LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Online.nl is de traagste in Schiedam

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door Fred_M »

Onlangs ben ik overgestapt van Telfort naar Online. Wat een spijt! De snelheid van online ligt ruim 40% lager met "dezelfde" VDSL max. 30 mb verbinding... In de praktijk van een Telfort verbinding van 23 mbit naar een Online verbinding van 13 mbit... Online wil niets voor mij doen en wil ook geen voorstel doen om met boete het contract te ontbinden. Ook wordt er niet gereageerd op mijn klacht op klachtencompas. Communicatie met de medewerkers is zeer onvriendelijk en een beetje inlevingsvermogen over de teleurstelling zit er bij die mensen niet in.

Ik heb het abonnement afgesloten via breedbandwinkel.nl en zij gedragen zich net als Groupon. Zij zijn niet aansprakelijk, ook al heb je via hun het contract afgesloten. Bij alle aanbieders op hun vergelijkingssite wordt de verbindingstype aangegeven en bij Online staat VDSL. Bij andere aanbieders staat ADSL/VDSL, maar dat staat er bij Online dus niet. Ik heb uiteindelijk geen VDSL gekregen, maar ADSL, terwijl Telfort op mijn adres gewoon VDSL bood. Van Telfort heb ik een meetrapport ontvangen en daarop is het ook duidelijk zichtbaar.

Ik heb breedbandwinkel ook gebeld en ook zij kunnen niets voor mij doen en verwijzen mij naar de verwachte snelheid die op de site wordt weergegeven. Nou ja.... weergegeven? Je moet dus met je muis over een tekst gaan staan, pas dan zie je de verwachte snelheid. Nergens op de site staat aangegeven dat je dat kunt doen..... Maar met die informatie ben ik dus nu maar eens naar de snelheden gaan kijken die de diverse providers op mijn adres geven. En wat blijkt? IEDER abonnement (ook ADSL) van iedere andere aanbieder is sneller!

Dus mijn conclusie is dan ook, Online is de langzaamste provider! In ieder geval in Schiedam.

----------------------------------------------------------------------------

Meetresultaten Telfort VDSL: 23 mbit down / 1,9 mbit up

Schattingen breedbandwinkel.nl:

Online VDSL: 16 mbit down / 2 mbit up (ik haal 13 mbit down en 1.3 up)
Telfort VDSL: 21 mbit down / 2 mbit up
Tele 2 ADSL: 18 mbit down / 2 mbit up
Scarlet ADSL: 18 mbit down / 2 mbit up

------------------------------------------------------------------------------

Even voor de duidelijkheid.... ik post dit bericht alleen maar om mensen te waarschuwen dat zij eerst goed de te verwachte snelheid controleren, aangezien er dus hele grote verschillen zijn!

Groeten,
Fred

Edrick
Berichten: 115
Lid geworden op: 29 jan 2013 12:40

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door Edrick »

Fred_M schreef: Even voor de duidelijkheid.... ik post dit bericht alleen maar om mensen te waarschuwen dat zij eerst goed de te verwachte snelheid controleren, aangezien er dus hele grote verschillen zijn!

Groeten,
Fred
Dat had je dus ook zelf moeten/kunnen doen Fred en als het alleen is om mensen te waarschuwen, waarom dan de naam van de provider?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De vergelijking Breedbandwinkel-Groupon die je maakt klopt niet.

Aan Groupon betaal je en aan Breedbandwinkel niet. Bij problemen moet je altijd bij de contractpartij zijn en dat is in dit geval Online (waar je aan betaalt = contractpartij).

Ondervind je feitelijk hinder van deze lagere snelheid of is het meer een principekwestie?

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door ArneLH »

Bob Schurkjens schreef:Ondervind je feitelijk hinder van deze lagere snelheid of is het meer een principekwestie?
Hinder lijkt mij niet een geschikt criterium. In november heeft de voorzitter van de Reclame Code Commissie gezegd dat een substantieel lagere werkelijke snelheid dan het geadverteerde theoretische maximum misleidend kan zijn (Voorz. RCC, 27 november 2012, dossier 2012/00967). In maart 2012 achtte de laagste bestuursrechter in Riga een advertentie voor "tot 100 Mb/s" misleidend als die snelheid slechts op het interne netwerk van de provider kan worden gehaald, in navolging van de toezichthouder (Administratīvā rajona tiesa Rīga (Letland) 7 maart 2012, zaak nr. A420592710).

breedbandwinkel
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2013 15:15

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door breedbandwinkel »

Beste heer,
het klopt inderdaad dat bij levering van DSL, of dit nu ADSL of VDSL is, de te behalen snelheid erg kan afwijken van de 'geadverteerde snelheid'. Belangrijkste oorzaak hiervan is de afstand tot uw wijkcentrale.
Providers hebben afgelopen jaar onderling een gedragscode opgesteld waarin zij aangaven vanaf 2013 de 'te verwachten' snelheden gaan communiceren richting klanten. In de praktijk blijken providers dit echter nog niet, of heel onduidelijk te communiceren. Wij als tussenpartij en partner van de 15 grootste providers van Nederland hebben dit jaar juist als eerste in de markt het initiatief genomen om deze snelheden wel te gaan communiceren. Op basis van de gegevens die wij van de providers en verschillende netwerken ontvangen berekenen wij per abonnement bij benadering(!) wat de uiteindelijk te behalen snelheid zal gaan worden.

Het blijft echter een schatting, mede aangezien de uiteindelijk te behalen snelheid ook afhankelijk is van het gebruikte (eventueel draadloos) modem/router, de bekabeling van de wijkcentrale naar uw meterkast en de bekabeling tussen het modem en uw computer(s). Kortom, er zijn dus nogal wat factoren waardoor een abonnement uiteindelijk een lagere snelheid kan hebben dan dat u heeft besteld. Dit zijn factoren waar voor installatie geen inzage in is, dus kunnen wij dit ook niet meenemen in de berekeningen.

De belangrijkste reden waarom in uw geval Online wat slechter presteert dan Telfort is dat dit beiden grotendeels over een fysiek ander netwerk gaat. Ook zijn de instellingen aan de kant van de provider iets anders op het gebied van snelheid/ruis verhouding, Telfort zoekt daarin wat meer de grenzen op dan Online.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben, kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groet,
Peter van Wezel
Algemeen directeur
Breedbandwinkel.nl

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door Fred_M »

Jullie zullen allemaal wel gelijk hebben.

Ik heb de naam van de provider genoemd omdat het onderwerp is dat Online.nl de laagste snelheid op mijn postcode biedt. Daarnaast geef ik aan dat breedbandwinkel.nl niet openlijk de verwachte snelheid toont. Je moet met je muis over een tekst gaan staan en dat wordt nergens vermeld (hoorde ik pas aan de telefoon van de medewerkster). Ik vind dat niet erg duidelijk richting de klant, zeker niet voor een vergelijkingssite.

Dat je direct een contract sluit met Online vind ik niet helemaal kloppen. Daarom maakte ik ook de (misschien foutieve) vergelijking met Groupon. Je ontvangt namelijk na inschrijving direct een PDF met het contract van breedbandwinkel.nl en daarnaast stort breedbandwinkel 10 euro op je rekening voor het afsluiten van het abonnement. In mijn beleving wordt er dan toch een vorm van overeenkomst aangegaan tussen mijn persoontje en breedbandwinkel.nl.

Groeten,
Fred

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door bprosman »

De belangrijkste reden waarom in uw geval Online wat slechter presteert dan Telfort is dat dit beiden grotendeels over een fysiek ander netwerk gaat.
Dat lijkt me alleen van toepassing op de "backbone" , of gebruikt Online vanuit de wijkcentrale ook een ander draadje (wat in de meeste gevallen de beperkende factor is) ?

breedbandwinkel
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2013 15:15

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door breedbandwinkel »

Fred_M schreef:Jullie zullen allemaal wel gelijk hebben.

Ik heb de naam van de provider genoemd omdat het onderwerp is dat Online.nl de laagste snelheid op mijn postcode biedt. Daarnaast geef ik aan dat breedbandwinkel.nl niet openlijk de verwachte snelheid toont. Je moet met je muis over een tekst gaan staan en dat wordt nergens vermeld (hoorde ik pas aan de telefoon van de medewerkster). Ik vind dat niet erg duidelijk richting de klant, zeker niet voor een vergelijkingssite.

Dat je direct een contract sluit met Online vind ik niet helemaal kloppen. Daarom maakte ik ook de (misschien foutieve) vergelijking met Groupon. Je ontvangt namelijk na inschrijving direct een PDF met het contract van breedbandwinkel.nl en daarnaast stort breedbandwinkel 10 euro op je rekening voor het afsluiten van het abonnement. In mijn beleving wordt er dan toch een vorm van overeenkomst aangegaan tussen mijn persoontje en breedbandwinkel.nl.

Groeten,
Fred
Beste heer,
bedankt voor uw reactie. Zoals aangegeven zijn wij de eerste partij in de gehele vergelijkings-markt die deze berekeningen gebruiken om de klant te informeren over de te verwachten snelheid. Providers doen dit tot nu toe niet of nauwelijks.
Omdat wij hiermee ook deels nog in een oriënteerde fase zitten en de resultaten zo optimaal mogelijk willen krijgen, tonen wij deze snelheden inderdaad (nog) niet standaard in het overzicht.
Overigens kunt u ook links in de filters een vinkje zetten voor 'toon te verwachten snelheden', dan worden alle snelheden in de lijst bijgewerkt waarna u dus ook kunt sorteren op 'te verwachten snelheden'.

Voor het abonnement gaat u een contract aan met de provider, ook wanneer uw aanvraag verloopt via Breedbandwinkel.nl. Na verwerking van uw bestelling door ons ontvangt u tevens een bevestiging van de provider en start de facturatie uiteraard ook vanuit de provider. Wanneer u vervolgens wordt aangesloten ontvangt Breedbandwinkel.nl hiervoor als tussenpartij een vergoeding van de provider. Een deel hiervan keren wij vervolgens weer uit aan de klant in de vorm van 10 euro of een andere korting of cadeau.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Peter van Wezel
Algemeen directeur
Breedbandwinkel.nl
Laatst gewijzigd door breedbandwinkel op 10 apr 2013 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door Barman »

breedbandwinkel schreef: Beste heer xxxxx,
bedankt voor uw reactie.
Altijd prettig als je naam op een openbaar forum bekend gemaakt wordt.
Laatst gewijzigd door Barman op 10 apr 2013 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

breedbandwinkel
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2013 15:15

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door breedbandwinkel »

bprosman schreef:
De belangrijkste reden waarom in uw geval Online wat slechter presteert dan Telfort is dat dit beiden grotendeels over een fysiek ander netwerk gaat.
Dat lijkt me alleen van toepassing op de "backbone" , of gebruikt Online vanuit de wijkcentrale ook een ander draadje (wat in de meeste gevallen de beperkende factor is) ?
Beste heer/mevrouw bprosman,
dit klopt inderdaad, de koperdraad tussen de wijkcentrale en uw huis is hetzelfde. Echter kan bijvoorbeeld de gebruikte apparatuur in de wijkcentrale, de overboeking en zoals aangegeven de snelheid/ruis verhouding anders zijn. Telfort staat er om bekend altijd wat meer de limiet op te zoeken, terwijl andere providers vaak kiezen voor een wat lagere snelheid. Dit kan echter wel weer van invloed zijn op de stabiliteit van de verbinding.

Met vriendelijke groet,
Peter van Wezel
Algemeen directeur
Breedbandwinkel.nl

breedbandwinkel
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2013 15:15

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door breedbandwinkel »

Barman schreef:
breedbandwinkel schreef: Beste heer,
bedankt voor uw reactie.
Altijd prettig als je naam op een openbaar forum bekend gemaakt wordt.
Beste Barman,
excuses, dit kwam door het feit dat deze 'discussie' ook plaatsvindt op het forum van Vara Kassa, waar Fred ook zijn achternaam plaatste, vandaar.
Wellicht kunt u de achternaam ook uit uw quote verwijderen.

Met vriendelijke groet,
Peter van Wezel
Algemeen directeur
Breedbandwinkel.nl

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door bprosman »

Beste Peter,
terwijl andere providers vaak kiezen voor een wat lagere snelheid.
"een wat lagere snelheid" lijkt me wel een understatement bij 40% lagere snelheid.
Bij zo'n beetje elke provider val je dan in een lager pakket (en prijs).
Overboeking (of het percentage er van ) is ook een "Keuze" van de provider.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door Barman »

breedbandwinkel schreef: Beste Barman,
excuses, dit kwam door het feit dat deze 'discussie' ook plaatsvindt op het forum van Vara Kassa, waar Fred ook zijn achternaam plaatste, vandaar.
Dan is het Fred zijn eigen schuld.
Heb hem wel weggehaald.
Laatst gewijzigd door Barman op 10 apr 2013 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

breedbandwinkel
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2013 15:15

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door breedbandwinkel »

bprosman schreef:Beste Peter,
terwijl andere providers vaak kiezen voor een wat lagere snelheid.
"een wat lagere snelheid" lijkt me wel een understatement bij 40% lagere snelheid.
Bij zo'n beetje elke provider val je dan in een lager pakket (en prijs).
Overboeking (of het percentage er van ) is ook een "Keuze" van de provider.
Beste bprosman,
het grootste deel van het snelheidsverlies is te wijten aan de afstand tot de centrale. Daarmee kunt u bij een afstand van bijvoorbeeld 1500 meter zo al 50% verlies hebben op een VDSL abonnement van 30Mb.
Het is dus niet zo dat de ene provider kiest voor 10% en de ander voor 40%. Deze afstand is een werkelijke technische beperking. Los van dit verlies door afstand is er dus ook nog de keuze voor snelheid/ruis verhouding. Zo kunnen twee providers die leveren via exacte hetzelfde netwerk dus ook in de praktijk nog verschillende snelheden leveren, dit verschil is echter een stuk kleiner.

Met vriendelijke groet,
Peter van Wezel
Algemeen directeur
Breedbandwinkel.nl

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door bprosman »

het grootste deel van het snelheidsverlies is te wijten aan de afstand tot de centrale. Daarmee kunt u bij een afstand van bijvoorbeeld 1500 meter zo al 50% verlies hebben op een VDSL abonnement van 30Mb.
Dat weet ik maar die afstand is niet veranderd , en ook het fysieke kabeltje is niet anders geworden door van provider over te stappen. Dus dat die 40% snelheidsverlies daar in zit lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Snelheid versus S/N verhouding lijkt me ook wat veel dat hier 40% in zit.
Zo kunnen twee providers die leveren via exacte hetzelfde netwerk dus ook in de praktijk nog verschillende snelheden leveren, dit verschil is echter een stuk kleiner
Dat blijkt hier in de praktijk toch anders (40%) omdat zoals al eerder gesteld, "Fred" alleen van provider gewisseld is en niet van het deel wijkcentrale-meterkast wat volgens u de grootste invloed heeft op de snelheid.

breedbandwinkel
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2013 15:15

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door breedbandwinkel »

Beste bprosman,
we praten inderdaad wat langs elkaar heen. Even de twee situaties uitgesplitst:

1) Indien beide providers leveren over grotendeels hetzelfde netwerk, zoals bijvoorbeeld KPN providers, zijn de verschillen erg klein. Maar zelf dan kan een provider als Telfort alsnog een andere snelheid/ruis verhouding opzoeken en zo een iets sneller abonnement leveren. Dit kan echter wel ten koste gaan van de stabiliteit, dus dit luistert erg nauw. De afstand tot de centrale is hier dus de grootste bottleneck, de verschillen tussen de KPN providers onderling zullen niet erg veel verschillen.

2) De situatie van Fred: in dit geval is alleen de koperdraad tot de wijkcentrale gelijk, de rest van het netwerk en gebruikte apparatuur in de wijkcentrale en daar achter zijn verschillend. Vandaar dat het verschil in de praktijk veel groter kan zijn, bovenop het verlies wat er al is door de afstand tot de centrale.

Met vriendelijke groet,
Peter van Wezel
Algemeen directeur
Breedbandwinkel.nl

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door Fred_M »

Beste allemaal,

Mijn achternaam mag gewoon gebruikt worden hoor ;-)

Ik ben wel blij met de reacties van bprosman. Zijn/haar statements zijn precies wat ik bedoel. Hoe kan er nu zo'n groot verschil zijn tussen providers. Ik heb aan Online.nl meerdere malen uitleg gevraagd en die krijg ik gewoon niet. Trouwens respect voor de heer van Wezel die wel probeert het een en ander uit te leggen, da's in ieder geval al meer dan wat Online.nl doet....

Maar om in het "feitenrijtje" nog wat toe te voegen. Dit was de reactie van webcare medewerker Hugo van Telfort toen ik hem dus vroeg hoe zij die hoge snelheid realiseren:

V.w.b. je nieuwe verbinding; dat klinkt niet best! Bij Telfort was je op het WBA-E netwerk aangesloten en behaalde je via VDSL een snelheid van 23.707 / 1.974 kbps. Mogelijk is je huidige verbinding geen VDSL maar ADSL?
Succes in ieder geval!

Hugo

en:

De lijnsnelheid was wel degelijk ruim 23Mb, zie daarvoor ook deze lijst met metingen:
Afbeelding: http://i49.tinypic.com/ztyb7l.jpg
Daarmee 21Mb behalen op Speedtest.net klopt ongeveer wel ja.

Wij leverde het VDSL signaal vanuit de wijkcentrale Rt-Sdm op 1877 meter over dezelfde bekabeling als je signaal nu.

Hugo

Ik weet dat mijn adres in het plaatje staat, maar daar heb ik geen moeite mee ;-) Het plaatje geeft ook vele meetmomenten, waar je kunt zien dat (citaat de heer van Wezel) de verbinding echt niet zo "instabiel" was.

Dus.... tja.... Online is dus gewoon traag, zal in de wijkcentrale andere spullen gebruiken dan Telfort en een backbone hebben met een lagere snelheid.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die met dit Online 30mb abonnement wel een hoge snelheid halen.

Groeten,
Fred

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door Fred_M »

Effe een berichtje om lollig te zijn :D

Online 30mb VDSL abonnement. Metingen van de website breedbandwinkel.nl. Het bovenste plaatje is de schatting voor mijn adres. Het onderste plaatje is een schatting voor een woning die dichtbij de centrale op de Tuinlaan in Schiedam staat. Zit "maar" 1400 meter verschil in de afstand. Wat klopt er niet?

Afbeelding

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door Fred_M »

Hier een update. Twee weken geleden heeft breedbandwinkel.nl aangeboden om te bemiddelen. Door de inzet van Marc en Peter kan ik nu kosteloos van het online.nl abonnement af en overstappen naar een andere provider.

Hulde voor breedbandwinkel.nl Wat mij zelf niet is gelukt, is uiteindelijk met hulp tóch gelukt!

Groeten,
Fred

breedbandwinkel
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2013 15:15

Re: Online.nl is de traagste in Schiedam

Ongelezen bericht door breedbandwinkel »

Beste Fred,
fijn dat we toch van dienst konden zijn!

Wat betreft de andere twee schattingen in Schiedam; helaas kan ik dit zonder beide postcodes te weten zo niet voor u nakijken. Wellicht kunt u die per e-mail of privébericht nog even doorgeven.
Zo op het oog lijkt het me inderdaad een vreemde uitkomst, maar dit zijn wel de gegevens zoals wij die van Online ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Peter van Wezel
Algemeen directeur
Breedbandwinkel.nl

Gesloten