LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bed&Breakfast vooruit betalen?

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
expat
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2008 22:05

Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door expat »

Onlangs heb ik een korte vakantie op Texel geboekt (via de website van VVV Texel). Daarbij moest 15% van de logiesprijs als aanbetaling worden gedaan; dat lijkt mij nog redelijk acceptabel, ook al is dat in Engeland (waar ik woon) erg ongebruikelijk.
Vervolgens kreeg ik van de pensioneigenaar het verzoek om de resterende 85%, alsmede ook de toeristenbelasting, nu ook al te betalen; d.w.z. zo'n twee maanden voor de aankomstdatum, en dat vind ik toch wel kras!
Vragen om opheldering leverde niet veel op. De VVV verwees naar http://vvv.texel.net/vvv_info/boekinfo/ ... informatie en de pensioneigenaar antwoordde in slechts een zinnetje: zo zijn onze regels nu eenmaal.
Het komt op mij erg klant-onvriendelijk over, en het lijkt me ook op gespannen voet te staan met het Nederlandse consumentenrecht.
Wie kan hier zinnig commentaar op geven?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik weet niet of er voor een Bed & Breakfast andere regels gelden, maar het is toch normaal dat je, ook als je bijv. een hotel boekt, van te voren de reissom voldoet?

expat
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2008 22:05

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door expat »

wel, in Engeland is zelfs een aanbetaling ongebruikelijk en betaal je op z'n vroegst bij aankomst; en vaak zelfs pas bij vertrek.
Alle grote hotels wereldwijd werken ook op die manier. Je moet wel een garantie geven tegen "no-show" (dat je niet op komt dagen), meestal door een creditcardnummer te geven, maar betalen doe je pas ter plekke. En doorgaans kun je ook tot een paar dagen tevoren annuleren zonder kosten (of hooguit de kosten van een nacht verblijf)!
Nog nooit heb ik meegemaakt dat twee maanden van tevoren alles betaald moest zijn, en er is geen enkele grantie dat het pension over twee maanden nog bestaat.
Ik vraag me dus af of hier sprake is van voorwaarden, die "onredelijk bezwarend zijn voor de consument" zoals dat in juristentaal schijnt te heten.

Hobbyistje
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jan 2009 13:32

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door Hobbyistje »

Wij overnachten ook enkele keren per jaar in een hotel, en bij de boeking wordt meestal wel de creditcard gegevens gevraagd, maar nooit een vooruit betaling gevraagd.
We komen bij verschillende hotelketens in zowel binnen als buitenland en hebben nog nooit iets vooruit moeten betalen.

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

wij zijn een maand gelden naar engeland geweest met 15 man in hotel days /shoredich
perfeckt hotel en heel schoon
maar hebben een maand van te voren alles moeten betalen

expat
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2008 22:05

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door expat »

heb je dat rechtstreeks bij het hotel geboekt en je reis (boot, trein, vliegtuig?) zelf apart geregeld of all-in via een reisbureau in Nederland, of wellicht op nog een andere manier? Bij 15 man heb je het zo langzamerhand wel over een groepsreis, en dan willen er nog wel eens andere procedures zijn: een gast die kort tevoren annuleert kan een hotel nog wel opvangen, 15 tegelijk hakt er wat steviger in.
En een maand van tevoren is in ieder geval schappelijker dan twee maanden tevoren zoals ik op Texel moest ophoesten.

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

ja gelijk bij het hotel via hun site
moest je gelijk betalen met creditcard
is trouwens veel goedkoper rechtstreeks boeken
en vliegen ook rechtstreeks bij ryan air 102 euro retour

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door Henri42 »

Ik heb net een week door Belgie gefietst en overnacht in B&B, nergens vooruit betaald, de boekingen wel via E-Mail vastgelegd :)

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Expat -
heb je al op google gezocht op de naam van deze B&B?

Als je negatieve berichten vind, weet je genoeg.

Maar alles vooruit betalen? Nee, zie diverse topics hier op de site - dat is nooit echt aan te raden. Geef een CC nummer door, en zeg dat ze het daarmee moeten doen.

n.denboer
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2009 15:35

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door n.denboer »

:oops: Ik heb 23 jaar in Engeland gewoond en ik heb daar niets anders meegemaakt dan van te voren betalen. Zelfs in de pub moet je direct afrekenen. Waarom vraagd men zich af. Ze lopen gewoon weg of komen niet op dagen zonder te betalen.
Helaas is dit mijn verhaal en ik kan het niet anders maken.
Jan

Ani4
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mei 2008 18:25

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door Ani4 »

Ben zeer op tegen om vooruit te betalen of het nu gaat om een hotelboeking, nieuw bankstel of keuken. Kan ook niet zeggen dat dat ooit problemen geeft.
Bij een hotelboeking geef ik wel van te voren mijn gegevens door en eventueel een copie van identiteitskaart.
Kan zeker niet zeggen dat het normaal is vooruit te betalen, behalve wanneer je via een reisbureau boekt. Dan schijn je vaak de complete som van tevoren te moeten betalen.

arie-gustaaf
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jan 2007 19:59

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door arie-gustaaf »

Dat men vooruit moet betalen is toch normaal in de branche. Het staat de ondernemer vrij om vooruit als je aankomt het volle bedrag te betalen. Dit zal wel in de voorwaarden gestaan hebben.In het verleden zijn er genoeg gevallen van mensen die niet volledig betalen omdat ze vroegtijdig weggaan, maar wel op een dag na ,eerder vertrekken.Dan is het toch niet raar.
Groet Arie-gustaaf

edito
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2009 18:27

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door edito »

Ik boek al sinds jaar en dag bed&breakfasts en gites de france in Frankrijk via de organisatie Gites de France, en huisjes in Belgie
via het O.P.T. (belgisch verkeersbureau) en via Ardennen Online en ik heb altijd vooruit moeten betalen, of het nu om een vakantiepark of een particulier huisje gaat..

Makreeltje
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2009 10:31

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door Makreeltje »

:( Wij gaan op 30-4 tot 1-5 in limbug naar beb wij moesten het hele bedrag dat was €75 plus€10 kamerhuur dat is dan €85 in zijn geheel overmaken de toeristenbelasting a 150 ct per persoon dat kunnen wij daar betalen is dit gebruikelijk?????

Cleopetra
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2008 22:13

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door Cleopetra »

Wij boeken pensions en kleine hotels in Europa. Al 30 jaar.
Nog nooit hebben wij iets vooruit hoeven te betalen.
Sterker nog, wij betalen ook nooit iets vooruit bij aankoop van
meubelen of een auto.
Cleo

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Lieve help wat een onzin topic. Als het vooruit betalen je niet aanstaat boek je daar toch niet ???

de tandenfee
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2007 20:02

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door de tandenfee »

Boek maar eens een bungalow bij Landal of Centerparcs, altijd vooruit het totale bedrag betalen.
Als je last-minute boekt dan moet je vaak wel betalen bij aankomst maar dat komt dan omdat het tijdbestek voor overmaken te kort is.

camkooyman
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 okt 2007 22:03

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door camkooyman »

Het gebeurt wel eens dat je voor uit moet betalen bij sommige Bed and Braekfastadressen of de helft. Dat doen sommigen, omdat ze slechte ervaringe hebben met klanten, als ter plekke of na het ontbijt voordat je naar huis gaat bataald. Dat klanten niet op komen dagen of voor het ontbijt zonder te betalen weg gaan.
Helaas is niet iedereen eerlijk en zijn ze vaak genootzaakt om hun klanten vooruit te laten betalen of een deel er van.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: Bed&Breakfast vooruit betalen?

Ongelezen bericht door elynasedai »

Ik boek regelmatig een bungalow of hotel bij verschillende organisaties of rechtstreeks. De meesten vragen om een vooruitbetaling (in 2x), anderen om een gedeelte, en bij het hotel wat ik recentelijk heb geboekt betaal ik pas bij het uitchecken.

Het wisselt en volgens mij staan ze allemaal in hun recht.

Gesloten