LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LOI HBO opleiding

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
rdridder
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2005 20:31

LOI HBO opleiding

Ongelezen bericht door rdridder »

Beste forumleden,

Ik volg een opleiding hbo software engineering bij de LOI. Ik heb voor deze opleiding gekozen omdat ik een baan heb en op deze manier kan ik lekker in mijn eigen tempo studeren, althans, dat beweert de LOI in zijn reclamespotjes.

De opleiding software engineering kan volgens de LOI in drie jaar afgerond worden maar als je een drukke baan hebt is dat bijna niet te doen. Het exameninstituut Exin helpt ook niet echt mee aan een snelle afronding omdat examens soms maar vier keer per jaar worden afgenomen.

Onlangs kreeg ik een brief van de LOI waarin gemeld wordt dat ze de opleiding gaan herstructureren en de cursist krijgt twee keuzes. Of de opleiding binnen een jaar afronden, of overstappen naar de vernieuwde opleiding.

De opleiding binnen een jaar afronden zou eventueel wel kunnen maar dat wordt heel krap, op deze manier gedwongen worden om heel snel te gaan studeren valt bij mij niet onder "studeren in eigen tempo".

Mogelijkheid twee houdt in dat de cursist overstapt naar de nieuwe cursus maar hier zijn kosten aan verbonden. In elk geval moet Euro 250 aan boekengeld betaald worden maar met de nieuwe opzet komt er ook een hoop examengeld bij.

Deze kosten zou ik misschien nog wel voor lief willen nemen maar met de overstap naar het nieuwe programma hebben cursisten kans dat ze enorm veel studiepunten gaan verliezen, dit vind ik volkomen onacceptabel. Ten eerste wordt de cursist gedwongen om extra kosten te maken en ten tweede moet hij nog veel langer studeren voordat hij zijn HBO diploma heeft.

Ik heb vandaag met de LOI gebeld maar deze doen geenszins moeite om een oplossing te vinden. De dame die ik over deze cursuswijziging heb gesproken wist mij te melden dat de bedragen die voor de nieuwe opleiding betaald moeten worden minimaal zijn en dat het niet mogelijk is om met iemand te spreken die eventueel kan inschatten of ik de opleiding in een jaar kan afronden.

Heeft iemand anders dezelfde ervaringen met de LOI ?

Met vriendelijke groeten,

R. L. de Ridder

Lieveheersbeestje
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 mar 2005 08:09

Re: LOI HBO opleiding

Ongelezen bericht door Lieveheersbeestje »

Ik heb zo'n ervaring niet, vind alleen wel dat ik niet begrijp dat mensen een HBO opleiding erbij nemen naast een fulltime baan.

Als ik jongelui op de HBO zie dan zijn die al echt 5 dagen zoet met hun huiswerk en dergelijke.

Je kan beter een gewone cursus nemen en doe zoiets als je zeker weet dat je genoeg vrijetijd heb :).

Gast

Re: LOI HBO opleiding

Ongelezen bericht door Gast »

dan doen die jongelui toch echt iets fout.. Ben zelf 21, werk 40 uur en doe daarnaast deeltijd-HBO. Hoeft echt geen 40 uur te kosten dus.. LOI is echter wel een absolute afrader, volg zelf gewoon opleiding via reguliere HBO-instelling, maar dan in de avonduren

Gast

Re: LOI HBO opleiding

Ongelezen bericht door Gast »

Dat kan gast en idd 'even een HBO-opleidinkje er naast' (naast werk en/of gezin) gaat gewoon niet. Als je 200% voor je opleiding gaat en t niet maar 'even gaat proberen' gaat t heel erg goed. En ja je moet alles zelf regelen, je werk, je examens, je stage etcetc, maar dat wist je van te voren, er staat ook nergens vertelt dat de nti of loi dat voor je gaat doen, dus verwacht ook niks! Als je je inschrijft en je handtekening zet!ben je verantwoordelijk voor t hele bedrag, net als dat je je inschrijft bij een school, moet je halverwege ook niet je boekies gaan inleveren en geld gaan terugvragen en een gedeelte van je jaar, lukt ook niet!

fietswiel

Re: LOI HBO opleiding

Ongelezen bericht door fietswiel »

Je reinste kolder wat meneer danwel mevrouw hierboven vermeld.
"studeren op HBO niveau naast een fulltime baan is onmogelijk"!
Bepaal jij dat,of een cursus haalbaar is of niet?Bij sommige mensen sluit een opleiding juist ideaal aan op hetgeen in de werksfeer wordt toegepast!Het uitbreiden van je theoretische horizon.Wat is daar mis mee?

De vraag ging over het voortzetten van de LOI-opleiding,terwijl daar bijkomende kosten ofwel een verhoogd studie tempo op van toepassing zou zijn.Ik vind dit persoonlijk een trieste zaak van de studie aanbieder het LOI.Bij het aangaan van de studie wordt er vermeld; "studeren in je eigen tempo".Ik vind dat het LOI aan jouw verplicht is je een compensatie aan te bieden in de vorm van bijvoorbeeld gratis nieuw studie materiaal.Dan wel een financiele retournering van een gedeelte van de studiekosten.
Maar ja,wie ben ik!!!

Succes verder met je studie.

Gast

Re: LOI HBO opleiding

Ongelezen bericht door Gast »

Officieel staat er voor iedere studie een aantal uren per week binnen en buiten de regionen van het opleidingsinstitute.
Bij een middelbare of beroepsvormende opleiding is dit 40 uur.
Het is dus op papier inderdaad onmogelijk te studeren terwijl u fulltime werkt.
De praktijk zegt echter vaak dat er minder echte lesuren danwel minder studieuren nodig zijn, of dat iemand alenige ervaring of kennis bezit van de studiebranch of zelfs al in de branch aan het werk was of is tijdens of voor de studie.

Gezien ik niet weet wat de eisen zijn voor een HBO studiepakket bij een LOI instelling kan ik niet oordelen over de theoretische mogelijkheden van het studie individu, en gezien ik de persoon in kwestie niet ken en dus niet op de hoogte ben van zijn of haar capaciteiten kan ik niets zeggen over de mogelijkheden en noodzaak tot compromie om problemen te voorkomen danwel te verhelpen.
Daar ik tevens geen weet heb van wie 'Fietswiel' dan wel mag zijn maar ik wel gok dat het meerendeel van de bevolking niet op de hoogte is van studieeisen of zelfs het studiecontract of de bijkomende studieinformatie per jaar leest, denk ik niet dat Fietswiel's onvoldoende onderbouwde punt kan blijven staan. :wink:

De opleiding software engineering kan volgens de LOI in drie jaar afgerond worden maar als je een drukke baan hebt is dat bijna niet te doen. Het exameninstituut Exin helpt ook niet echt mee aan een snelle afronding omdat examens soms maar vier keer per jaar worden afgenomen.
Theoretisch is de opleiding te doen in 3 jaar, mits u in het juiste semester instapt.
Maar gezien de moeilijkheidsgraad van de studie voor de gemiddelde student die eraan begint kan de studie veel meer tijd vergen.
Een MBO / HBO studie op hetzelfde niveau wordt gemiddeld in 3,5 jaar afgerond door ervaren studenten dus het dunkt mij dat u inderdaad meer tjid nodig hebt om de studie te vervolmaken.

Echter; Een aantal examens zijn landelijke examens en vinden dus allemaal nationaal op dezelfde datum plaats.
Hierdoor kan het zijn dat u inderdaad niet het examen kan volgen in een tijd die u het beste uit komt.
Hier hoort u echter op gewezen te zijn ten tijde van ingeschrijving doormiddel van informatiebladen of een voorlichtingspersoon.

Veel van de door de autheur beschreven bezwaren zijn echter wettelijk bepaald en kunnen niet aangepast worden.
Deze regelgeving mag per half jaar worden aangepast, zonder dat u daar enige inspraak op heeft.
Dit gelt voor iedere studie, ongeacht het institute of het niveau waarin u het volgt.
De LOI kán in uw geval dus waarschijnlijk geen compromise maken.

Om te kijken of u uw studie binnen een jaar af te ronden is er echter wel een zogenaamde 'studiecoach', maar deze kost u meestal meer dan het u uiteindelijk op zal leveren en ook kan deze voor u geen bemiddelaar zijn.

Hecht echter niet teveel waarde aan het eventuele verlies van studiepunten door herstructurering: vaak wordt hier rekening mee gehouden afhankelijk van uw inzet aan het begin van uw studie.

karin b

Re: LOI HBO opleiding

Ongelezen bericht door karin b »

Ook ik heb een cursus gevolgd bij de LOI. Ik kan het niet aanbevelen. Op zich was de cursus niet moeilijk, 't was ook niet helemaal wat ik me erbij voorgesteld had, maar ik ben nog nooit zoveel fouten in lesmateriaal tegengekomen. Een aantal daarvan heb ik aan de docenten voorgelegd, maar bij de meesten heb ik de moeite niet genomen. Het gaat dan om zowel taalfouten als fouten in de lesstof. Van zo'n populaire onderwijsinstelling had ik dat toch niet verwacht. Hoe dat verder met de genoemde opleiding zit, kan ik niet inschatten. Het lijkt me dat de voorwaarden hier uitsluitsel over kunnen geven. Wat ik nog wel weet, is een certificaat behaalt bij Exin blijft beperkt (een jaar of twee, dacht ik) geldig. Dit kan niemand je afpakken, Exin accepteert zijn eigen certificaten (mits binnen de gestelde termijn). Exin blijft wel een logge instantie.

meisje24
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:56

Re: LOI HBO opleiding

Ongelezen bericht door meisje24 »

Ik werk fulltime en volg daarnaast een hbo opleiding aan de inholland hogeschool in Den Haag. Het is best pittig maar zeker wel te doen.
Je moet er wat over hebben.. logisch toch. Maar dat het niet te combineren valt is echt onzin hoor!!! Als je maar wilt. :o

Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: LOI HBO opleiding

Ongelezen bericht door Mirreke »

Ik ben zelf vorig jaar juni afgestudeerd voor de hbo-opleiding MER... Heb ik fulltime gedaan
Ben nu inmiddels een jaar werkzaam en heb er ook overnagedacht extra opleidingen te volgen, het enige wat ik echter kan doen bij de LOI is of een master degree halen in een richting die ik absoluut niet op wil of een hbo-diploma maar dan in een totaal andere richting dan ik gedaan heb. Maar dan verlangen ze wel van je voor die masterdegree en een andere hbo-opleiding dat je wel in die richting werkzaam bent, hoe kan ik nu een master halen in een richting die wordt aan geboden door LOI waarin ik niet werk??? Beetje vaag he? Nou dat vind ik dus ook!

Vaak moet je eerst een opleiding gedaan hebben voor je in een bepaalde richting werkzaam kunt zijn! Maar ik heb vaak het idee dat ze bij het LOI het omgekeerde vragen!!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: LOI HBO opleiding

Ongelezen bericht door NAK »

Klinkt het vreemd als ik zeg dat ik het verband niet zie tussen vrijetijdsbesteding en een LOI HBO opleiding???????????

Gesloten