen bon, dan gewoon de naamsgegevens van de verkoper gebruiken, en aan Microsoft doorgeven. (desnoods zeggen dat je verhuisd bent)

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door Shareena »

Misschien een domme vraag hoor, maar hoe weet die helpdesk dat jij de 2e eigenaar bent?

ikbenik

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Verstandigste is in dit geval om de verkoper om de bon te vragen, en ermee terug naar de winkel te gaan.
Indien geen bon, dan gewoon de naamsgegevens van de verkoper gebruiken, en aan Microsoft doorgeven.
Zeer onverstandig.

Als de verkoper de bon opnieuw uit wilt draaien is dat een gunst. Hij is het totaal niet verplicht.

Het is de verantwoordelijkheid van de koper om de bon goed te bewaren. Raakt die koper de bon kwijt, dan is het zijn probleem.

Tjird
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2007 16:34

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door Tjird »

Ik maak zojuist precies hetzelfde mee! Ronduit schandalig hoe ik op de helpdesk behandeld word! Ik omschrijf het probleem, de mijnheer aan de andere kant vraagt mij het serial number door te geven en mijn naam door te geven.

Zien ze daar dus dat ik de xbox 360 van iemand overgekocht heb. Aangezien ik de tweede gebruiker ben valt de reparatie niet meer onder de garantie en moet ik zelf de kosten (75 euro, excl. btw) betalen! Dus vraag ik: als ik nu ophang en de vriend waarvan ik de console heb overgekocht even terug laat bellen (hij is immers de eerste gebruiker en zou wel gebruik kunnen maken van de garantie bepaling) is het dan wel in orde? Nee, dat is niet in orde want mijnheer is zo vriendelijk geweest om even een aantekening in het systeem te maken dat de xbox door een ander overgenomen is.

Wat een belachelijke manier van werken! Sowieso kan elke malloot (zolang je een willekeurig serie nummer doorbelt) iedereen die een xbox bezit een oor aan naaien door een soortgelijk telefoontje naar de helpdesk te plegen en aan te geven dat jij in het bezit bent van die console: weg garantie van de nietsvermoedende eigenaar! (dit serienummer is immers kennelijk voldoende bewijs dat je daadwerkelijk in het bezit bent van die console).

Ik onderschrijf eerder in deze post genoemde opmerking dat de bepaling in deze algemene voorwaarden bestempeld kunnen worden als zijnde een onredelijk beding. Mocht het zover komen (ik hoop dat microsoft gewoon een beetje meedenkt en het niet zover laat komen) roep ik desnoods de nietigheid van die bepaling in. Microsoft hoort gewoon een deugdelijk product te leveren en dient in te staan voor eventuele gebreken. Dat daar een andere koper tussen staat doet hier helemaal niets aan af! Garantie gaat gewoon over op een tweede gebruiker want je geeft zoals gezegd immers garantie voor het betreffende product (mits de garantie termijn nog niet is verlopen).

Ik ga nu het volgende doen: ik laat die vriend van me opbellen en het probleem met de xbox uitleggen. Ik laat hemzelf de garantie inroepen (hij is immers de eerste gebruiker, dus hij heeft hier recht op) en ga afwachten wat er gebeurt. Ik ben zelf 4e jaars rechten student en ga het hier ook niet bij laten zitten. Vooral als die helpdeskmensen ook nog een beetje bijdehand gaan lopen doen...

Ik ben benieuwd wat Dave verder heeft gedaan met zijn xbox 360?

Groeten, Tjeerd

Vernooy
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2007 17:01

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door Vernooy »

Kijk met jou kan ik praate.
Ik heb geen gekke dingen met mijn x-box gedaan alleen lekkere gegamed.

Groeten Dave.

Tjird
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2007 16:34

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door Tjird »

Wat heb je verder met de console gedaan? Heb je hem laten maken? Heb je nog contact gehad met de helpdesk? Ik wacht dit even af en zal je op de hoogte houden van de ontwikkelingen...

Groet, Tjeerd

Vernooy
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2007 17:01

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door Vernooy »

Ik kan voorlopig niks met de x-box doen omdat ik zaterdag op vakantie ga.
Ik kan daarom pas na de vakantie beslissen wat ik doe.

Groeten Dave

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door kanovaarder »

de X-box

U heeft het gelezen?

MS is door de bocht en gaat alle foute X-boxen vervangen hetgeen hen volgens het nieuwsbericht minstens 1 miljard (dollars of euro's) kosten.

Grootvader

Tjird
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2007 16:34

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door Tjird »

Jazeker! Ik heb het gelezen. Op zich een goede zaak natuurlijk... het probleem in deze is echter dat MS geen garantie biedt (ook niet voor deze niet goed gefabriceerde xbox-en) indien je de 2e bezitter bent van deze xbox-en... Deze regeling geldt dus vooralsnog niet voor mij en Dave.

Groeten, Tjeerd

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Xbox misere.

Kom, niet zo somber want als jouw xbox uit dezelfde serie is dan kan MS zich nog nauwelijks beroepen om 2-e hands.

Hoop doet wonderen.
Ja toch?

Grootvader

kaizen
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2007 19:31

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door kaizen »

Ik heb ook hetzelfde probleem, een arrogante helpdesk met veel te lange wacht tijden, om daarna te horen te krijgen dat je als tweede eigenaar je niet kan beroepen op de nog lopende fabrieks garantie.
Terwijl het nu toch wel duidelijk is dat de meeste storingen fabricage/ontwerp fouten zijn, van het waarschijnlijk te snel op de markt willen brengen en daarom onvoldoende testen van het apparaat.
Nu beroepen ze zich op de nieuwe consumentenwetgeving uit 2003, daarin schijnt zoiets vermeldt te staan, maar dan vraag ik me
af geld dat het dan ook als het aantoonbaar is dat het zich hier om een fabricage/ ontwerpfout handelt.
Ik hoop dat jullie mij ook op de hoogte houden, en als we in het gelijk worden gesteld dan eis ik dat MS een sony playstation 3 voor me koopt!!
Ter compensatie!!!

Mvg.Daniël Kracht

schapie
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2008 11:02

Re: X-BOX 360 (garantie)

Ongelezen bericht door schapie »

in hetzelfde schuitje.

ook ik ben de 2de eigenaar van een xbox360.
mijn xbox staat geregistreerd op naam van de 1ste eigenaar.
ik krijg dus ook van de helpdesk te horen dat ik 75 euro moet betalen voor reparatie.

ook ik melde dat ik de eerste eigenaar wel zou laten bellen.
ook mij vertelde men dat dat niet kan omdat er al een "aantekening" is gemaakt op het betreffende serie nummer dat deze machine van eigenaar is gewisseld.

ik kan naar mijn garantie fluiten en zit nu dus met een kapotte xbox van een jaar oud (kapot door fabricage fout) ik snap nu wel hoe bill gates zo rijk geworden.

Gesloten