LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigenaar handelszaak weigert gestolen jas te vergoeden

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
britni
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2009 17:38

eigenaar handelszaak weigert gestolen jas te vergoeden

Ongelezen bericht door britni »

Dag allemaal!

Het voorval is ondertussen al meer dan een maand geleden, maar elke keer als ik er aan terug denk word ik ràzend. Daarom hier even een berichtje, om even wat stoom af te laten. En omdat de zaak in kwestie mag weten dat deze wanpraktijken absoluut niet kunnen. Om mensen aan te manen voorzichtig te zijn met het in bewaring geven van spullen, want in sommige handelszaken wordt hier op een schandalige manier mee omgesprongen.

Mijn verhaal (sorry, het is nogal lang geworden):

In de nacht van zaterdag op zondag (28 maart, tussen 22.30u en 02.50u) werd mijn jas gestolen uit de vestiaire van een handelszaak in Valkenswaard.

Ik heb 1 euro betaald voor de garderobe. Deze werd bewaakt door 2 mannen (dit werd in eerste instantie zelfs ontkend toen ik de baas te spreken kreeg!).

Er was die nacht een ongelukje gebeurt in de vestiaire: de kapstok was niet goed bevestigd (vertelden de jongens van de vestiaire) en die was naar beneden getuimeld. Omdat ze in die zaak niet werken met dubbele nummers (één die ze afgeven aan de klant en één die op de jas gespeld wordt), wisten ze daar niet meer welke jas van wie was. Hier hebben de jongens van de vestiaire helemaal niet goed op gereageerd. Iedereen met een bonnetje van zijn jas mocht zelf zijn jas gaan halen. Gevolg: iedereen kon met eender welke jas naar buiten lopen WANT ER WERD HELEMAAL NIET OP VOORHAND GEVRAAGD WELK MERK JAS, WELKE KLEUR, ... Absoluut geen controle dus of iedereen wel zijn eigen jas nam!! Valt dit niet onder de noemer nalatigheid ofzo?

Ik gaf mijn bonnetje af zodat ik mijn jas kon gaan halen. Ik heb bijna een half uur gezocht met 5 vriendinnen, maar de jas bleek verdwenen te zijn. Ik heb gewacht tot alle jassen opgehaald waren, maar nog altijd mijn jas niet te zien.

Mijn vriendinnen zijn getuige van het feit dat ik de vestiare betaald heb, dat ik mijn nummer afgegeven heb, dat mijn jas er niet meer was en dat de jongens van de vestiaire absoluut niet controleerden of iedereen wel een juiste jas meenam). Later hoorden we op straat trouwens dat er nog meer jassen verdwenen zouden zijn.

Ik heb heel lang moeten vragen naar een zaakvoerder. Er werden allerlei smoesjes gegeven en uitvluchten gezocht, maar uiteindelijk zou de zaakvoerder komen. (ik had ondertussen al een eerste keer mijn gegevens opgeschreven bij de bar).

De man die ik sprak, deed zich voor als zaakvoerder (maar was het dus niet). Hij heeft naar mijn verhaal geluisterd, ik heb alle gegevens voor een tweede keer opgeschreven (uitzicht jas, mijn contactgegevens) en die man heeft mij mondeling beloofd dat mijn jas ter waarde van 99 euro volledig vergoed zou worden. Het bonnetje van mijn jas heb ik niet teruggekregen.

Er werd mij beloofd dat de eigenaars me nog zouden opbellen. Uiteindelijk ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat ik helemaal geen zaakvoerder gesproken had (leugens in de zaak dus) en heb ik zelf minstens vijf keer moeten bellen vooraleer ik een verantwoordelijke aan de lijn kreeg (dit gebeurde op maandag 30/03). Deze eigenaar wilt zich van de verantwoordelijkheid ontdoen, hij ontkende (aanvankelijk) dat de vestiaire bewaakt werd. De eigenaar gedroeg zich enorm arrogant: geen excuses, het feit dat mijn jas gestolen was afdoen als "och, het wordt nu toch zomer???!!!!!" en zo kan ik nog even doorgaan. Hij lachtte me gewoon uit! Zeker toen ik zei dat ik geen bewijs van aankoop (van de jas) meer had, maar die heb ik ondertussen wel.

Ik had me op voorhand goed geïnformeerd bij mijn advocaat: zodra iemand geld vraagt voor een vestiaire, is men verantwoordelijk voor de goederen die in betaling gegeven worden (zelfs al hangt men een bordje op waarop staat dat dit 'op eigen risico' is!!!). De eigenaar kon nog weinig kanten op. Ik moest mijn verhaal doen in een brief en dan zou hij er de verzekering naar laten kijken.

Mijn advocaat heeft een brief aangetekend opgestuurd en dezelfde informatie via mail gestuurd. Dat is ondertussen bijna een maand geleden. Maar elke reactie blijft uit.

Ik weet niet goed wat ik nog moet en kan doen.
-Ik heb aangifte gedaan bij de politie
- Gebeld, gemaild naar de zaak in kwestie
- Een advocaat ingeschakeld
- Ik heb het bewijs van aankoop van mijn jas opgevraagd
- Ik heb bewijs van mijn aanwezigheid in hun zaak die nacht
- ...
Maar de eigenaars negeren. Ik weet zeker dat de berichten aankomen. Als ik een bericht plaats i.v.m. deze zaak op hun gastenboek, dan is dit binnen het half uur verwijderd. Ze denken misschien dat ze onaantastbaar zijn. Ik woon in België, de grens over: dus wat kan ik hen dan maken? Ik vind dit niet serieus.

Ik blijf volhouden tot ik mijn geld gerecupereerd heb.Ik vind het ergens stom zoveel moeite te doen voor een jas. Het is niet direct een echt hoog bedrag. Maar ik weiger te aanvaarden dat klanten zo onvriendelijk en onheus behandeld worden. Ik weiger te aanvaarden dat zaakvoerders zich zo arrogant kunnen gedragen en er zomaar mee weg kunnen komen. Dat op zich vind ik nog veel erger dan dat mijn jas weg is.

Mijn familie uit Nederland zei dat dit eerder al is gebeurd ergens in Nederland. Dat de media toen nodig waren vooraleer de klant eindelijk gelijk kreeg en de klant vergoed werd... Weten jullie hier misschie iets over?

Bedankt aan diegenen die er in geslaagd zijn om dit hele verhaal te lezen. Tips of reacties zijn altijd welkom. Dan kan ik de eigenaars misschien de link eens doorgeven. Eens kijken of hun geweten dan nog niet begint te spreken.

Vriendelijke groeten uit Lommel (België) en bedankt voor het lezen!

JANE D
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mei 2009 22:54

Re: eigenaar handelszaak weigert gestolen jas te vergoeden

Ongelezen bericht door JANE D »

Misschien wel handig om de naam van de zaak te melden, zodat we weten waar we niet onze jassen in bewaring hoeven te geven.

britni
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2009 17:38

Re: eigenaar handelszaak weigert gestolen jas te vergoeden

Ongelezen bericht door britni »

Er is ondertussen eindelijk reactie geweest.
Ik moest hen nog heel wat verschillende bewijzen doorsturen, vooraleer ze EVENTUEEL mijn jas zouden terugbetalen.

Eén van de bewijzen was het bonnetje dat ik die nacht gekregen heb. Dat heb ik natuurlijk moeten afgeven om mijn jas te gaan zoeken en nadien niet terug gekregen. Nu hebben er vier mensen een verklaring afgelegd dat ik inderdaad betaald heb en mijn bonnetje + jas niet terug gekregen heb. Daarnaast stond dit ook in mijn aangifte bij de politie. Dat zou normaal mijn geluk moeten zijn: aangezien je geen valse aangifte mag doen, moeten ze me wel geloven.

Ik wil dus eerst even hun reactie afwachten, vooraleer ik hun naam hier vrijgeef. Ik wil niet dat dit straks weer tegen mij gaat werken.

Wordt vervolgd...

stofzuigertje

Re: eigenaar handelszaak weigert gestolen jas te vergoeden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De laatste jas die over bleef zou van de dief moeten zijn.
Die heeft iets leukers uitgezocht en zijn waardeloze achtergelaten.

Ook het personeel rekende niet op afbrekende kapstok en heeft het daarom zo gedaan.

Zij blijven aansprakelijk maar de overgebleven jas zou sporen naar de dader kunnen bevatten dus die inleveren bij Politie is soms mogelijk.

britni
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2009 17:38

Re: eigenaar handelszaak weigert gestolen jas te vergoeden

Ongelezen bericht door britni »

Goed gezien! Enkel: er waren blijkbaar nog jassen verdwenen, wat het moeilijker maakt. Daarbij moest ik naar huis, de taxi stond te wachten en te voet naar België zag ik niet zitten. Anders was ik daar blijven staan tot de hele zaak fatsoenlijk geregeld was met de eigenaars.

Je zou de overgebleven jas kunnen afgeven bij de politie inderdaad. Maar als die van de "dief" is, dan gaat die echt niet langs de politie om zijn jas op te halen. En de politie gaat al helemaal zelf niet op zoek naar de eigenaar van de jas. Ik zou er waarschijnlijk niet veel verder mee staan. Al weet je natuurlijk nooit...

cocojane
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 dec 2009 12:22

Re: eigenaar handelszaak weigert gestolen jas te vergoeden

Ongelezen bericht door cocojane »

Proberen kan altijd.
Vermeld even de naam van de zaak.
Misschien dat er meer gedupeerde reageren.
Bij wie het misschien al wel is opgelost.
Dan kunnen ze je vertellen wat hun eraan gedaan hebben.
Kom je misschien weer verder mee.

britni
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2009 17:38

Re: eigenaar handelszaak weigert gestolen jas te vergoeden

Ongelezen bericht door britni »

Een vertegenwoordiger van de handelszaak heeft me gevraagd een aantal bewijzen te leveren (waaronder mijn aangifte bij de politie). Die aangifte bij de politie (onmiddellijk na de feiten) heeft ervoor gezorgd dat ik mijn jas volledig terugbetaald heb gekregen. Ik heb een paar maanden moeten wachten, maar: eind goed al goed!

Moest je ooit een gelijkaardig probleem hebben: onmiddellijk aangifte doen bij de politie dus!

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: eigenaar handelszaak weigert gestolen jas te vergoeden

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

De aanhouder wint, niet altijd, maar het kan dus ook goed
aflopen.
Fijn voor je. Gefeliciteerd :D

Gesloten